Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håkan Olsén
    NCS Medlem

• August 2009
    • 91

Ursprungligen postat av snarten
    Tyvärr visar de ju endast sådana hemska bilder i jakttidningar, allmänheten får aldrig ta del i detta. Senaste numret av Jakt & jägare är det bild på två hundar, som är rejält uppätna av varg.

Ska det finnas varg i skandinavien bör den jagas så den får sin ursprungliga skygghet, det är inte lätt att jaga skygga vargar. Orsaken att jakten gick relativt fort den här gången, är att vargarna inte är vana att bli jagade. Ska vi ha en vargstam som funkar med glesbygdsfolk och jägare, måste vargen förknippa hundar med människa = farligt.

Det är ju just detta med bevis, min kompis stötte på två bilar med varg i burar på en enslig skogsbilväg. Jobbarkompisens farsa har också sett det samma, ingen hade kamera med sig. Båda tillfällena skedde nattetid. Hur man än vänder på det går det inte att bevisa, utan ord står mot ord.

Mvh Tony
    Klart att det finns kannibalism bland djur, och människor. Det har under senare tid lagts ut en bild på en isbjörn som ätit en unge. Enligt texten till den skall det vara ovanligt, men det behövs fakta. Lejonhanar dödar ungar som inte är sina egna men tveksamt om de äter upp dem. Är det i extrema situationer som kannibalism förekommer? Det är som behandlats här tidigare att det finns en risk för att djuret får artspecifika parasiter. Men det vore intressant att få fram lite mera info. om detta.

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Ursprungligen postat av DRE
      En parallell; tycker du att Indien ska skydda de sista tigrarna i välden eller utrota dem? Varg finns på fler ställen i världen men om inte ens vi i det glest befolkade Sverige med stora obebodda ytor kan härbärga 200 vargar vem skulle i så fall kunna?

Frågan gäller inte ifall man bor nära varg eller ej det är en principiell filososofisk fråga. Ska vi ha rovdjur överhuvud taget? Om inte visst skjut bort vargen ur Sverige om ja men inte Sverige så är det lika med ett nej. Det måste vi alla inse.
      Håller med i varje ord!
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Tyvärr visar de ju endast sådana hemska bilder i jakttidningar, allmänheten får aldrig ta del i detta. Senaste numret av Jakt & jägare är det bild på två hundar, som är rejält uppätna av varg.

Ska det finnas varg i skandinavien bör den jagas så den får sin ursprungliga skygghet, det är inte lätt att jaga skygga vargar. Orsaken att jakten gick relativt fort den här gången, är att vargarna inte är vana att bli jagade. Ska vi ha en vargstam som funkar med glesbygdsfolk och jägare, måste vargen förknippa hundar med människa = farligt.

Det är ju just detta med bevis, min kompis stötte på två bilar med varg i burar på en enslig skogsbilväg. Jobbarkompisens farsa har också sett det samma, ingen hade kamera med sig. Båda tillfällena skedde nattetid. Hur man än vänder på det går det inte att bevisa, utan ord står mot ord.

Mvh Tony
        Så du menar att det ÄNDA sättet att få vargen skygg för människan är att döda dom!??? Jag har jobbat med hund i över 20 år , har haft hund i över 30, jag kan lova dig att man kan få hunddjur skygga för människan på flera sätt än att döda den!! Ta exemplen i afrika, eller Australien.. Vildhunden i Afrika har Massaierna (eller hur det stavas) fått så skygg för människan bara genom att skrämma hundarna genom att tex kasta sten på dom o skrika o leva om när dom har närmat sig deras boskap, (bara 1 exempel, o det gäller även Lejon mm, jaa visst dom dödar 1 o annat Lejon, men annars lever dom i harmoni med dom) Ingen jävla mass slakt på nått som redan är illa ute numerärt.. I Australien har man dragit ett staket genom hela landet i stort sätt, bara för man vill ha Dingon kvar, men begränsa lite var den är, Och Dingon är ju defenitivt ingen inhemsk art, så som Vargen är här..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Ursprungligen postat av Beast
          Så du menar att det ÄNDA sättet att få vargen skygg för människan är att döda dom!??? Jag har jobbat med hund i över 20 år , har haft hund i över 30, jag kan lova dig att man kan få hunddjur skygga för människan på flera sätt än att döda den!! Ta exemplen i afrika, eller Australien.. Vildhunden i Afrika har Massaierna (eller hur det stavas) fått så skygg för människan bara genom att skrämma hundarna genom att tex kasta sten på dom o skrika o leva om när dom har närmat sig deras boskap, (bara 1 exempel, o det gäller även Lejon mm, jaa visst dom dödar 1 o annat Lejon, men annars lever dom i harmoni med dom) Ingen jävla mass slakt på nått som redan är illa ute numerärt.. I Australien har man dragit ett staket genom hela landet i stort sätt, bara för man vill ha Dingon kvar, men begränsa lite var den är, Och Dingon är ju defenitivt ingen inhemsk art, så som Vargen är här..
          Jag skrev jaga, inte döda. Dödar vi alla finns det ju inga kvar Sen är det skillnad på svensk taiga och savann, normala vargar ska man inte se strykandes runt husknuten....

Ett stängsel, eller gigantiska inhägnader löser inget heller. Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm, ska man sätta vargen före människor???

Kommentar

• JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

Jag skrev jaga, inte döda. Dödar vi alla finns det ju inga kvar Sen är det skillnad på svensk taiga och savann, normala vargar ska man inte se strykandes runt husknuten....

Ett stängsel, eller gigantiska inhägnader löser inget heller. Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm, ska man sätta vargen före människor???
            Och vad är skillnaden på att jaga o döda? Vem jagar för att inte döda då? Nee dom "ska" inte stryka runt husknuten, MEN vad har vissa av dom ensamma individer att välja på, när som det nu såg ut att alfaparet blir skjutet, dom som leder o startar jakten på mat? Som jag har skrivit tidigare, det är ju offtast dom vargarna som kommer i kontakt med människan, det handlar ju inte om en fungerande flock som jagar hundar på tomter osv, sen att en o annan jakthund råkar illa ut är väl inte så konstigt?? Nee inte lär ett stängsel lösa nått hos oss kanske, men det var ju bara ett exempel på hur några gör för att försöka bevara en art, inte utrota dom helt! Hrmmm är det ALLTID den LILLA människan som kommer i kläm??????????????????? Men för herrans namn, Människan är väl inte dessimerad till 220 personer eller!? Det är ju människan som utrotar arter för att kunna breda ut sig eller hur!?
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• zenon
              Användare
              • September 2009
              • 168

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Klart vi ska ha stora rovdjur i vårt land. Gärna runt Sthlm, Göteborg och Malmö. Där bor nämligen rovdjursvännerna. Folk som däremot bor granne med dessa rovdjur och hittar spåren efter dem utanför farstun är mer tveksamma. Förståeligt. För inte särdeles många år sedan så traskade en björn ned mot Uppsala/Sthlm och den sköt de snabbt. Klart vi ska ha stora rovdjur i landet, men inte runt Sthlm... de ska bara finnas där det bor så lite folk så deras klagan kan skylas över.

Jag har hiskeligt svårt att bestämma mig här. I en del inlägg i denna tråd verkar det som att om man bor på landet och har hund, då får man skylla sig själv. Har man tamboskap och vill försvara den, får man skylla sig själv (det finns ett finfint exempel på justitiemord i dagens Sverige mot just en sådan person).

Jag vet i fan. Ni som är för vargen, om ni hade bott i krokar där det finns mycket varg - hade ni släppt ut ungarna i skogen hur som helst då? Det där med att vargar inte attackerar folk stämmer inte, om vi kolla kyrkböckerna t ex. Björnen är en annan femma, den får man verkligen provocera eller överraska om den ska attackera. Ska vi avfolka landsbygden och göra vargreservat av den, eller vad?

Nå... jag är uppväxt i en by där vi sett vargspår genom byn. Gamlingarna var inte glada. Jag var mer förtjust. Då. Kruxet är just att vargen är ett stort rovdjur, alla andra liknelser faller i den gropen som jag ser det. Men visst, jag vill också ha en vargstam i detta landet. Frågan är bara om det går att få ihop utifrån vad många tycker med dem det drabbar. Jag vet inte. Annars fascinerar det mig hur många som har åsikter kring detta utan att ha levt granne med dessa djur.

Hilsen,

/P
              Jag är väldigt intresserad på vad du grundar dina antaganden om att vargen skulle vara mer benägen än björnen att attackera människor. Varför är det björnar och inte vargar som dödar jägare? Det måste ju vara klart lättare för en varg att smyga sig på en människa än en björn. NEJ, enda chansen att en varg skulle ge sig på en människa är att den skulle vara undernärd och sjuk. Och det skedde väl mycket riktigt senaste gången här i Sverige någon gång på 1700-talet tror jag...

Nä, läs vad Beast skriver istället...

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

Ursprungligen postat av HenrikV
                Jag håller med. (fast jag föll också i fällan i början av tråden.) Jag tror att denna tråd blir en likadan surdeg som vissa tidigare trådar har blivit, med tappade forumsmedlemmar som följd. Det finns nämligen en del folk som jag saknar, som har slutat skriva här pga. någon diskussion som inte handlar om ciklider eller akvarier...
                Och sen dyker det upp trådar här, där man undrar varför forumet är dött.
                Du skriver klokt HenrikV, visst är det angelägna ämnen som engagerar men dom som vill debattera politik och kasta in floskler som "typiskt moderaterna" och liknande bör kanske förhandsgranska sina inlägg först och ta sig en funderare på om det verkligen är värt att försöka förvandla ämnena till höger/vänster debatter. Det finns andra forum om man behöver ventilera sådant. Med det lilla antalet medlemmar som frekventerar detta ciklidforum kanske man ska ta det lite lugnare. Att kungen är en idiot må vara hänt men det kanske inte heller riktigt hör hemma i en debatt på detta forum. Jag tror som du HenrikV, det finns flera som försvunnit härifrån, säkert pga diskussioner som denna. Kanske någon moderat, royalist eller renägare som slutat läsa på ciklid.se nu...? Tänkvärt.
                Micke

Kommentar

• zenon
                  Användare
                  • September 2009
                  • 168

Senast i höstas hade jag en björn strosande efter min privata bilväg. En förbipasserande stötte på björnen och kastade sig då av cykeln och sprang in till närmast belägsna hus. Denna björn blev sedan observerad på lite fler ställen häromkring under två dygn och ni ska tro att folk tyckte att denna björn genast måste avlivas. Men jag förstår faktiskt inte riktigt varför. Klart att man blir rädd för att den skulle kunna ta någon av mina 6 jakthundar. Men varför skulle denna björn få sätta livet till för att den passerade lite bebyggelse?

Men om man ska följa tankegångarna i denna tråden så var den säkert genetisk sjuk då den gick så nära bebyggelse...

Kommentar

• Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

Ursprungligen postat av zenon
                    ... NEJ, enda chansen att en varg skulle ge sig på en människa är att den skulle vara undernärd och sjuk. Och det skedde väl mycket riktigt senaste gången här i Sverige någon gång på 1700-talet tror jag...
                    Jag läste att den senaste vargen som dödat människan var uppfödd av människor och fått mat serverad. När man släppte ut den så hade den aldrig jagat och kunde inte skaffa sig mat. Den hade dock lärt sig att maten fanns vid människan och sedan gick det som det gick.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
                      Användare
                      • November 2007
                      • 555

Jag tycker att man ska avstå att läsa tråden om man inte vill ta del av den, men att diskussionen alltid är fri för vem som helst att ge sig in i. Det här är en rätt vi har i demokratier. Tråden blir iaf mycket bättre om alla ger sin syn på saken hur udda eller korkade åsikter man än läser om. Det som är korkat för någon är inte det för någon annan. Alla ska inte tycka likadant om allting. Då skulle livet bli bra tråkigt..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ursprungligen postat av Beast
                        Och vad är skillnaden på att jaga o döda? Vem jagar för att inte döda då? Nee dom "ska" inte stryka runt husknuten, MEN vad har vissa av dom ensamma individer att välja på, när som det nu såg ut att alfaparet blir skjutet, dom som leder o startar jakten på mat? Som jag har skrivit tidigare, det är ju offtast dom vargarna som kommer i kontakt med människan, det handlar ju inte om en fungerande flock som jagar hundar på tomter osv, sen att en o annan jakthund råkar illa ut är väl inte så konstigt?? Nee inte lär ett stängsel lösa nått hos oss kanske, men det var ju bara ett exempel på hur några gör för att försöka bevara en art, inte utrota dom helt! Hrmmm är det ALLTID den LILLA människan som kommer i kläm??????????????????? Men för herrans namn, Människan är väl inte dessimerad till 220 personer eller!? Det är ju människan som utrotar arter för att kunna breda ut sig eller hur!?
                        Jäkligt bra skrivet.... kunde inte skrivit det bättre själv.
                        CA

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Klart vi ska ha stora rovdjur i vårt land. Gärna runt Sthlm, Göteborg och Malmö. Där bor nämligen rovdjursvännerna. Folk som däremot bor granne med dessa rovdjur och hittar spåren efter dem utanför farstun är mer tveksamma. Förståeligt. För inte särdeles många år sedan så traskade en björn ned mot Uppsala/Sthlm och den sköt de snabbt. Klart vi ska ha stora rovdjur i landet, men inte runt Sthlm... de ska bara finnas där det bor så lite folk så deras klagan kan skylas över.
                          Klart det är bättre att rovdjuren finns i glesbygd. Hade de funnits i tätbefolkade områden hade både människan och rovdjuren stressats.

Jag har hiskeligt svårt att bestämma mig här. I en del inlägg i denna tråd verkar det som att om man bor på landet och har hund, då får man skylla sig själv. Har man tamboskap och vill försvara den, får man skylla sig själv (det finns ett finfint exempel på justitiemord i dagens Sverige mot just en sådan person).
                          Nä, oavsett var man bor har man 100 % ansvar för alla sina tamdjur, oavsett om de rymmer eller om ett rovdjur tar sig in till dem och dödar dem eller om ett virus dödar dem.

Jag vet i fan. Ni som är för vargen, om ni hade bott i krokar där det finns mycket varg - hade ni släppt ut ungarna i skogen hur som helst då? Det där med att vargar inte attackerar folk stämmer inte, om vi kolla kyrkböckerna t ex. Björnen är en annan femma, den får man verkligen provocera eller överraska om den ska attackera. Ska vi avfolka landsbygden och göra vargreservat av den, eller vad?
                          Att varg attackerar människor ser jag som rödluvansagor. Vargen är oerhört skygg. Men OK, låt oss anta att så är fallet, så gäller precis som med husdjuren att föräldrar är 100 % ansvariga för sina barn oavsett var de bor. Vi människor kan välja var vi vill bo, det kan inte vargen. Jag hade hellre stött på en varg än en björn. Ta vargforskarna, trots att de spårar med sändare har de skitsvårt att hitta sina vargar.

Nå... jag är uppväxt i en by där vi sett vargspår genom byn. Gamlingarna var inte glada. Jag var mer förtjust. Då. Kruxet är just att vargen är ett stort rovdjur, alla andra liknelser faller i den gropen som jag ser det. Men visst, jag vill också ha en vargstam i detta landet. Frågan är bara om det går att få ihop utifrån vad många tycker med dem det drabbar. Jag vet inte. Annars fascinerar det mig hur många som har åsikter kring detta utan att ha levt granne med dessa djur.

Hilsen,

/P
                          Jag skulle gärna också vilja se vargspår men ännu hellre varg i det vilda. Alla har vi rätt till en åsikt och jag anser att rovdjursfrågan är en nationell angelägenhet.

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Att komma med argument som att varg river jakthundar för att motivera vargjakt, ser jag som dimridåer. Visst tar varg jakthundar inget snack om saken, men det är långt ifrån det som är det stora problemet vad gäller dödsfall för jakthundar. Enligt Agria är jakthundar de sämst försäkrade hundarna i hela landet. Varför? Enligt Agria släpps alltför många otränade jakthundar ut under jakten, vilket leder till skador på hundarna som på människor klassas som idrottskador, dvs. muskelsträckningar, muskelbristningar, stukningar mm. Varför släpper man ut otränade hundar? När hundarna blir trötta söker de sig till vägar och järnvägar eftersom där är lättare att ta sig fram och så blir de påkörda, enligt Agria. Det som dödar flest hundar är alltså trafiken. Enligt Agria och Viltskadecentrum blir dubbelt så många hundar dödade av vådaskott än av varg/rovdjur.

Frågan är: Bryr sig jägarna överhuvudtaget om sina hundar? Som jag ser det, så om de verkligen bryr sig om sina hundar hade de lämnat dem hemma.
                            Senast redigerad av Lundensis; 08 January 2010, 02:11.

Kommentar

• zenon
                              Användare
                              • September 2009
                              • 168

För att förtydliga ännu mer så är det med just denna typen av skrönor som varghatare försöker att tala om för alla "som inte har vargen runt knuten" hur utomordentligt farlig denna varelse egentligen är. Om detta med kyrkböcker med mera varit sant tror ni då inte att vargjaktsförespråkarna hade informerat oss om detta in absurdum?

Detta är inte riktat mot dig Patrik. Det är ju taget ur sitt sammanhang men det visar ändå på att detta rykte som vargen har och har haft inte kommer att försvinna på överskådlig tid. Om ens någonsin...

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av DRE
                                En parallell; tycker du att Indien ska skydda de sista tigrarna i välden eller utrota dem? Varg finns på fler ställen i världen men om inte ens vi i det glest befolkade Sverige med stora obebodda ytor kan härbärga 200 vargar vem skulle i så fall kunna?

Frågan gäller inte ifall man bor nära varg eller ej det är en principiell filososofisk fråga. Ska vi ha rovdjur överhuvud taget? Om inte visst skjut bort vargen ur Sverige om ja men inte Sverige så är det lika med ett nej. Det måste vi alla inse.
                                Kruxet för mig är att jag vill både och - jag kan inte "tänka bort" de som bor nära rovdjuren. Jag vill inte utrota någonting men samtidigt vill jag inte att de som bor nära rovdjuren drabbas - de måste ha rätt att försvara sig. Skalar jag bort allt övrigt och gör det till en principiell filosofisk fråga så blir mitt svar enkelt, men jag kan inte skala bort allt det där andra. Jag måste se det praktiska också.

Trist nog tror jag inte något djur (eller växt heller för den delen) kommer att kunna finnas till "för sin egen skull". Det räcker inte, med de ekonomiska drivkrafter som finns (dessa kan man tycka vad man vill om, och det gör jag också - vilket inte hindrar att de finns där). Allt som kan användas till något att tjäna pengar på kommer också att användas till det. Att därmed ha varg i landet "för sin egen skull" kommer att fallera, medan att kunna ta betalt för vargsafari eller whatever har förutsättningar att funka. Jag säger inte att jag tycker OM att det är så, bara att det funkar så.

Dessutom tror jag att så länge inte "jägare Magnusson som fick sin hund tagen av varg" eller "indiern Gajananvihari vars son blev uppäten av tiger" är med på banan så fortsätter problemen. Om båda dessa människor tjänar pengar på vargen och tigerns fortsatta fria existens så finns möjligheten att de ser saken i ett annat perspektiv.

Men jag vet inte. För mig är frågan otroligt komlicerad.

Hilsen,

/P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 January 2010, 09:35.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...