Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

Ursprungligen postat av snarten
    Gubben har fått dilerium.....

Ta och läs något av Olof Lidberg, han är den mest kompetente och kunnigaste när det gäller svensk vargforskning. Sen kan Guillou jiddra med sitt välsmorda munläder bäst han vill
    "– Jakten bara till för
    att skapa acceptans
    Vargforskare: Syftet har missuppfattats

Det är för att lokalbefolkningen ska acceptera vargen som den jagas – inte för att minska inaveln.

Det hävdar vargforskaren Olof Liberg. "

Det är för att lokalbefolkningen ska acceptera vargen som den jagas – inte för att minska inaveln. Det hävdar vargforskaren Olof Liberg. Miljöminister Andreas C

Syftet har alltså inget med vargens genetik och inavelsproblematik som jag anser är vargens största hot idag. Olof Lindberg har väl sagt att enda sättet att begränsa antalet vargar till politikernas satta mål på 210 vargar är genom jakt. Min uppfattning är att det går att göra mer genetiskt på dessa 210 individer än slumpvis avskjutning eller att man låter jägarna välja.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av Koi-fantast
      "– Jakten bara till för
      att skapa acceptans
      Vargforskare: Syftet har missuppfattats

Det är för att lokalbefolkningen ska acceptera vargen som den jagas – inte för att minska inaveln.

Det hävdar vargforskaren Olof Liberg. "

Det är för att lokalbefolkningen ska acceptera vargen som den jagas – inte för att minska inaveln. Det hävdar vargforskaren Olof Liberg. Miljöminister Andreas C

Syftet har alltså inget med vargens genetik och inavelsproblematik som jag anser är vargens största hot idag. Olof Lindberg har väl sagt att enda sättet att begränsa antalet vargar till politikernas satta mål på 210 vargar är genom jakt. Min uppfattning är att det går att göra mer genetiskt på dessa 210 individer än slumpvis avskjutning eller att man låter jägarna välja.
      Tror jag håller med men frågan är bara hur? Jägarna äger rätten till jakt på sin dyrt arrenderade mark. Kanske ett forskar team kan spraymåla dom vargar som räknas som jaktlovliga veckan innan jakten börjar.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

Ursprungligen postat av tege
        Tror jag håller med men frågan är bara hur? Jägarna äger rätten till jakt på sin dyrt arrenderade mark. Kanske ett forskar team kan spraymåla dom vargar som räknas som jaktlovliga veckan innan jakten börjar.
        Om jag fick bestämma så skulle jag gjort så här:

1 För vargstammen är det endast intressant att räkna antalet alfa-par som producerar avkomma. Övriga vargar har ingen omedelbar effekt på den genetiska stammen och kan således endast ses som potentiella möjligheter för arten. Dessa kan ju dö pga av tjuvjakt, skyddsjakt, traffikolyckor mm.

2 Man söver sedan ner alla alfa-par som producerar avkomma eller fångar dem med fällor. Forskare tar genprover på dem och GPS-märker dem. Forskare får sedan avgöra vilka individer som man ska tillåta eller skjuta av.

3 Om vargstammen växer för okontrollerat så bör eventuellt alfa-hanar steriliseras vid märkning. Detta gör att markytan inte producerar fler vargar.

4 Man förflyttar vargar med större genetisk variation från exempelvis öst till våra vargmarker.

5 När stammen nått tillräcklig stor population utan inavelsproblem så kan troligtvis normal jakt tillåtas om forskarna får möjlighet att undersöka de skjutna djuren. Antalet individer eller alfa-par bestämmer biologer med fakta från genetiken.

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Om jag fick bestämma så skulle jag gjort så här:

1 För vargstammen är det endast intressant att räkna antalet alfa-par som producerar avkomma. Övriga vargar har ingen omedelbar effekt på den genetiska stammen och kan således endast ses som potentiella möjligheter för arten. Dessa kan ju dö pga av tjuvjakt, skyddsjakt, traffikolyckor mm.

2 Man söver sedan ner alla alfa-par som producerar avkomma eller fångar dem med fällor. Forskare tar genprover på dem och GPS-märker dem. Forskare får sedan avgöra vilka individer som man ska tillåta eller skjuta av.

3 Om vargstammen växer för okontrollerat så bör eventuellt alfa-hanar steriliseras vid märkning. Detta gör att markytan inte producerar fler vargar.

4 Man förflyttar vargar med större genetisk variation från exempelvis öst till våra vargmarker.

5 När stammen nått tillräcklig stor population utan inavelsproblem så kan troligtvis normal jakt tillåtas om forskarna får möjlighet att undersöka de skjutna djuren. Antalet individer eller alfa-par bestämmer biologer med fakta från genetiken.
          Det låter enkelt men hur vet jägaren om han får skjuta eller inte? Han har ju ingen aning om vilket djur det är han har i sitt synfält bara för att vargen är GPS-märkt?

Kommentar

• zenon
            Användare
            • September 2009
            • 168

Hur menar du då? Vad jag vet är vildsvin inte köttätare så varför skulle dom jaga hundar ? Kanske har du ett å annat att lära dig om jakt oxå.
            Du kanske ska ta och lära dig lite själv. Enligt Svenska Jägareförbundets hemsida så är de delvis köttätare och tar småvilt. Visste du inte det? Hoppas bara att du inte är jägare då kunskap om jakt är något du själv tycks ha ett och annat att lära om.

Och hur farligt är ett svin för en hund som inte håller avstånd. Hoppas någon kan fylla i statistik om hur många hundar som årligen skadas av svin. Vore intressant att se skillnaden mot varg. Men antagligen inrapporteras detta inte alls på samma sätt som vid vargmöten antar jag...

Hund möter gris:

Kommentar

• zenon
              Användare
              • September 2009
              • 168

Är du hundägare?
              Jag är det, är du?

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3332239

http://svt.se/2.33782/1.1867448/vild...rubrik_1867448

Kommentar

• Gäst

Intressanta länkar zenon!
                Sicken tillvaro..."Han har blivit skadad av vildsvin fem gånger på sju år. Antingen har han blivit uppriven, eller, som nu senast blivit trampad på så att han bröt ett ben i tassen, berättar ägaren Ola Persson."

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Koi-fantast
                  Användare
                  • November 2007
                  • 555

Det låter enkelt men hur vet jägaren om han får skjuta eller inte? Han har ju ingen aning om vilket djur det är han har i sitt synfält bara för att vargen är GPS-märkt?
                  Jägaren kan väl få koordinaterna på sin mobiltelefon eller samarbeta med dem som har hand om GPS-märkningen. Ett alternativ är väl att göra jakten från helikopter för att lättare separera en flock. Nog tror jag att en jägare skulle klara av detta rent tekniskt. Problemet är väl snarare att det inte blir lika stort "nöje" med jakten. Det blir lite som att plocka potatis som Micke skrev om tidigare.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Jägaren kan väl få koordinaterna på sin mobiltelefon eller samarbeta med dem som har hand om GPS-märkningen. Ett alternativ är väl att göra jakten från helikopter för att lättare separera en flock. Nog tror jag att en jägare skulle klara av detta rent tekniskt. Problemet är väl snarare att det inte blir lika stort "nöje" med jakten. Det blir lite som att plocka potatis som Micke skrev om tidigare.
                    Jakt får enligt lag inte utföras från fordon,(varför man nu gjorde undantag den här gången vet inte jag)
                    Och om man nu ska jaga med helikopter vem ska bekosta det? Tror inte det finns många jaktlag som har råd med helikopter,tror du?
                    Koordinater via telefon??? tror inte vargarna sitter plats och vänta på jägarna, dessutom är det ett flockdjur vilket gör det ännu svårare.
                    Även om man har bra koll på vart djuren finns i skogen tror jag inte det kan liknas vid potatisplockning på något vis, tror man det lever man i en fantasivärld.
                    Kanske man kan jaga med hjälp av fälla då kan man ta prover innan avlivning, men det håller man visst på att förbjuda. Koll av fällfångade lon visade på träbitar i magen mm mm.

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av zenon
                      Du kanske ska ta och lära dig lite själv. Enligt Svenska Jägareförbundets hemsida så är de delvis köttätare och tar småvilt. Visste du inte det? Hoppas bara att du inte är jägare då kunskap om jakt är något du själv tycks ha ett och annat att lära om.

Och hur farligt är ett svin för en hund som inte håller avstånd. Hoppas någon kan fylla i statistik om hur många hundar som årligen skadas av svin. Vore intressant att se skillnaden mot varg. Men antagligen inrapporteras detta inte alls på samma sätt som vid vargmöten antar jag...

Hund möter gris:

http://svt.se/2.33782/1.1867448/vild...rubrik_1867448
                      Om du läser alla inlägg så slipper du låta otrevlig, även den bäste kan göra fel ibland. Ivern gör att man skriver lite fortare än tanken. Det blev ett felskrivet uttryck, menade inte riktigt så.

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Med tanke på hur många grisar jämfört med vargar vi har i landet och hur många hundar dessa har skadat/dödat det sista åren får tala sitt egna språk. Tycker därför din jämförelse är ganska ointressant.
                        Tja, vad sägs om en hund/dag under vissa perioder.

Att koppla lös sin hund är väl ändock upp till hundägarens ansvar, det handlar om ägarens värderingar. Är du hundägare?
                        Jag förundras över vilken ansvarskänsla man har när man släpper lös hunden i rovdjur/vildsvins-områden. Nä, jag är inte hundägare. Vad spelar det för roll? Gör du dig till talesperson för alla hundägare lär du få det hett om öronen.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                          Tja, vad sägs om en hund/dag under vissa perioder.

Jag förundras över vilken ansvarskänsla man har när man släpper lös hunden i rovdjur/vildsvins-områden. Nä, jag är inte hundägare. Vad spelar det för roll? Gör du dig till talesperson för alla hundägare lär du få det hett om öronen.
                          Förstår inte vad du är ute efter, dom här hundarna har använts till vildsvinsjakt, klart det blir skador då om hunden är oförsiktig. Hur som helst är det väl upp till hundägaren att bedöma vilka risker han vill ta med sin hund. Nu var det väl vargjakt tråden handlade om och jag tycker det är en viss skillnad på att få en hund som jagar vildsvin skadad jämfört med att få en rådjursdrivande hund dödad och halvt uppäten av en flock vargar. Men visst vet man att man har varg på skogen får man väl stå sitt kast. Kanske är det inte alltid så.

Kommentar

• Håkan Olsén
                            NCS Medlem

• August 2009
                            • 91

Här pågår disk. fortfaranden.

Lite mera stoff om varg från dagens Upsala Nya tidning.

Det rapporterades även om en tjuvskjuten varg utanför Mora. Tydligen vill en del personer fortsätta jakten. Har de inte förstått/uppfattat att jakten är avblåst?

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                              Det rapporterades även om en tjuvskjuten varg utanför Mora. Tydligen vill en del personer fortsätta jakten. Har de inte förstått/uppfattat att jakten är avblåst?
                              Det tycks beklagligt nog vara så...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Förstår inte vad du är ute efter, dom här hundarna har använts till vildsvinsjakt, klart det blir skador då om hunden är oförsiktig. Hur som helst är det väl upp till hundägaren att bedöma vilka risker han vill ta med sin hund. Nu var det väl vargjakt tråden handlade om och jag tycker det är en viss skillnad på att få en hund som jagar vildsvin skadad jämfört med att få en rådjursdrivande hund dödad och halvt uppäten av en flock vargar. Men visst vet man att man har varg på skogen får man väl stå sitt kast. Kanske är det inte alltid så.
                                Ett vanligt argument från jägarhåll för att utrota varg eller minska vargstammen rejält är för att vargen river jakthundar. Vad jag menar är att det skriks högt från jägarhåll när deras hundar blir rivna av varg, men inte när de blir rivna av vildsvin. Märkligt. Det spelar ju ingen roll vilken typ av hund man har eller vilket syftet är för att koppla loss den, poängen är, att i båda fallen är man fullt medveten om riskerna, men vad gäller vildsvinsjakt kopplar man loss hunden för att medvetet jaga och provocera ett djur som är lika kapabelt att döda en hund som vad en varg är. Ändå hör man aldrig protester från jägarhåll när hundarna blir skadade av vildsvin, men vargen får ta en helsikes massa skit. Det är dubbelmoral, dvs. vid en typ av jakt är det OK att utsätta hundarna för livsfara, men inte vid en annan typ av jakt, trots att båda typerna av jakt använder sig av lösdrift.

Kommentar

Arbetssätt...