Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Ännu en vargskröna med andra ord. Låter mycket konstigt att vissa vargar dödar hundar och andra parar sig med dem
    Har du hört talas om ciklider?

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Håkan Olsén
      Det är möjligt att acceptensen ökar om det jagas varg, men denna gång reagerades det på att jakten verkar vara dåligt underbygd. Åtminstone var argumentet att det var sjuka och degnererade djur som skulle skjutas inte hållbart. Inte bra att komma med sådana argument, folk är inte dumma. Varför inte lägga korten på bordet? Bättre argument måste presenteras, då kanske det inte blivit sådant ramaskrik. Att mörka är dömt att misslyckas
      Det jag skrev var ett generellt inlägg angående vargjakt (inlägget ligger här http://www.ciklid.org/forum/showthre...985#post797985). Utan egentligen veta något om det känns denna jakt som ett kufiskt hafsverk, men det kan vara jag som slöläst nyheterna under upptakten och nu endast får ta del av politikernas "spinn" som en krönikör på GP kallade det för.

Uttaget påstås vara motiverat om man låter ett antal ryska vargar ansluta, men hur detta ska ske vet jag inte. Någon som vet? Ska de planteras in? Skjuter man av trettio inavlade och planterar in fem nya så blir både jägare och naturvård delvis tillfredställda. Det låter ju som en vettig kompromis tycker jag. Men att det skulle plateras in rysk varg tror inte jag kommer att ske.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 11 January 2010, 10:46.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av snarten
        Det är ju just detta med bevis, min kompis stötte på två bilar med varg i burar på en enslig skogsbilväg. Jobbarkompisens farsa har också sett det samma, ingen hade kamera med sig. Båda tillfällena skedde nattetid. Hur man än vänder på det går det inte att bevisa, utan ord står mot ord.
        Ursprungligen postat av snarten
        Vargen ÄR inplanterad i värmland.
        Ingenting tyder på att vargen är inplanterad i Sverige. Om det hade skett olagliga inplanteringar så skulle dessa rimligen gett en genetisk "signal" i stammen. Däremot har det om jag inte missminner mig skett en del omfördelningar där djur flyttats innom stammen.

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Uttaget påstås vara motiverat om man låter ett antal ryska vargar ansluta, men hur detta ska ske vet jag inte. Någon som vet? Ska de planteras in?
          Från denna artikel i DN.

För att stärka vargstammens genetiska status föreslår regeringen att invandringen av östliga vargar underlättas. De invandrare som dyker upp i norra Sverige ska kunna fångas in och flyttas ned till vargområdet i mellersta Sverige. Men Carlgren vill också ta vargar från länder längre österut och släppa dem i Sverige.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Ursprungligen postat av HåkanM
            Även intressant och se om det denna gång finns några hundhybrider bland de fällda djuren som det var i Norge för några år sen, 5 av 6 skjutna vargar var ju då hybrider.
            Lite lustigt att de flesta här på forumet brukar ju vara emot malawikorsningar
            och inavlade fiskar och men när det gäller vargar då duger inavlade /hundhybrider bra.
            Vad vill du komma med ditt första inlägg ovan?

Du formulerar det som om det gått till så att man skjutit 6 (underförstått slumpmässigt utvalda) vargar i Norge, varav 5 sedan visade sig vara hundhybrider. Du är uppenbart ute efter att misskreditera vargstammen och genom att antyda att hundhybrider är normen i vargstammen. Du påstår att det är hundhybrider vargjaktskritikerna vill skydda.

Läser man sedan länken du anger som källa framgår det tydligt att det inte alls gick till så. Det föddes en kull med hundhybrider, alla 5 hybrider var alltså från samma kull. Denna kull hade myndigheterna koll på, och man beslutade avliva hybriderna. Långt ifrån den situation du insinuerar med ditt första inlägg.

Är din argumentationsteknik ovan representativ för kvalitén på vargjaktförespråkarnas sakargument?

Och ja, jag är också intresserad av hur många av de vargar som sköts i Sverige nyligen som är hundhybrider. Hur många tror du det är?

/Daniel, som tycker det är kul att argumentera lite
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 11 January 2010, 12:21.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Vad vill du komma med ditt första inlägg ovan?

Du formulerar det som om det gått till så att man skjutit 6 (underförstått slumpmässigt utvalda) vargar i Norge, varav 5 sedan visade sig vara hundhybrider. Du är uppenbart ute efter att misskreditera vargstammen och genom att antyda att hundhybrider är normen i vargstammen. Du påstår att det är hundhybrider vargjaktskritikerna vill skydda.

Läser man sedan länken du anger som källa framgår det tydligt att det inte alls gick till så. Det föddes en kull med hundhybrider, alla 5 hybrider var alltså från samma kull. Denna kull hade myndigheterna koll på, och man beslutade avliva hybriderna. Långt ifrån den situation du insinuerar med ditt första inlägg.
              Ja lite slirning med sanningen är det men i en het debatt så är det kul att överdriva lite utan att direkt ljuga. Ok antalet hybrider är kanske lågt men inavlade ryssar är det eftersom det finns massor av ej inavlade ryssar i ryssland så varför inte utrota alla inavlade, sen plantera in nya djur med bättre gener ?.

Är din argumentationsteknik ovan representativ för kvalitén på vargjaktförespråkarnas sakargument??
              Vad gäller sakargument så har jag listad dem i inlägg 160, det har du inte svarat på

Och ja, jag är också intresserad av hur många av de vargar som sköts i Sverige nyligen som är hundhybrider. Hur många tror du det är??
              Tror nog 1 eller 2 vargar kommer att visa sig vara hybrider

/Daniel, som tycker det är kul att argumentera lite
              / Håkan som gillar lite debatt, mottot är " alltid retar det någon"
              Senast redigerad av HåkanM; 12 January 2010, 11:43. Anledning: Försöker fixa multicitat denligt Olas råd,felstavning

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Är din argumentationsteknik ovan representativ för kvalitén på vargjaktförespråkarnas sakargument?"
                Tyckte nog att Daniel fann dig med byxorna nere här

Vad gäller skargument så har jag listad dem i inlägg 160, det har du inte svarat på
                Jag håller som du nog förstått med om det du skriver här http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=160 men jag tycket att vargstammen verkar vara på tok för liten för att göra att uttag. Att valda politiker tar beslut som jag ogillar har man självklart rätt att gnälla över.

Tror nog 1 eller 2 vargar kommer att visa sig vara hybrider
                Jag gissar på noll då man har sån koll på dem och att de inte funnit några innan bland de som skjutits eller körsts över. Men visst kan det tänkas att en tik tramsat runt med en hund någonstans (jag vet inte hur mycket koll alfahanen har på alfahonan och hur stor risken är att alfahonan parar sig med någon annan). De norska vargtiken med hybridkull hade man observerat under längre tid svansandes runt med en hund om jag inte minns fel (massa diffusa minnen hela tiden )

Ps. Att skjuta bort dem och ersätta dem låter vettigt ur gentiskt perspektiv, men jag ser ändå en tjusning i att det trots allt är en population som etablerat sig självt här. Ur forskningsynpunkt är det intressant dessutom...
                Senast redigerad av Ola Svensson; 11 January 2010, 15:24.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                  NCS Medlem

• November 2005
                  • 1296

Jag håller som du nog förstått med om det du skriver här http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=160 men jag tycket att vargstammen verkar vara på tok för liten för att göra att uttag. Att valda politiker tar beslut som jag ogillar har man självklart rätt att gnälla över.

Jag gissar på noll då man har sån koll på dem och att de inte funnit några innan bland de som skjutits eller körsts över. Men visst kan det tänkas att en tik tramsat runt med en hund någonstans (jag vet inte hur mycket koll alfahanen har på alfahonan och hur stor risken är att alfahonan parar sig med någon annan). De norska vargtiken med hybridkull hade man observerat under längre tid svansandes runt med en hund om jag inte minns fel (massa diffusa minnen hela tiden )

Ps. Att skjuta bort dem och ersätta dem låter vettigt ur gentiskt perspektiv, men jag ser ändå en tjusning i att det trots allt är en population som etablerat sig självt här. Ur forskningsynpunkt är det intressant dessutom...
                  Hur skriver man såna där snygga multicitat, hur jag än försöker så blir allting antingen vitt eller grått?

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Hur skriver man såna där snygga multicitat, hur jag än försöker så blir allting antingen vitt eller grått?
                    Kopier och klistra in [QU0TE=HåkanM;798360] framför varje citat och kopiera och klistra in [/QU0TE] efter varje citat.

(jag bytte ut O mot 0 i QUOTE för att det inte skulle bli citat av det)
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Håkan Olsén
                      NCS Medlem

• August 2009
                      • 91

Det var en intressant diskussion på nyheterna i morse om Jägareförbundets studieverksamhet och den jaktklubb som finns inne i Riksdagen. Lobbyverksamhet anses vara oundviklig.

Kommentar

• Håknil
                        Användare
                        • December 2005
                        • 484

ja du Ola

Dina inlägg i detta ärendet är klart de bästa hittills.

HN

Kommentar

• Håkan Olsén
                          NCS Medlem

• August 2009
                          • 91

Ursprungligen postat av Micke

Det behövs bara ett fåtal vargar (högst 5) utifrån för att få vargpopulationen att fungera och då även kunna ha en begränsad beskattning på drygt 10%.

I DN-artikeln är miljöminstern ute och valsar "Etappmålet på 200 vargar förlängs, men licensjakt ska kunna tillåtas redan i vinter, främst på genetiskt defekta djur."

Är det någon av er som under det senaste året läst någon artikel skriven av forskare som förklarar motivet bakom avskjutningen i år? Jag har varit i kontakt med vargforskare vid Grimsö viltforskningstation och fick svaret att de har varit ute i media ett flertal gånger, de har gjort vad de skulle. De hänvisade även till en riksdagsutredning, men vanligt folk går inte in och läser riksdagsutredningar. Jag tror för min del att det är bristen av information från forskare som gjort att diskussionen blivit på en sådan uppskruvad nivå. Folk tror mera på vad forskare säger än uttalanden av politiker, därför vore det bra med saklig info, från deras sida. Information är väldigt viktigt för att tala om syftet med olika åtgärder. Det går inte att informera för mycket.
                          Senast redigerad av Håkan Olsén; 11 January 2010, 23:00.

Kommentar

• Håkan Olsén
                            NCS Medlem

• August 2009
                            • 91

Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                            Det behövs bara ett fåtal vargar (högst 5) utifrån för att få vargpopulationen att fungera och då även kunna ha en begränsad beskattning på drygt 10%.

I DN-artikeln är miljöminstern ute och valsar "Etappmålet på 200 vargar förlängs, men licensjakt ska kunna tillåtas redan i vinter, främst på genetiskt defekta djur."

Är det någon av er som under det senaste året läst någon artikel skriven av forskare som förklarar motivet bakom avskjutningen i år? Jag har varit i kontakt med vargforskare vid Grimsö viltforskningstation och fick svaret att de har varit ute i media ett flertal gånger, de har gjort vad de skulle. De hänvisade även till en riksdagsutredning, men vanligt folk går inte in och läser riksdagsutredningar. Jag tror för min del att det är bristen av information från forskare som gjort att diskussionen blivit på en sådan uppskruvad nivå. Folk tror mera på vad forskare säger än uttalanden av politiker, därför vore det bra med saklig info, från deras sida. Information är väldigt viktigt för att tala om syftet med olika åtgärder. Det går inte att informera för mycket.
                            ´
                            Ämnet verkar utömt, och det med rätt. De analyser som görs på SLU i Uppsala kommer inte att visa några defekta vargar.

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Så går det när politiker gissar, eller var skälet till vargjakten ett helt annat?

Snacka om populistisk politik. Jag kan bara se två alternativ till beslutet om vargjakt.
                              1. Antingen har Carlgren gissat att vargstammen är inavlad och då visar han bara hur inkompetent han är.
                              2. Eller så har han bara valt att lyssna till jägarlobbyn, vilket troligtvis beror på att många av hans kompisar jagar.

Vilket alternativ är värst?
                              Senast redigerad av Lundensis; 13 January 2010, 11:33.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

På radion i morse sa Olof Liberg att jakten var ett sätt att öka acceptansen för varg generellt samt öka acceptansen för och ge plats åt nya vargar (eller något sådant). Det har tidigare klagats över att forskarna in te uttalar sig, men de måste ju utgå från att miljöministern lyckas citera dem rätt.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...