Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av tege
    Ingen i den här tråden har sagt något om vad som är bra med varg. Bara en massa gnäll på jägarna som värnar sina intressen.(nu skrev jag nog nått dumt igen)
    Att den är en naturlig del av faunan är ett tillräckligt starkt argument för vargen. Det är skrämmande dåligt hur vi behandlar vargen i Sverige samtidigt samtidigt som vi kritiserar t ex valjakt. Ska vi ha någon som helt trovärdighet kvar måsta vi börja med att värna om vår varg.

En konkret fördel med vargen är väl att den reglerar viltstammen, det är bara det att jägarna gärna tar på sig den rollen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Man kan vända på saken helt, om jägarna minskar kraftigt i antal så kommer ingen att hålla nere mårdhundsinvandringen, då får vi mårdhund samtidigt som vargstammen ökar.
      Nej då håller vargen tillbaka mårdhunden. Det är ju det som är rovdjurens roll i den ekologiska kedjan
      Senast redigerad av Micke; 15 February 2010, 14:21.

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Då e de bara norra sverige som saknar vargen nu då?
        Nja nån större saknad efter varg verkar inte finnas här, ibland så kommer det någon invandrare men som en man sade i en radiointervju för 20 år sen
        "kan de invandra så no kan de utvandra" ( reportern undrade hur 10 invandrade vargar kunde försvinna på 3 månader).

Läste just i lokalbladet att priset på renkött numera är skyhögt och den bristande tillgången berodde på rovdjur ( dock ej varg). Eftersom jag gillar renkött så funderade jag på vid vilket kiloppris jag kommer att demonstrera för mindre rovdjur ( lite kul vardagsfilosofi).

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av Micke
          Nej då håller vargen tillbaka mårdhunden. Det är ju det som är rovdjurens roll i den ekologiska kedjan
          Jo det var en bjudning som heter duga.

Innebär det att vi får rabies smittade vargar? Och att även vargen kommer att sprida bandmask.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Jo det var en bjudning som heter duga.
            Jo det var en fin bjudning, tackar!

Innebär det att vi får rabies smittade vargar? Och att även vargen kommer att sprida bandmask.
            Risken är väl stor. Det bästa är med all säkerhet om människan petar så lite som möjligt i den ekologiska balansen.

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Att den är en naturlig del av faunan är ett tillräckligt starkt argument för vargen. Det är skrämmande dåligt hur vi behandlar vargen i Sverige samtidigt samtidigt som vi kritiserar t ex valjakt. Ska vi ha någon som helt trovärdighet kvar måsta vi börja med att värna om vår varg.

En konkret fördel med vargen är väl att den reglerar viltstammen, det är bara det att jägarna gärna tar på sig den rollen.
              Ja visst är det märkligt att vi bryr oss så mycket om övriga värden istället för att koncentrera oss på vårat eget.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Va, håller ni fortfarande på o tjötar om detta?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Va, håller ni fortfarande på o tjötar om detta?
                  Ja varför inte?

Nordanstig kommun dom har tagit saken i egna händer, undrar hur länge det håller???

Nordanstigs kommunfullmäktige fattade ett kontroversiellt beslut sent igår kväll. De ska bli landets första officiellt vargfria kommun. – Känns bra, säger Sven-

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Det bästa är med all säkerhet om människan petar så lite som möjligt i den ekologiska balansen.
                    Okej är det därför vi ska plantera in vargar från Rysslan???

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Jag tycker att hela den här diskussionen med all önskvärd tydlighet visar att orsaken till att man inte kan lämna vargarna att tillväxa i naturlig takt har med människans och vargens förhållande till varandra att göra, inte vad som är bäst ur bevarandehänseende.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag tycker att hela den här diskussionen med all önskvärd tydlighet visar att orsaken till att man inte kan lämna vargarna att tillväxa i naturlig takt har med människans och vargens förhållande till varandra att göra, inte vad som är bäst ur bevarandehänseende.

Visst är det så men varför är det förhållandet så jädrans pestigt?

Bland jägarna förstår jag där tänker man på sitt, men resten då? För mig är vargen något nytt i skogen och ännu tycker jag det är mest spännande när man ser spåren.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ja för att kompensera den licensjakt som genomfördes vid årssktiftet.

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Grundproblemet är all mark i Sverige, inklusive nationalparkerna, är vikt för frigående boskap.
                            I den norra tredjedelen av Sverige får det inte finnas rovdjur för där finns frigående ren; i de södra två tredjedelarna av Sverige får det inte finnas rovdjur för där finns frigående älg.

Det går inte att ha varg i sverige utan att älgstammen och/eller renstammen minskar från de artificiellt höga nivåer de nu ligger på, och då kolliderar man med betydande ekonomiska intressen hos samer och jägare.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Grundproblemet är all mark i Sverige, inklusive nationalparkerna, är vikt för frigående boskap.
                              I den norra tredjedelen av Sverige får det inte finnas rovdjur för där finns frigående ren; i de södra två tredjedelarna av Sverige får det inte finnas rovdjur för där finns frigående älg.

Det går inte att ha varg i sverige utan att älgstammen och/eller renstammen minskar från de artificiellt höga nivåer de nu ligger på, och då kolliderar man med betydande ekonomiska intressen hos samer och jägare.
                              Det va väl det jag menade oxå när jag skrev att det var ett stort resursslöseri med fler vargar än vad vi har nu. Vem blir gladast med fler vargar i skogen? kanske köttproducenterna, kruxet är väl att många av dom oxå är jägare.

Så åter igen undrar jag vad som är så himla bra med fler vargar i skogen, rent praktiskt?

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Så åter igen undrar jag vad som är så himla bra med fler vargar i skogen, rent praktiskt?
                                Jag har listat en hel del grejer innan men en "komplett" natur är bra för turism mm. Man förväntar sig också andra effekter bla annat genom att de tar gnagare mm så blir det mer lönn och mer småfåglar t ex. Klipper de en älg och äter upp det mesta blir det käk till andra djur som kan vara beroende av det. Vi har skalbaggar och allt möjligt som påverkas osv. Vargen, skarven och vildsvinet hör helt enkelt hemma i vår natur. Rent "praktiskt" är annars det starkaste argumentet att en stor majoritet av svenskarna även de som lever i vargområden vill ha varg. Ett annat "praktiskt" argument är att Sverige har skrivit på konventionen för biologisk mångfald.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...