Var inte min mening att "hoppa" på dig Jag fattar att du inte vill utrota nått!! Jag ställer bara lite frågor, men du har redan din uppfattning klar tydligen, BARA inavlade djur ger sig på djur på tomter, DÅ är min uppfattning att då har man bestämt sig för att det är så, och därmed har vargen ingen chans alls..
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Hej.
Här i Uddevalla-Färgelanda trakten har vi ett Kungsörns par som har tagit ett antall hundar,skall vi skjuta dom också,inavel eller ?
mvh MatsKommentar
-
Här finns lite intressant information om den Tasmanska vargen eller tigern som utrotades genom jakt. Det finns ett trist foto (inte i denna artikel) där det sista exemplaret är upphängt (som en av de skjutna vargarna nu vid denna jakt) med en stolt jägare vid sidan om. De skjöts av samma anledning som andra rovdjur, de är konkurrenter eller tar tamboskap som lämnas vint för våg. Jag har själv jägarexamen men skulle inte skjuta något av dessa vackra intelligenta djur. Dessutom ha en sådan dålig disciplin att en stor andel blev skadeskjutna. Jag mår illa.Kommentar
-
Tycker att det är tråkigt att de som verkar ha erfarenhet och substans till att diskutera här blir nedtryck av andra som inte verkar ha samma kunskap. Tråkigt att läsa dumma ogenomtänka kommentarer.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
Inget akvarium för tillfället...Kommentar
-
Vargar har inte ihjäl hundar för att stilla sin hunger, utan eftersom de anser att de är i deras revir och därmed konkurerar om maten. Alltså har ett stort hunddjur ihjäl de mindre så fort han kan. Samma sak gäller även kattdjur som gör precis likadant, alltså bara har ihjäl utan att äta upp.Kommentar
-
Hursom så är det fel att i en såpass liten stam som sverige har att urskiljningslöst ta livet av 27 st.
En mycket bättre lösning hade vart att ett fåtal av en myndighet uvalda, hade fått gjort det. OCH de vargar som skjuts, skjuts för att just dom bär på dom mesta genetiska felen och eller redan lider av genetiska fel. och att det skjuts av så att det gagnar våran stam, för nu har man ju ingen koll på vilken varg man skjuter, ung gammal hona eller hane.. Nä skjut av så att de som dör dör av "rätt" orsak så att de vargar som ev kommer bli importerade gör så stor nytta som möjligt för våran vargstam.Kommentar
-
Ja, det är dumt att på basis av att det är genetisk degenerering skjuta på vilka individer som helst. Det är dessutom inte möjligt att avgöra vilka som skall skjutas om det inte är synliga defekter kopplade till inavel eller att vargarna är märkta och genetiskt analyserade. Det vore i så fall bättre att efter märkning och analys avliva de som anses vara genetiskt defekta, men då blir det ingen trofejakt. Hur skall regeringen se till att flera vargar kommer in utifrån?Kommentar
-
Vargar har inte ihjäl hundar för att stilla sin hunger, utan eftersom de anser att de är i deras revir och därmed konkurerar om maten. Alltså har ett stort hunddjur ihjäl de mindre så fort han kan. Samma sak gäller även kattdjur som gör precis likadant, alltså bara har ihjäl utan att äta upp.
Varför skulle dom slösa energi på sånt utan att äta av det dom dödar. Utan att vara expert men.......tycker det låter lika mycket skröna som mycket annat i den här tråden.Kommentar
-
Om vi inte jagade några vilt skulle en jämvikt inställa sig mellan växter och växtätare och rovdjur beroende på miljöns bärkraft. Älgarnas antal skulle minska kraftig när de inte hade något att äta och sjukdommar slog ut beståndet, vargbeståndet skulle röna samma öde. Men nutidens människa har varken tid eller råd att vänta eller följa en sådan cykel.Kommentar
-
Vargar har inte ihjäl hundar för att stilla sin hunger, utan eftersom de anser att de är i deras revir och därmed konkurerar om maten. Alltså har ett stort hunddjur ihjäl de mindre så fort han kan. Samma sak gäller även kattdjur som gör precis likadant, alltså bara har ihjäl utan att äta upp.Kommentar
-
Med tanke på att den natuliga invandringen tar för lång tid för att få önskad effekt så får man ladda geväret med sömnmedel och åka på turné. Det svåra blir väl att få ihop fungerande alfa-par.
Jag har svårt att förstå hur man kan vara motståndare till varg. Jag tror att motståndet kommer av rädsla, konkurrens om viltet eller för lite kunskap. Det var flera hundra år sedan en männsiska dog av dem i Sverige. Räcker det inte med att Sverige fäller typ 140.000 vida älgar om året så får man väl föda upp tama älgar i fångenskap. Vill man inte bo med vilda djur runt om sig så finns det städer. Jag skulle gärna se varg i Stockholms län permanent och ser fram emot den utvecklingen.Kommentar
-
rovdjur dödar/jagar bort konkurrenter, den egna arten och andra arter, inget märkligt med detTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Nu tror jag vi börjar närma oss fablernas värld. Du menar att våra vargar och lo-djur planerar och jagar bara för att hålla marken fri från konkurenter och ha den för sitt eget lilla bruk?
Varför skulle dom slösa energi på sånt utan att äta av det dom dödar. Utan att vara expert men.......tycker det låter lika mycket skröna som mycket annat i den här tråden.Kommentar
-
Vargen ser inte hund som bytesdjur, åtminstone har jag inte läst något om att de jagar hund för att äta. Detta skulle tyda på att hunden ses som en konkurrent. Klart är de totalt utsvultna kanske en hund går ner. Hunden har från början tagits fram från vargar i södra Kina, vilket kan spela in i detta sammanhang.
"Var och en får själva bestämma vilken hund de vill ha och ansvaret för hunden ligger uteslutande på ägaren och inte på vargen. Vad menar du genetiskt riktig? Om en varg passerar en trädgård och är hungrig och ser en liten hund, vad är det för konstigt med att den tar hunden?"
Jag skulle istället ha skrivit att den attackerade hunden pga att den såg hunden som en konkurrent om reviret och det är säkerligen därför som vargar attackerar hundar. Om de sen äter upp rivalen eller inte är jag inte säker på, men om den är utsvulten finns ju möjligheten.Kommentar
-
Det här forumet är tydligen fullt av jaktharhatare!
Jag trodde det skulle handla om ciklider?
Hur många djur plågar inte vi akvarister genom att ha dem i
miljöer som egentligen inte passar dem?Och hur många arter
har näst intill förstörts av akvaristernas påverkan med inavel etc.
Ni som inte lever i vildmarken vet inte vad ni snackar om!
Jägare Fiskare och Akvarist i Norrlands inlandKommentar
Kommentar