Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av StefanL
    Även om alla på snudd fick ryggskott av att jag sa att utrustning hade betydelse så har en del helt plötsligt pratat om att blixt är bra att ha om man ska ta foto på fiskar. Jag ser en svag antydan om att det ger en fördel att fotografera med blixt och systemkamera mot att ha en vanlig kompaktkamera...
    Jadu Stefan, en förutsättning för att fotografera i akvarier är ju givetvis att man har en kamera och en blixt, eller hur? Om du skall borra ett hål i din vägg hemma, då behöver du en borrmaskin, annars är det ju inte speciellt lätt... Vi kan ju inte ha en fototävling där folk utan kamera tävlar.

Jag har även antytt i mina inlägg att det kan finnas detaljer som är fördelar, så som att ha en avtryckare utan fördröjning, men det är inget avgörande. Det finns dessutom kompaktkameror som klarar detta utmärkt också.

Nu låter det på dig som om du är glad att någon nämnt detta, men längre bak i denna tråden skrev du något i stil med att det inte "bara" är utrustningen som spelar roll, vilket antyder att du ändå tyckte den spelade störst roll. Du får det att låta som om utrustningen är direkt avgörande till bildens kvalitet, vilket inte kunde vara mer fel.

Vad har du själv för kamera? Varför har du problem med att ta bra bilder med den?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Zaphi
      Jadu Stefan, en förutsättning för att fotografera i akvarier är ju givetvis att man har en kamera och en blixt, eller hur? Om du skall borra ett hål i din vägg hemma, då behöver du en borrmaskin, annars är det ju inte speciellt lätt... Vi kan ju inte ha en fototävling där folk utan kamera tävlar.

Jag har även antytt i mina inlägg att det kan finnas detaljer som är fördelar, så som att ha en avtryckare utan fördröjning, men det är inget avgörande. Det finns dessutom kompaktkameror som klarar detta utmärkt också.

Nu låter det på dig som om du är glad att någon nämnt detta, men längre bak i denna tråden skrev du något i stil med att det inte "bara" är utrustningen som spelar roll, vilket antyder att du ändå tyckte den spelade störst roll. Du får det att låta som om utrustningen är direkt avgörande till bildens kvalitet, vilket inte kunde vara mer fel.

Vad har du själv för kamera? Varför har du problem med att ta bra bilder med den?
      Nu tycker jag det börjar bli dags för er fotografer att tänka på ciklid.org´s Fototävling och inte fototävlingar generellt eller fotograferande i stort. Det är helt vitt skilda saker i denna diskussion.

För det första tas det oerhört många artfoton i Fototävlingen och fotona har sällan något mer att berätta än just en bild på en fisk eller ett par fiskar.

Säg inte till mig att du inte ser skillnad på ett foto taget exakt likadant om du använt kompaktkamera eller mobilkamera kontra systemkamera. Nu får ni väl iallafall ge er....ni ser ju mig som en antifotograf som inte förstår fotografens skicklighet eller ens ser skillnad på ett bra taget foto mot ett dåligt taget foto.

Du skriver ju själv, Viktor, att man kan använda kameraställning för att få bättre foton. Man använder blixt för att skapa ett bättre ljus...gärna slavblixt så du kan få ljus ovanifrån och inte enbart direkt framifrån.
      Redan här förstår vi ju alla att den som har en systemkamera, benställning och slavblixt har betydligt bättre förutsättningar till att få fram ett fint foto med bra skärpa.
      Ställ detta mot en kille som fotar sina fiskar med mobilkamera och säg sedan att utrustning inte har någon betydelse alls.

Ni pratar ju för tusan om äpplen och päron. Den här diskussionen handlar inte om fotografering eller fototävlingar generellt utan om Fototävlingen på ciklid.org och hur det sett ut samt varför jag med andra slutat skicka in bidrag.

Jag har en Olympus E-450 just nu, men den är inte inköpt med syfte att fota akvarium eller fiskar utan mer för vardagsfoto. Jag är ingen vidare fotograf, men gillar foto och gillar att dokumentera delar av mitt liv och mina upplevelser. Jag har hållit på med foto på låg hobbynivå under ett antal år men knappast haft det som en av mina större hobbies.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Troligen tar Zaphi och en del andra här bättre bilder med en mobil, än vad många gör med en systemkamera.

Bildens kvalitet har inte med utrustningen att göra.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

[QUOTE=StefanL;816596]

......

Ni pratar ju för tusan om äpplen och päron. Den här diskussionen handlar inte om fotografering eller fototävlingar generellt utan om Fototävlingen på ciklid.org och hur det sett ut samt varför jag med andra slutat skicka in bidrag.

......

QUOTE]

Vad är det för skillnad mellan en fototävling generellt och en fototävling på ciklid.org?
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

[QUOTE=jinnarparen;816598]

......

......

QUOTE]

Vad är det för skillnad mellan en fototävling generellt och en fototävling på ciklid.org?
            Har du kollat in ciklid.org´s fototävling och de bidrag som lämnas in?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av tege
              Troligen tar Zaphi och en del andra här bättre bilder med en mobil, än vad många gör med en systemkamera.

Bildens kvalitet har inte med utrustningen att göra.
              Snälla rara nån...

"Bildens kvalitet har inte med utrustningen att göra"

Äpplen och Päron...båda är frukt...men de smakar helt olika och de ser helt olika ut.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

[QUOTE=StefanL;816600]
                Ursprungligen postat av jinnarparen

Ja vem har inte det?

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Snälla rara nån...

"Bildens kvalitet har inte med utrustningen att göra"

Äpplen och Päron...båda är frukt...men de smakar helt olika och de ser helt olika ut.
                  Jag är väl en idiot som inte begriper något, men förklara dig gärna vad har äpplen och päron med fiskfotografering att göra. Eller vad menar du? Ge gärna ett exempel.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

[QUOTE=tege;816602]

Ja vem har inte det?
                    Och ändå förstår ni inte min diskussion?

Jag kan förstå att du inte gör det för det finns en bakomliggande anledning till det som vi båda vet om, men de andra borde ha sett att det är väldigt många artfoton och väldigt många foton av en specifik art..som t ex Wilhelm påpekat.

Konkurrensen har blivit därefter och de fotografiska kraven därefter. När alla fotograferar liknande foton så blir det fotots kvalitet som avgör och då menar jag INTE berättelsen i fotot utan bildkvaliteten...bättre skärpa..bättre ljus...bättre färger. Men men..utrustning har ju ingen som helst betydelse.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

[QUOTE=StefanL;816604]

Jag kan förstå att du inte gör det för det finns en bakomliggande anledning till det som vi båda vet om, men de andra borde ha sett att det är väldigt många artfoton och väldigt många foton av en specifik art..som t ex Wilhelm påpekat.

Konkurrensen har blivit därefter och de fotografiska kraven därefter. När alla fotograferar liknande foton så blir det fotots kvalitet som avgör och då menar jag INTE berättelsen i fotot utan bildkvaliteten...bättre skärpa..bättre ljus...bättre färger. Men men..utrustning har ju ingen som helst betydelse.
                      Vi förstår nog dig.
                      Jag och flera andra har aldrig hävdat att utrustningen inte har någon betydelse. Det finns många saker som har betydelse (varav utrustningen som sagt är en) och det finns andra saker som är betydligt viktigare än utrustningen.
                      Det enda du tjatar om är ju utrustningen

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

[QUOTE=StefanL;816604]

Wilhelm var det inte han som bara var ironisk?

Men det är ju dom som röstar som bestämmer vad som är en bra bild, en bra bild måste inte vara en hel berättelse, många duktiga fotografe tillbringar sin tid i studion och kanske inte i första hand skickar ut berättelser utan bara väldigt bra bilder på folk mm. mm.

Konkurens skapar och driver utveckling annars vore det väl tråkigt om det jämnt var tio oskarpa bilder att rösta på.
                        Kanonskärpa, kanonfärg och bra ljus går att trolla fram i vilken utrustning du vill, det är din egen fantasi som sätter gränserna.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Jag är väl en idiot som inte begriper något, men förklara dig gärna vad har äpplen och päron med fiskfotografering att göra. Eller vad menar du? Ge gärna ett exempel.
                          Detta är en jämförelse mellan två systemkamerors kvalitet på Jpeg formatet och hur de skiljer sig...

Man ser skillnader och det är dessa skillnader jag pratar om...inget annat!

Sätt sedan en Nikon D5000 mot en mobilkamera eller en kompaktkamera och ta samma foto och påstå sedan att utrustning inte har någon betydelse.

Det är detta jag menar...och det är denna effekt jag anser att Fototävlingen haft pga att det blivit så sterilt med artfoton och ofta artfoton på Tropheus, vilket gör att man röstar på fotot med bästa bildkvalitet och kanske inte alls det med bästa "bildberättelsen".

Jag har röstat...jag har deltagit. Jag är en glad amatör som inte vet så jäkla mycket om foto, men jag diskuterar här med personer som har fotograferandet nära sitt hjärta och som en stark hobby. Alla är jag övertygad om har bra kamerautrustning och ser på sitt fotograferande på ett helt annat sätt än en vanlig kille/tjej som lånat sin kompis kompaktkamera eller tagit foto med sin mobil. Kanske sitter dom med en gammal systemkamera som farsan haft liggande på hyllan länge och som håller medioker kvalitet.

Jag ger mig inte i denna fråga...utrustning har betydelse..men det är inte det viktigaste utan där är givetvis skickligheten som fotograf mer vägande. I Fototävlingen har det inte varit så enligt mig utan det har resignerats till artfoton och då på t ex Tropheus. Mycket pga lågt deltagande och att samma personer tävlat om och om igen.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

[QUOTE=Kjell Fohrman;816606]
                            Vi förstår nog dig.
                            Jag och flera andra har aldrig hävdat att utrustningen inte har någon betydelse. Det finns många saker som har betydelse (varav utrustningen som sagt är en) och det finns andra saker som är betydligt viktigare än utrustningen.
                            Det enda du tjatar om är ju utrustningen
                            Kjell...

Varför har jag blivit konstant ifrågasatt när du tycker likadant?? Vad var det som var så jäkla svårt att inse...eller skrev jag inte saker på rätt sätt??

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

[QUOTE=StefanL;816600]
                              Ursprungligen postat av jinnarparen

Ja, och vad är skillnaden?
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Fortsätt gärna diskutera Fototävlingen och varför inte skicka in ett varsitt bidrag nu när ni visar så stort intresse?

Jag har förklarat mig nu och jag tycker det räcker.

Kommentar

Arbetssätt...