Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av Micke
    Jag tror inte man ska överdriva det problemet heller, jag hittade följande statistik.

Dödade hundar 2000-2004 enligt Agria:

7.200 dödades i trafiken
    84 dödades av rovdjur
    135 dödades av jägare
    Håller fullständigt med dig Micke, det är det här jag menar..
    Om en hund blir överkörd i trafiken eller skjuten av jägare så står det väldigt sällan i tidningen, men om det är av Varg ja då är det stora rubriker i varje tidning... Och då kommer hatet upp till ytan direkt igen och det ska skjutas!
    Siffrorna talar sitt tydliga språk!
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Lite siffror ur dagens tidning (absolut antal vargar samt antal per 1000 km2):

Finland: 160 (0,47)
      Norge: 20 (0,05)
      Sverige: 220 (0,49)

Estland: 500 (11,1)
      Lettland: 750 (11,6)
      Litauen: 600 (9,2)

Polen: 700 (2,2)
      Rumänien: 3000 (12,6)
      Grekland: 2000 (15,2)
      Spanien 2500 (5)

Man undrar varför det ska finnas så lite plats för våra ståtligaste rovdjur just här i Norden, där vi ju annars har gott om plats. Kanske det är toleransen som sitter lite trångt?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ganska fascinerande att Grekland har 2000 vargar då Grekland är som land till ytan är mindre än Sverige... Som du säger, grekland som har 1780 st FLER vargar än vi och endå så klarar dom sig... underligt......

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Decimus
          Ganska fascinerande att Grekland har 2000 vargar då Grekland är som land till ytan är mindre än Sverige... Som du säger, grekland som har 1780 st FLER vargar än vi och endå så klarar dom sig... underligt......
          Ja är det inte bra underligt?

Nä..jägare som är "trigger happy" och stor stor rädsla för varg ger denna idioti till slakt av en djurart. Människan är sorglig...och feg.

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
            Ja är det inte bra underligt?

Nä..jägare som är "trigger happy" och stor stor rädsla för varg ger denna idioti till slakt av en djurart. Människan är sorglig...och feg.
            Håller med delvis, men mest värnar man nog sin om sin stora hobby och sitt fritidsintresse, jakt.
            Precis som alla akvarister skiter i miljön genom att fylla sina hus med extra lyse pumpar o värmare helt i onödan.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av tege
              Håller med delvis, men mest värnar man nog sin om sin stora hobby och sitt fritidsintresse, jakt.
              Precis som alla akvarister skiter i miljön genom att fylla sina hus med extra lyse pumpar o värmare helt i onödan.
              Mmm..den jämförelse är ju riktigt hårddragen. Är du jaktintresserad månne?

Den pyttelilla miljöförstörelse som vi akvarister står för är inte ens så att det äter av miljön nämnvärt. Då är det skillnad på alla andra utsläpp i tillverkningsindustrin, trafiken osv...så det argumentet håller inte annat än att vi alla är lite miljöbovar. Att jaga varg tycker inte jag är ett miljöproblem utan som du uttrycker det så är det folk som gärna vill jaga vargar och lyfta trofeer mer än att se till naturens bästa. Typiskt att denna jakt blev legaliserad i det moderata Sverige anno 2009/2010. Jaktlobbyn är stor..särskilt när det finns folk i de högre positionerna som förespråkar nöjesjakt.
              Senast redigerad av StefanL; 06 January 2010, 13:03.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Jag skulle vara tacksam om någon vargjaktförespråkare i punktform kortfattat räknade upp de argument de tycker gör vargjakten berättigad. Jag är genuint intresserad.
                Jag upprepar min fråga.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Ursprungligen postat av Micke
                  Jag tror inte man ska överdriva det problemet heller, jag hittade följande statistik.

Dödade hundar 2000-2004 enligt Agria:

7.200 dödades i trafiken
                  84 dödades av rovdjur
                  135 dödades av jägare
                  Stod det hur många av de hundar som dödades av rovdjur, dödades av varg?

Kommentar

• mantis777
                    Användare
                    • October 2008
                    • 204

Ursprungligen postat av Decimus
                    Hur mycket andra vilda djur har de i naturen förutom varg hade varit intressant att veta.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                    Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

Jag skulle vara tacksam om någon vargjaktförespråkare i punktform kortfattat räknade upp de argument de tycker gör vargjakten berättigad. Jag är genuint intresserad.
                      Utan att ta ställning i frågan men en orsak att jaga varg är med största säkerhet att man vill ha mer klövvilt i sin frysbox, klart det svider när en jägare måste handla kött på ica.

Tror inte det stora flertalet som deltagit i jakten är ute efter en trofe, för dom flesta handlar det om älgköttet.

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Det var oxå en liknelse.......Men hur många i din umgängeskrets är egentligen rädd för klövdjur jämfört med hur många som är hundrädda.
                        Jag tycker att sådan här statistik ger ett bredare perspektiv. Jag försöker se helheten på problemet men ofta är det svårt att se skogen för alla träd.

Jag känner nog ingen som är rädd för klövdjur men jag vet många som är rädda för hundar. En del vill även förbjuda exempelvis kamphundar. För mig är det inte hunden som är problemet utan ägaren(människan) och problemet med att frånta fel ägare rätten att ha djur. Statistiken visar att vilt ställer till med enormt mycket mer skada än rovdjuren ekonomiskt, skademässigt och i mätt i människoliv. Gemene man borde alltså vara RÄDDA för vilt om de utgick från vetenskapen! Varför ska vi egentligen ha vilt i den här omfattningen om vi vill ha någon form av nolltolerans? Det borde ju räcka med 200 älgar i en hage, 200 rådjur i en annan och så vidare. Jag tror inte att en jägare skulle vilja att dessa bestånd endast utgick från fem individer per art.

Varför ska egentligen en bilist betala en försäkringspremie på viltskador utan att få tillbaka pengar på jakten av dem? Hur får städerna mer pengar så att de kan ta itu med "slummproblem" som gör att föräldrarna inte vågar låta barnen vara ute?

Jag tycker att det är lite skenheligt av jägare att säga att de vill ha artrikedom om de inte samtidigt arbetar för att främja alla arter. Jägarna verkar inte vilja ha artrikedom utan vill ha så mycket skjutbart klöv som möjligt. Det verkar därför vara fördelaktigt för jägarna att vargarna är inavlade och har problem för då är de inte lika effektiva att jaga vilt och då blir det mer över för jägarna. Jag är dock ganska säker på att om vargarna blir sämre på att jaga vilt kommer de att leta efter lättare byte och då är tamdjur än mer utsatta.

Tege, all text är inte skrivet bara mot dig. Jag tycker att det här är en mycket bra debatt som vanligt på ciklid.se
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Nåja, inte riktigt. Som jag ser det är våra alternativ inte hobby versus ingen hobby alls, utan snarare att jämföra hur olika hobbyer påverkar miljön. Om man nu sedan vill eller kan välja sin hobby utgående från det kriteriet. Ska man tro på John Barrett vid Stockholm Environment Institute borta i England, som på uppdrag av tidskriften New Scientist beräknat hur stort ekologiskt fotavtryck (carbon footprint) olika keldjur lämnar efter sig, ligger vi ganska hyfsat till ändå.
                          Hund: 0,84 hektar (påstås motsvara en SUV)
                          Katt: 0,15 hektar (motsvarar en personbil)
                          Hamster: 0,014 hektar
                          Guldfisk: 3,4 kvadratmeter (jag gissar då, att en ciklid ligger någonstans i samma region som en guldfisk).
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• mantis777
                            Användare
                            • October 2008
                            • 204

Albanien:
                            "...Eftersom jakten tidigare var oreglerad finns det numera inte mycket vilt i Albanien utom i de avlägsnaste skogsområdena. Som exempel på vilda djur kan nämnas varg, vildsvin, hjort samt stengetter. Albanien har ett rikt fågelliv. Jaktlagar för att bevara landets vilda djurliv har nu antagits."
                            Vi har reglerad jakt i Sverige och det är därför vi har den mångfalden vi har idag. Detta gäller även rovdjuren och jakt på dessa. Jag jagar inte varg men om någon vill göra detta så ser jag inte skillnaden på att jaga vildsvin, älg, räv eller varg så länge det är en hållbar jakt för populationen.
                            Vad jag har förstått så har forskare kommit fram till att det kunde skjutas 40 st vargar i Sverige. Ca 27 st har skjutits. "...Vargforskarna i Skandulv har bedömt att mellan 30 och 48 vargar bör fällas vid skydds- och licensjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för vargstammen..." Förra året föddes 18 kullar med varg vilket motsvarar ca 40-50 valpar, dvs fler än de 27 skjutna. Jag litar på att forskarna vet vad de sysslar med för att få den mest mångfaldsrika natur vi kan i Sverige.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                            Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
                              Mmm..den jämförelse är ju riktigt hårddragen. Är du jaktintresserad månne?

Den pyttelilla miljöförstörelse som vi akvarister står för är inte ens så att det äter av miljön nämnvärt. Då är det skillnad på alla andra utsläpp i tillverkningsindustrin, trafiken osv...så det argumentet håller inte annat än att vi alla är lite miljöbovar. Att jaga varg tycker inte jag är ett miljöproblem utan som du uttrycker det så är det folk som gärna vill jaga vargar och lyfta trofeer mer än att se till naturens bästa. Typiskt att denna jakt blev legaliserad i det moderata Sverige anno 2009/2010. Jaktlobbyn är stor..särskilt när det finns folk i de högre positionerna som förespråkar nöjesjakt.
                              Som sagt så tror jag dom flesta jägare skiter i sin vargjaktstrofe, det handlar om mer kött i frysboxen och som sagt en brinnande intresse för jakt. Att sitta stilla ute i tjugo graders kyla timma efter timma för sånt krävs mer än lite varghat.
                              Visst de e klart jag överdrev i min liknelse, det tycker nog alla akvarister, undrar vad jägarna tycker? dom har som sagt inte utrotat någon art ännu.

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Som sagt så tror jag dom flesta jägare skiter i sin vargjaktstrofe, det handlar om mer kött i frysboxen och som sagt en brinnande intresse för jakt. Att sitta stilla ute i tjugo graders kyla timma efter timma för sånt krävs mer än lite varghat.
                                Visst de e klart jag överdrev i min liknelse, det tycker nog alla akvarister, undrar vad jägarna tycker? dom har som sagt inte utrotat någon art ännu.
                                Tja, hur var det med vandringsduvan och dronten?

Innan människan började "reglera" allting fanns det tillräckligt med villebråd, och tillräckligt med rovdjur. Man kan väl säga att det rådde en viss balans, då.

Nu är det väldigt svårt efter att vi har råddat till det så totalt. Älg har jag för mig att det finns gott om, så där är en eventuell svartsjuka från jägarnas sida ganska obefogad, men svårare är det att bedöma yrkesfiskarnas situation. Finns det för många yrkesfiskare, eller för många sälar?
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...