Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av Micke
    En moderat politiker som vågar säga ifrån:
    http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25204/
    Riktigt bra skrivet!

Med de 22 skjutna vargarna har vi förlorat i trovärdighet när det kommer till skydd av den biologiska mångfalden. När vi nu har utrotat tio procent av vår vargstam, vad ska vi då säga om Indien gör detsamma mot tigrarna, Japan mot valarna eller Australien mot vithajen?

Dagen har många förlorare, jägarna tillhör de största. Vem ska någonsin mer tro på deras naturvårdande ambitioner när de utrotat tio procent av vargstammen på en dag? Stammen tog årtionden att bygga upp men jägarna stod i kö för att rasera detta arbete.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• zenon
      Användare
      • September 2009
      • 168

Ursprungligen postat av HenrikV
      Motorfordon är totalförbjutet vid ALL jakt. Även jakt från ett stillastående fordon med motorn avslagen. Det finns ett tillfälle att få jaga från motorfordon och det är vid eftersök, dvs ett skadat djur som bör avlivas så fort som möjligt för att minska lidandet.

Utan att ge mig in i diskussionen alltför mycket, vill jag bara framföra några tänkvärda synpunkter:
      Vargstammen växer fortfarande trots en kvot på 27 djur.
      En hel del hundar har blivit attackerade och i många fall dödade av vargar under 2009. Dessa hundägare känner säkert en frustration över sina vargdödade vänner.

Nu bor jag i en del av landet som borde ha varg, men (som även nämnts av någon annan i denna tråd) är väldigt vargfattig.
      Förra vintern såg min morbror vargspår ca. 2 km från våran stuga. Varken varg eller spår sågs efter den dagen, trots att många var ute och spejade efter att få se spåren. Troligtvis blev den skjuten och jag tror INTE att det var för att få en trofé. Och jag tror knappast att det var någon borgare heller...
      Då vet du säkert hur många hundar som har skjutits till döds av jägare under 2009. Så har vi något att jämföra med...

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Ursprungligen postat av zenon
        Då vet du säkert hur många hundar som har skjutits till döds av jägare under 2009. Så har vi något att jämföra med...
        Det har jag ingen aning om. Men det är många. Men jag tror inte att någon har skjutit sin egen, eller en jaktkamrats hund med vilja.

Det känns som att jag nu blev en vargjaktsförespråkare på detta forum, så jag låter bli att läsa eller kommentera denna tråd något mer. Jag håller till här för att prata ciklider. (och ibland även något annat oskyldigt svammel )

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Utan att ge mig in i diskussionen alltför mycket, vill jag bara framföra några tänkvärda synpunkter:
          Vargstammen växer fortfarande trots en kvot på 27 djur.
          En hel del hundar har blivit attackerade och i många fall dödade av vargar under 2009. Dessa hundägare känner säkert en frustration över sina vargdödade vänner.
          Jag förstår deras frustration, men släpper man lös en hund i en skog med varg får man ju skylla sig själv. Vargen ser ju dessa hundar som inkräktare på deras revir. Lite självrisktänkande får man ju ha i sådana lägen. Skulle det bedrivits skyddsjakt på alla djurarter så fort de ställer till med lite problem, skulle vi ganska så snart inte ha många arter kvar i vårt land.

Nu bor jag i en del av landet som borde ha varg, men (som även nämnts av någon annan i denna tråd) är väldigt vargfattig.
          Förra vintern såg min morbror vargspår ca. 2 km från våran stuga. Varken varg eller spår sågs efter den dagen, trots att många var ute och spejade efter att få se spåren. Troligtvis blev den skjuten och jag tror INTE att det var för att få en trofé. Och jag tror knappast att det var någon borgare heller...
          Den vargens försvinnande är troligtvis en renägare skyldig till.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Det har jag ingen aning om. Men det är många. Men jag tror inte att någon har skjutit sin egen, eller en jaktkamrats hund med vilja.

Det känns som att jag nu blev en vargjaktsförespråkare på detta forum, så jag låter bli att läsa eller kommentera denna tråd något mer. Jag håller till här för att prata ciklider. (och ibland även något annat oskyldigt svammel )
            Jag ser inte dig som en vargjaktsförespråkare. Bara resonerar.

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Ursprungligen postat av Lundensis
              Jag ser inte dig som en vargjaktsförespråkare. Bara resonerar.
              Kunde inte hållas ig från tråden ändå. (snopet)
              Ville nog framföra att alla jägare inte är blodtörstiga bestar. Det görs en hel del nytta också. (tex eftersök vid trafikolyckor)

Kommentar

• HenrikV
                Användare
                • February 2007
                • 697

Ursprungligen postat av Lundensis

Den vargens försvinnande är troligtvis en renägare skyldig till.
                Sånt vågar man inte skriva om här uppe. Flera har fått sina liv förstörda efter såna kommentarer.

Men samtidigt har man ju hört vad en varg kan göra i renflock. (Har inga egna erfarenheter) Men dom ska visst döda allt dom kommer åt. Det finns en bok som heter "rovdjur" skriven av Magnus Elander, Staffan Widstrand och Johan Lewenhaupt. Det är en bra bok, jag har den här i bokhyllan...
                Senast redigerad av HenrikV; 03 January 2010, 21:11.

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Sånt vågar man inte skriva om här uppe. Flera har fått sina liv förstörda efter såna kommentarer.

Men samtidigt har man ju hört vad en varg kan göra i renflock. (Har inga egna erfarenheter) Men dom ska visst döda allt dom kommer åt. Det finns en bok som heter "rovdjur" skriven av Magnus Elander, Staffan Widstrand och Johan Lewenhaupt. Det är en bra bok, jag har den här i bokhyllan...
                  Kan tänka mig att en varg kan ställa till med rejäl skada i en renflock, men om jag inte är felinformerad så har renägarna sig själva att skylla med tanke på att det är dom som har utrotat den vilda renen, dvs. vargens naturliga föda, pga att de vilda renarna ställde till med oreda i tamrenflockarna i form av revirstrider. Renägarna tycker säkert att det är ett godtagbart argument att skjuta varg för att skydda sina renar, men jag tycker inte det, med tanke på att det är renägarna själva som decimerat vargens naturliga föda.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Vadför nytta gör vargen i våra skogar då????

Hur många älgar skjuts inte på ett år, det kallar jag slakt.

Undrar om det inte var ett vallöfte till jägarna att tillåta sån här jakt från våran regering, i så fall är det en fullt demokratisk jakt som vi själva har valt.
                    Senast redigerad av tege; 03 January 2010, 21:48. Anledning: felstav.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

Varför är det så svårt att importera lite varg från öst? Om vi tog in 10 st nya hanar nu när vi precis skjutit av lite så skulle nog stammen repa sig bra, tyvärr är det ju inga rödzebror som det bevisligen går att inavla länge. Känns som jägarna kunde strukturerat upp detta bättre men egentligen är det väl inte värre och skjuta en varg än en älg?

Kommentar

• daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

Ursprungligen postat av tege
                        Vadför nytta gör vargen i våra skogar då????
                        'Nytta'? Biologisk mångfald.

Vad för nytta gör Tropheus nere i Tanganyikasjön? Tycker du det verkar som en bra idé att fiska ut 10% av troffebeståndet på ett dygn?
                        Centralamerika 2006

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          'Nytta'? Biologisk mångfald.

Vad för nytta gör Tropheus nere i Tanganyikasjön? Tycker du det verkar som en bra idé att fiska ut 10% av troffebeståndet på ett dygn?
                          Tropheusen som simmade i sjön funkade förhoppningsvis som mat, till någon svältande. Eller så simmar den som någons lyx-skådeskryt firre i ett akvarium i något annat land.

Men vargkött på menyn har jag aldrig sett.......

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1338

Ursprungligen postat av tege
                            Tropheusen som simmade i sjön funkade förhoppningsvis som mat, till någon svältande. Eller så simmar den som någons lyx-skådeskryt firre i ett akvarium i något annat land.

Men vargkött på menyn har jag aldrig sett.......
                            Min poäng var att nyttoaspekten inte är särskilt relevant. Biologisk mångfald och bevarande av arter är ett ändamål i sig.

I alla fall:
                            En del skogsägare hävdar att vargen gör nytta. Där den finns minskar rådjursbeståndet kraftigt på naturlig väg, vilket minskar skadorna på nyplanterad skog avsevärt. Men många jägare gillar inte detta argument såklart, då blir det ju mindre vilt över till deras förlustelser.

För övrigt hade jag mycket väl kunnat tänka mig att jaga, dock inte från tveksamt livskraftiga populationer som den svenska vargen. Jag äter inget kött från köttindustrin utan har helt gått över till vilt sedan drygt ett decennium. Bara så att du inte tror jag är en rabiat jaktmotståndare.
                            Centralamerika 2006

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Min poäng var att nyttoaspekten inte är särskilt relevant. Biologisk mångfald och bevarande av arter är ett ändamål i sig.

I alla fall:
                              En del skogsägare hävdar att vargen gör nytta. Där den finns minskar rådjursbeståndet kraftigt på naturlig väg, vilket minskar skadorna på nyplanterad skog avsevärt. Men många jägare gillar inte detta argument såklart, då blir det ju mindre vilt över till deras förlustelser.

För övrigt hade jag mycket väl kunnat tänka mig att jaga, dock inte från tveksamt livskraftiga populationer som den svenska vargen. Jag äter inget kött från köttindustrin utan har helt gått över till vilt sedan drygt ett decennium. Bara så att du inte tror jag är en rabiat jaktmotståndare.
                              Just precis, kostnaderna efter skadorna som älg och rådjur orsakar skogsägarna när de betar ner deras gran- och tallplantor överstiger med hästlängder de skador som vargen orsakar.

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Det är ju därför man skjuter dom här 27 vargarna, helt i regeringens linje enligt Andreas Carlgrens uttalande på nyheterna i går kväll. Vi har fullt av missbildade vargar i våra skogar, krokiga ryggar och dåliga njurar. Därför måste man tydligen rensa lite.
                                Det förstår ju vem som helst att skjuter man varg i dalarna o värmland så knatar det genast in ett par nya alfahanar i tullen vid Haparanda.

Kommentar

Arbetssätt...