Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av HåkanM
    Visst, Vi ,dvs staten utrotade vargen en gång, skottpengar betalades ju ut i princip tills sista vargen var skjuten, Jägarna gjorde som staten sa.
    Idag säger staten att vi skall skjuta ett begänsat antal, och som vanligt gör jägarna lydigt som staten säger. Så jag vill ännu en gång poängetera att det är staten och inte jägarna som avgör hur många och om vi skall ha vargar.
    Så ni som ogillar jakten så gå på politikerna och påverka och inte på jägarna.
    Det här är inte rätt. Hur många jägare har inte lobbat för jakten under åratal? Det är en mastodont lobbyverksamhet i Sverige när det gäller jakt som kan motsvaras av USA´s lobbyverksamhet runt rätten att ha vapen.

Att skylla på staten och säga att jägarna är ett lojalt folk som bara gör det mäster säger är naivt och löjligt!

Jag känner jägare som absolut agerar som Zaphi beskriver...och jag vet också att det är ett brett hat mot varg där en del anser att vargen inte har att göra i vårt land med argument att vargen inte normalt sett tillhör landskapets djurflora.

Rädsla föder hat och det är just detta det handlar om. Folk är rädda för stora stygga vargen och därför är det legalt att ge sig på varg. Att det blev överskjutning kunde en idiot gissat sig till!

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ursprungligen postat av Mikael W
      Just detta är väldigt konstigt. Det finns väl så pass mycket älg, att det gott och väl räcker till för både jägare och vargar.
      Ja visst, totalt sett är det inget problem men lokalt kan det vara det.
      Om en markägare kunnat skjuta tex 6 älgar per år och efter vargetablering
      3 st så kommer ju just han att få en kraftig minskning.
      Egentligen är det fel att tala om "jägare". Jakträtten ägs av markägaren
      som ofta arrenderar ut rätten. Har han mindre älg så får han sämre betalt.
      Skall markägaren ta den ekonomiska förslusten pga varg själv eller skall staten ta den ??, en rätt så intressant fråga.
      Detta gäller iofs även försluster pga älgbete ( denna blir ju kanske mindre med varg så.....),rådjur, allemansrätten osv.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

3. ...Vi jägare vill ju absolut inte utrota djur som vi gillar att jaga, då upphör ju grunden för jakten. Idag uppfattas väl vargen av jägare tyvärr mest som en älgätare som försämrar älgjaktsmöjligheterna.
        Förklara vad "grunden för jakten" innebär.
        Om jag inte missminner mig helt fel var väl kvoten för älg 2009 i hela Östergötland nära noll !? Varför?
        Å här i Södermanland kliar man sig i huvet över varför älgen är mindre idag och mkt mindre repruduktiv än för 15-20 år sedan... ¨Här går ju argumentet om "reglering" tvärbort. Fan jägare ,erkänn (inte möjligtvis just du) att man skjuter så länge och mkt man får. Var inverteringen missräknad hänger man inte läpp särskilt länge för det.
        Är det månne pga liknande "grunder" vargen,till viss del, får bära hundhuvud likt sälen??

Btw;Var finns statistiken över antalet jägare kontra viltjaktkvoten?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• HåkanM
          NCS Medlem

• November 2005
          • 1296

Ursprungligen postat av Malawe
          Det här är inte rätt. Hur många jägare har inte lobbat för jakten under åratal? Det är en mastodont lobbyverksamhet i Sverige när det gäller jakt som kan motsvaras av USA´s lobbyverksamhet runt rätten att ha vapen.

Att skylla på staten och säga att jägarna är ett lojalt folk som bara gör det mäster säger är naivt och löjligt!

Jag känner jägare som absolut agerar som Zaphi beskriver...och jag vet också att det är ett brett hat mot varg där en del anser att vargen inte har att göra i vårt land med argument att vargen inte normalt sett tillhör landskapets djurflora.

Rädsla föder hat och det är just detta det handlar om. Folk är rädda för stora stygga vargen och därför är det legalt att ge sig på varg. Att det blev överskjutning kunde en idiot gissat sig till!
          Att anföra rädsla som argument för vargjakt är ju urbota löjligt, ett vanligt knep i många debatter när sakargumenten tryter så anklagar man motståndarna för "rädsla". Allt handlar ju som vanligt om Ekonomi, Jag agerar oftast efter vad som är bäst för ekonomin, Det är detta det handlar om, de som lider ekonomiska försluster pga varg vill ha 0 vargar i sin närhet men gärna en stam i någon nationalpark lång borta.
          Jag känner ingen som hatar vargar, det är snudd på omöjligt att hata ett djur.
          Jag tycker vi skall lämmna alla fåniga känslor och sköta debatten med sakargument.

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Knugen är ju alltid ett föredöme...

...men var tar han fakta ifrån? (se det som ett skämt)
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Har ni tänkt på att det är konstigt att Värmland har vargen som landskapsdjur när många ändå påstår att varg inte borde finnas i Sverige? Kanske borde vi införa fler exotiska djur som landskapsdjur. Zebra för Västragötaland och Känguru för Skåne kanske?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Ja nu är det vargavinter här i Luleå. tog en promenad på lunchen och det bet friskt med -29 grader. Tur att man kan värma sig med en het tråd som denna på forumet ( ja det var så kallt ute att en äkta vargskinnsmössa hade suttit bra).

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Ja nu är det vargavinter här i Luleå. tog en promenad på lunchen och det bet friskt med -29 grader. Tur att man kan värma sig med en het tråd som denna på forumet ( ja det var så kallt ute att en äkta vargskinnsmössa hade suttit bra).
                  Fårskinn är lika varmt.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av Lundensis
                    Fårskinn är lika varmt.
                    Fejkade skinnmössor är varmt med...

Kommentar

• zenon
                      Användare
                      • September 2009
                      • 168

Att anföra rädsla som argument för vargjakt är ju urbota löjligt, ett vanligt knep i många debatter när sakargumenten tryter så anklagar man motståndarna för "rädsla". Allt handlar ju som vanligt om Ekonomi, Jag agerar oftast efter vad som är bäst för ekonomin, Det är detta det handlar om, de som lider ekonomiska försluster pga varg vill ha 0 vargar i sin närhet men gärna en stam i någon nationalpark lång borta.
                      Jag känner ingen som hatar vargar, det är snudd på omöjligt att hata ett djur.
                      Jag tycker vi skall lämmna alla fåniga känslor och sköta debatten med sakargument.
                      Hur var det till exempel med rädslan för att inte kunna släppa sin hund lös? Att jägare försöker inbilla mig att de inte är rädda är för mig nys...

Kommentar

• Pimme
                        Användare
                        • March 2006
                        • 25

Visst, Vi ,dvs staten utrotade vargen en gång, skottpengar betalades ju ut i princip tills sista vargen var skjuten, Jägarna gjorde som staten sa.
                        Idag säger staten att vi skall skjuta ett begänsat antal, och som vanligt gör jägarna lydigt som staten säger. Så jag vill ännu en gång poängetera att det är staten och inte jägarna som avgör hur många och om vi skall ha vargar.
                        Så ni som ogillar jakten så gå på politikerna och påverka och inte på jägarna.

Självklart så tycker de 12000 jägarna att det är spännande och kul att jaga varg annars skulle de inte göra det. Sen så är ju chansen att skjuta en varg rätt liten, 40 vargar på 12000 man gör en varg per 300 jägare.
                        Tror nog de flesta går ut för att träffa kompisar och dricka kaffe i skogen.
                        Lite av nyhetens behag med vargjakt i Sverige.
                        Men nu gick jakten snabbt, det verkade lättjagat vilket gör att man kan undra över i vilket genetiskt skick de skjutna vargarna var, vargen är ju känd som det mest svårjagade djuret som finns. Även intressant och se om det denna gång finns några hundhybrider bland de fällda djuren som det var i Norge för några år sen, 5 av 6 skjutna vargar var ju då hybrider.
                        Lite lustigt att de flesta här på forumet brukar ju vara emot malawikorsningar
                        och inavlade fiskar och men när det gäller vargar då duger inavlade /hundhybrider bra.
                        Lättjagade vargar? Konstigt med nästan 300 jägare per varg. De måste ha varit rejält trångt i skogarna, särskillt om man betänker att de olika vargarnas revir är kända. Så ingen jägare behövde väl gå ut på måfå skogen och hoppas på att få syn på en varg.

Kommentar

• zenon
                          Användare
                          • September 2009
                          • 168

Ursprungligen postat av ozric
                          ...men var tar han fakta ifrån? (se det som ett skämt)
                          http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...81301&from=rss

Duktigt insatt som säger att vargen riskerar att explodera i antal om inget görs. Intelligent kille den där, hahaha...

Kommentar

• T_K
                            Användare
                            • September 2005
                            • 147

Det är tydligt att regeringen har starkt stöd från folket i sann demokratisk anda:

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Pimme
                              Lättjagade vargar? Konstigt med nästan 300 jägare per varg. De måste ha varit rejält trångt i skogarna, särskillt om man betänker att de olika vargarnas revir är kända. Så ingen jägare behövde väl gå ut på måfå skogen och hoppas på att få syn på en varg.
                              Varför tror du att det var så många jägare ute? Läs Zaphis inlägg...

Kommentar

• zenon
                                Användare
                                • September 2009
                                • 168

Ursprungligen postat av Malawe
                                Varför tror du att det var så många jägare ute? Läs Zaphis inlägg...
                                Om det nu var 12000 man ute för att slakta 27 vargar så borde det ju vara ca 444 man per varg...

Kommentar

Arbetssätt...