Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janneviking
    Användare
    • January 2008
    • 73

Ursprungligen postat av mrgreed
    Och det här är något som händer hela tiden antar jag?
    Jag har inte läst om ett enda fall men jag kanske har missat nåt?
    Skrev jag att det hade hänt hela tiden??
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Om det Ena utesluter det Andra (vilket jag tycker är sorgligt) är det bara att utrota eller flytta
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Ursprungligen postat av janneviking
        Skrev jag att det hade hänt hela tiden??
        Har det någonsin hänt?

Kommentar

• janneviking
          Användare
          • January 2008
          • 73

Har det någonsin hänt?
          Innan du frågar!!! prova googla!!Detta är bara ett exempel.

Kommentar

• mrgreed
            Användare
            • July 2002
            • 494

Innan du frågar!!! prova googla!!Detta är bara ett exempel.
            http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1....-varg-tog-hund
            Ok det finns alltså ett fall!

Kommentar

• janneviking
              Användare
              • January 2008
              • 73

Ok det finns alltså ett fall!
              Som jag skrev innan kolla fakta själv!!

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Jaa detta är mina tankar om det hela Jag känner lite så här, bor man eller flyttar ut till sådana trakter där det finns varg o andra rovdjur också för den delen, hur kan man då bli förvånad när det någon gång då o då händer att en hund eller dyl råkar illa ut?? Då ska man bara utrota allt!? Jag har själv haft i tankarna att flytta till trakter där det ska finnas bla varg, o som jag ser det så är jag beredd på att något kan hända, mina hundar är jag dock inte så orolig för, men visst fan skulle jag bli lessen o formodligen förbannad, men att utrota en art för det neee det kan jag inte ens föreställa mig.. Men men det är ju mina tankar...
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• janneviking
                  Användare
                  • January 2008
                  • 73

Ursprungligen postat av Beast
                  Jaa detta är mina tankar om det hela Jag känner lite så här, bor man eller flyttar ut till sådana trakter där det finns varg o andra rovdjur också för den delen, hur kan man då bli förvånad när det någon gång då o då händer att en hund eller dyl råkar illa ut?? Då ska man bara utrota allt!? Jag har själv haft i tankarna att flytta till trakter där det ska finnas bla varg, o som jag ser det så är jag beredd på att något kan hända, mina hundar är jag dock inte så orolig för, men visst fan skulle jag bli lessen o formodligen förbannad, men att utrota en art för det neee det kan jag inte ens föreställa mig.. Men men det är ju mina tankar...
                  Håller fullständigt med dig i allt du skriver,men jag ville bara påvisa att det finns händelser som normalt inte skulle hända om den individen var som den skulle.och jag skrev innan att jag är för en normal vargstam.
                  Och jag anser att skickar man iväg sin drivande/stötande jakthund i ett område som en vargstam har som revir så är det att be om trubbel.
                  Kärnfrågan kom nog bort på vägen!!! Jag håller med tidigare som skrev att denna vargjakten inte var en jakt utan en slakt utan någon mening.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Menar du på fullaste allvar att vargstammen ska bestämma vilka hundar vi i Sverige ska ha??? Då jag är en av dom som har fem stycken hundar som gladeligen skulle stå upp mot en varg så är min fråga?? vad hade hänt om en varg gett sig på mina hundar och inte klarat sig?? det hade blivit stora tidningsartiklar och jag hade åkt dit för att mina jyckar hade försvarat sig och sin ägare.Är inte varghatare eller vargälskare utan neutral,har tjänstgjort i Bosnien ett antal ggr och där finns en livskraftig vargstam som inte orsakar sådana skador som hänt i Sverige.Ingen genetisk riktig varg går in i en trädgård och tar en liten hund som är kopplad,ett sådant djur är det något fel på,en normal varg skyr människor och deras områden.
                    Slutligen så ska jag säga att jag är förespråkare för en livskraftig vargstam som är genetiskt som den ska vara.
                    Var och en får själva bestämma vilken hund de vill ha och ansvaret för hunden ligger uteslutande på ägaren och inte på vargen. Vad menar du genetiskt riktig? Om en varg passerar en trädgård och är hungrig och ser en liten hund, vad är det för konstigt med att den tar hunden?

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Håller fullständigt med dig i allt du skriver,men jag ville bara påvisa att det finns händelser som normalt inte skulle hända om den individen var som den skulle.och jag skrev innan att jag är för en normal vargstam.
                      Och jag anser att skickar man iväg sin drivande/stötande jakthund i ett område som en vargstam har som revir så är det att be om trubbel.
                      Kärnfrågan kom nog bort på vägen!!! Jag håller med tidigare som skrev att denna vargjakten inte var en jakt utan en slakt utan någon mening.
                      Jo visst jag håller med dig i att vissa individer inte är vad dom "borde" MEN hur vet man att det beror på tex inavel? Det finns ju även hundar som vi tar fram som inte är vad dom borde heller.. Det finns ju andra rovdjur som tar husdjur också på tomter, tex Lo.. Och så tänker jag så här också om vi snackar inavel, kolla alla dessa hundar som är så kraftigt inavlade så man vill ju spy!! Och där är människan helt och fullt ansvarig, dom kanske inte biter folk så mycket, men dom har ju sjukdommar o defekter så dom lider som bara den.. Jag tycker detta enbart är ett av människans sätt att vilja dominera o kontrollera allt o alla andra... Jaa slakt är namnet, dom bad ju inte om att bli utrotade den första gången, och det är ju faktiskt vi som tar mer o mer naturen, inte dom som tar mer o mer av civilisationen..
                      Mvh Jocke

Kommentar

• janneviking
                        Användare
                        • January 2008
                        • 73

Ursprungligen postat av Lundensis
                        Var och en får själva bestämma vilken hund de vill ha och ansvaret för hunden ligger uteslutande på ägaren och inte på vargen. Vad menar du genetiskt riktig? Om en varg passerar en trädgård och är hungrig och ser en liten hund, vad är det för konstigt med att den tar hunden?
                        Det konstiga är att en varg som är normal inte passerar en villaträdgård på sin lilla promenad.I Sverige finns det så gott om småvilt så tom en ungvarg klarar sig. Det finns mycket större flockar av varg i andra europeiska länder som inte går nära bebyggelse!! varför??? Inavel på hög nivå!!

Kommentar

• zenon
                          Användare
                          • September 2009
                          • 168

Har vargen en karta den följer så att den inte kommer för nära hus och bebyggelse? Imponerande minst sagt!

Kommentar

• janneviking
                            Användare
                            • January 2008
                            • 73

Ursprungligen postat av zenon
                            Har vargen en karta den följer så att den inte kommer för nära hus och bebyggelse? Imponerande minst sagt!
                            Nope..GPS är det som gäller!!

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Det konstiga är att en varg som är normal inte passerar en villaträdgård på sin lilla promenad.I Sverige finns det så gott om småvilt så tom en ungvarg klarar sig. Det finns mycket större flockar av varg i andra europeiska länder som inte går nära bebyggelse!! varför??? Inavel på hög nivå!!
                              Jaa att den "passerar" en villaträgård på sin lilla promenad, kan ju återigen ha med att göra att vi breder ut oss.. Sen är det ju så att ungvargar som blir utstötta ur flocken, eller helt enkelt lämnar flocken för att starta sin egen, lever ett jäkligt hårt liv, då dom måste lära sig jaga på egen hand utan hjälp av flocken, då är det klart att känner dom vittringen av ett djur på en inhängnad tomt eller í en hage så tar dom ju det "lätta" bytet, kan ju ha med ren utsvultning att göra... För mig är det här inga konstigheter alls! Lever man nära naturen så måste man ju ha sånt här i beräkningarna!? Jag känner bara, vad händer när vargen är borta? Då kommer andra rovdjur så som Lo mm öka i antal, med andra ord så kommer vi då att få mera "tillbud" med dom rovdjuren, ska vi skjuta alla dom då också?
                              Mvh Jocke

Kommentar

• janneviking
                                Användare
                                • January 2008
                                • 73

Ursprungligen postat av Beast
                                Jaa att den "passerar" en villaträgård på sin lilla promenad, kan ju återigen ha med att göra att vi breder ut oss.. Sen är det ju så att ungvargar som blir utstötta ur flocken, eller helt enkelt lämnar flocken för att starta sin egen, lever ett jäkligt hårt liv, då dom måste lära sig jaga på egen hand utan hjälp av flocken, då är det klart att känner dom vittringen av ett djur på en inhängnad tomt eller í en hage så tar dom ju det "lätta" bytet, kan ju ha med ren utsvultning att göra... För mig är det här inga konstigheter alls! Lever man nära naturen så måste man ju ha sånt här i beräkningarna!? Jag känner bara, vad händer när vargen är borta? Då kommer andra rovdjur så som Lo mm öka i antal, med andra ord så kommer vi då att få mera "tillbud" med dom rovdjuren, ska vi skjuta alla dom då också?
                                Känns rätt meningslöst att fortsätta svara här för jag är inte för att utrota något djur..tvärtom
                                Så jag tackar för mig i denna tråden....

Kommentar

Arbetssätt...