Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jag kan bara tänka mig att de som ser fällfångst av lodjur som ett alternativ, är mer intresserade av att decimera lodjursstammen än av att jaga dem.
Tamdjursägare då.
Men jag kan ju ha fel.Kommentar
-
Är inte förhållandena optimala är lodjur väldigt svårjagade, har man sen inte tillgång till en bra hund, är det ännu svårare. Man kan ringa in lodjuret, vara helt säker på att det är inne i såten, ställa ut skyttarna och gå in med hund, ändå har oftast loet smitit ut. De går där det är som mest svårt att se spåren, och ofta går de ut i samma spår som de gick in i. Jag har följt lo med hund, då den utan att vara stressad, har hoppat från 6 meters höjd som ingenting.
Jag tror inte kvoten blir fylld på direkten nu i år, det är för mycket snö. Det är svårt att se om det är färska spår, 60-70cm lössnöKommentar
-
På SVT2 den 4/3 kl. 20.00
Vargens väg - från fridlyst till fredlös
En dokumentär om den historiska jakten på varg i Sverige i januari 2010. Vargen var för inte länge sedan fridlyst, nu jagades den av 10 000-tals jägare. Hur blev det så? Vi träffar förespråkare för vargjakten och motståndare till den.
Även i SVT1 5/3, SVT2 6/3 och SVT24 6/3Kommentar
-
Jämför känslan av att fånga kräftor med bur eller abborar i mjärde.Kommentar
-
Djur med päls eller som är köttförstörande jagas förstås med alla tillåtna medel. Varför skulle man inte göra det?Kommentar
-
Varför man inte skulle göra det? Några exempel:
1. Oetiskt (inte helt klarlagt än)
2. Man "snor" jaktbart vilt från jägare.
3. Jägarkåren förlorar extremt mycket i "goodwill".
Tycker du att man skulle få jaga med gift om det var tillåtet? Det var ju ett bra sätt ha ta kål på örn enligt vissa.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Öööh... Håkans svar är vettigt och rent rovdjurshat är också begripligt, men inte den andra halvan av ditt svar.
Tycker du att man skulle få jaga med gift om det var tillåtet? Det var ju ett bra sätt ha ta kål på örn enligt vissa.
Hur du får ihop .2 förstår jag inte, då all jakt är konkurans med övriga jägare.Kommentar
-
2. Om det är väldigt intressant att spåra och skjuta djur, men ingen "sport" alls att ta dem i fälla, så är det ju väldigt onödigt att ta dem i fälla (men som sagt, jag köper Håkans svar). jämför med om man fick ta upp X laxar från en sjö och någon lade i ett när och drog upp hela kvoten.
3. Du kan väl ändå inte mena att lodjursjakt med fälla inte skadar jägarkårens goodwill? Folk i allmänhet uppfattar det som sadisktiskt djurplågeri oavsett om det stämmer eller inte.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
1. En studie från SVA visar att fällor är djupt oetiska. Naturvårdsverket har valt att trots detta inte förbjuda jakt med fälla du det var få djur som ingick i studien.
2. Om det är väldigt intressant att spåra och skjuta djur, men ingen "sport" alls att ta dem i fälla, så är det ju väldigt onödigt att ta dem i fälla (men som sagt, jag köper Håkans svar). jämför med om man fick ta upp X laxar från en sjö och någon lade i ett när och drog upp hela kvoten.
3. Du kan väl ändå inte mena att lodjursjakt med fälla inte skadar jägarkårens goodwill? Folk i allmänhet uppfattar det som sadisktiskt djurplågeri oavsett om det stämmer eller inte.
2. Håller med, förutom liknelsen med fiske. jag har själv inget intresse av fällfångst, men jag förstår att andra kan ha det.
3. Folk i allmänhet skiter i fakta, så jägarkårens goodwill skadas enbart av det faktum att de är jägare.Kommentar
-
Öööh... Håkans svar är vettigt och rent rovdjurshat är också begripligt, men inte den andra halvan av ditt svar.
Tycker du att man skulle få jaga med gift om det var tillåtet? Det var ju ett bra sätt ha ta kål på örn enligt vissa.
Punkt ett är ju ingen punkt egentligen, eftersom det inte är klarlagt ännu, eller?
Hur menar du nu? det är väl jägare som jagar med fälla? eller? om inte är det väl jaktbrott?
Vet jag inget om men så fort det finns en grävling eller annat djur i ett villaområde brukar dom flesta skrika efter hjälp och någon jägare får rycka ut med lämplig fälla för ändamålet. Sånt ger positiv goodwill.
Vet inte men du verkar ha överreagerat på det jag skrev eller så förstår jag inte vad du är ute efter.
Din fråga om gift vet jag inte vad jag ska svara, förstår inte varför du undrar ens, tycker inte det är speciellt jaktmannamässigt i alla fall och inget jag skulle bedriva. Men man behöver inte gå tillbaka så många år då många hade en burk med råttgift i något skåp hemma. Men de e klart det är skillnad på råttor o möss jämfört med vargar och lo-djur. Men visst det är vi som bestämmer vilka som ska leva och vilka som ska dö. Med rätt sorts gift kanske det är mer humant än en träff av en kula, vad vet jag är ingen kemist och har noll kunskaper om gifter.
Men att fånga djur i fälla är väl lika med bättre skinn och mindre kulhål så frånsett skriverierna om träbitar i lodjurskroppar så har jag trott att fällfångst varit helt ok, men det kanske inte är så.Kommentar
Kommentar