Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Mikael W
    Men ändå! Har Du aldrig varit i skogen?
    De ser ju jättekul ut där de skuttar omkring i sina röda luvor och blåser i sina lurar. Och har man riktigt tur kanske man kan se någon fastna i sin fälla eller skjuta sig i baken.
    Ursprungligen postat av Decimus
    fascinerande att ni fortfarande håller på.

Jag läste bara för några veckor sedan att vildsvinspopulationen har nu fått nå en sådan nivå att den kommer fördubblasig var tredje år. och det är inga 80 000 individer vi pratar om de antalet är sedan länge passerat.
    Alla kan inte tycka samma sak i så fall hade vi inget forum och när våran eminenta ordförande för den jättelika föreningen NCS kommer med såna här högintelligenta uttalanden börjar man fundera på om det här är rätt förening för naturintresserade. Förhoppningsvis skämtar han eller så är han ett skämt, hoppas han skämtar.

Hur som helst så kan man säga att vargar berör, både positivt och negativt. Även jakt berör positivt eller negativt. Vildsvin berör också + o -. Sen har vi faktiskt en liten gynnare som kallas mårdhund som inte är omnämd här ännu
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ursprungligen postat av tege
      Alla kan inte tycka samma sak i så fall hade vi inget forum och när våran eminenta ordförande för den jättelika föreningen NCS kommer med såna här högintelligenta uttalanden börjar man fundera på om det här är rätt förening för naturintresserade. Förhoppningsvis skämtar han eller så är han ett skämt, hoppas han skämtar.
      Jaa Du. Inlägget var ett svar på frågan:
      Vad har jägaren att tillföra den svenska faunan om jag får fråga?

Du kan ju fundera en stund på hur stor del av det som var ett ärligt försök att se åtminstone något värde i jägaren och hur mycket som handlade om att tillföra lite underhållningsvärde i denna högseriösa tråd.

Vad sedan påhoppet om högintelligenta uttalanden anbelangar får det väl tala för sig själv.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Du e en kul typ du, vargen som du inte har i närheten av hemmet den försvarar du med näbbar o klor, där är jägarkåren värdelös för att dom vill jaga. Men vad det gäller vildsvin som du har i dina hemtrakter där är jägarna värdelösa för att dom inte skjuter fler än vad man gör.
        Om jag inte misstar mig helt så är det näst intill fri avskjutning av svin, men varför ska man skjuta av fler än vad man behöver, frysboxen kanske är full. tror du det är någon sorts nöje att bara skjuta för att döda?
        Du är en ännu roligare typ som jämställer vargproblem med vildsvinsproblem. De problem som vargen ställer till med är en droppe i havet jämfört med vad t.ex. vildsvin ställer till med. Skillnaden är den att de vargproblem som varghatarna kommer med är rejält överdrivna och går inte på långa vägar att jämföras med vad vildsvin, älg eller rådjur ställer till med. För mig personligen är vildsvinet inte något som helst problem, jag bara jämför eftersom jag tycker att varghatarna blåser upp vargproblemen till löjligt höga nivåer, där det egentligen till stora delar bara handlar om en sådan skitsak som konkurrensen om älgstekarna.

Sen försöker du vara alla hundägares talesman för vad som är moraliskt rätt eller fel om vad som gäller koppeltvång. En hund som inte får springa fritt i skogen är ingen riktig hund, det hör till hundens natur att få göra det annars tycker då jag att det är en form av djurplågeri.
        Jag gör mig inte till talesperson för hundägarna. Om det är vad du tror har du missuppfattat mig fullkomligt. Släpper man hunden fri får man ta konsekvenserna och inte gnälla på vargen eller vildsvinet, för dessa två ska väl också få verka i sin rätta miljö, annars är det väl också djurplågeri eller hur?

Ta du med dig golfbagen och en korg bollar så kanske du kan pricka nåra av dina hatade svin. Golfbanor hör absolut inte till våran svenska fauna.
        Ledsen, men jag spelar inte golf och kommer aldrig att göra det. Däremot vill jag inte missunna andra att göra det. Tycker dock personligen att det hade varit trevligare med lite naturmiljö istället för golfbanor. Vargar hör definitivt till den svenska faunan.
        Senast redigerad av Lundensis; 12 February 2010, 22:36.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av snarten
          När det gäller vildsvinen är det problem, när det gäller skadade hundar. Men att vargen dödar hundar verkar inte vara ett problem!?!?!? Flytta hela vildsvinstammen till norra värmland, så kan skåne få ett par hundra vargar. Så är bådas problem lösta... ända tills folk inser att vargen är ett problemdjur oavsett var den finns(tillsammans med folk).
          Vargen bökar inte isönder odlingar och trädgårdar och ställer inte till med viltolyckor.

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Jaa Du. Inlägget var ett svar på frågan:
            Vad har jägaren att tillföra den svenska faunan om jag får fråga?

Du kan ju fundera en stund på hur stor del av det som var ett ärligt försök att se åtminstone något värde i jägaren och hur mycket som handlade om att tillföra lite underhållningsvärde i denna högseriösa tråd.

Vad sedan påhoppet om högintelligenta uttalanden anbelangar får det väl tala för sig själv.
            Som ordförande för en förening tycker jag kanske man ska vakta sin tunga lite och inte förlöjliga andra förbund hur som helst. Intelligent eller inte, kanske var lite fel ordval.
            Inte tycker jag du växer med dom här raderna heller för nu förlöjligar du hela NCS-forumet som tydligen håller på med oseriösa frågor (eller åtminstone just den här tråden.)
            Underhållningsbranschen kanske inte är din grej.

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
              Du är en ännu roligare typ som jämställer vargproblem med vildsvinsproblem. De problem som vargen ställer till med är en droppe i havet jämfört med vad t.ex. vildsvin ställer till med. Skillnaden är den att de vargproblem som varghatarna kommer med är rejält överdrivna och går inte på långa vägar att jämföras med vad vildsvin, älg eller rådjur ställer till med. För mig personligen är vildsvinet inte något som helst problem, jag bara jämför eftersom jag tycker att varghatarna blåser upp vargproblemen till löjligt höga nivåer, där det egentligen till stora delar bara handlar om en sådan skitsak som konkurrensen om älgstekarna.

Jag gör mig inte till talesperson för hundägarna. Om det är vad du tror har du missuppfattat mig fullkomligt. Släpper man hunden fri får man ta konsekvenserna och inte gnälla på vargen eller vildsvinet, för dessa två ska väl också få verka i sin rätta miljö, annars är det väl också djurplågeri eller hur?

Ledsen, men jag spelar inte golf och kommer aldrig att göra det. Däremot vill jag inte missunna andra att göra det. Tycker dock personligen att det hade varit trevligare med lite naturmiljö istället för golfbanor. Vargar hör definitivt till den svenska faunan.
              Du nämner folkgruppen varghatare gång efter annan, vilka är det? Dom som vill jaga varg tror jag inte tvunget hatar varg för det.

De e väl klart jägarförbundet har jobbat/lobbat för vargjakten, tror det finns en liten grupp i rikstadshuset som varit emot jakten. Vad älg rådjur och vildsvinen ställer till med för oreda det vet dom flesta som har djuren i sin närhet, men jakten på dom djuren är reglerad sen länge så det är väl klart jägarna vill ha igång jakten på vargarna också som vuxit kraftigt i antal dom sista tio åren.
              Visst vargen precis som jägaren hör visst till den svenska faunan, tror dom kommer att hitta en lagom nivå på bägge stammarna med tiden.

Med mer rovdjur i skogarna som en del vill ha, så kommer ganska säkert jägarkåren att sanera sig själv från sk köttjägare. I och med det minskar jägarna i antal och dom åtråvärda stekarna kommer att räcka till alla.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Som ordförande för en förening tycker jag kanske man ska vakta sin tunga lite
                Tack, men ett sådant samhälle vill inte jag leva i (talar av erfarenhet här). Lyckligtvis för Dig är det snart årsmöte med val av bl.a. ordförande.

och inte förlöjliga andra förbund hur som helst.
                Där tror jag inte de behöver min anspråkslösa medverkan.

Intelligent eller inte, kanske var lite fel ordval.
                Ursäkten godtas. Även mitt ordval var kanske lite misslyckat, inte vill jag ju att jägare (heller) ska skadas i skogen.

Inte tycker jag du växer med dom här raderna heller för nu förlöjligar du hela NCS-forumet som tydligen håller på med oseriösa frågor (eller åtminstone just den här tråden.)
                Tvärt om. Just den här tråden var ursprungligen helt relevant, som en protest mot jakten/slakten av en alltför stor andel av en alltför liten och sårbar vargpopulation. I en debatt är humorn ett kraftigt verktyg, med vars hjälp man (om man lyckas) kan sticka hål på fastlåsta positioner och argument som inte håller.

Du menar att jag inte var tillräckligt rolig? Tar till mig kritiken och ska försöka bli bättre.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Tvärt om. Just den här tråden var ursprungligen helt relevant, som en protest mot jakten/slakten av en alltför stor andel av en alltför liten och sårbar vargpopulation. I en debatt är humorn ett kraftigt verktyg, med vars hjälp man (om man lyckas) kan sticka hål på fastlåsta positioner och argument som inte håller.
                  Kan väl tycka att humor är en sak och förlöjligande en annan sak.
                  Vilka argument som inte håller förstår jag inte vad du menar eftersom det är alla olika argument som håller trådarna igång. Vem bestämmer om en tråd är relevant eller inte, du? nu smutskastar du oss medlemmar igen.
                  Alla tänker på sitt vis och vill ha viss form av respekt.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Kan väl tycka att humor är en sak och förlöjligande en annan sak.
                    Vilka argument som inte håller förstår jag inte vad du menar eftersom det är alla olika argument som håller trådarna igång. Vem bestämmer om en tråd är relevant eller inte, du? nu smutskastar du oss medlemmar igen.
                    Alla tänker på sitt vis och vill ha viss form av respekt.
                    Hej
                    Jag förstår inte skillnaden, eller i så fall förstår jag inte vad Du avser med förlöjligande.

Enligt min åsikt har det i den här tråden framförts argument som inte håller, men det är ju då bara en åsikt.

Ingen bestämmer om en tråd är relevant. Eller omvänt, alla som deltar i den gör ju det. Ifall man tyckte att den inte var relevant skulle man väl inte skriva i den, antar jag. Vad jag ville säga, och skrev, var att jag tyckte att trådens ursprungliga syfte var relevant (dvs säga vad jag tyckte, inte kan jag bestämma sånt).

Att vi alla tänker olika är bara positivt. Men, vilken form av respekt vill "alla" ha?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ravenskog
                      Användare
                      • March 2007
                      • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
                      Vargen bökar inte isönder odlingar och trädgårdar och ställer inte till med viltolyckor.
                      Man får ju skylla sig själv om man planterar något där det finns vildsvin

Kolla fakta... det har faktiskt varit trafikolyckor med varg.

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Man får ju skylla sig själv om man planterar något där det finns vildsvin

Kolla fakta... det har faktiskt varit trafikolyckor med varg.
                        Precis som man får skylla sig skälv om man flyttar till vargtrakter då
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Som ordförande för en förening tycker jag kanske man ska vakta sin tunga lite och inte förlöjliga andra förbund hur som helst. Intelligent eller inte, kanske var lite fel ordval.
                          Ganska oförskämt sagt

klanka ner på våran ordförande som verkligen inte försöker att trycka ner folk

vet hut o lär dig vett o etikett
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Ursprungligen postat av Beast
                            Precis som man får skylla sig skälv om man flyttar till vargtrakter då
                            Jag var här före vargen... Vargen får skylla sig själv om han flyttar till mina jaktmarker

Darwins teori..... med bössan i näven är jag skogens konung

Kommentar

• Ravenskog
                              Användare
                              • March 2007
                              • 311

[QUOTE=Mikael W;801496]

Eftersom forskarna hävdar att vargarna här är av ryskt ursprung, tillhör de en gigantisk population som tål att skjutas av(förlåt, jag menar slaktas )

En skandinavisk vargstam existerar egentligen bara i vargförespråkarnas dimmiga tillvaro, den ursprungliga inhemska stammen är utrotad sedan länge...

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Jag var här före vargen... Vargen får skylla sig själv om han flyttar till mina jaktmarker

Darwins teori..... med bössan i näven är jag skogens konung
                                Njae tror nog vargen fanns före dig Men jag skiter faktiskt i om vargen som vi har idag har ryskt ursprung eller inte, poängen är ju just att vi har utrotat den!! Och det är det jag menar, vad får dig att tycka att du har mera rätt att leva en vargen? Vargen lär inte vara ute efter att utrota dig, bara leva! Jag menar bara att kan man inte leva sida vid sida med vargen, som vi vet kan ta en hund eller liknande utan att bli förvånade, o förstå hur vargen funkar, då kanske man ska välja annat boende/leverne... För jag anser inte att bara för att vi bestämmer oss för att bo någonstans, så ska det inte bli på bekostnad av någon annan art, då har man gjort sig själv och resten av Sverige i det här fallet en jäkla otjännst, för vad kommer nästa gång, och det kommer att komma en nästa gång, det har ju historien visat oss, när är det bra, vilka ska få finnas enligt oss? o vilka ska försvinna? Skrämmande!
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...