Efter denna slakt vore det väl bäst om man tog bort rätten att få inneha skjutvapen. Väldigt konstiga människor som gör vadsomhelst för att kunna utrota en djurart.
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Det var regeringen som tog beslutet, inte jägarna.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Hellre frysen full med älgkött än att måsta köpa fläsk från våra grisfarmare. Att äta griskött idag är väl så nära djurmisshandlare man kan bli, utan att äga djur själv. För att frysen ska bli full med gott älgkött så måste förstås vargen hållas utanför jakträttsområdet.
Ganska enkelt, inte undra på att jägarna ställer upp och går ut i skogen när regeringen satt upp målen.Kommentar
-
Hellre frysen full med älgkött än att måsta köpa fläsk från våra grisfarmare. Att äta griskött idag är väl så nära djurmisshandlare man kan bli, utan att äga djur själv. För att frysen ska bli full med gott älgkött så måste förståss vargen hållas utanför jakträttsområdet.
Ganska enkelt, inte undra på att jägarna ställer upp och går ut i skogen när regeringen satt upp målen.
Om det är så enkelt som du skriver (dvs det handlar bara om gott älgkött) så finns det inget vettigt argument för att inte ha en vargstam på 2000 djur.
(Håller helt med om att gris men även kyckling ska bojkottas)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men varför är då 3/4 av jägarna för varg som en person från jägareförbundet påstod i Debatt på SVT. (Detta betyder inte att majoriteten är mot vargjakt förstås).
Om det är så enkelt som du skriver (dvs det handlar bara om gott älgkött) så finns det inget vettigt argument för att inte ha en vargstam på 2000 djur.
(Håller helt med om att gris men även kyckling ska bojkottas)
120/7=17 älgar per varg/år. Med 2000 vargar så blir det 17 x 2000= 34000 älgar.Kommentar
-
Tror inte för en sekund att ett vargpar fäller en varg var tredje dag. Låter som ännu en skröna enligt mig...Kommentar
-
Förhållandet mellan rovdjur och bytesdjur är rätt komplicerat och inte alltid helt lätt att förutse. Älgar konkurrerar med varandra. Det är mycket möjligt att skogsbruket har en mycket större inverkan på älgstammen än vad 2000 vargar skulle ha. Kanske skulle fler vargar göra att fler kor födde två kalvar t ex? Kanske skulle det göra att fler kor överlever vintern då de i stor utsträckning tar unga djur? Jag bara spånar nu, jag vet inte.
För X år sedan talade man om att rovdjuren tog det dömda överskottet. Teorin var alltså att rovdjuren inte påverkade bytesdjurens antal, bara deras genetiska hälsa. Nu vet man att det inte är så och att påverkan går åt båda hållen, men även åt oväntade håll. Varg mm tar ju även gnagare vilket påverkar skog och buskar och bärmängd vilket påverkar småfåglar t ex.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Men varför är då 3/4 av jägarna för varg som en person från jägareförbundet påstod i Debatt på SVT. (Detta betyder inte att majoriteten är mot vargjakt förstås).
(Håller helt med om att gris men även kyckling ska bojkottas)
Hur många som är för varg vet inte jag men det är väl spännande med rovdjur i skogen oxå, jägarna tycker nog så oxå men det får inte bli fler än att köttlådan blir full under älgjakten.Kommentar
-
Jägarna är ganska många, nåra få har en fast vargstam i sin skog och dom har jagat varg förstås. Troligen mangrant eftersom dom har fått väldigt lite kött i sin frys dom sista åren.
Hur många som är för varg vet inte jag men det är väl spännande med rovdjur i skogen oxå, jägarna tycker nog så oxå men det får inte bli fler än att köttlådan blir full under älgjakten.
Då e det kanske bättre dom går på tamboskap istället så jägarna får sitt älgkött? men det e ett jävla liv om det oxå! så va fan ska vargen äta????CAKommentar
-
Det jag syftade på var inte hur effektiv vargen är utan att om det endast handlar om att vi inte ska ha (många) vargar för att detta minskar jägarnas tillgång på älg, då hamnar diskussionen i en helt annan dager. Nu är det inte så, jag var bara ironisk därav smileyn.
Förhållandet mellan rovdjur och bytesdjur är rätt komplicerat och inte alltid helt lätt att förutse. Älgar konkurrerar med varandra. Det är mycket möjligt att skogsbruket har en mycket större inverkan på älgstammen än vad 2000 vargar skulle ha. Kanske skulle fler vargar göra att fler kor födde två kalvar t ex? Kanske skulle det göra att fler kor överlever vintern då de i stor utsträckning tar unga djur? Jag bara spånar nu, jag vet inte.
För X år sedan talade man om att rovdjuren tog det dömda överskottet. Teorin var alltså att rovdjuren inte påverkade bytesdjurens antal, bara deras genetiska hälsa. Nu vet man att det inte är så och att påverkan går åt båda hållen, men även åt oväntade håll. Varg mm tar ju även gnagare vilket påverkar skog och buskar och bärmängd vilket påverkar småfåglar t ex.CAKommentar
-
Kort kan man väl säga att det råder en viss konkurans i skogen Sen finns det vissa nissar som aldrig satt sin fot i skogen men som i alla fall vill att där ska finnas rovdjur.
Som tur är så lever vi i en demokrati. (där kanske jägarna tagit största kakan för stunden)Kommentar
-
Vargjakten fortsätter:
Kommentar
-
Jag skrev väl inget om älgarnas genetik? De är så många så de lider knappast av för låg genetisk mångfalld. Däremot kan stammen "skjutas sönder" med för unga älgtjurar med genetiskt mindre horn.
Generellt brukar det snarast påstås att rovdjur ökar den genetiska hälsan genom att ta sjuka djur osv, men hur viktigt det är vet jag inte. Däremot är det ju så att de som är bra på att undvika varg överelever och fortplantar sig och de som är dåliga på det för inte generna vidare.
Samma sak gäller självklart jakt och frågan är då: Vilka älgar är bra på att undvika jakt och vilka är det inte? Detta jobbar jaktlagen med och har anvisningar om vilka djur som inte ska skjutas, men vissa jaktlag tillåter jakt på allt inom kvoten.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Och det är ingen skröna.....Kommentar
Kommentar