Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Ursäkta, men texten hamna fel i mitt snaste inlägg

Kommentar

• Ravenskog
      Användare
      • March 2007
      • 311

Ursprungligen postat av Mikael W
      Jag är inte helt säker på att hunden i det läget upplever att det är så jättestor skillnad om den är försäkrad eller inte.

Och sen en annan funderare: Vi får inte mata våra ciklider med levande guppyyngel, för se det är djurplågeri. Däremot verkar det vara helt ok att jägare matar rovdjur med levande hundar. Jo, jag vet, det där är inte ALLS samma sak .
      Har du sett en vargtagen älgko på vårvintern? 150 m från kon låg hennes ofödda kalvar. Blir älgkor hetsjagade, "kastar" de kalvarna. Men i det här fallet hade vargarna dragit ut kalvarna, medans kon sprang och inte ens det räddade hennes liv. Djurplågeri säger jag, naturen gång säger ni. Jag dödas då hellre av en kula än bli söndertrasad medans man lever.

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Ursprungligen postat av Micke
        Den diskussionen har varit uppe otaliga gånger och slutsaten brukar bli att exporten av ciklider ofta är mycket viktig för lokalbefolningen och för ciklidernas fortsatta existens.

Mitt inlägg var inte så allvarligt menat, jag tyckte mest att din grova generalisering av oss med andra intressen än jakt behövde bemötas. Sen har jag i ärlighetens namn svårt att se varför jägarna skulle ha mer rätt till viltet än vargen. Enligt forskarna är det ju också ett övergående problem, dom säger sig redan ha sett att rådjuren börjat annpassa sig och klarar bättre att leva tillsammans med vargen. Vargen har ju varit en naturlig del av den svenska faunan tidigare.
        Med tanke på att Darwin-året precis har varit... Människan är ju också ett rovdjur(vissa i varje fall), det är väl självklart att vargen är konkurrent om viltet. Jag vill inte åka och köpa osmakligt nöt- och griskött, jag vill äta rent ekologiskt viltkött. Människan är högst upp i näringskedjan och har varit en del av den svenska faunan lika länge som vargen.

Jag menade inte att dra alla över en kam förut heller

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Människan uppför sig i alla fall som rovdjur, om det är naturligt går alltid att diskutera. Tidigare fanns det plats för både varg och människa i faunan.
          Ni jägare får ställa om till vildsvinsjakt istället, ett annat djur som återkommit till den svenska faunan med en kraftigt ökande stam. Jag läste nyligen en artikel där man förutspådde att det inom 2-3 år skulle skjutas fler vildsvin än älgar i landet.
          Man kan inte kräva att en art som är naturlig i faunan ska utrotas bara för att man vant sig att överutnyttja viltstammen under dess frånvaro. I alla fall inte förrän det finns en livskraftig stam på minst 1000 vargar.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

Det är inte lätt att skjuta en art som inte finns i min närhet, tror inte heller att vildsvin kommer bli ett naturligt inslag i norra värmland. Det är för stränga vintrar för att det ska kunna bli en fast etablering här. Rådjuren klarar sig enbart genom stödutfodring, detsamma kommer att gälla vildsvinen.

Men om du har mark och gott om vildsvin, kommer jag gärna och jagar

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av snarten
              Det är för stränga vintrar för att det ska kunna bli en fast etablering här.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

Det är inte lätt att skjuta en art som inte finns i min närhet, tror inte heller att vildsvin kommer bli ett naturligt inslag i norra värmland. Det är för stränga vintrar för att det ska kunna bli en fast etablering här. Rådjuren klarar sig enbart genom stödutfodring, detsamma kommer att gälla vildsvinen.

Men om du har mark och gott om vildsvin, kommer jag gärna och jagar
                Tror nog vildsvinen klarar vinterförhållandena bättre än älg och rådjur.. kolla bara i sibirien finns vildsvin men ingen älg och där blir det ofta -50 grader..
                CA

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Ursprungligen postat av tege
                  Nu tycker jag det verkar vara tio mot en, näst intill mobbing. (tänker på snarten)

Vad som står på Agrias sidor tar jag mer som en uppmaning till jägarna och övriga hundägare. De e väl klart att jägarnas hundar tar mer stryk och drar på sig mer skador än övriga hundraser. Av alla hundar i det här landet så ligger det stora flertalet på sofflocket året runt.
                  Sen har vi jakthunden som åtminstone får jobba rejält 4-6 månader under året. Greyhounden tävlar man med så där jobbas det rejält när dom inte är skadade, liksom dom raser man använder som draghundar. Tycker man kan jämföra dom här hundarna med idrottsmän antingen är dom aktiva eller så är man skadad och behöver lite vård.

Oavsett vilka risker man tar när man släpper sin hund, så har det med vargen kommit in en spelare till på plan, den kan man göra någonting åt genom att jaga.
                  Skottskador på jakthund visst sånt händer nog ibland, jagar man med ställande hund, då hunden är helt nära viltet som ska skjutas. Men det behöver inte betyda att man skjutit ihjäl hunden för det, det kan tex vara ett litet splitter från kulan.

Men å andra sidan skrek man rätt ut för snart tio år sen då lodjuren ökade i skogarna och rådjuren plötsligt lyste med sin frånvaro, där tror jag det kommit i balans igen man ser rätt ofta rådjur i skogarna igen, fastän där även finns lodjursspår. Men de klart lodjuren jagar man numera.

Det hårda uttaget av älg står nog mest skogsbolagen för, dom är rädd om sina plantor, vill jaktlaget ha kvar sitt arrende så är det bara åka ut skogen och jaga tills markägeren är nöjd. Dom sista åren har det tagit så hårt på stammarna att det blivit svårt att fylla sin tilldelning. Är man ett litet jaktlag som kanske ska skjuta en eller två älgar och sen plötsligt får varg på skogen då blir det riktigt svårt att fylla sin älgkvot. Då får man åka till ICA hela vintern, fy vad äckligt det måste vara för en jägare som normalt har frysen full.

Jag tror nog man måste tillåta jakt på varg, frågan är hur stor stammen ska vara bara, när man ser mer spår från varg än levande älg under ett par timmar i skogen då vette fan om jag tror att vi verkligen bara har 200vargar fritt i skogen, personligen tror jag vi har mångfalt fler.
                  Klart det är en form av lycka att fått gå i varspår. Men det är väldigt många fler än diggarna av biologisk mångfald som ska trivas där ute i skogen, alla måste kompromissa lite.
                  Ja varför ska inte jägarna kompromissa??? vad har dom gjort i det hela som kompromiss..
                  CA

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Har du tänkt på vad som skulle ske om inte viltstammarna reglerades i den omfattning som det görs?

När det gäller älgjakt har du dock rätt ang.sortering under jakt. När det jagas med ställande hund, finns det två "sorters" älgar, de som flyr och de som blir kvar och försvarar sig. Tyvärr blir de försvarande älgarna oftast skjutna, medan flyktälgarna klarar sig. Älgar som flyr från hund flyr även från varg och blir ett lättare byte. Älg som försvarar sig mot hund gör även så mot varg, och vargar lägger inte ner för mycket energi på en försvarande älg.
                    Ännu ett sätt jägaren försvagar stammen, men skit i det bara frysen är full av älgkött så e det bra!
                    CA

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av RobinH
                      Ja varför ska inte jägarna kompromissa??? vad har dom gjort i det hela som kompromiss..
                      Tja, just nu tillåter jägarna en vargstam på hela 200 st individer. Det är massor av år sen man jagade varg överhuvudtaget. Det är långt ifrån någon utrotning.
                      Dom ända som skriker sig blåa är vargälskarna, som vill ha fler rovdjur i skogen. Dom verkar inte vilja kompromissa.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Att läsa det officiella organet för Svenska Jägareförbundet, Svensk Jakt, är som att läsa den mest stalinistiska kommunistpressen på 1960-talet.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Ravenskog
                          Användare
                          • March 2007
                          • 311

Ok! Stränga vintrar var väl fel ordval, men de måste ju ha mat. Ser man till deras utbredning i sibirien, så håller de sig i jordbrukslandskapet. Barrskog innehåller inget av matvärde för vildsvin.

Kompromiss!!! Vi lever med skiten, vad har en stadsbo gjort? De gnäller för en djurart som inte har något som helst att tillföra den svenska faunan.

Jag kan inte försvara varje enskild jägare, ang. jaktsätt på älg. Men det skulle behövas ändras, starkare älgar medför att det blir svårare för vargen att ta dem

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Äsch! Det ideala vore väl en naturlig balans mellan älg- och vargbestånden. Dvs. att det finns så mycket av bägge, att antalet hålls någorlunda konstant.

Om sedan människan, utan att rubba den balansen, kan jaga någon enstaka älg och varg är det väl att se som en bonus.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Ursprungligen postat av tege
                              Tja, just nu tillåter jägarna en vargstam på hela 200 st individer. Det är massor av år sen man jagade varg överhuvudtaget. Det är långt ifrån någon utrotning.
                              Dom ända som skriker sig blåa är vargälskarna, som vill ha fler rovdjur i skogen. Dom verkar inte vilja kompromissa.
                              Tillåter!! hade dom fått så hade dom nog skjutit av alla vargar i sverige.. eller har jag fel?
                              CA

Kommentar

• RobinH
                                Användare
                                • August 2008
                                • 2150

Ok! Stränga vintrar var väl fel ordval, men de måste ju ha mat. Ser man till deras utbredning i sibirien, så håller de sig i jordbrukslandskapet. Barrskog innehåller inget av matvärde för vildsvin.

Kompromiss!!! Vi lever med skiten, vad har en stadsbo gjort? De gnäller för en djurart som inte har något som helst att tillföra den svenska faunan.

Jag kan inte försvara varje enskild jägare, ang. jaktsätt på älg. Men det skulle behövas ändras, starkare älgar medför att det blir svårare för vargen att ta dem
                                Vad har jägaren att tillföra den svenska faunan om jag får fråga?
                                CA

Kommentar

Arbetssätt...