Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Mikael W
    Nåja, inte riktigt. Som jag ser det är våra alternativ inte hobby versus ingen hobby alls, utan snarare att jämföra hur olika hobbyer påverkar miljön. Om man nu sedan vill eller kan välja sin hobby utgående från det kriteriet. Ska man tro på John Barrett vid Stockholm Environment Institute borta i England, som på uppdrag av tidskriften New Scientist beräknat hur stort ekologiskt fotavtryck (carbon footprint) olika keldjur lämnar efter sig, ligger vi ganska hyfsat till ändå.
    Hund: 0,84 hektar (påstås motsvara en SUV)
    Katt: 0,15 hektar (motsvarar en personbil)
    Hamster: 0,014 hektar
    Guldfisk: 3,4 kvadratmeter (jag gissar då, att en ciklid ligger någonstans i samma region som en guldfisk).
    Ja jag tog väl i för att provocera lite, å då måste jag ju fortsätta på den linjen.

Min fråga är då hur många fiskar har du hemma? kommer du upp i en extrabil typ suv?

Vet inget om just dig men många av oss här håller nog fler än en ciklid där hemma.

Min tanke när jag skrev var egentligen bara att det är lätt att klanka på andras fritidsintressen medans man försvarar sitt eget med näbbar o klor.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Koi-fantast
      Användare
      • November 2007
      • 555

Jäklar var arg jag blir när jag läser sådant här, "Det stora hotet är förstås fortfarande inavelsproblemen. Den finskryska varg som vintern 07/08 etablerade revir med en svenskfödd tik norr om Bollnäs är en viktig varg för den fortsatta utvecklingen av vargstammen.
      Jägarna är förstås ute efter denna varg och därför vakar naturvårdare extra över utvecklingen i det finskrysksvenska reviret.
      Vi vet ju hur det gick i Norge utanför Elverum för någon månad sedan med den finsryska varg som slagit sig ner där, dödad och dumpad i Storsjön inlindad i kedjor enligt tips till polisen. Hur som helst, borta är den." (http://vargenstid.wordpress.com/2009...-sedan-199798/)

Om jägarna inte klarar av att hålla en livskraftig vargstam så kommer jag att förorda nolltolerans för viltolyckor.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Lundensis
        Stod det hur många av de hundar som dödades av rovdjur, dödades av varg?
        Nej det var inte preciserat.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av tege
          Ja jag tog väl i för att provocera lite, å då måste jag ju fortsätta på den linjen.

Min fråga är då hur många fiskar har du hemma? kommer du upp i en extrabil typ suv?

Vet inget om just dig men många av oss här håller nog fler än en ciklid där hemma.

Min tanke när jag skrev var egentligen bara att det är lätt att klanka på andras fritidsintressen medans man försvarar sitt eget med näbbar o klor.
          Tja, cirka 200. Dvs mindre ä n en halv katt. :-)
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• mrgreed
            Användare
            • July 2002
            • 494

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Stockholmare:

-Öh kolla grabbar! Min caddy har klätt ut sig till en apa...fan vad trevligt med natur och maskerad..hade jag ingen aning om att det var en speciell dag idag! *schmaaack*

Kommentar

• Håkan Olsén
                NCS Medlem

• August 2009
                • 91

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Jäklar var arg jag blir när jag läser sådant här, "Det stora hotet är förstås fortfarande inavelsproblemen. Den finskryska varg som vintern 07/08 etablerade revir med en svenskfödd tik norr om Bollnäs är en viktig varg för den fortsatta utvecklingen av vargstammen.
                Jägarna är förstås ute efter denna varg och därför vakar naturvårdare extra över utvecklingen i det finskrysksvenska reviret.
                Vi vet ju hur det gick i Norge utanför Elverum för någon månad sedan med den finsryska varg som slagit sig ner där, dödad och dumpad i Storsjön inlindad i kedjor enligt tips till polisen. Hur som helst, borta är den." (http://vargenstid.wordpress.com/2009...-sedan-199798/)

Om jägarna inte klarar av att hålla en livskraftig vargstam så kommer jag att förorda nolltolerans för viltolyckor.

Tydligen har ett livskraftigt föräldrapar till 8 valpar skjutits i Gävleborg. Det har minimal kontroll på skjutandet som vi tidigare behandlat i detta forum. Regeringen har gjort en tabbe och det går inte att bortförklara.

Förövrigt har det kommit fram en hel del intressant statistik och andra data här i senare inlägg. Ecological foot print är intressant, liksom LCA (life cycle analyses) som inte nämnts här men visar miljöpåverkan av en produkt från råvara till att den är förbrukad. Jag har tagit del av en intressant utredning där naturkorken är helt överlägsen, natruligtvis, både aluminium- och plastkork till vinflaskor. Det går att räkna på t.ex. energiförbrukningen när det gäller 100 miljoner korkar. För min del är jag rätt övertygad om att vi framöver måste tänka i LCA när det gäller det mesta.

Kommentar

• Håkan Olsén
                  NCS Medlem

• August 2009
                  • 91

De har väl rätt att försvara sig när golfbollarna träffar, det gör ont.

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

[QUOTE=Håkan Olsén;797663]Tydligen har ett livskraftigt föräldrapar till 8 valpar skjutits i Gävleborg. Det har minimal kontroll på skjutandet som vi tidigare behandlat i detta forum. Regeringen har gjort en tabbe och det går inte att bortförklara.

Ja jag såg det oxå, dom har skjutit alfaparet och nu spriger 8st 8månaders valpar omkring och dessa blir säkert problemdjur och tar kanske tamboskap för att överleva vintern, eftersom dom inte har tillräckligt mycket erfarenhet att jaga och döda svårfångade byte som tex älg och rådjur själv osv..

Men det e KANSKE så att jägarna i detta fall vill ha fler problemvargar så dom får skjuta av fler, men dom kan ju oxå varit helt ovetande, återstår att se.
                    Hur det än e så tycker jag det är sjukt.....
                    CA

Kommentar

• HåkanM
                      NCS Medlem

• November 2005
                      • 1296

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Jag upprepar min fråga.
                      1. Staten har med hjälp av sina experter beslutat att ett antal vargar skall skjutas för att uppfylla målen i rodjurspolitiken. Vi har valt politiker för att
                      styra landet, även rovdjurspolitiken. Antingen vi gillar beslutet eller ej så
                      är det demokratiskt fattad med alla de brister våra politiska styrsystem har.
                      Att jägare då vill jaga varg beror inte på "varghat" utan på att de gillar att jaga lika väl som en fotbollspelare gillar att spela fotboll. Jägare är ingen kollektiv grupp med några mål att tex utrota varg ( att vargen inte är utrotad beror på att de flesta jägare är laglydiga och respekterar de bestämmelser staten utfärdar ( i annat fall hade vargen redan varit utrotad). Alla jägare
                      jagar i princip bara för att det är kul ( som indvider). Den totala avskjutningen är politiskt styrd.

2. All forskning visar att djur som jagas blir skyggare för människor vilket
                      är särskilt önskvärt för stora rovdjur.

3. Om vargen får status som eftertaktat jaktbyte så kommer många jägare/markägare vilja verka för en livskraftig stam på deras marker.
                      ( motverka tjuvjakt, stödja forskning, jobba med skadeförebyggande åtgärder, tex fårstängsel etc). Vi jägare vill ju absolut inte utrota djur som vi gillar att jaga, då upphör ju grunden för jakten. Idag uppfattas väl vargen av jägare tyvärr mest som en älgätare som försämrar älgjaktsmöjligheterna.

Kommentar

• Håkan Olsén
                        NCS Medlem

• August 2009
                        • 91

Intressant information om hur det kan gå när människan ser en art som konkurrent och hot.

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Ursprungligen postat av HåkanM
                          Idag uppfattas väl vargen av jägare tyvärr mest som en älgätare som försämrar älgjaktsmöjligheterna.
                          Just detta är väldigt konstigt. Det finns väl så pass mycket älg, att det gott och väl räcker till för både jägare och vargar.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Att jägare då vill jaga varg beror inte på "varghat" utan på att de gillar att jaga lika väl som en fotbollspelare gillar att spela fotboll...

...i annat fall hade vargen redan varit utrotad).
                            Vargen är sedan länge utrotad i Sverige Håkan! 1980 fanns endast EN varg kvar i Sverige, från att ha varit mycket talrik på 1500-talet. Detta på grund av tjuvjakt. Folk kan ju inte hålla tillbaka sitt trigger finger, de blir som galna!

Du säger att alla som jagar är så himla bra och snälla, men hur kommer det sig att 12000 skjutkåta jägare får råbånge så fort 27 vargar skall skjutas? Det är ju sjukt för fan. Jag kan bara föreställa mig hur snacket går i jägarkretsarna, rena porren för dem skulle jag tro.

Historien har visat hundratals gånger att människan utrotar stora däggdjur, så är det bara! Det ligger i vår natur, tyvärr. Dina tankar är gammaldags, och om några tiotals år kommer folk tycka de är lika konstiga som att vi idag tycker det är konstigt att man annonserade ut radioaktiv tandkräm i början på 1900-talet efter Henri Becquerels upptäckt.
                            Senast redigerad av Zaphi; 07 January 2010, 12:03.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• HåkanM
                              NCS Medlem

• November 2005
                              • 1296

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Vargen är sedan länge utrotad i Sverige Håkan! 1980 fanns endast EN varg kvar i Sverige, från att ha varit mycket talrik på 1500-talet.

Du säger att alla som jagar är så himla bra och snälla, men hur kommer det sig att 12000 skjutkåta jägare får råbånge så fort 27 vargar skall skjutas? Det är ju sjukt för fan. Jag kan bara föreställa mig hur snacket går i jägarkretsarna, rena porren för dem skulle jag tro.

Historien har visat hundratals gånger att människan utrotar stora däggdjur, så är det bara! Det ligger i vår natur, tyvärr. Dina tankar är gammaldags, och om några tiotals år kommer folk tycka de är lika konstiga som att vi idag tycker det är konstigt att man annonserade ut radioaktiv tandkräm i början på 1900-talet efter Henri Becquerels upptäckt.
                              Visst, Vi ,dvs staten utrotade vargen en gång, skottpengar betalades ju ut i princip tills sista vargen var skjuten, Jägarna gjorde som staten sa.
                              Idag säger staten att vi skall skjuta ett begänsat antal, och som vanligt gör jägarna lydigt som staten säger. Så jag vill ännu en gång poängetera att det är staten och inte jägarna som avgör hur många och om vi skall ha vargar.
                              Så ni som ogillar jakten så gå på politikerna och påverka och inte på jägarna.

Självklart så tycker de 12000 jägarna att det är spännande och kul att jaga varg annars skulle de inte göra det. Sen så är ju chansen att skjuta en varg rätt liten, 40 vargar på 12000 man gör en varg per 300 jägare.
                              Tror nog de flesta går ut för att träffa kompisar och dricka kaffe i skogen.
                              Lite av nyhetens behag med vargjakt i Sverige.
                              Men nu gick jakten snabbt, det verkade lättjagat vilket gör att man kan undra över i vilket genetiskt skick de skjutna vargarna var, vargen är ju känd som det mest svårjagade djuret som finns. Även intressant och se om det denna gång finns några hundhybrider bland de fällda djuren som det var i Norge för några år sen, 5 av 6 skjutna vargar var ju då hybrider.
                              Lite lustigt att de flesta här på forumet brukar ju vara emot malawikorsningar
                              och inavlade fiskar och men när det gäller vargar då duger inavlade /hundhybrider bra.
                              Senast redigerad av HåkanM; 07 January 2010, 12:23. Anledning: glömt ett ord

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Men nu gick jakten snabbt, det verkade lättjagat vilket gör att man kan undra över i vilket genetiskt skick de skjutna vargarna var, vargen är ju känd som det mest svårjagade djuret som finns.
                                Tror absolut att jaktförhållandena var optimala. Stjärnklart med fullmåne & nysnö. Skylla på genetiskt oskick...tsss..
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...