Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av snarten
    Själv är jag inte rädd för vargen, utan vad den kan göra. Den kan ta min hund, göra markerna vilttomma, ta tamdjur trots att de är inhägnade, jag kan inte utöva mitt stora intresse utan att känna viss oro för hunden.

Vargen ställer till med problem helt enkelt, Björn och Lo finns det mångfalt fler av utan att de ställer till en bråkdel av det vargen gör.
    Jasså, kan du inte utöva ditt stora intresse att döda djur för nöjes skull? Är det verkligen ett stort problem tycker du?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Själv är jag inte rädd för vargen, utan vad den kan göra. Den kan ta min hund, göra markerna vilttomma, ta tamdjur trots att de är inhägnade, jag kan inte utöva mitt stora intresse utan att känna viss oro för hunden.

Vargen ställer till med problem helt enkelt, Björn och Lo finns det mångfalt fler av utan att de ställer till en bråkdel av det vargen gör.
      'göra markerna vilttomma' - det tror jag knappast att vargen klarar av. Men människan däremot är på god väg att göra det.

Är du rädd om din hund - håll den kopplad då, fast de vete tusan om det inte är fler hundar som blir dödade av andra jägare i skogen än de som blir dödade av varg.
      Vill du utöva ditt stora intresse - gå till en skjutbana!
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Ursprungligen postat av Zaphi
        Jasså, kan du inte utöva ditt stora intresse att döda djur för nöjes skull? Är det verkligen ett stort problem tycker du?
        Klart som fan det är ett stort problem. Tänk om du varit i situationen att du inte va säker på att få med dig kameran hem, efter att du varit ute och fotograferat. Nu menar jag inte att vargen stjäl kameran
        Eller om man inte ska ta materiella ting som jämförelse, tänk om du inte var säker på att få med dig t.ex. redigeraren eller ljuskillen

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Ursprungligen postat av jinnarparen
          'göra markerna vilttomma' - det tror jag knappast att vargen klarar av. Men människan däremot är på god väg att göra det.

Är du rädd om din hund - håll den kopplad då, fast de vete tusan om det inte är fler hundar som blir dödade av andra jägare i skogen än de som blir dödade av varg.
          Vill du utöva ditt stora intresse - gå till en skjutbana!
          Du tror... jag vet

Var finns det skjutbanor med levande mål så att man ev. få med sig nån stek ibland????
          Du kan ju sluta med akvariehobbyn och skaffa en dvd med fisk i stället

Kommentar

• VisualDarkness
            Användare
            • December 2012
            • 180

Klart som fan det är ett stort problem. Tänk om du varit i situationen att du inte va säker på att få med dig kameran hem, efter att du varit ute och fotograferat. Nu menar jag inte att vargen stjäl kameran
            Eller om man inte ska ta materiella ting som jämförelse, tänk om du inte var säker på att få med dig t.ex. redigeraren eller ljuskillen
            För att fortsätta dessa långsökta liknelser.

Fotografen vet om att han riskerar att ha sönder kameran när han fotograferar på fältet och accepterar det. Än mer måste jägaren acceptera att djungelnslag gäller åt båda hållen. En bergsklättrare riskerar sitt liv på bergväggen. En fiskare riskerar sina beten. Den som ger sig in i leken får leken tåla, något som stämmer bra här.

Kommentar

• Ravenskog
              Användare
              • March 2007
              • 311

Ursprungligen postat av VisualDarkness
              För att fortsätta dessa långsökta liknelser.

Fotografen vet om att han riskerar att ha sönder kameran när han fotograferar på fältet och accepterar det. Än mer måste jägaren acceptera att djungelnslag gäller åt båda hållen. En bergsklättrare riskerar sitt liv på bergväggen. En fiskare riskerar sina beten. Den som ger sig in i leken får leken tåla, något som stämmer bra här.
              Utan varg hade det varit ett problem mindre.....

Kommentar

• VisualDarkness
                Användare
                • December 2012
                • 180

Men mindre biologisk mångfald och ingen "naturligt självreglerad" viltstam.

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Du hör inte hemma här ifall du förespråkar utrotandet av arter, vare sig om det är fisk eller inte. NCS strävar efter bevarande, inget annat.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony Tiger
                    Användare
                    • December 2009
                    • 182

Du hör inte hemma här ifall du förespråkar utrotandet av arter, vare sig om det är fisk eller inte. NCS strävar efter bevarande, inget annat.
                    Kan inte annat än att hålla med!
                    /T
                    1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• VisualDarkness
                      Användare
                      • December 2012
                      • 180

Det är precis så jag känner i ärendet. Har man den synen i det här ämnet kan man lika gärna skriva på "utrota alla stora kattdjuren" och "plantera in nilabborren i fler stora sjöar".

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

eller så kan man vända på det
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• VisualDarkness
                          Användare
                          • December 2012
                          • 180

Ursprungligen postat av specmats
                          eller så kan man vända på det
                          Med vargen behövs inte viltjakten?

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Bara för att man är för jakt på varg behöver inte det betyda att man tycker att vargen ska utrotas. Det är spännande med varg men samtidigt tråkigt om dom blir för många, för då blir det lite kött i frysen.
                            Det är inte kul om man måste köpa kött med tanke på vilket miljöförstöring det är i våran köttproduktion.

Älgkött kan det bli mer ekologiskt?

Vi avbröt våran jakt häromhelgen när hundarna hade stött på dom här två

Dom hade gått både kors och tvärs genom såten vi jagade i, men jaktlyckan var god ändå 1 kalv sköts och ytterligare 3 vuxna älgar sågs.
                            Senast redigerad av tege; 25 November 2010, 19:38.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• VisualDarkness
                              Användare
                              • December 2012
                              • 180

Nej, det behöver inte betyda utrotning, men läs det nedanstående och påstå att något annat menas:

Kommentar

• VisualDarkness
                                Användare
                                • December 2012
                                • 180

Ursprungligen postat av tege
                                Bara för att man är för jakt på varg behöver inte det betyda att man tycker att vargen ska utrotas. Det är spännande med varg men samtidigt tråkigt om dom blir för många, för då blir det lite kött i frysen.
                                Det är inte kul om man måste köpa kött med tanke på vilket miljöförstöring det är i våran köttproduktion.

Älgkött kan det bli mer ekologiskt?

Vi avbröt våran jakt häromhelgen när hundarna hade stött på dom här två

Dom hade gått både kors och tvärs genom såten vi jagade i, men jaktlyckan var god ändå 1 kalv sköts, men ytterligare 3 vuxna älgar sågs.
                                Jag håller även med dig om miljöperspektivet, men som du vet så fungerar det ypperligt även med rovdjur i närheten.

Kommentar

Arbetssätt...