Janne är trovärdig men seriös, tveksamt.
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ta och läs något av Olof Lidberg, han är den mest kompetente och kunnigaste när det gäller svensk vargforskning. Sen kan Guillou jiddra med sitt välsmorda munläder bäst han villKommentar
-
Janne är känd för mer än så, just därför känns det som han precis har hittat en gren att sitta på som låter honom synas i rampljuset igen.....Kommentar
-
Vad har ikke-jägare att tillföra den svenska faunan? Det är inte så många som hjälper djuren när det är extrema förhållanden för dom, förutom jägarna.. Vilka är det som får leta rätt på och förkorta lidandet på den mängd trafikskadade djur, som oaktsamma bilister mejar ner?CAKommentar
-
Kommentar
-
Jag vet inte vad du menar när du säger "den svenska faunan", men för mig handlar det även om de arter som inte är intressanta ur jaktsynpunkt. När rovdjur försvinner förändras förutsättningarna för andra arter som gnagare, småfåglar och även växter. Att t.ex. ta bort rovfiskar ur ett ekosystem (en sjö t.ex.) kan innebära att sjön går från ett klarvattenstadium till att bli grumlig (algblomning).Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Den stora skilnaden är att det troligen är helt omöjligt att stoppa vildsvinsstammens tillväxt. Jag har hört att utrotningen lyckades genom en kombination av jakt men framförallt konkurrens med tamsvin som hölls i skogarna. Skarv är en bra jämförelse för folk i Västerviks och Stockholms skärgårdar samt Kalmarsund. "Flygande råttor påprackade av EU och storstan".
Vilsvin är ett bra exempel på en hel del. En vildsvinsforskare berättade att (15 år sedan ta det med en nypa salt) när de kommit in i reseravat har mångfalden ökat bla då de äter rötter av vass och örnbräken. Detta öppnar upp för arter som "hör" till det gamla odlingslandskapet. Man har inte riktigt vetat varifrån dessa arter kommer. En gissning har varit en utplånad biotop i tyskland. Det är alltså möjligt att vildsvinet är en nyckelart för dessa.
Edit: Såg just att även Stockholm har ett vargrevir http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-...djur-1.1037197Senast redigerad av Ola Svensson; 01 February 2010, 11:18.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Vildsvinsattack mot hund som kunnat undvikas om hunden varit kopplad.
Kommentar
-
Vildsvin är allätare, de kanske inte jagar ifatt byten, men hittar de ett dött djur äter de det. Har själv sett en flock äta av ett dött rådjur. Det är bara att läsa nedanstående länkar.
Vildsvinsattack mot hund som kunnat undvikas om hunden varit kopplad.
http://www.youtube.com/watch?v=5WwK_...eature=related
Okej att säga att dom inte är köttätare var kanske lite fel, vad jag menade var att dom inte hör till rovdjursgruppen och jagar byten på samma sätt som varg.
Men till saken vad menar du att vildsvinen har för liknelser med varg vid jakt med lös hund, det var den liknelsen du antydde skulle göra att gris o varg är likvärdiga för jägarna? Förklara dig gärna.Kommentar
-
Nu är du väl ändå ute och cyklar med "undantagen som bekräftar regeln."
Okej att säga att dom inte är köttätare var kanske lite fel, vad jag menade var att dom inte hör till rovdjursgruppen och jagar byten på samma sätt som varg.
Men till saken vad menar du att vildsvinen har för liknelser med varg vid jakt med lös hund, det var den liknelsen du antydde skulle göra att gris o varg är likvärdiga för jägarna? Förklara dig gärna.Kommentar
-
Vad jag menar är att det kan gå minst lika illa för hunden om den blir attackerad av ett vildsvin som av en varg. Skillnaden är den att vargen ser hunden som en rival och inkräktare och attackerar av den anledningen, medan vildsvinet attackerar när det blir trängt (vilket inte är särskilt ovanligt). Det spelar ju ingen roll om vildsvin och varg har olika sätt och anledningar till att attackera hundar, det är resultatet som räknas och många hundar har blivit söndertrasade av vildsvin. Dessutom växer vildsvinsstammen, så det är rimligt att anta att vildsvinsattacker på hund kommer att öka. Hur som helst, att koppla loss hunden där det finns rovdjur och/eller vildsvin är totalt ansvarslöst.
Att koppla lös sin hund är väl ändock upp till hundägarens ansvar, det handlar om ägarens värderingar. Är du hundägare?Kommentar
Kommentar