Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Ursprungligen postat av jinnarparen
    Tänk lite längre...
    Vad jag tror Lundensis menar med sin "attack" på rådjur, vildsvin, älg är att vargen behövs.
    Vad äter vargen? Jo, rådjur, vildsvin & älg ...och tyvärr, för vargens del... får och andra djur i inhägnade hagar där de inte har så stor chans att fly.

Varför man utrotade vargen?
    Det trodde jag att du visste, den konkurrerar med jägarna samt att folk i allmänhet är rädda för den.

Visst går det att ha varg här i Sverige och samtidigt vara jägare, det gick alldeles utmärkt förr i tiden, om du tänker dig lite längre bort än några hundra år. Det är bara det att nu är de flesta jägare så väldigt bekväma så att de nöjer sig med att gå ut och sitta i ett uppsnickrat torn och sen låta hundarna göra jobbet.
    Men de är sen väldigt stolta när de låter sig fotograferas med sitt byte som de har gjort stora ansträngningar för att nedlägga.

...och på tal om skadedjur, det största skadedjuret är nog vi själva, även jag.
    Tänk lite längre..? Du menar att vargen ska reglera viltstammarna så att trafikolyckor och odlingsskador minimeras?? Då lär vi få importera tiotusentals vargar, men då kommer ju olyckor med varg att öka

Det är konstigt att när man frågar varför inte björnen utrotades samtidigt med vargen, trots att björnen är farligast för människan!!! Ingen vargförespråkare verkar vilja svara på det, de vill väl inte inse att vargen är och förblir ett problemdjur i bebodda trakter.

Varför vargen utrotades var faktiskt en fråga till Lundensis, jag vet varför.

Klart det går att ha varg och jaga samtidigt, om man inte bor i ett vargrevir. Men jag vill inte jaga varg, räv, kråkor och det som blir kvar efter vargens härjningar. Du ska veta att flera vvo:s (viltvårdsområde) har fått ställa in älgjakten för vargens skull, och ändå har de haft arealer på upp till 4000 ha.

Älgen genererar inkomst till glesbygden, folk kommer från stora delar av europa för att jaga älg och gynnar markägare och butiker. I mitt jaktlag har vi nog 10 olika nationaliteter, försvinner älgen försvinner även dom.
    Se bara på tyskarnas husbilar och husvagnar, nästan varenda en har älgmärke. Sverige för tyskar är lika med älgrike...

Tänker man sig bort "lite längre än några hundra år" hade vi helt andra förutsättningar. Älg fick i princip bara adeln jaga, allmogen fick hålla sig till hare och skogsfågel. Det var det viltet som fanns på den tiden, förutom predatorerna.
    Sen kan jag hålla med dig att det är inte direkt "sportsligt" att sitta i ett torn och skjuta djur på betesåkern, även om det ger säkra skott

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av snarten
      Med ditt resonemang är det lika bra att utrota allt vilt som är större än en ekorre, och sätta dem i stora hägn så folk kan känna sig säkra, när de blåser fram i 130 på småvägarna...
      Jag tycker visst att vi ska ha stora däggdjur i vår natur, men jag tycker det är cyniskt av regeringen att hålla nere vargstammen på 210 individer, när de andra större däggdjuren (älg, rådjur och vildsvin) ställer till med mycket värre och kostsammare problem. Du ser ju bara till jakten, men ni är inte de enda människorna i detta land. Drar man fram i 130 på småvägar får man skylla sig själv. Viltolycker sker på alla vägar.

Det är lätt för dig att säga att problem med varg är ynka, om man jämför med hela landet. Men tänk på de som bor mitt i ett vargrevir, de kan inte ha djur ute längre. Visst det finns speciella rovdjursstängsel, men att inhägna varenda åkerlapp är orimligt och kostsamt. Som jägare ändras förutsättningarna för jakten, som är mer än bara en hobby, man kan inte släppa hundar längre. Markerna blir tomma på älg och rådjur och även bäver försvinner om den inte har ett större vattensystem.
      Det där med att vargen tar tamdjur stämmer till viss del, men i Amungenreviret hade man inte dessa problem enligt lokalbefolkningen. Jakt med löshund har pågått i ca 150 år, dvs. efter att vargen utrotades och jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att ha lösspringande hundar. Att markerna blir tomma på bytesdjur ser jag bara som en överdrift och har aldrig hänt, vad jag tror att du egentligen menar är att man som jägare inte kan vara säker på att man lyckas skjuta något.

Du tycker att vargen tillhör den svenska faunan och därför ska den finnas. Varför tror du att den utrotades en gång i tiden?
      Varför passade man inte på att utrota björn och lo samtidigt?
      Björn och lo lever inte i flock som vargen, så att istället för att samarbeta med varandra, konkurrerar de olika individerna inom arten med varandra. De attackerar inte tamdjur i lika stor utsträckning. Dessutom äter inte björn enbart kött och blåbärsplockare springer inte omkring i skogen med gevär. Lo tar inte älg.
      Senast redigerad av Lundensis; 21 February 2010, 13:56.

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av tege
        Du menar att såna som jagar är märkliga typer som inte vet vad jakt handlar om och sådana är hela riksdagen full av? Kanske just därför dom har skrivit under avtalet om biologisk mångfald.(hur tänkte du nu)
        Jägare är väl som människor i allmänhet. Märklig syn på biologisk mångfald om man inte ens tillåter att ha en vargstam som är genetisk bärkraftig.

Ska vi ha varg i skogen så klart att dom måste jagas. Vi kan inte låta vissa arter leva helt fritt, då blir det bara fel.
        Jag är inte emot jakt på varg. Däremot är jag emot jakt på en vargstam som inte är genetisk bärkraftig.

Visst har vi viltolyckor på vägarna, vilt går gärna ut på vägarna som är plogade när snödjupet är högt, eller när dom har rovdjur i hälarna. Men den största anledningen till viltolyckor är inte viltet, det är inte älgen och rådjuren som är boven i dramat det är vi som kör för fort och oaktsama. Det är vi som kostar pengar.
        Delvis sant, men en annan bov är de stora viltstammarna. En bärkraftig vargstam hjälper till att hålla dem nere.

Visst har vi mycket klövvilt i skogarna men det ska du inte anklaga jägarna för, visst jägarna vill nog gärna ha det så men grundorsaken är skogsbruket som hela tiden matar dessa sk skadedjur. Det är ju också en orsak till varför jakten på varg måste börja i tid, innan vargstammen exploderar i antal, det finns alldeles för mycket vargmat där ute för att den ska få härja fritt.
        Menar du att det är skogsägarna som stödutfodrar viltet eller menar du att det är gran- och tallplanteringarna som göder viltet? Naturen reglerar sig själv, när bytesdjuren minskar i antal, minskar även rovdjuren. Det är grundläggande biologikunskaper och väl vedertaget och det borde en jägare känna till.

I mina ögon är mat såsom älgstekar något positivt, vi har en skog som föder mäniskor, det ska vi vara glada och väldigt rädd om, då slipper vi äta plågat griskött. Det är inte jägarna som betar tallplantor det är djuren som finns i skogen och som skogsägarna hela tiden matar med mer tallplantor.
        Helt rätt att vi ska vara rädda om skogen och älgstek är gott. Tamdjur behöver dock inte vara plågade. Tänk på att skogsbruket är ryggraden i den svenska ekonomin, inte jakten.

Du kan inte gå runt o deppa bara för att du inte har frysen full av älgstekar. Försök bli kompis med någon jägare så kanske du får köpa en andel.
        Jag är inte deppig för det och jag känner jägare och blir bjuden på vilt emellanåt, men jag ser inte det som en livsnödvändighet.

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
          Jag tycker visst att vi ska ha stora däggdjur i vår natur, men jag tycker det är cyniskt av regeringen att hålla nere vargstammen på 210 individer, när de andra större däggdjuren (älg, rådjur och vildsvin) ställer till med mycket värre och kostsammare problem. Du ser ju bara till jakten, men ni är inte de enda människorna i detta land. Drar man fram i 130 på småvägar får man skylla sig själv. Viltolycker sker på alla vägar.

Det där med att vargen tar tamdjur stämmer till viss del, men i Amungenreviret hade man inte dessa problem enligt lokalbefolkningen. Jakt med löshund har pågått i ca 150 år, dvs. efter att vargen utrotades och jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att ha lösspringande hundar. Att markerna blir tomma på bytesdjur ser jag bara som en överdrift och har aldrig hänt, vad jag tror att du egentligen menar är att man som jägare inte kan vara säker på att man lyckas skjuta något.

Björn och lo lever inte i flock som vargen, så att istället för att samarbeta med varandra, konkurrerar de olika individerna inom arten med varandra. De attackerar inte tamdjur i lika stor utsträckning. Dessutom äter inte björn enbart kött och blåbärsplockare springer inte omkring i skogen med gevär. Lo tar inte älg.
          Nu får du faktiskt ta och läsa på lite, samt bestämma dig hur du ska ha det

För det första har vi jagat med löshund sedan åtminstone 1600-talet, förmodligen längre, men 1600 finns det dokumentation på.

Vargen utrotades på 1960-talet, och återfördes på slutet av 1970-talet. Jag såg min första 78-79.

Att du inte tror på att markerna blir tomma för vilt, kan jag förstå då du bor i sveriges viltrikaste län. Men det är stor skillnad på skåne och norra värmland
          Älg och rådjur försvinner helt i kärnan av ett vargrevir, står de på menyn flyr de eller blir tagna.
          Att man inte säkert får skjuta något hör jakten till, kommer inget skjutbart vilt eller fel djur, blir det inget skott heller. 90% av gångerna man jagar med drivande hund efter rådjur, får man koppla hunden. Ofta ställer geten av kiden så hunden jagar henne istället, det har vi koll på eftersom vi vill ha kvar en jaktbar stam..

Va!?!? Har ni inte bössan mä när ni plockar bär?!?!

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
            Jägare är väl som människor i allmänhet. Märklig syn på biologisk mångfald om man inte ens tillåter att ha en vargstam som är genetisk bärkraftig.
            Ditt påpekande att rikstagen där många är jägare har en märklig syn på jakt övergår mitt lilla förstånd. Du måste tro att du själv hör till en skara som vet det mesta lite bättre än alla andra, såsom hur jakt ska utföras och hur sveriges regering ska sköta sin nationalekonomi.
            Enligt dig är dom märkliga bara för att dom inte tycker som du. Själv tycker jag att våra politiker är precis som vanligt dom fiskar om vilket beslut dom vinner mest röster med i nästa val. Demokrati tror jag det kallas, men du kanske har nått emot det med.

Jag är inte emot jakt på varg. Däremot är jag emot jakt på en vargstam som inte är genetisk bärkraftig.
            Dom vargar som skjutits gjordes det för att förstärka stammen, lite konstigt det tycker jag med. Men du har i alla dina tidigare inlägg stridit mot allt vad jakt heter, eller åtminstone har jag tolkat dina inlägg så. Fel av mig eller så har du svårt att bestämma dig eller så tycker du om att driva med folk.

Delvis sant, men en annan bov är de stora viltstammarna. En bärkraftig vargstam hjälper till att hålla dem nere.
            Visst med det gör väldigt gärna alla som jagar oxå.

Menar du att det är skogsägarna som stödutfodrar viltet eller menar du att det är gran- och tallplanteringarna som göder viltet? Naturen reglerar sig själv, när bytesdjuren minskar i antal, minskar även rovdjuren. Det är grundläggande biologikunskaper och väl vedertaget och det borde en jägare känna till.
            Antar att du skojar igen? Du menar väl inte på fullt allvar att jägarnas stödutfodringar stod för älgexplosionen på sjuttiotalet? Troligen var du inte ens född då snacka om naivt påstående, skärpning.
            Hade inte du läst biologi?(kanske blandar jag ihop dig med någon annan) synd att inte lektionerna lärde ut något om tall o granplanteringars betydelse för viltet.
            Fantastiskt att du lärde dig att tar det slut på mat så minskar rovdjuren. Det fattar jag också även om du inte verkar fatta det.

Helt rätt att vi ska vara rädda om skogen och älgstek är gott. Tamdjur behöver dock inte vara plågade. Tänk på att skogsbruket är ryggraden i den svenska ekonomin, inte jakten.
            Jorå nog vet jag om den ekonomiska betydelsen av skogsbruket i det här landet., vad nu det har för betydelse. Tror du den går under för lite betesskador? Jag vet också att vårat skogsbruk lockade över massor av invandrare med hjälp av jakträtter en gång i tiden, det var medans det var brist på arbetskraft i det här landet.
            Jag är inte deppig för det och jag känner jägare och blir bjuden på vilt emellanåt, men jag ser inte det som en livsnödvändighet.
            Klart jakt inte är någon livsnödvändighet, men det är väl inte några stackars vargar i skogen heller?

Hellre frysen full med kött än en massa varg i kameran.
            Senast redigerad av tege; 22 February 2010, 12:05. Anledning: felskrivning.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• zenon
              Användare
              • September 2009
              • 168

Bitter igen?

Senast redigerad av Ola Svensson; 22 February 2010, 18:57. Anledning: massa tomrader vilket gör forumet svårläst

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av zenon
                Bitter igen?

Varför det då?

Ta dig ett glas samarin å se om dä hjälp.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 22 February 2010, 18:58. Anledning: massa tomrader vilket gör forumet svårläst

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Ja men det beror ju på att vi inte har varg ( mums med så mycket älgstek till hösten). Tror inte en flyinventering i ett vargrevir hade gett liknande resultat.

Kommentar

• zenon
                      Användare
                      • September 2009
                      • 168

Nä, man får ju anta att det finns lokala skillnader även i naturen...

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Nu är det Sångsvan och Trana som jägarnas lobbyarbete riktas in på:
                        Nu vill jägarna skjuta svanar och tranor. Fåglarna förstör nämligen för andra arter och för jordbrukslandskapet, menar Jägarnas riksförbund.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ursprungligen postat av Micke
                          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6664500.ab
                          Men det kommer säkerligen inte att bli 12000 jägare som anmäler sig för att decimera den stammen! För vilken jägare vill ha ett tran eller svanskinn uppspikat på väggen?

(forumsvärd med rätt att tycka till! )
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Men det kommer säkerligen inte att bli 12000 jägare som anmäler sig för att decimera den stammen! För vilken jägare vill ha ett tran eller svanskinn uppspikat på väggen?

(forumsvärd med rätt att tycka till! )

och det med risk för fågelinfluensa....nä fy f*n där lär man passa sig.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Micke
                              http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6664500.ab

SLU har sina ideer dom å.snöleoparder...... I sverige...

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

SLU har sina ideer dom å.snöleoparder...... I sverige...

http://www.jagareforbundet.se/svensk...der-i-Sverige/
                                Jag var tvungen att surfa runt lite för att se om han inte hade blivit felciterad och det verkar han mycket riktigt ha blivit. Läs här där citatet finns i ett litet bredare sammanhang http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...sverige-351946

Gissningsvis föreslog han inte alls att snöleoparden skulle planteras in, utan förde ett generellt sesonemang.

Det intressanta är att Västerbottenkuriren och SVT kört vidare på "vi kan plantera in snöleoparden".
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 24 February 2010, 15:11.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...