Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Vet inte men kan tänka mig att under älgjakten får typ var 3: - 5:e gubbe avlossa skott, då börjar det likna slaktKommentar
-
Här har det disskuterats flitigt...
Om hela skandinaviens vargpopulation skulle skjutas blir inte vargen som sådan utrotad, det finns fortfarande några hundratusen kvar i världen.
De flesta hundar som tas av varg blir uppätna, om inte de störs av ägaren.
Vargen ÄR inplanterad i värmland.
Mvh TonyKommentar
-
-
Om man nu bestämt sig för att man gillar att skjuta ihjäl djur och bli jägare så skall det väl i alla fall vara en utmaning att jaga? Det fuskas mycket skulle jag tro. På fot och med pilbåge tycker jag vore mer rättvist. Hur kan man vara stolt över att skjuta ett djur som inte hade en chans att överleva?Kommentar
-
Och sen dyker det upp trådar här, där man undrar varför forumet är dött.Kommentar
-
Klart vi ska ha stora rovdjur i vårt land. Gärna runt Sthlm, Göteborg och Malmö. Där bor nämligen rovdjursvännerna. Folk som däremot bor granne med dessa rovdjur och hittar spåren efter dem utanför farstun är mer tveksamma. Förståeligt. För inte särdeles många år sedan så traskade en björn ned mot Uppsala/Sthlm och den sköt de snabbt. Klart vi ska ha stora rovdjur i landet, men inte runt Sthlm... de ska bara finnas där det bor så lite folk så deras klagan kan skylas över.
Jag har hiskeligt svårt att bestämma mig här. I en del inlägg i denna tråd verkar det som att om man bor på landet och har hund, då får man skylla sig själv. Har man tamboskap och vill försvara den, får man skylla sig själv (det finns ett finfint exempel på justitiemord i dagens Sverige mot just en sådan person).
Jag vet i fan. Ni som är för vargen, om ni hade bott i krokar där det finns mycket varg - hade ni släppt ut ungarna i skogen hur som helst då? Det där med att vargar inte attackerar folk stämmer inte, om vi kolla kyrkböckerna t ex. Björnen är en annan femma, den får man verkligen provocera eller överraska om den ska attackera. Ska vi avfolka landsbygden och göra vargreservat av den, eller vad?
Nå... jag är uppväxt i en by där vi sett vargspår genom byn. Gamlingarna var inte glada. Jag var mer förtjust. Då. Kruxet är just att vargen är ett stort rovdjur, alla andra liknelser faller i den gropen som jag ser det. Men visst, jag vill också ha en vargstam i detta landet. Frågan är bara om det går att få ihop utifrån vad många tycker med dem det drabbar. Jag vet inte. Annars fascinerar det mig hur många som har åsikter kring detta utan att ha levt granne med dessa djur.
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 07 January 2010, 20:30.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
-
Nej men ja håller verkligen med Zaphis ord vilket ja tror på
"Historien har visat hundratals gånger att människan utrotar stora däggdjur, så är det bara! Det ligger i vår natur, tyvärr. Dina tankar är gammaldags, och om några tiotals år kommer folk tycka de är lika konstiga som att vi idag tycker det är konstigt att man annonserade ut radioaktiv tandkräm i början på 1900-talet efter Henri Becquerels upptäckt."Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ja jag personligen tror ju inte dom på vargforumrt diskuterar ciklider har rätt så svårt att tänka mej det iaf ja menar ja vill stta och läsa om ciklider på detta forumet helt enkelt sen så tror jag Henrik har en poäng att folk tröttnar om det inte handlar om våra kära fiskar jag personligen blir jäkligt trött att varje gång man loggar in på ciklid forumet så är varg frågan som är högst upp på listanKommentar
-
Här har det disskuterats flitigt...
Om hela skandinaviens vargpopulation skulle skjutas blir inte vargen som sådan utrotad, det finns fortfarande några hundratusen kvar i världen.
De flesta hundar som tas av varg blir uppätna, om inte de störs av ägaren.
Vargen ÄR inplanterad i värmland.
Mvh Tony
Hel seriöst är jag intresserad av att ta del av fakta.
Samma sak gällande för inplantering varg i Värmland.
Klart det finns varg på många andra ställen men nu är frågan om den skall finnas på skandinaviska halvön.Kommentar
-
Jakten verkar väldigt dåligt underbygd med krystade motiveringar och hur den genomfördes har gjort många i Sverige upprörda. När de flesta rasat av sig här i detta forum då kommer det att bli lung och ro igen.Kommentar
-
En parallell; tycker du att Indien ska skydda de sista tigrarna i välden eller utrota dem? Varg finns på fler ställen i världen men om inte ens vi i det glest befolkade Sverige med stora obebodda ytor kan härbärga 200 vargar vem skulle i så fall kunna?
Frågan gäller inte ifall man bor nära varg eller ej det är en principiell filososofisk fråga. Ska vi ha rovdjur överhuvud taget? Om inte visst skjut bort vargen ur Sverige om ja men inte Sverige så är det lika med ett nej. Det måste vi alla inse.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Har du hårdfakta när det gäller "hundätning" eller är det något du hört/tror?
Hel seriöst är jag intresserad av att ta del av fakta.
Samma sak gällande för inplantering varg i Värmland.
Klart det finns varg på många andra ställen men nu är frågan om den skall finnas på skandinaviska halvön.
Ska det finnas varg i skandinavien bör den jagas så den får sin ursprungliga skygghet, det är inte lätt att jaga skygga vargar. Orsaken att jakten gick relativt fort den här gången, är att vargarna inte är vana att bli jagade. Ska vi ha en vargstam som funkar med glesbygdsfolk och jägare, måste vargen förknippa hundar med människa = farligt.
Det är ju just detta med bevis, min kompis stötte på två bilar med varg i burar på en enslig skogsbilväg. Jobbarkompisens farsa har också sett det samma, ingen hade kamera med sig. Båda tillfällena skedde nattetid. Hur man än vänder på det går det inte att bevisa, utan ord står mot ord.
Mvh TonyKommentar
-
Klart vi ska ha stora rovdjur i vårt land. Gärna runt Sthlm, Göteborg och Malmö. Där bor nämligen rovdjursvännerna. Folk som däremot bor granne med dessa rovdjur och hittar spåren efter dem utanför farstun är mer tveksamma. Förståeligt. För inte särdeles många år sedan så traskade en björn ned mot Uppsala/Sthlm och den sköt de snabbt. Klart vi ska ha stora rovdjur i landet, men inte runt Sthlm... de ska bara finnas där det bor så lite folk så deras klagan kan skylas över.
/PTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar