Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
    Ett vanligt argument från jägarhåll för att utrota varg eller minska vargstammen rejält är för att vargen river jakthundar. Vad jag menar är att det skriks högt från jägarhåll när deras hundar blir rivna av varg, men inte när de blir rivna av vildsvin. Märkligt. Det spelar ju ingen roll vilken typ av hund man har eller vilket syftet är för att koppla loss den, poängen är, att i båda fallen är man fullt medveten om riskerna, men vad gäller vildsvinsjakt kopplar man loss hunden för att medvetet jaga och provocera ett djur som är lika kapabelt att döda en hund som vad en varg är. Ändå hör man aldrig protester från jägarhåll när hundarna blir skadade av vildsvin, men vargen får ta en helsikes massa skit. Det är dubbelmoral, dvs. vid en typ av jakt är det OK att utsätta hundarna för livsfara, men inte vid en annan typ av jakt, trots att båda typerna av jakt använder sig av lösdrift.
    Hur många av jägarkåren vill utrota vargen, tror nog att det finns några jägare som tycker det är spännande med rovjur i skogen.

Klart dom skriker dom som får hundarna rivna av varg, oftast då inte bara rivna utan dödade och halvt uppätna, om det händer vid vargjakt tror jag inte någon kommer att skrika, utan det är när det drabbar dom som sysslar med annan jakt som det är lite tråkigt. Själv har jag inte hört någon som förlorat sin hund pga varg skrika speciellt högt, men tidningarna skriver gärna.. Dom som jagar gris med hund är förberedd på vad som kan hända, vore väl oerhört korkat att skrika då.
    Varför ska jägarna protestera mot att det finns svin som det näst intill är fri avskjutning på. Gris ger gott kött i frysen medans varg är ganska onödigt om man inte är pälsjägare, vargpäls är ganska exklusivt att gå i.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Många länkar här jag lägger in en till.

Kommentar

• zenon
        Användare
        • September 2009
        • 168

Ursprungligen postat av tege
        Många länkar här jag lägger in en till.

http://www.dn.se/opinion/debatt/sa-k...ddas-1.1037799
        Det är väl dem som jägareförbundet betalar och dessutom har varit så hårt kritiserade. Inte konstigt att de försöker försvara sig...

Kommentar

• zenon
          Användare
          • September 2009
          • 168

Man kanske kan informera vargarna om att nu pågår det rådjursjakt? Hundägarna kommer inte bli glada om ni ger er på deras hundar utan håll er undan i ett par veckor? Låt vargarna också förstå att dessa jägare har betalat stora pengar för att kunna fylla sina frysar med viltkött.

Detta är inte jakt utan slakt vargar. Kan ni tänka er vilket ramaskri det skulle bli om någon betalat dyrt för maten på ICA-Maxi men inte får ta med sig matkassarna hem. Nä, skärpning nu, jägarna kräver att ni tar reda på vad slags jakt de bedriver så att ni kan hålla er på eran kant. De har ju faktiskt betalat för det. Skärpning nu vargar!

Kommentar

• Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

Hej .
            Det är väl bättre att bli mat till vargen än att bli skjuten av misstag,påkörd av bil och inte komma till nytta.Sedan detta att folk får flytta för att vargen tar tamboskap är bara trams.Det finns elstängsel som håller boskapen inne och vargen utanför bara det att folk är lata och inte orkar stängsla på rätt sätt.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

En ganska kul tråd detta, de flesta i denna tråd verkar vara mot den vargjakt
              som nyligen genomfördes på 27 ? slumpvis valda djur. I övrigt så framgår det inte mycket vilka åsikter folk har så jag vill ställa denna fråga till er alla som "är emot vargjakt".

1. Om ni är emot vargjakt av det skälet att ni anser vargstammen på drygt 200 djur vara för litet, Hur många vargar skall vi då ha innan jakt skall tillåtas ?

2. Om ni är emot vargjakt helt och hållet, är ert drömscenario en vargstam på
              ca 8-10000 djur ?, vilket om de bara äter älgar tar hand om hela Sveriges
              älgproduktion ( dvs all älgjakt måste upphöra). Mer vargar kan det inte bli utan då svälter det ihjäl ett antal indvider varje år.
              ( beräkningen på 8000 vargar utgår ifrån att en varg äter 17 älgar år , och en
              älgproduktion på ca 140000 älgar/år )'

3. Om ni godkänner jakt under vissa förhållande, skall det vara vanlig jakt eller
              statsjakt med anställda jägare som använder tex helkopter och efter specifika indvider. ?

Motivera gärna era svar.
              Senast redigerad av HåkanM; 04 February 2010, 11:23.

Kommentar

• Laban
                NCS Medlem
                • January 2013
                • 195

Bra frågor!!!
                Cheers,
                Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av HåkanM
                  I övrigt så framgår det inte mycket vilka åsikter folk har så jag vill ställa denna fråga till er alla som "är emot vargjakt".
                  Jag är inte generellt mot vargjakt, men jag anser att det definitivt var en förhastad lösning som hade lobbats fram med licensjakten. Men mina svar på dina frågor:

1. I alla fall 1000 stycken har vi utan problem plats för och det behövs för den genetiska variationen.
                  2. Jag hittar ingen frågeställning i ditt påstående. Edit: Jag ser att du har varit och petat in ett frågetecken nu. Men som sagt, jag är inte helt mot jakt.
                  3. Det ska i alla fall ske under mer ordnade former än den senaste jakten.
                  Senast redigerad av Micke; 04 February 2010, 11:56.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av HåkanM
                    En ganska kul tråd detta, de flesta i denna tråd verkar vara mot den vargjakt
                    som nyligen genomfördes på 27 ? slumpvis valda djur. I övrigt så framgår det inte mycket vilka åsikter folk har så jag vill ställa denna fråga till er alla som "är emot vargjakt".

1. Om ni är emot vargjakt av det skälet att ni anser vargstammen på drygt 200 djur vara för litet, Hur många vargar skall vi då ha innan jakt skall tillåtas ?

2. Om ni är emot vargjakt helt och hållet, är ert drömscenario en vargstam på
                    ca 8-10000 djur vilket om de bara äter älgar tar hand om hela Sveriges
                    älgproduktion ( dvs all älgjakt måste upphöra). Mer vargar kan det inte bli utan då svälter det ihjäl ett antal indvider varje år.
                    ( beräkningen på 8000 vargar utgår ifrån att en varg äter 17 älgar år , och en
                    älgproduktion på ca 140000 älgar/år )'

3. Om ni godkänner jakt under vissa förhållande, skall det vara vanlig jakt eller
                    statsjakt med anställda jägare som använder tex helkopter och efter specifika indvider. ?

Motivera gärna era svar.
                    Nu är ju inte jag mot vargjakt i princip, men ogillar årets jakt rejält. Jag reflekterar lite runt frågorna ändå.

1. Fler och inte med en miljöminister som inte vet vad han pratar om. Insättningen av ny varg ska vara fastslagen och beslutad FÖRST. Jägarna skulle vara medvetna att varje dödad varg innebar en ny varg ungefär. Jägareförbund ska inte få delta i beslutsfattandet om de säger att de ställer upp på jakt, men att utsättning är en mer komplicerad fråga. Ett krav ska vara att man ställer upp på både och. Annars står forskare od. där ensamma efteråt. Fullständigt förkastligt! Ska det vara ett tillfälligt tak på stammen så MÅSTE det in ny varg. Observera att detta är kritik mot främst politiker och till viss del jägareförbund (det är fortfarande politiker som ska ställa krav på dessa) inte mot jägare som sådana.

Edit: Vargar äter väl inte endast älg?

2. Fler. Detta är faktiskt en rätt fånig fråga, men de får inte vara så många att vi riskerar att ha svultna vargar som äter sopor och parar sig med tamhundar av italienskt modell och ökningen får inte gå så fort att vi inte hinner anpassa oss och lära oss under vägen. Kommer det inte in ny varg så är det 3000 som gäller enligt en av de tidigare länkarna men det får betraktas som otänkbart i dagsläget. Men vem vet, kanske ökar acceptansen när alla vänjer sig vid varandra. Hur många björnar är det vi har?

3. Förbud att skjuta varg i områden som är genetiskt värdefulla t ex pga av invandrad varg. GPS-märkning av invandrad varg och förbud att skjuta inom område där de uppehåller sig. Att jakten gick så fort visar tydligt att detta inte är orealistiskt. Jag tycker att det är bättre att jägare jagar då man förhoppningsvis får viss acceptans på vägen.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 04 February 2010, 11:51.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Ursprungligen postat av Micke
                      Jag är inte generellt mot vargjakt, men jag anser att det definitivt var en förhastad lösning som hade lobbats fram med licensjakten. Men mina svar på dina frågor:

1. I alla fall 1000 stycken har vi utan problem plats för och det behövs för den genetiska variationen.
                      2. Jag hittar ingen frågeställning i ditt påstående.
                      3. Det ska i alla fall ske under mer ordnade former än den senaste jakten.
                      Instämmer. Vem som helst som läst lite genetik vet om att när antalet individer minskar i en population, minskar den genetiska variationen, vilket ökar risken för inavel. Varje individ har en unik genetisk uppsättning och när den individen dör utraderas även individens unika genetiska uppsättning för all framtid.

Jag är generellt inte heller emot vargjakt, men det ska i så fall vara på en betydligt större population. Förstår att jakten är en djupt rotad tradition, men stora delar av jägarkåren måste lägga av med attityden om att skogen är deras skafferi för älgstekar.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Hur många björnar är det vi har?
                        Enligt Svenska Rovdjursföreningen hade vi år 2006 2 350–2 900 björnar.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Jag är inte emot jakt, tvärtom. Varför ska man inte ta till vara på det naturen har att erbjuda. Skogen är en gåva som behöver vård ibland, som tur är så ser våran jägarkår till att hjälpa djur som har det jobbigt kalla vintrar som den här.

Visst borde vi kunna ha mer varg än vad vi har nu, men under förutsättning att dom får plats i övriga sverige. Typ 3000 vargar i Värmland, Dalarna och Gästrikland låter vansinnigt. Anser att mängden varg i dom områdena är fyllda, det vore ett onödigt resursslöseri att öka rovdjursstammarna i dom områdena.

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Jag är inte emot jakt, tvärtom. Varför ska man inte ta till vara på det naturen har att erbjuda. Skogen är en gåva som behöver vård ibland, som tur är så ser våran jägarkår till att hjälpa djur som har det jobbigt kalla vintrar som den här.
                            Jagar du av religiösa skäl? Har hört liknande ordval från en viss trålfiskare från Göteborgstrakten som pekade på bibeln och sa att i den stod det att naturen ska nötas som ett klädesplagg. Han hade inte mycket till övers för den naturvetenskapliga forskningen, i synnerhet inte den som behandlar evolution.

Visst borde vi kunna ha mer varg än vad vi har nu, men under förutsättning att dom får plats i övriga sverige. Typ 3000 vargar i Värmland, Dalarna och Gästrikland låter vansinnigt. Anser att mängden varg i dom områdena är fyllda, det vore ett onödigt resursslöseri att öka rovdjursstammarna i dom områdena.
                            Håller med om att varg även borde finnas i andra delar av landet, men i renbetesområdena blir den inte långlivad och regeringen fegar för att ta konflikten med renägarna.
                            Senast redigerad av Lundensis; 04 February 2010, 17:08.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Jagar du av religiösa skäl? Har hört liknande ordval från en viss trålfiskare från Göteborgstrakten som pekade på bilbeln och sa att i den stod det att naturen ska nötas som ett klädesplagg. Han hade inte mycket till övers för den naturvetenskapliga forskningen, i synnerhet inte den som behandlar evolution.

Håller med om att varg även borde finnas i andra delar av landet, men i renbetesområdena blir den inte långlivad och regeringen fegar för att ta konflikten med renägarna.
                              Alla är vi religösa av ett eller annat skäl, om man med det menar att man tror på något, så även du verkar det som.
                              Som tur är får man tror på vad man själv vill.

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Alla är vi religösa av ett eller annat skäl, om man med det menar att man tror på något, så även du verkar det som.
                                Som tur är får man tror på vad man själv vill.
                                Är själv ateist och har inget emot vad andra tror på, men vad jag menade var det kan vara ganska hopplöst att föra en konstruktiv diskussion med en sån som t.ex. den där trålfiskaren som stirrade sig blind på bibeln.

Kommentar

Arbetssätt...