Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag har listat en hel del grejer innan men en "komplett" natur är bra för turism mm. Man förväntar sig också andra effekter bla annat genom att de tar gnagare mm så blir det mer lönn och mer småfåglar t ex. Klipper de en älg och äter upp det mesta blir det käk till andra djur som kan vara beroende av det. Vi har skalbaggar och allt möjligt som påverkas osv. Vargen, skarven och vildsvinet hör helt enkelt hemma i vår natur. Rent "praktiskt" är annars det starkaste argumentet att en stor majoritet av svenskarna även de som lever i vargområden vill ha varg. Ett annat "praktiskt" argument är att Sverige har skrivit på konventionen för biologisk mångfald.
    Tack för det.

Vet inte om jag känner mig övertygad för det, eller ser nödvändigheten i fler vargar, men en konvention är inget man ändrar hur som helst, och vad som gäller turister, visst har vi tyska turister som är älgtokiga och det finns förstås vargtokiga med. Sen om dom ekonomiskt bräcker jaktturisterna kan man spekulera i.

Helt klart blir framtiden spännande, hur ska jägarkåren kunna övertygas, det blir grisjakt istället för älgjakt, det gäller att vårda svinen ömt. Efter den här vintern med mycket is kanske många grisar tar sig norr om dalälven.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Tycker det som Micke skrev tidigare uttrycker mycket bra också hur jag själv ser på frågeställningen: "Att den är en naturlig del av faunan är ett tillräckligt starkt argument för vargen."

Dvs att det inte kan vara människans uppgift att bedöma andra arters existensberättigande utgående för hur bra eller illa de är för oss, utan de har rätt till ett liv oberoende av vad vi råkar tycka.

Praktiska/ekonomiska fördelar för oss människor, som t.ex. de Ola räknar upp, är sedan en extra bonus därtill.

I vilken utsträckning gäller det också tvärtom då? Dvs har människan samma rätt? I princip ja. Sen kan man diskutera om vi genom att förstöra naturen och utrota så många arter kanske har förverkat en del av rätten att kräva jämställdhet.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av Mikael W
        Dvs att det inte kan vara människans uppgift att bedöma andra arters existensberättigande utgående för hur bra eller illa de är för oss, utan de har rätt till ett liv oberoende av vad vi råkar tycka.
        Anser du detta även gäller föt tex ebola,smittkoppor,tyfus.pest, mul och klövsjuka, HIV och andra hemksheter som vi till dels lyckats utrota ??.

Kommentar

• DIRAVI
          Användare
          • January 2010
          • 46

Ursprungligen postat av zenon
          Det är endast för renägarna som vargen är ett problem. Och jakt är bara en fritidssyssla så vad är egentligen problemet med en livskraftig vargstam?
          För renägarna är vargen inget problem, de får ju skjuta av den.

För många är jakt mycket mer än fritidssyssla, snarare hela livet. För mig är jkten en viktg del av min livsmedelsförsörjning. Jakt är ett nytjande av en ekologisk resurs, en del av skogsbruket.

Jag vill ha en livskraftig vargstam, men den tidigare hårda fredningen tror jag är kontraprodutiv.

Kommentar

• DIRAVI
            Användare
            • January 2010
            • 46

Ursprungligen postat av Micke

Jägarna vann första ronden eftersom licensjakten genomfördes. Vi får se vem som vinner andra ronden. En förutsättning för jakten var att nya vargar ska planteras in. Förhoppningsvis lyckas inte jägarna lobba bort det beslutet också.
            Som jag uppfattat det är det jägarna som lobbat för inplantering, i många år.

Kommentar

• DIRAVI
              Användare
              • January 2010
              • 46

Ursprungligen postat av Mikael W
              Jag sa visst det förut, upprepar att jag tycker det är grymt orättvist att vi ciklidister inte får mata våra fiskar med levande guppy, medan det är tillåtet att "mata" vargar med levande hundar.
              Vad bra att de införde paragraf 28 för några år sedan, så jägare i dag får förhindra vargen att äta upp hundarna

Kommentar

• Laban
                NCS Medlem
                • January 2013
                • 195

Ursprungligen postat av HåkanM
                Anser du detta även gäller föt tex ebola,smittkoppor,tyfus.pest, mul och klövsjuka, HIV och andra hemksheter som vi till dels lyckats utrota ??.
                Vad tror du???
                Cheers,
                Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• DIRAVI
                  Användare
                  • January 2010
                  • 46

Jag har listat en hel del grejer innan men en "komplett" natur är bra för turism mm. Man förväntar sig också andra effekter bla annat genom att de tar gnagare mm så blir det mer lönn och mer småfåglar t ex.
                  Problemet är väll narast at det inte finns någon natur, med undatag av några små reservat, i Sverige. Största delen är odlingslandskap, häromkring i form av virkesåkrar. Det lanskap vi har, som i stora delar är modifierat för att passa människans behov, ger olika fördelar och nackdelar till olika djurarter. Markägarna tillåter exempelvis inte en artrik skog, det motarbetas även til viss del av skogsstyrelsen, då det inte är bra för virkesproduktionen.

De här förendrade betingelserna för djurivt brukar kompenseras av olika åtgärder, exempelvis jagas kråkfåglar och vitfågel i stor utsträckning i anslutning till våra soptippar, då det har visat sig at de annars blir allt för dominanta, vilket är skadligt för andra(mindre vanliga) arter.
                  Senast redigerad av DIRAVI; 17 February 2010, 14:42.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av DIRAVI
                    Problemet är väll narast at det inte finns någon natur, med undatag av några små reservat, i Sverige. Största delen är odlingslandskap, häromkring i form av virkesåkrar. Det lanskap vi har, som i stora delar är modifierat för att passa människans behov, ger olika fördelar och nackdelar till olika djurarter. Markägarna tillåter exempelvis inte en artrik skog, det motarbetas även til viss del av skogsstyrelsen, då det inte är bra för virkesproduktionen.

De här förendrade betingelserna för djurivt brukar kompenseras av olika åtgärder, exempelvis jagas kråkfåglar och vitfågel i stor utsträckning i anslutning till våra soptippar, då det har visat sig at de annars blir allt för dominanta, vilket är skadligt för andra(mindre vanliga) arter.
                    Våra stora klövviltillgångar i skogen kanske mest har med skogsbruket att göra, inte som vissa här vill påskina att det är den låga vargpopulationen som är orsaken.

Om nu inte ekonomin får styra så är problemet lätt att lösa, stoppa all pappers o massa industri i sverige så får vi skogar som har mer plats för rovdjur.

Kommentar

• zenon
                      Användare
                      • September 2009
                      • 168

För renägarna är vargen inget problem, de får ju skjuta av den.

För många är jakt mycket mer än fritidssyssla, snarare hela livet. För mig är jkten en viktg del av min livsmedelsförsörjning. Jakt är ett nytjande av en ekologisk resurs, en del av skogsbruket.

Jag vill ha en livskraftig vargstam, men den tidigare hårda fredningen tror jag är kontraprodutiv.
                      Då är det inte frågan om vargjakt utan om jaktbrott.
                      Och ja, i sverige är jakt en fritidssyssla, oavsett
                      jägarens inställning till det hela.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

De stora djuren håller sig inte till reservaten. Det du skriver bekräftar det jag skrev. Skogarna som vi har jaktmarker i (småländska höglandet, jag har bara gått i drevet och skött ärtsoppan) må vara brukade men de är inte viltåkrar. Mycket älg, men inte mycket vildsvin på våra marker. Korpen har ökat. Det är kul, den fanns knappt när jag var liten, men skånska och halländska fårägare har problem. Min svågers pappa hade problem med att de åt upp ögonen på lamm och när dessa sedan dog åt de av kadavren. I min hemort, Västervik, har det varit mycket snack om de flygande råttorna/ålakråkorna dvs skarven. Jag är för dessa. Bl a skyddar de andra fåglar mot mink. Havsörnen har gått från hatad till älsakad då den äter skarv.

Detta är inte ett svar till dig: väldigt många som verkar tro mycket om "de andra" som att alla jägare är mot varg och att de som är för varg aldrig satt sin fot utanför staden.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 17 February 2010, 16:09.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DIRAVI
                          Användare
                          • January 2010
                          • 46

De stora djuren håller sig inte till reservaten. Det du skriver bekräftar det jag skrev. Skogarna som vi har jaktmarker i (småländska höglandet, jag har bara gått i drevet och skött ärtsoppan) må vara brukade men de är inte viltåkrar.
                          Jag skrev virkesåker, trädodling, absolut inte viltåker.

Vi har på många ställen i Västerbotten norma arealer, där det står jämnårig skog i rader, en för att en km längre bort ändras till en annan ålder, och efter ytterligare en km en tredje ålder, så kan det fortsätta i många mil. Inte så mycket natur.
                          Korpen har ökat. Det är kul, den fanns knappt när jag var liten, men skånska och halländska fårägare har problem. Min svågers pappa hade problem med att de åt upp ögonen på lamm och när dessa sedan dog åt de av kadavren
                          Där jag har jaktmark är det mindre roligt att korpen ökat, förr var korp något man såg ibland, nu är en vanligare än kråkorna, och det märk både på tillgången av skogsfågel och att man allt oftare hittar rådjur som är hårt åtgångna.
                          Senast redigerad av DIRAVI; 18 February 2010, 09:56.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag skrev virkesåker, trädodling, absolut inte viltåker.
                            Freudiansk felsägning Det skulle stå virkesåker.
                            Vi har på många ställen i Västerbotten norma arealer, där det står jämnårig skog i rader, en för att en km längre bort ändras till en annan ålder, och efter ytterligare en km en tredje ålder, så kan det fortsätta i många mil. Inte så mycket natur.
                            Jag vet hur det kan se ut men det ser inte ut så överallt. Dessutom gynnar skogsbruket älg och råddjur.
                            Där jag har jaktmark är det mindre roligt att korpen ökat, förr var korp något man såg ibland, nu är en vanligare än kråkorna, och det märk både på tillgången av skogsfågel och att man allt oftare hittar rådjur som är hårt åtgångna.
                            Vanligare än kråkorna är de definitivt inte. Jag vet inte vad som håller nere korpen, men gissningsvis örn. På sitt sätt ger du mig rätt igen. Det är pga av dessa effekter som man har nytta av fler djur t ex varg.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Dessutom gynnar skogsbruket älg och råddjur.
                              Just det är väl en stor anledning till att risken för att vargstammen kommer att öka aldeles för fort är ganska hög, det kanske är positivt med att börja jaga varg i tid innan vi har den överallt och i för stort antal.
                              Att det ska ske någon förändring inom skogsbruket är nog lika med noll där är det pengar och nationalekonomi som styr.

Kommentar

• zenon
                                Användare
                                • September 2009
                                • 168

Ursprungligen postat av tege
                                Just det är väl en stor anledning till att risken för att vargstammen kommer att öka aldeles för fort är ganska hög, det kanske är positivt med att börja jaga varg i tid innan vi har den överallt och i för stort antal.

Jo, det var ju verkligen tur att vi började jaga vargen i tid då det visade sig så svårt, ja nästan omöjligt, att skjuta dessa 27 individer. Tur att vi ändå har så pass kompetenta jägare här i Sverige som klarade en så pass tuff uppgift, puh!

Kommentar

Arbetssätt...