Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Tege, att jaga med alla tillåtna medel låter som "search and destroy". Det är där den retoriska frågan om gift ligger. Jag "överreagerade" inte utan gav uttryck för att jag hade mycket svårt att tro att du verkligen menade det du skrev.

Fällor och snaror har ju i åratal diskutterats när det gäller allt från gädda till lo. Att du inte ser vad jag menar med 3 är obegripligt och kan endast bero på att du sätter dig i omedelbar försvarsställning. Menar du på fullt allvar att metoder som inte är klarlagda är OK?

Att du inte inser vad jag menar med 2 är än mer obegripligt, särskilt då jag skriver att jag köper Håkans argument. Se mitt inlägg 612.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 02 March 2010, 15:10.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Tege, att jaga med alla tillåtna medel låter som "search and destroy". Det är där den retoriska frågan om gift ligger. Jag "överreagerade" inte utan gav uttryck för att jag hade mycket svårt att tro att du verkligen menade det du skrev.

Fällor och snaror har ju i åratal diskutterats när det gäller allt från gädda till lo. Att du inte ser vad jag menar med 3 är obegripligt och kan endast bero på att du sätter dig i omedelbar försvarsställning. Menar du på fullt allvar att metoder som inte är klarlagda är OK?

Att du inte inser vad jag menar med 2 är än mer obegripligt, särskilt då jag skriver att jag köper Håkans argument. Se mitt inlägg 612.
      1. Oetiskt (inte helt klarlagt än)
      2. Man "snor" jaktbart vilt från jägare.
      3. Jägarkåren förlorar extremt mycket i "goodwill".

Min försvarsställning vet inte vad jag i så fall har att försvara. Jag jagar inte med fällor och jag lägger inte ut gift i naturen medvetet. Vilka fula påhopp du kommer med ()
      Jag visste kanske inte att det var tillåtet att jaga med gift om det är det du påstår.

fråga 3 har med goodwill att göra och vad jag menade är att inom tätbebyggt område är fällor ett utmärkt hjälpmedel för att ta bort oinbjudna hyresgäster, om inte stans privata jägarkår kan skjuta nattetid.

Jag tror inte på ett förbud på fällfångst av mårdhund, gör du? etik när det passar.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Men men men. Min enkla fråga var "varför jaga lodjur med fälla?" och ditt svar var "jaga med alla tillåtna medel". Det är inget svar. Du frågade "varför inte".
        Det är inte heller något svar. Jag svarade.

Jag omfurmulerar mina tre:

1. Blotta misstanken att en av jaktmetoderna är olämplig borde göra att det inte ges några licenser tills det är klargjort.
        2. Om folk tycker att det är intressant att jaga lodjur, varför då bara ha ihjäl dem? Då försvinner ju den intressanta jakten (detta byggde på att fälljakt var ungefär som att sätta ut en musfälla, men så är det inte enligt Håkan).
        3. Har det gått dig helt förbi att fälljakt, snaror mm är extremt kontroversiellt? Att förbunden (eller vem det nu är som ansöker om jakt) inte tillämpar försiktighetsprincipen i detta fall tycker jag är oroväckande. Bryr de sig om att rovdjur lider? Detta leder garanterat till minskad goodwill.

Ps. 1. Håkan har som sagt redan svarat på frågan. Att jaga loddjur med fälla är inte som att jaga möss med fälla.

Ps. 2. De enda däggdjur som man får förgifta är så vitt jag vet skadedjur som möss och råttor.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Men men men. Min enkla fråga var "varför jaga lodjur med fälla?" och ditt svar var "jaga med alla tillåtna medel". Det är inget svar. Du frågade "varför inte".
          Det är inte heller något svar. Jag svarade.

Jag omfurmulerar mina tre:

1. Blotta misstanken att en av jaktmetoderna är olämplig borde göra att det inte ges några licenser tills det är klargjort.
          2. Om folk tycker att det är intressant att jaga lodjur, varför då bara ha ihjäl dem? Då försvinner ju den intressanta jakten (detta byggde på att fälljakt var ungefär som att sätta ut en musfälla, men så är det inte enligt Håkan).
          3. Har det gått dig helt förbi att fälljakt, snaror mm är extremt kontroversiellt? Att förbunden (eller vem det nu är som ansöker om jakt) inte tillämpar försiktighetsprincipen i detta fall tycker jag är oroväckande. Bryr de sig om att rovdjur lider? Detta leder garanterat till minskad goodwill.

Ps. 1. Håkan har som sagt redan svarat på frågan. Att jaga loddjur med fälla är inte som att jaga möss med fälla.

Ps. 2. De enda däggdjur som man får förgifta är så vitt jag vet skadedjur som möss och råttor.

Jag visste inte att du tror att det bara är att sätta ut en lodjursfälla så sitter det ett lodjur där dagen efter, Känner en del som haft sina fällor i skogen i många år utan att få något. Klart är man intresserad av jakt med fälla så tycker man att det är spännande att hitta rätt plats mm mm.

1. olämpliga för vem?
          2. Även fällfångst är jakt för en del.
          3. Vem bryr sig om goodwill när det gäller skadedjur. Vad som är skadedjur är upp till betraktaren.

Själv har jag inte mycket till övers för snaror och fälljakt. Men det roar en del.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Svar ang. 3. De som vill få sin åsikt tagen på allvar.

Att kalla lodjur "skadedjur" är enligt mig häpnadsväckande, men det är ju lite detta att det är "upp till betraktaren" som gör att det blir lite av ett minfält att diskutera. Jag ville som sagt ha svar på en mycket enkel naiv fråga "varför?".

Ang 1. För lodjuren förstås! Först nu blev jag lite "putt" faktiskt . Det spelar ingen roll om det är en älg, lodjur, råtta eller mårdhund. Jaktmetoden ska vara den med minimalt lidande! Finns det två olika, där en kan misstänkas ge mindre lidande, då ska den andra väljas. Detta trodde jag var helt uppenbart för alla. Det är det för de jägare jag pratat med (jag är bara drevkarl).
            Senast redigerad av Ola Svensson; 03 March 2010, 11:30.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Att kalla lodjur "skadedjur" är enligt mig häpnadsväckande, men det är ju lite detta att det är "upp till betraktaren" som gör att det blir lite av ett minfält att diskutera. Jag ville som sagt ha svar på en mycket enkel naiv fråga "varför?".

Ang 1. För lodjuren förstås! Först nu blev jag lite "putt" faktiskt . Det spelar ingen roll om det är en älg, lodjur, råtta eller mårdhund. Jaktmetoden ska vara den med minimalt lidande! Finns det två olika, där en kan misstänkas ge mindre lidande, då ska den andra väljas. Detta trodde jag var helt uppenbart för alla. Det är det för de jägare jag pratat med (jag är bara drevkarl).
              För den som vill öka rådjursstammarna på marken räknas lon till skadedjursgruppen, ganska självklart jagas lon därefter.(det var så jag tänkte, troligen är skadedjur något helt annat för en del)
              Angående jaktmetoder och lidande, hm man jagar väl för att det är spännande och intressant och man försöker göra det med en viss finess och utan att djuren som jagas lider i onödan, slagfällor är riktigt snabbdödande om dom används på rätt sätt, med fällor kan man jaga på ställen som är svåra att bedriva annan form av jakt på. Det blir även jakt 24 timmar om dygnet eftersom jägaren kan sitta hemma i soffan. Hoppas det är svar på ditt "varför"

Kommentar

• Ravenskog
                Användare
                • March 2007
                • 311

Då får du sluta att vara drevkarl Att stöta ut djur mot en passlinje ser jag som onödigt stressigt för djuren(gäller väl små såtar med mycket folk), då är det bättre med en hund(drivande, inte stötande) eller vaktjakt då djuret skjuts ovetandes om jägaren.

En godkänd fälla för lo ska inte släppa in dagsljus, är fällan mörk håller sig djuren lugnare. De ska inte se en ljusspringa som en möjlig utväg, det är då de kan skada sig...

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Om vi tar det här argumentet till sin logiska slutpunkt, så innebär det att all jakt på rovdjur borde utföras av anställda kommunala jägare vid åtel, på natten med nattkikare och ljuddämpade vapen, eller från helikopter.

Hm. Kontrollerad, rationell, jakt. Det kanske inte är en så dum idé. Faktiskt borde man kanske jaga älg så också, då skulle motiveringen för att utrota vargen försvinna och hela sverige, inte bara jakträttsinnehavare, skulle få del av pengarna från allt älgkött.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Om vi tar det här argumentet till sin logiska slutpunkt, så innebär det att all jakt på rovdjur borde utföras av anställda kommunala jägare vid åtel, på natten med nattkikare och ljuddämpade vapen, eller från helikopter.

Hm. Kontrollerad, rationell, jakt. Det kanske inte är en så dum idé. Faktiskt borde man kanske jaga älg så också, då skulle motiveringen för att utrota vargen försvinna och hela sverige, inte bara jakträttsinnehavare, skulle få del av pengarna från allt älgkött.

Vad är skillnaden på en kommunal jägare och en helt vanlig jägare? Och varför ljuddämpare? om du samtidigt ska flyga helikopter.

Älg-jakten är väl rationell så det blir över?

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av tege
                      Vad är skillnaden på en kommunal jägare och en helt vanlig jägare? Och varför ljuddämpare? om du samtidigt ska flyga helikopter.

Älg-jakten är väl rationell så det blir över?
                      Skilnaden skulle vara enorm. En kommunal jägare skulle vara anställd för att skjuta det kommunen bad honom/henne och skulle därmed bli frikopplad från viltvården. Konflikten jägare-rovdjur skulle fullständigt försvinna. Det rationella är att en helhetssyn över ekonomiska förluster gällande skadedjur () som älg och råddjur skulle räknas in. Även viltolyckor. Klövviltets värde skulle då räknas i köttförsäljning samt biologisk mångfald.

Med detta sagt är jag helt mot detta Planekonomi verkade nästan jättebra på papperet.

Edit: Men jag tror att många skulle svara att detta var en bra idé om de oreflekterat fick svara på frågan i en opinionsundersökning. Hade det folkomröstats är tror jag att det skulle bli ett rungande nej, dessutom är det nog mer eller mindre omöjligt rent lagmässigt.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 04 March 2010, 12:24.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DIRAVI
                        Användare
                        • January 2010
                        • 46

Ursprungligen postat av Mike_Noren

Kanske en lösning även på skogsbruket, låta staten sköta skogsbruket, så inte bara skogsägarna får del av pengarna från skogen, går ju att applicera på gruvindustri, jordbruk, och andra ariella näringar som bedrivs av markägare. För att inte tala om vattenkraften och vindkraften, där andra markägare än de som tar del av exploateringen drabbas av de negativa konsekvenserna.

Senast redigerad av DIRAVI; 04 March 2010, 12:32.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Skilnaden skulle vara enorm. En kommunal jägare skulle vara anställd för att skjuta det kommunen bad honom/henne och skulle därmed bli frikopplad från viltvården. Konflikten jägare-rovdjur skulle fullständigt försvinna. Det rationella är att en helhetssyn över ekonomiska förluster gällande skadedjur () som älg och råddjur skulle räknas in. Även viltolyckor. Klövviltets värde skulle då räknas i köttförsäljning samt biologisk mångfald.

Med detta sagt är jag helt mot detta Planekonomi verkade nästan jättebra på papperet.
                          Vi har ju redan idag kommunala jägare som jagar i städerna nattetid??? Mig veterligen får dom göra precis vad dom vill på sin fritid och då jagar dom oftast i sitt jaktlag som alla andra jägare.

Om vi ska byta system och bedriva jakt med avlönad personal vem ska betala dom lönerna och vart ska man hitta dom jägarna????

Fabulera är enkelt, jakt är väldigt mycket praktiskt.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av DIRAVI
                            Kanske en lösning även på skogsbruket, låta staten sköta skogsbruket, så inte bara skogsägarna får del av pengarna från skogen, går ju att applicera på gruvindustri, jordbruk, och andra ariella näringar som bedrivs av markägare.
                            Om vi kapar Sverige vid Dalälven och bildar två stater så blir ju ni räknat per person svinrika där uppe med skog, malm och vattenkraft!
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av tege
                              Om vi ska byta system och bedriva jakt med avlönad personal vem ska betala dom lönerna och vart ska man hitta dom jägarna????
                              Jag hoppas att du inte tog mitt inlägg på allvar.

He, he. Ja tänk hur det skulle bli när vägarna och villaträdgårdarna översvämmas av råddjur när kommunen sparar in på antalet jägare.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Jag hoppas att du inte tog mitt inlägg på allvar.

He, he. Ja tänk hur det skulle bli när vägarna och villaträdgårdarna översvämmas av råddjur när kommunen sparar in på antalet jägare.

Dig tar jag jämt på allvar........nästan.

Tur du skojjade blev faktiskt riktigt kallsvettig ett tag, att någon ens kan komma på nått så korkat som kommunala jägare.

Kommentar

Arbetssätt...