Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av snarten
    I skandinavien jagar älgjägarna med löshund, som ställer älgen, vilket är unikt i världen. Vad är mer värt att bevara?
    Nej, jag tycker givetvis inte att det är rätt att utrota en djurart bara för att jägarna ska få "leka" med sina hundar i skogen.
    I Sverige har vi ca 2500 björnar, 1500 lodjur, 500 järvar och förhoppningsvis har vi 1000-1500 vargar inom några år. Då kanske vi även kan få tillbaka några här i Skåne igen också.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ursprungligen postat av Micke
      Nej, jag tycker givetvis inte att det är rätt att utrota en djurart bara för att jägarna ska få "leka" med sina hundar i skogen.
      Jag sa visst det förut, upprepar att jag tycker det är grymt orättvist att vi ciklidister inte får mata våra fiskar med levande guppy, medan det är tillåtet att "mata" vargar med levande hundar.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Ursprungligen postat av Mikael W
        Jag sa visst det förut, upprepar att jag tycker det är grymt orättvist att vi ciklidister inte får mata våra fiskar med levande guppy, medan det är tillåtet att "mata" vargar med levande hundar.
        Hur skulle reaktionerna bli om hundar bet ihjäl en varg????

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Jag påstod inte att alla jägare var mot varg, utan att de som inte gillar varg finns i grupperna jägare och djurhållare.

Ingen bestämmer det, de djur som är en naturlig del av vår fauna ska skyddas. Att föra in nya arter vållar ofta problem.

Jägarna vann första ronden eftersom licensjakten genomfördes. Vi får se vem som vinner andra ronden. En förutsättning för jakten var att nya vargar ska planteras in. Förhoppningsvis lyckas inte jägarna lobba bort det beslutet också.
          Jag uppfattade dig som att alla jägare hatar varg typ, det finns köttjägare skinnjägare mm mm. En riktig vargpäls skulle sitta gott en sån här vargavinter.

Inte för att jag vill ha någon mårdhund här men lite konstigt tycker jag det är eftersom det är ett djur som går själv över gränsen, men eftersom den för med sig lite obekväma parasiter så då är det bara att utrota den innanför våran riksgräns, visst är det bestämt så. Men inga naturvänner/jägare skriker om det, det är dom som har bestämt det.
          Liknelsen mellan vargen och mårdhunden är att så fort ett djur blir obekvämt för en målgrupp då ska den tas bort.
          Du själv tycker att mårdhunden ska utrotas och du försvarar utrotningen lika intensivt som köttjägaren försvar sig varför vargen ska jagas.

Alla är vi egon som i första hand ser till våra egna intressen.

Utsättningen av dessa nya vargar blir spännande att följa. Hur dom nu tänker lösa det.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

I Sverige har vi ca 2500 björnar, 1500 lodjur, 500 järvar och förhoppningsvis har vi 1000-1500 vargar inom några år. Då kanske vi även kan få tillbaka några här i Skåne igen också.
            Men i skåne skjuter de ju vargen redan när den är inhägnad

Det kommer tyvärr aldrig att finnas etablerade vargflockar, varken i södra- eller norra sverige. Renägarna och deras renar, godsägarna och deras hjortar. Eller tänk om vargar tog sig in och dödade några elit-travhästar, då blev det annat ljud i skällan.....

Vi "leker" inte när vi jagar... Tänk om du inte skulle få hålla på med fotografering och ciklider. Att jaga är en livsstil, samtidigt som det ger kött i boxen.
            Ta och lägg er kraft på den utbredda vanvården och djurplågeriet som sker på boskap och husdjur i stället....

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av tege
              Inte för att jag vill ha någon mårdhund här men lite konstigt tycker jag det är eftersom det är ett djur som går själv över gränsen, men eftersom den för med sig lite obekväma parasiter så då är det bara att utrota den innanför våran riksgräns, visst är det bestämt så.
              Men den har inte tagit sig till gränsen av sig själv. Att ta in främmande djur som inte är en naturlig del av faunan finns det väldigt många dåliga exempel på.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av snarten
                Vi "leker" inte när vi jagar... Tänk om du inte skulle få hålla på med fotografering och ciklider. Att jaga är en livsstil, samtidigt som det ger kött i boxen.
                Ta och lägg er kraft på den utbredda vanvården och djurplågeriet som sker på boskap och husdjur i stället....
                En livsstil som ger kött i boxen låter väldigt väldigt mycket som lek för mig. Det är definitivt en hobby och inte en livsnödvändighet. Jag ser som sagt inga problem med jagt, så länge det inte hotar några av våra naturliga arter.

Kul att du jämför din hobby men min som är naturfoto. Visst, både vid jagt och naturfoto är det naturupplevelsen man är ute efter, sen vill jag säga att likheterna upphör.

Visst ska vi skydda djur från vanvård. Men vi måste också se till att skydda de arter vi har från utrotning, misslyckas man där går det inte att backa tillbaka.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Jepp o Cane Toad är nog det värsta exemplet.
                  En art som är påväg att utrota hundratals ja det är till o med tal om tusentals arter som ligger i farozonen.

Ja gillar inte vargjakten alls. O det var mina fem öre till debatten
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Men den har inte tagit sig till gränsen av sig själv. Att ta in främmande djur som inte är en naturlig del av faunan finns det väldigt många dåliga exempel på.
                    Har den spridit sig till våran riksgräns från Ukraina tycker jag det är fel att säga att den inte har tagit sig till gränsen för egen maskin. Om jag inte misstar mig helt var det i Ukraina man först satt ut denna mårdhund fritt i naturen och därifrån till Norrbotten är det en nätt liten sträcka.

Helt plötsligt är ett djur en stor risk för den biologiska mångfalden, då blir vi jägare hela bunten, skjut, döda, utrota, tycker både du och jag.

Klart vi ska ha varg, frågan är bara vart och hur många.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Har den spridit sig till våran riksgräns från Ukraina tycker jag det är fel att säga att den inte har tagit sig till gränsen för egen maskin. Om jag inte misstar mig helt var det i Ukraina man först satt ut denna mårdhund fritt i naturen och därifrån till Norrbotten är det en nätt liten sträcka.
                      Mårdhundens naturliga utbreningsområde är östra Sibirien, norra Kina och Japan. Populationen i västra Ryssland är rymlingar från pälsuppfödningar och där ett främmande inslag i naturen.

Helt plötsligt är ett djur en stor risk för den biologiska mångfalden, då blir vi jägare hela bunten, skjut, döda, utrota, tycker både du och jag.
                      Ja arter som vi människor flyttar till platser där de inte har en naturlig del i den ekologiska kedjan kan ofta ställa till med stor skada och tränga undan naturliga arter. Det finns det många exempel på.
                      Samma effekt kan man få om man tar bort arter, därför menar jag att jägarnas sk vargproblem är delvis självförvållat. Man tar bort ett rovdjur ur kedjan och tar själv på sig att fylla dess plats för att hålla tillbaka viltstammen. Sen när vargen kommer tillbaka har man vant sig vid att överutnyttja viltstammen och ser vargen som ett hot som konkurrerar om viltet.

Klart vi ska ha varg, frågan är bara vart och hur många.
                      Vi ska ha en livkraftig stam med tillräcklig genetisk variation, därifrån är vi långt ifrån idag.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Mårdhundens naturliga utbreningsområde är östra Sibirien, norra Kina och Japan. Populationen i västra Ryssland är rymlingar från pälsuppfödningar och där ett främmande inslag i naturen.

Ja arter som vi människor flyttar till platser där de inte har en naturlig del i den ekologiska kedjan kan ofta ställa till med stor skada och tränga undan naturliga arter. Det finns det många exempel på.
                        Samma effekt kan man få om man tar bort arter, därför menar jag att jägarnas sk vargproblem är delvis självförvållat. Man tar bort ett rovdjur ur kedjan och tar själv på sig att fylla dess plats för att hålla tillbaka viltstammen. Sen när vargen kommer tillbaka har man vant sig vid att överutnyttja viltstammen och ser vargen som ett hot som konkurrerar om viltet.

Vi ska ha en livkraftig stam med tillräcklig genetisk variation, därifrån är vi långt ifrån idag.
                        Vad jag har förstått har vi gott om mårdhund tack vare att man satt ut dom fritt i skogarna i Ukraina, uppfödningarna var ingen hit så därför släppte man dom på lösdrift i Ukraina, pälsen blev bättre då. Men det jag menar är väl att även om den funnits naturligt i Ukraina och letat sig hit så skulle det varit skottpengar på dom, eller hur?

Visst har avsaknaden av varg gjort att jägarkåren ökat i antal och det med en stor andel köttjägare, dom kommer att sanera sig själv om vi får mer varg i skogen och kvar får vi genuina jägare med stort intresse för djur o natur.

Men ska vi få en livskraftig vargstam ända ner till dina hemtrakter så du får något att fota då vette f*n hur stor den svenska stammen måste bli?
                        Senast redigerad av tege; 15 February 2010, 10:39. Anledning: stavning

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Men det jag menar är väl att även om den funnits naturligt i Ukraina och letat sig hit så skulle det varit skottpengar på dom, eller hur?
                          Ja det är sannolikt så, jag hittade följande text hos SLU:
                          Sverige har skrivit under konventionen om biologisk mångfald, där det framgår att vi har förpliktat oss till att förhindra införsel av främmande arter, och kontrollera och utrota främmande arter som kan störa våra
                          ekosystem, livsmiljöer och inhemska arter. Liknande förpliktelser har vi också avgett i förbindelse med vår ratifisiering av Bern- och Ramsarkonventionerna. Mårdhunden är uppförd på Artdatabankens ”svarta
                          lista”.
                          Men man kan ju vända på det, hade den funnits naturligt här hade det säkert funnits predatorer och sjukdommar som hållt nere dess explosiva spridning.

Visst har avsaknaden av varg gjort att jägarkåren ökat i antal och det med en stor andel köttjägare, dom kommer att sanera sig själv om vi får mer varg i skogen och kvar får vi genuina jägare med stort intresse för djur o natur.
                          Det låter förhoppningsfullt, då kanske även jägarna får bättre förståelse för vikten av att vi skyddar våra rovdjur.

Men ska vi få en livskraftig vargstam ända ner till dina hemtrakter så du får något att fota då vette f*n hur stor den svenska stammen måste bli?
                          Vi hade varg här fram till mitten på 1800-talet när de sista sköts på Söderåsen. Här har även varit några vargar på tillfälligt besök de senaste åren. Vi har ca 1500 lodjur i Sverige och det räcker för att de ska finnas i Skåne. Så visst borde det finnas en chans att vi även ska kunna få tillbaka vargen.

Kommentar

• zenon
                            Användare
                            • September 2009
                            • 168

Snart på gång?

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av zenon
                              Då e de bara norra sverige som saknar vargen nu då?

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ja det är sannolikt så, jag hittade följande text hos SLU:

Men man kan ju vända på det, hade den funnits naturligt här hade det säkert funnits predatorer och sjukdommar som hållt nere dess explosiva spridning.

Det låter förhoppningsfullt, då kanske även jägarna får bättre förståelse för vikten av att vi skyddar våra rovdjur.

Vi hade varg här fram till mitten på 1800-talet när de sista sköts på Söderåsen. Här har även varit några vargar på tillfälligt besök de senaste åren. Vi har ca 1500 lodjur i Sverige och det räcker för att de ska finnas i Skåne. Så visst borde det finnas en chans att vi även ska kunna få tillbaka vargen.
                                Man kan vända på saken helt, om jägarna minskar kraftigt i antal så kommer ingen att hålla nere mårdhundsinvandringen, då får vi mårdhund samtidigt som vargstammen ökar.

Nu tror jag inte det kommer att inträffa men att jägarkåren ska få större förståelse för något som fler vargar/rovdjur...nja det tror jag inte på. Det inkräktar på deras revir.
                                Så länge vi har små jaktarrenden i skogarna kommer rovdjuren att jagas bort eftersom köttet är mer värdefullt. Sen vad som är rätt eller fel är en helt annan sak, men bollen ligger liksom hos jägarna.

Okej visst låter det bra med biologisk mångfald, men försök övertyga jägarna om fördelarna med varg.

Ingen i den här tråden har sagt något om vad som är bra med varg. Bara en massa gnäll på jägarna som värnar sina intressen.(nu skrev jag nog nått dumt igen)

Kommentar

Arbetssätt...