Eller för lite tjuvjakt?...
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kanske helt enkelt för mycket trafik på vägarna........Kommentar
-
Det beror väl på fler älgar och rådjur även om det kanske inte är lika mycket rådjur som på nittiotalet.
Självklart skulle en mycket stor rovdjursstam kunna hålla ner detta men skogsbruket tillverkar perfekta förhållanden för älg och råddjur så detta är knappast realistiskt.Senast redigerad av Ola Svensson; 19 January 2010, 16:37.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Såvitt jag begriper är det två faktorer som påverkat viltolyckorna - många älgar/rådjur/vildsvin samt snö - då ger sig viltet gärna ut på vägarna för att komma åt saltet.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Precis som Patrik säger så beror det på den extrema kylan och mycket snö. Viltet har även ökat tillfälligt pga de stora stormarna som varit de senaste åren. Mycket mat = många ungarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
Inget akvarium för tillfället...Kommentar
-
Det var snack om detta redan inför älgjakten och då var det ju ingen snö.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det är ju för mycket rovdjur i skogarna....därför ger dom sig ut på vägarna och söker skyddKommentar
-
Sen under vintertid söker djuren sig bort från den djupa snön och då rör sig på områden med mindre snö dvs t ex på vägar vilket även det leder till ökat antal viltolyckor.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
-
...eller så kanske det är så att stammarna av vilt (älg, rådjur och vildsvin) har blvit så stora att allt fler trängs ut på vägarna. De konkurrerar trots allt om maten och utrymmet. Det finns massor med forskning som visar på att när populationstätheten blir tillräckligt hög, söker sig vissa individer nya områden för födosök, dvs populationen tar mer utrymme i anspråk.Kommentar
-
Jag tror inte på att viltet trängs ut på vägarna. Där finns ingen mat, så varför skulle de vara där om de inte har någon anledning? Vid snö finns saltet, men varför annars? Helt enig om forskningen, men en ökad population lär ta vägen någonstans där det finns mat.
Osäker på om älg/rådjur ökat särdeles egentligen. Iaf rådjur tror jag har minskat något, lodjuren är effektiva när det finns snö. I det jaktområde (södra Dalarna) jag känner till har rådjuren minskat otroligt i antal efter att lodjuren ökat. Jag är övertygad om att rådjur kommer att trängas undan rätt bra i de områden som har mycket snö på vintern. Fast samtidigt kanske de ökar i andra områden... Men visst - jag VET inte, spekulerar bara. Rådjur står ändå för största antalet viltolyckor, efter det kommer älgen.
Vildsvinen vet jag inte var de ligger i statistiken, men de har definitivt ökat kraftigt och lär fortsätta göra så. Tror bestämt att de kommer utöka sin andel i olyckorna, de är luriga att jaga (och jag är rätt tveksam till predation på dem, det är aggressiva rackare - vilka djur klarar av att döda vildsvin liksom?). Vildsvin och grävling är de djur jag har störst respekt för i vår natur... de är lätta att gå på om man är skogsvan, och backar sällan om de blir överraskade.
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 20 January 2010, 06:53.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag hörde på radio Uppland att djuren också använder vägarna för att transportera sig då det är mycket snö.Cheers,
Laban
"We Fear No Foe" MFCKommentar
-
Jag tror inte på att viltet trängs ut på vägarna. Där finns ingen mat, så varför skulle de vara där om de inte har någon anledning? Vid snö finns saltet, men varför annars? Helt enig om forskningen, men en ökad population lär ta vägen någonstans där det finns mat.
Osäker på om älg/rådjur ökat särdeles egentligen. Iaf rådjur tror jag har minskat något, lodjuren är effektiva när det finns snö. I det jaktområde (södra Dalarna) jag känner till har rådjuren minskat otroligt i antal efter att lodjuren ökat. Jag är övertygad om att rådjur kommer att trängas undan rätt bra i de områden som har mycket snö på vintern. Fast samtidigt kanske de ökar i andra områden... Men visst - jag VET inte, spekulerar bara. Rådjur står ändå för största antalet viltolyckor, efter det kommer älgen.
Vildsvinen vet jag inte var de ligger i statistiken, men de har definitivt ökat kraftigt och lär fortsätta göra så. Tror bestämt att de kommer utöka sin andel i olyckorna, de är luriga att jaga (och jag är rätt tveksam till predation på dem, det är aggressiva rackare - vilka djur klarar av att döda vildsvin liksom?). Vildsvin och grävling är de djur jag har störst respekt för i vår natur... de är lätta att gå på om man är skogsvan, och backar sällan om de blir överraskade.
Hilsen,
/PKommentar
-
Ni kan väl ändå inte på allvar mena att det inte finns en korrelation mellan populationernas storlek och antal viltolyckor. Det är självklart inte det enda, men det är en viktig faktor.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
/PSenast redigerad av mantis777; 20 January 2010, 18:00.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
-
Källsöppet ikväll kl. 22.40 på tv4 kommer att ta upp vargjakten.Kommentar
Kommentar