Nu kommer det knappast vara nysnö varje år. Risken att de exploderar som vildsvinen är minimal. Det skulle inte vara några problem att knäcka stammarna av björn och lo om man verkligen ville det. Forhoppningsvis har vi en så stark vargstam en dag att vi måste jaga dem för att minska antalet. Det var inte för att de var för många de jagades i år, det tror jag nog ingen har påstått.
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Om några år, om jakten får fortsätta, kommer vargen att bli riktigt svårjagad, då krävs det helt andra resurser och utrustning.Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag tyckte att det var ett roligt inlägg. Det var som en smasch på Snartans boll, men Snartan lyckades ta den hjälpligt och nu väntar vi på Willhelms retur...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Lo, varg och järv tar mårdhund. Eftersom dom reglerats till en nivå som inte är tillräcklig, får vi förlita oss på att de 12 000 skjutglada jägarna som deltog i vargjakten kan hålla tillbaka mårdhunden ocksåKommentar
-
Kommentar
-
Men där nere i södra sverige har ni så gott om varg så det kanske inte blir ett problem.Kommentar
-
Enligt järgarförbundet finna alla bekräftade fynd av mårdhund norr om Umeå:
Kommentar
-
Tur då att vargen är på väg tillbaka i Danmark igen då
Enligt järgarförbundet finna alla bekräftade fynd av mårdhund norr om Umeå:
http://www.jagareforbundet.se/Global...bild%20(1).png
Någonstans läste jag om danskarnas problem med mårdhund på Jylland och att den ökat och tagit sig vidare. Nu befarade man att risken var stor att den skulle kunna nå sverige över sundet.Kommentar
-
Nu var man inte speciellt skjutglad, man höll sig till dom regler som rådde och det mesta gick till på rätt sätt, 12000 jägare för 27 skott, inte mycket pang pang där inteKommentar
-
Jorå det betvivlar jag inte, men svenska jägarförbundet redovisar inte vad som händer i danmark.
Någonstans läste jag om danskarnas problem med mårdhund på Jylland och att den ökat och tagit sig vidare. Nu befarade man att risken var stor att den skulle kunna nå sverige över sundet.
DAISIE har mårdhunden upptagen på sin lista över de 100 värsta "invasionsarterna" i Europa. På deras faktablad finns en karta som visar artens spridning i Europa. Där finns den spridd runt Östersjön, men i Danmark har den bara hittats på Jylland.
Faktabladet: http://www.europe-aliens.org/pdf/Nyc...ocyonoides.pdf
Sen är det rätt kul att jämföra den med kartan för Vargens utbredning i Europa: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...anis_lupus.png
Det är bara att hålla tummarna för att vargen som siktats på Jylland är en varg och inte en förrymd slädhund.
På faktabladet om mårdhunden hittar man även följande info:
Known Predators/Herbivores- The Wolf (Canis lupus), red fox (Vulpes vulpes), dog (Canis familiaris), lynx (Lynx lynx) and large predatory birds are predators mainly of young animals.
Kommentar
-
Senast redigerad av Micke; 18 February 2010, 15:35.Kommentar
Kommentar