Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Jag pratar inte om "Vi kan ju inte ha en tävling för trasiga kameror? "

Det finns alltså ingen utrustning som fixar kanonskärpa på det jag vill när väl bilden är tagen!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Wilhelm

Det finns alltså ingen utrustning som fixar kanonskärpa på det jag vill när väl bilden är tagen!
      Nepp..inte med den oskärpan på fisken. Photoshop klarar en del, men det där är för mycket. Det som du har är fel inställd skärpa där den står lite för djupt mot den placering fisken har, vilket gjort att du fått fokus på bakgrunden och inte på fisken framför bakgrunden.

Så hade jag på många foton innan jag lärde mig hur, var och när...

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Svar: Nej, .... ok en liten oskärpa går att fixa till
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Det tror jag inte så värst mycket på!
          Men fixa denna bild, så den får kanonskärpa, och tala om vilken utrustning du använder, så är jag evigt tacksam! Ungefär 50% av mina bilder blir oskarpa. Förmodligen för att mitt objektiv inte är bra.

Att den där golden är suddig har ingenting att göra med att ditt objektiv inte är bra. Den är ju skarp på ett ställe...fel ställe

Oskärpan beror helt enkelt på att du fokuserar på fel punkt, har för långa slutartider eller för stora bländarvärden. Objektivet är det inget fel på.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av StefanL
            Nu tycker jag det börjar bli dags för er fotografer att tänka på ciklid.org´s Fototävling och inte fototävlingar generellt eller fotograferande i stort.
            Fototävling som fototävling!

Säg inte till mig att du inte ser skillnad på ett foto taget exakt likadant om du använt kompaktkamera eller mobilkamera kontra systemkamera.
            Nah det är inte säkert att man gör, även om givetvis mobilkameror ibland producerar brusiga bilder, men ärligt talat tror jag ingen fotograferar sina fiskar i tävlingen med sin mobil eller? Men om du verkligen VILL bli överbevisad kan du kolla på denna sidan, alla bilder är tagna med en iPhone: http://fstoppers.com/iphone/

Inte så pjåkigt för mobilfoto va?

Jag har en Olympus E-450 just nu, men den är inte inköpt med syfte att fota akvarium eller fiskar utan mer för vardagsfoto.
            Syftet spelar ingen roll, med den kameran skall du kunna producera bilder i världsklass.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kimmy-
              Användare
              • June 2010
              • 458

Asså detta eviga tjat nu om utrustning StefanL om du nu tkr att du skulle ha en STOR fördel av att ha bättre utrustning KÖP DET DÅ!!!! Asså hur svårt kan detta vara. Kan säga att för tillfället får jag till bättre bilder med min Iphone än med min nyinköpta Systemkamera PGA att jag inte lärt mig hantera kameran!
              Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Kimmy-
                Asså detta eviga tjat nu om utrustning StefanL om du nu tkr att du skulle ha en STOR fördel av att ha bättre utrustning KÖP DET DÅ!!!! Asså hur svårt kan detta vara. Kan säga att för tillfället får jag till bättre bilder med min Iphone än med min nyinköpta Systemkamera PGA att jag inte lärt mig hantera kameran!
                Generellt sett är det så men det är inte det jag menat alls. Du har missat poängen. Poängen är ciklid.org´s Fototävling! Inte fotografering i stort...

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Jo, jag är medveten om det, men det var detta "Kanonskärpa, kanonfärg och bra ljus går att trolla fram i vilken utrustning du vill, det är din egen fantasi som sätter gränserna." som jag ville veta ilken utrustning det kunde vara!

Att såna suddiga bilder inte går att fixa (Jo i CSI filmerna) förstår jag.
                  Kameran NikonDX40 har ju inställning var skärpan ska tas. Jag ställer in den så att den ska ta skärpan mitt i bilden, men den ändrar sig stup i kvarten och det är frustrerande.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av Zaphi
                    Nah det är inte säkert att man gör, även om givetvis mobilkameror ibland producerar brusiga bilder, men ärligt talat tror jag ingen fotograferar sina fiskar i tävlingen med sin mobil eller? Men om du verkligen VILL bli överbevisad kan du kolla på denna sidan, alla bilder är tagna med en iPhone: http://fstoppers.com/iphone/

Inte så pjåkigt för mobilfoto va?

Syftet spelar ingen roll, med den kameran skall du kunna producera bilder i världsklass.
                    Viktor...

Jag säger inte emot dig i det du diskuterar, men du pratar inte om Fototävlingen specifikt utan du pratar om fotografering generellt. Det är en jäkla skillnad och som sagt vad..jag vet vad du menar och håller med dig på allt du säger här..MEN..det är inte Fototävlingen på ciklid.org du skriver om utan du beskriver fotografering i stort.

Det är inte skickliga fotografer i gemen som ställt upp i Fototävlingen utan variationen har varit enorm stor på fotokunskapen samt på utrustning. Jag orkar inte sitta och bena ner hur stor procentuell betydelse utrustningen har för de foton som tävlat i Fototävlingen på ciklid.org men det går inte att frånse att den spelat in och spelat en stor roll.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Startade en ny tråd på begäran.
                      fortsätt att diskutera förslag i den tråden utan tekniksnack!
                      På förekommen anledning och önskan så startar jag denna tråd. Här ska förslag ges hur man skulle kunna förbättra och öka intresset för fototävlingen. Alla förslag beaktas, både för och emot! Observera inga diskussioner om teknik eller annat.
                      mvh Wilhelm

Kommentar

• Kimmy-
                        Användare
                        • June 2010
                        • 458

Generellt sett är det så men det är inte det jag menat alls. Du har missat poängen. Poängen är ciklid.org´s Fototävling! Inte fotografering i stort...
                        Men om jag inte är helt ute och fiskar nu så låter det på dig som så att du vill begränsa utrustningen för att alla ska ha chans? Men jag förstår inte att du inte tar till dig det Zaphi har sagt under hela denna tråden att det spelar inget större roll! Jag ser det såhär.

Alla oavsett utrustning kan ta en kanonbild men killen med 1k utrustning kanske får te en kanon bild på 100bilder medans dom som kanske har bättre utrustning och eventuellt ett större intresse tar 10av 100 kanonkort.

Men om vi ställer en fråga till Zaphi som jag nu fått en bild av att vara mkt insatt i fotografi, Hur många bilder tar du för att få till den bilden du söker?
                        Och jag kan gissa att det är en del kort
                        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av Kimmy-
                          Men om jag inte är helt ute och fiskar nu så låter det på dig som så att du vill begränsa utrustningen för att alla ska ha chans? Men jag förstår inte att du inte tar till dig det Zaphi har sagt under hela denna tråden att det spelar inget större roll! Jag ser det såhär.

Alla oavsett utrustning kan ta en kanonbild men killen med 1k utrustning kanske får te en kanon bild på 100bilder medans dom som kanske har bättre utrustning och eventuellt ett större intresse tar 10av 100 kanonkort.

Men om vi ställer en fråga till Zaphi som jag nu fått en bild av att vara mkt insatt i fotografi, Hur många bilder tar du för att få till den bilden du söker?
                          Och jag kan gissa att det är en del kort
                          Men herregud..vart har jag sagt att man ska begränsa utrustning? Jag förklarar ju bara om varför tävlingen resignerat och varför vissa foton vinner framför andra. Att de flesta foton blivit rena artfoton vilket styrt fokus på bildens teknik mer än vad bilden har att berätta. Det har gjort att vanliga glada amatörer tröttnat på att skicka in sina halvdana foton för de vet att de aldrig kan vinna mot en person som har höga fotokunskaper och bra utrustning.

Ni pratar om professionella värderingar till fotografering och jag pratar om vad som hänt med Fototävlingen. Det är verkligen äpplen och päron som diskuteras här...

Jag är fan inte dum i huvudet om ni tror det..jag FATTAR vad en bra bild är.

Har ni kollat tävlingarna på Fototävlingen? Har ni verkligen det? Jag tror inte det med den här diskussionen...

En bra systemkamera ger fotografen större valmöjligheter och är ett större hjälpmedel till att skapa bra fotografi. Man kommer närmare professionellt tagna foton även om man är amatörfotograf och det är väl det som i grund och botten gjort att budgetvarianter på DSLR kameror är så oerhört populära just nu. ALLA kan ta snygga foton för att de har råd att köpa en bra kamera som tar bra bilder utan större kunskap om fotografering.
                          Senast redigerad av StefanL; 29 September 2010, 13:16.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Jo, jag är medveten om det, men det var detta "Kanonskärpa, kanonfärg och bra ljus går att trolla fram i vilken utrustning du vill, det är din egen fantasi som sätter gränserna." som jag ville veta ilken utrustning det kunde vara!

Att såna suddiga bilder inte går att fixa (Jo i CSI filmerna) förstår jag.
                            Kameran NikonDX40 har ju inställning var skärpan ska tas. Jag ställer in den så att den ska ta skärpan mitt i bilden, men den ändrar sig stup i kvarten och det är frustrerande.
                            Säkerligen går det att få fram kanonbilder ur din NikonDX40 om du lär dig använda den. Givetvis går det inte att trolla till kanonbilder av sånt som är dåligt från början. Att skärpan jobbar beror väl på att du rör dig eller att fiskarna rör på sig och då hinns det inte alltid med för kameran. Prova med manuell focus och gunga in skärpan så ska du se att det blir bättre, funkar jättebra speciellt vid närbilder. (gäller både kompakt o system kameror.)
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Erik Österlund
                              NCS Medlem

• January 2005
                              • 3788

Så länge som vi som röstar ser skärpa som den viktigaste delen av fotot lär väl utrustningen spela roll, eller?

Om jag tar en bild med min kompaktkamera så blir det aldrig den skärpan som det är i de bilderna som folk röstar på. Det är nog ganska oklart vad en fototävling är här på ciklid. På fotoforum kankse andra saker ses som mer värdefulla i en bild.

Här är det ju hur pass bra bilden är i form av skärpa inte motiv. Det kanske är därför vi hänger på ett ciklidforum och inte på ett fotoforum för vi är intresserade av ciklider.

Senaste månadstävlingen var det väl bara artbilder, bredsida eller kommer jag ihåg fel? Vad ska man rösta på då? Den fisken man gillar mest, fotot med bäst skärpa?

Tror det är det StefanL försöker säga, här gäller inte motivet utan tekniken i själva bilden i form av skärpa osv. Sen vet jag också, för jag har provat, att det inte bara är att köpa en dyr kamera och sen tar man helt plötsligt klockrena, skarpa bilder. MEN det funkar ju inte att få fram den skärpan och krispigheten i bilderna med en kompaktkamera även om du har tagit 10 000 bilder. Då går det inte att vinna tävlingen utan rätt grejer oavsett hur bra bilden är.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

*pust*

Tack Erik.

Kommentar

Arbetssätt...