Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Lundensis
    Jagar du av religiösa skäl? Har hört liknande ordval från en viss trålfiskare från Göteborgstrakten som pekade på bibeln och sa att i den stod det att naturen ska nötas som ett klädesplagg. Han hade inte mycket till övers för den naturvetenskapliga forskningen, i synnerhet inte den som behandlar evolution.
    Jag tycker nog att Teges argument är tvärt mot feskekyrkaargumentet. Det argumentet var att det stod i Bibeln att fisken skulle försvinna och att detta inte hade något med fisket att göra och om det hade det så stod det i Bibeln också. Det var en tendentiös och rätt dålig dokumentär som inte fokucerade på problemet = Överfisket. Att de som damsuger Östersjön på skarpsill är religiösa har inte med saken att göra. Det är bra att de gör det och det är inte dessa familjer som orsakat problemen. Möjligen påverkade de fiskefackets rabiata inställning.

Jag ser ingenstans att man ska få skjuta hur mycket som helst på vad som helst och att detta inte orsakar några problem för att skapelsen slits ut som en trasa.

Jag håller helt med Tege om att naturen ska få användas. Det vi kanske inte alltid håller med varandra om är till vad. Utifrån fruktbara ej alltför ideologiskt präglade resonemang måste även reservat betraktas som användande. Men egenligen menar nog Tege snarare "uttag", inte användande som att gå i skogen eller bara njuta av att den finns. Även här håller jag med om att en majoritet av Sveriges natur ska få ha ett uttag.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Är själv ateist och har inget emot vad andra tror på, men vad jag menade var det kan vara ganska hopplöst att föra en konstruktiv diskussion med en sån som t.ex. den där trålfiskaren som stirrade sig blind på bibeln.
      Vad har han med den här diskussionen att göra Han jagar inte varg, det är ingen jag känner till, möjligen känner du honom. Men jag är väl för dum, vad menar du egentligen?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Lite pinsamt att jag glömde bort det men här är lite info om en avhandling från min institution http://www.science.gu.se/aktuellt/ny...rter.cid912972
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Dagens skörd om vildsvinsattacker mot hund.

Vi finns där du bor. Lokala nyheter, sport, kultur, nöje, arbetsmarknad, hälsa, mat och dryck, motor och näringsliv från lokaltidningen

Vi finns där du bor. Lokala nyheter, sport, kultur, nöje, arbetsmarknad, hälsa, mat och dryck, motor och näringsliv från lokaltidningen

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av tege
            Vad har han med den här diskussionen att göra Han jagar inte varg, det är ingen jag känner till, möjligen känner du honom. Men jag är väl för dum, vad menar du egentligen?
            Upprepar min fråga, om din kompis fiskaren.

Dagens skörd om vildsvinsattacker mot hund.

http://lund.lokaltidningen.se/de-stannar-hellre-och-slåss-/20100209/artikler/100209627/1239

http://lund.lokaltidningen.se/betarn...100209626/1239
            Vad har dessa svin med vargjakt att göra?
            Det verkar vara jakthundar som drabbats, hundar som inte riktigt håller måttet, är lite för oförsiktiga. Tur ni inte har varg i lund för då hade dom här stackars hundarna varit dödade och halvt uppätna om det velat sig illa. Även tur att det finns jägare som betalar era markägare dyra pengar för att hålla stammarna av svin nere.

Kommentar

• zenon
              Användare
              • September 2009
              • 168

Bitter?

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Upprepar min fråga, om din kompis fiskaren.
                Fick lite taskiga vibbar med ditt resonemang om att skogen är en gåva. Ville bara dra en jämförelse med en annan person som resonerade likadant, men jag överdrev givetvis. Har inget emot att man NYTTJAR naturen.

Vad har dessa svin med vargjakt att göra?
                Det verkar vara jakthundar som drabbats, hundar som inte riktigt håller måttet, är lite för oförsiktiga. Tur ni inte har varg i lund för då hade dom här stackars hundarna varit dödade och halvt uppätna om det velat sig illa. Även tur att det finns jägare som betalar era markägare dyra pengar för att hålla stammarna av svin nere.
                Jo, jämförelsen är den att vargen som ställer till med LITE problem ska hållas nere på en löjligt liten populationsnivå på 210 individer pga att regeringen väljer att lyssna till varghatarnas rödluvansagor, medan vildsvinet som ställer till med MYCKET problem såsom rivna hundar, sönderbökade odlingar, trädgårdar och golfbanor samt viltolyckor, tillåts ha en populationsnivå på ca 80 000 individer.

Inga hundar behöver bli rivna av varg eller vildsvin om hundägarna har vett att ha sina hundar kopplade oavsett om man jagar eller ej.

Vadå håller vildsvinsstammarna nere? Om man hade velat det hade man inte stödutfodrat dem. Vildsvinsstammen växer så det knakar. Det är ju snudd på inkompetens från jägarhåll att inte kunna ta fler vildsvin än vad de gör. De har ju 10 månader på sig. Jaktarrendet på vildsvin är ju bara en kompensation för all den odlingsmark som vildsvinen förstör.

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

fascinerande att ni fortfarande håller på.

Jag läste bara för några veckor sedan att vildsvinspopulationen har nu fått nå en sådan nivå att den kommer fördubblasig var tredje år. och det är inga 80 000 individer vi pratar om de antalet är sedan länge passerat.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Jo, jämförelsen är den att vargen som ställer till med LITE problem ska hållas nere på en löjligt liten populationsnivå på 210 individer pga att regeringen väljer att lyssna till varghatarnas rödluvansagor, medan vildsvinet som ställer till med MYCKET problem såsom rivna hundar, sönderbökade odlingar, trädgårdar och golfbanor samt viltolyckor, tillåts ha en populationsnivå på ca 80 000 individer.

Inga hundar behöver bli rivna av varg eller vildsvin om hundägarna har vett att ha sina hundar kopplade oavsett om man jagar eller ej.

Vadå håller vildsvinsstammarna nere? Om man hade velat det hade man inte stödutfodrat dem. Vildsvinsstammen växer så det knakar. Det är ju snudd på inkompetens från jägarhåll att inte kunna ta fler vildsvin än vad de gör. De har ju 10 månader på sig. Jaktarrendet på vildsvin är ju bara en kompensation för all den odlingsmark som vildsvinen förstör.
                    Du e en kul typ du, vargen som du inte har i närheten av hemmet den försvarar du med näbbar o klor, där är jägarkåren värdelös för att dom vill jaga. Men vad det gäller vildsvin som du har i dina hemtrakter där är jägarna värdelösa för att dom inte skjuter fler än vad man gör.
                    Om jag inte misstar mig helt så är det näst intill fri avskjutning av svin, men varför ska man skjuta av fler än vad man behöver, frysboxen kanske är full. tror du det är någon sorts nöje att bara skjuta för att döda?

Sen försöker du vara alla hundägares talesman för vad som är moraliskt rätt eller fel om vad som gäller koppeltvång. En hund som inte får springa fritt i skogen är ingen riktig hund, det hör till hundens natur att få göra det annars tycker då jag att det är en form av djurplågeri.

Ta du med dig golfbagen och en korg bollar så kanske du kan pricka nåra av dina hatade svin. Golfbanor hör absolut inte till våran svenska fauna.

Kommentar

• Ravenskog
                      Användare
                      • March 2007
                      • 311

När det gäller vildsvinen är det problem, när det gäller skadade hundar. Men att vargen dödar hundar verkar inte vara ett problem!?!?!? Flytta hela vildsvinstammen till norra värmland, så kan skåne få ett par hundra vargar. Så är bådas problem lösta... ända tills folk inser att vargen är ett problemdjur oavsett var den finns(tillsammans med folk).

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Andreas Carlgen har gett en del intressanta svar på frågor om vargjakten här:

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Folk är rädda för björn, varg och vildsvin http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...svin-1.1044207
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Folk är rädda för björn, varg och vildsvin http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...svin-1.1044207
                            Egentligen kanska man ska vara mer rädd för förlupna jaktkulor, snett slagna golfbollar, och slutligen trafiken. Troligen har jag glömt något.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Egentligen kanska man ska vara mer rädd för förlupna jaktkulor, snett slagna golfbollar, och slutligen trafiken. Troligen har jag glömt något.
                              Jag skulle nog bli rädd för det mesta som ogillar mig. Tänk dig en rasande fradgatuggande råtta som helt plötsligt attackerar när man ligger och sover...

De gånger jag råkat stå ett par meter från en algkalv, men inte sett kon, har jag blivit lite smårädd. En gång blev jag uppjagad i ett träd av en noshörning, men då hade jag tid på mig och blev mest lite andfådd.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag skulle nog bli rädd för det mesta som ogillar mig. Tänk dig en rasande fradgatuggande råtta som helt plötsligt attackerar när man ligger och sover...

De gånger jag råkat stå ett par meter från en algkalv, men inte sett kon, har jag blivit lite smårädd. En gång blev jag uppjagad i ett träd av en noshörning, men då hade jag tid på mig och blev mest lite andfådd.
                                Rädd behöver man inte vara om man inte utsätter sig för något, men gud så tråkigt allt skulle bli. Har själv befunnit mig mellan flodhäst o flod tror det var shire river, hade inte riktigt koll på vilken fara jag utsatte mig för men fick en del varningar efteråt. Har även gått i spår av björnungar och känt en viss spänning.
                                Men sover gott om nätterna gör jag även om det gnager i väggarna ibland.

Kommentar

Arbetssätt...