Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zenon
    Användare
    • September 2009
    • 168

Ursprungligen postat av snarten
    Om ett vargpar lyckas fälla en älg, håller de sig i närheten i max 3 dygn. Om de sen ger sig ut på jakt igen vet jag inte. Men en flock på 4-5 djur tar, om de kan, en älg var tredje dag.

Och det är ingen skröna.....
    Absolut en skröna. Hur gör de när de har valpar? Kommer älgarna springandes på löpande band? Tror inte att det är en sådan koncentration av älg om de nu inte tillryggalägger x antal mil per dag då de har valpar. Skaffa vetenskapliga bevis för denna enligt mig orimliga skröna.

Men de hade säkert gjort det om bara bytesdjuren hade funnits. Men det skulle alla rovdjur göra. Dvs äta när de är hungriga...
    Senast redigerad av zenon; 29 January 2010, 18:51.

Kommentar

• zenon
      Användare
      • September 2009
      • 168

Dessutom var det tal om ett vargpar. Inte en hel flock med vargar om jag inte missminner mig..

Edit;
      7,4-9,3 dagar per älg för ett vargpar enligt denna studie. Och då tror jag inte att de har valpar heller för detta är under vintertid.

Revir______År_________Antal____Antal_________Antal dagar/vargdödad älg
      _____________________vargar___slagna älgar
      Leksand___1998-1999___6________22 - 24_______3,8 - 4,2
      Leksand___1999-2000___3________15___________5,1
      Grangärde_1999-2000___2________13 - 16_______7,4 - 9,3
      Grangärde_2000-2001___4________21 - 24_______4,2 - 4,8
      Senast redigerad av zenon; 29 January 2010, 19:12.

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Jag har bott i vargmarker i 30 år, 20 år har jag jagat i dessa. Jag behöver inte visa "vetenskapliga" bevis, det är självupplevt. Så fort man motargumenterar mot vargen, ska det bevisas på papper. Stadsfolk tänker inte på att det finns folk som verkligen bor mitt i vargområden, och har problem!!

Sen äter ju vargen inte bara älg, rådjuren är snart borta från markerna. Då kan man snacka biologisk mångfald.....

Jägarna behöver kanske inte älgkött för att överleva, men glesbygden behöver jägarna. Älgjaktsveckan ger ett betydande ekonomiskt tillskott för många småbutiker, blir det sämre med älg och kött i boxen, åker man inte och offrar en semester på dålig jakt. Detta har redan börjat, viltvårdsområden som bara är på några tusen hektar, är tomma från älg.

Ska vi ha varg i sverige, ska den finnas i hela landet. Då får de flytta den både till skåne och norrland. Ska den bara begränsas till mellansverige, är det lika bra att utrota stammen igen. Det ska väl vara lika för alla, vargar bryr sig inte om gränslinjer...

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Jag har bott i vargmarker i 30 år, 20 år har jag jagat i dessa. Jag behöver inte visa "vetenskapliga" bevis, det är självupplevt. Så fort man motargumenterar mot vargen, ska det bevisas på papper. Stadsfolk tänker inte på att det finns folk som verkligen bor mitt i vargområden, och har problem!!

Sen äter ju vargen inte bara älg, rådjuren är snart borta från markerna. Då kan man snacka biologisk mångfald.....

Jägarna behöver kanske inte älgkött för att överleva, men glesbygden behöver jägarna. Älgjaktsveckan ger ett betydande ekonomiskt tillskott för många småbutiker, blir det sämre med älg och kött i boxen, åker man inte och offrar en semester på dålig jakt. Detta har redan börjat, viltvårdsområden som bara är på några tusen hektar, är tomma från älg.

Ska vi ha varg i sverige, ska den finnas i hela landet. Då får de flytta den både till skåne och norrland. Ska den bara begränsas till mellansverige, är det lika bra att utrota stammen igen. Det ska väl vara lika för alla, vargar bryr sig inte om gränslinjer...
          Vad e det för problem man har om man bor i vargområde?
          CA

Kommentar

• zenon
            Användare
            • September 2009
            • 168

Exakt, vargar bryr sig inte om gränslinjer så vad är problemet?! Mig veterligen så finns det vargar i ABC området. Inte har jag hört stockholmarna yvas speciellt mycket över det. Nä, de vekaste pojkarna bor på landsbygden. Bor där själv för övrigt, hahaha...

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Sverige är en nation och vår natur berör oss alla på ett eller annat sätt. Om någon t.ex. vill utrota vargen så får alla som vill, oavsett var de bor, ha rätt till en åsikt.

Kan förstå att det kan bli tomt i frysboxen när det skjuts ca 100.000 älgar varje år (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgjakt). 1993 sköts det 400.000 rådjur, 1997 210.000 och 2001 ca 160.000 (http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djursjakt#Jakt). Konstigt att de minskar i antal. Att skylla minskade älg- och rådjursstammar på vargen är i högsta grad att leva i självförnekelse.

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej
                Skabben tog räven så att rådjuren ökade i antal.Nu har ju räven ökat lite igen och rådjuren har flytttat in till stan vilket inte förekom tidigare.Plus ökat jakttryck.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Ravenskog
                  Användare
                  • March 2007
                  • 311

Sitter man framför en dator eller ett akvarium hela dagarna, eller har annan livsstil som inte omfattar jakt, förstår jag om man inte begriper vad problemet är. Har man jakt som ett av sina största fritidsintressen, hämmar vargen det radikalt. Löshundsjakt är numera ett riskfyllt kapitel, och har man sysslat med den jaktformen i 20 år är det väl klart man blir frustrerad.

Nu kommer väl ni med fakta om att hundar dödas i trafiken, de skjuts av andra jägare etc. etc. Men om jag, som jagar långt från vägar, har kompetenta jaktkamrater, inte kan släppa hund i markerna längre, just för vargen. Vi har haft lodjur i stort antal och någon björn också, men folk ser inte dem som något problem.

Det ser mycket ut med hundratusentals skjutna älgar och rådjur, men om det ska visa rätt bör du nog ha med stammens totala population och reproduktionstal. Sen menade jag inte rikets population, utan den vi har på våra marker. Om du inte visste det, så skjuter jägarna av överskottet på viltstammarna. Vi har fortfarande gott om älg, men det är ju för att vi håller efter vargen

Att räven har del i rådjurens nedgång, stämmer till viss del. Men det är så kort tid som räven kan ta ett rådjur, mest utsatta är de när de är nyfödda, om inte geten lärt sig att försvara kidet. Det märktes väldigt väl när räven återkom till markerna, getterna var inte vana räven som ett hot mot kiden. Dödligheten var så hög som 75-85%,(kommer inte ihåg exakta siffror) nu kanske det ligger på c:a 20-30%.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Vi som har akvarier och datorer som hobby och hänger där hela dagarna tycker att jägarna kan skaffa sig andra intressen. Då slipper vi utrota vargen för att dom ska kunna fortsätta med sin hobby
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Sitter man framför en dator eller ett akvarium hela dagarna, eller har annan livsstil som inte omfattar jakt, förstår jag om man inte begriper vad problemet är. Har man jakt som ett av sina största fritidsintressen, hämmar vargen det radikalt. Löshundsjakt är numera ett riskfyllt kapitel, och har man sysslat med den jaktformen i 20 år är det väl klart man blir frustrerad.
                      Jag är biolog. Ja, riskfyllt. Men för vem? Inte kul att få hunden söndersliten av varg, speciellt inte när inte hunden är försäkrad som den ska. Att släppa lös sin hund i en skog är principiellt det samma som att medvetet låta bli att låsa sin bil, dvs, man får skylla sig själv om det händer något. Det behöver inte nödvändigtvis handla om att den blir attackerad av rovdjur, utan den kanske trampar fel och bryter benet. Håll hunden kopplad eller låt den stanna hemma så händer inget otrevligt den. Hur kul hade det varit om någon släppt ut dig i en skog där du löpte risk att bli söndersliten? Ni kopplar loss era hundar trots att ni vet riskerna. Du förstår kanske varför jag inte köper de där snyfthistorierna om förlorade familjemedlemmar, för ni skulle väl knappast göra något liknande med era barn?

Nu kommer väl ni med fakta om att hundar dödas i trafiken, de skjuts av andra jägare etc. etc. Men om jag, som jagar långt från vägar, har kompetenta jaktkamrater, inte kan släppa hund i markerna längre, just för vargen. Vi har haft lodjur i stort antal och någon björn också, men folk ser inte dem som något problem.
                      ...och fakta är att antalet hundar som fälls av rovdjur är mycket liten jämfört med trafikdödade hundar. Det står att läsa på Agrias hemsida att alltför ofta släpper jägarna ut otränade hundar i skogen, vilket leder till att hundarna drar på sig sträckningar, stukningar, bristningar och andra liknande skador + att när de blir trötta söker de sig till vägar och järnvägar eftersom där är lättare att ta sig fram och så blir de påkörda.

Det ser mycket ut med hundratusentals skjutna älgar och rådjur, men om det ska visa rätt bör du nog ha med stammens totala population och reproduktionstal. Sen menade jag inte rikets population, utan den vi har på våra marker. Om du inte visste det, så skjuter jägarna av överskottet på viltstammarna. Vi har fortfarande gott om älg, men det är ju för att vi håller efter vargen
                      Kom inte och påstå att 100.000 tals skjutna djur inte påverkar stammarna och sen jämföra det med vad vargen lyckas ta. Vargen tar för det mesta de svagaste indviderna, vilket gör att de starkaste och mest genetiskt friska djuren blir de som bidrar med sina anlag till kommande generationer. Jakten klarar inte av att göra denna sortering, utan skjuter urskiljningslöst alltför många starka och friska individer.

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av Lundensis
                        Inte kul att få hunden söndersliten av varg, speciellt inte när inte hunden är försäkrad som den ska.
                        Jag är inte helt säker på att hunden i det läget upplever att det är så jättestor skillnad om den är försäkrad eller inte.

Och sen en annan funderare: Vi får inte mata våra ciklider med levande guppyyngel, för se det är djurplågeri. Däremot verkar det vara helt ok att jägare matar rovdjur med levande hundar. Jo, jag vet, det där är inte ALLS samma sak .
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Nu tycker jag det verkar vara tio mot en, näst intill mobbing. (tänker på snarten)

Vad som står på Agrias sidor tar jag mer som en uppmaning till jägarna och övriga hundägare. De e väl klart att jägarnas hundar tar mer stryk och drar på sig mer skador än övriga hundraser. Av alla hundar i det här landet så ligger det stora flertalet på sofflocket året runt.
                          Sen har vi jakthunden som åtminstone får jobba rejält 4-6 månader under året. Greyhounden tävlar man med så där jobbas det rejält när dom inte är skadade, liksom dom raser man använder som draghundar. Tycker man kan jämföra dom här hundarna med idrottsmän antingen är dom aktiva eller så är man skadad och behöver lite vård.

Oavsett vilka risker man tar när man släpper sin hund, så har det med vargen kommit in en spelare till på plan, den kan man göra någonting åt genom att jaga.
                          Skottskador på jakthund visst sånt händer nog ibland, jagar man med ställande hund, då hunden är helt nära viltet som ska skjutas. Men det behöver inte betyda att man skjutit ihjäl hunden för det, det kan tex vara ett litet splitter från kulan.

Men å andra sidan skrek man rätt ut för snart tio år sen då lodjuren ökade i skogarna och rådjuren plötsligt lyste med sin frånvaro, där tror jag det kommit i balans igen man ser rätt ofta rådjur i skogarna igen, fastän där även finns lodjursspår. Men de klart lodjuren jagar man numera.

Det hårda uttaget av älg står nog mest skogsbolagen för, dom är rädd om sina plantor, vill jaktlaget ha kvar sitt arrende så är det bara åka ut skogen och jaga tills markägeren är nöjd. Dom sista åren har det tagit så hårt på stammarna att det blivit svårt att fylla sin tilldelning. Är man ett litet jaktlag som kanske ska skjuta en eller två älgar och sen plötsligt får varg på skogen då blir det riktigt svårt att fylla sin älgkvot. Då får man åka till ICA hela vintern, fy vad äckligt det måste vara för en jägare som normalt har frysen full.

Jag tror nog man måste tillåta jakt på varg, frågan är hur stor stammen ska vara bara, när man ser mer spår från varg än levande älg under ett par timmar i skogen då vette fan om jag tror att vi verkligen bara har 200vargar fritt i skogen, personligen tror jag vi har mångfalt fler.
                          Klart det är en form av lycka att fått gå i varspår. Men det är väldigt många fler än diggarna av biologisk mångfald som ska trivas där ute i skogen, alla måste kompromissa lite.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Ursprungligen postat av Micke
                            Vi som har akvarier och datorer som hobby och hänger där hela dagarna tycker att jägarna kan skaffa sig andra intressen. Då slipper vi utrota vargen för att dom ska kunna fortsätta med sin hobby
                            Tänker man i dom banorna, kan man ju granska akvariehobbyn. Akvarister leker med urinnevånarnas mat, och hindrar dem från att fiska i sina egna vatten. Vad är mest värdefullt... och för vem?

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Tänker man i dom banorna, kan man ju granska akvariehobbyn. Akvarister leker med urinnevånarnas mat, och hindrar dem från att fiska i sina egna vatten. Vad är mest värdefullt... och för vem?
                              Den diskussionen har varit uppe otaliga gånger och slutsaten brukar bli att exporten av ciklider ofta är mycket viktig för lokalbefolningen och för ciklidernas fortsatta existens.

Mitt inlägg var inte så allvarligt menat, jag tyckte mest att din grova generalisering av oss med andra intressen än jakt behövde bemötas. Sen har jag i ärlighetens namn svårt att se varför jägarna skulle ha mer rätt till viltet än vargen. Enligt forskarna är det ju också ett övergående problem, dom säger sig redan ha sett att rådjuren börjat annpassa sig och klarar bättre att leva tillsammans med vargen. Vargen har ju varit en naturlig del av den svenska faunan tidigare.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ravenskog
                                Användare
                                • March 2007
                                • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
                                Jag är biolog. Ja, riskfyllt. Men för vem? Inte kul att få hunden söndersliten av varg, speciellt inte när inte hunden är försäkrad som den ska. Att släppa lös sin hund i en skog är principiellt det samma som att medvetet låta bli att låsa sin bil, dvs, man får skylla sig själv om det händer något. Det behöver inte nödvändigtvis handla om att den blir attackerad av rovdjur, utan den kanske trampar fel och bryter benet. Håll hunden kopplad eller låt den stanna hemma så händer inget otrevligt den. Hur kul hade det varit om någon släppt ut dig i en skog där du löpte risk att bli söndersliten? Ni kopplar loss era hundar trots att ni vet riskerna. Du förstår kanske varför jag inte köper de där snyfthistorierna om förlorade familjemedlemmar, för ni skulle väl knappast göra något liknande med era barn?

Jag menar att innan vargen kom, hade man inget problem med att släppa hundar i skogen. Precis utanför Torsby var det en flock som nästan specialliserat sig på att ta hundar, de gick efter drevskallet. Ägaren följde spåren dagen efter och vargarna hade genskjutit hunden.

Hur skulle reaktionerna bli, om en varg blev dödad(eller slaktad, som det heter när vargen nämns) av jakthundar???

...och fakta är att antalet hundar som fälls av rovdjur är mycket liten jämfört med trafikdödade hundar. Det står att läsa på Agrias hemsida att alltför ofta släpper jägarna ut otränade hundar i skogen, vilket leder till att hundarna drar på sig sträckningar, stukningar, bristningar och andra liknande skador + att när de blir trötta söker de sig till vägar och järnvägar eftersom där är lättare att ta sig fram och så blir de påkörda.

Lätt att sitta framför en dator och hämta fakta, då är det inte svårt att kalla sig biolog. Sen kan du inte jämföra hela sverige, då skillnader på vägnät och trafikering skiljer för mycket.

Kom inte och påstå att 100.000 tals skjutna djur inte påverkar stammarna och sen jämföra det med vad vargen lyckas ta. Vargen tar för det mesta de svagaste indviderna, vilket gör att de starkaste och mest genetiskt friska djuren blir de som bidrar med sina anlag till kommande generationer. Jakten klarar inte av att göra denna sortering, utan skjuter urskiljningslöst alltför många starka och friska individer.
                                Har du tänkt på vad som skulle ske om inte viltstammarna reglerades i den omfattning som det görs?

När det gäller älgjakt har du dock rätt ang.sortering under jakt. När det jagas med ställande hund, finns det två "sorters" älgar, de som flyr och de som blir kvar och försvarar sig. Tyvärr blir de försvarande älgarna oftast skjutna, medan flyktälgarna klarar sig. Älgar som flyr från hund flyr även från varg och blir ett lättare byte. Älg som försvarar sig mot hund gör även så mot varg, och vargar lägger inte ner för mycket energi på en försvarande älg.

Kommentar

Arbetssätt...