Ja vargflockar håller undan främmande vargar och andra hunddjur. Gissningsvis äter de inte upp andra hunddjur eftersom de då kan få i sig parasiter från ett svagare djur. Alltså något som evulutionen "lärt" dem, och det är inget beteende de funderar över utan ett beteende som är nedärvt. Jag har sett detta i flera naturfilmer där detta sker de jag kommer ihåg är en vargfilm som om jag inte minns fel var filmad i Yellowstone. Samt en tigerfilm från Indien.
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Det här forumet är tydligen fullt av jaktharhatare!
Jag trodde det skulle handla om ciklider?
Hur många djur plågar inte vi akvarister genom att ha dem i
miljöer som egentligen inte passar dem?Och hur många arter
har näst intill förstörts av akvaristernas påverkan med inavel etc.
Ni som inte lever i vildmarken vet inte vad ni snackar om!
Jägare Fiskare och Akvarist i Norrlands inland
Förövrigt ett intressant ämne, även om jag inte bor i vilda norrland (förlåt)Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Det här forumet är tydligen fullt av jaktharhatare!
Jag trodde det skulle handla om ciklider?
Hur många djur plågar inte vi akvarister genom att ha dem i
miljöer som egentligen inte passar dem?Och hur många arter
har näst intill förstörts av akvaristernas påverkan med inavel etc.
Ni som inte lever i vildmarken vet inte vad ni snackar om!
Jägare Fiskare och Akvarist i Norrlands inland
Där tro jag du har fel. Många här har förmodligen inte ngt emot jakt som sådant. Inte jag iaf.
MEN, det är den otroliga naiviteten bland majoriteten av jägarna och des anhängare som gör iaf mig otroligt upprörd och rent utsagt förbannad.
VARFÖR ser man en art som i vårat gemensamma land består av ENDAST 230 (ish) individer och vill utrota den. vart kommer hatet ifrån? dom tar en del hundar och de tar en del boskap. Ja och det är hemskt jag är med på den femman. Men va e de some så svårt att bara acceptera och gå vidare?? Gäller de boskap så finns det ersättning att få samt gäller även de hunden om man har den försäkrad.
Att den lever som ett rovdjur gör bör inte exkludera den ifrån vårat land.
Istället bör vi i ljuset av klimatförändringar o diverse andra förändringar värna om biologisk mångfald.
Rovdjuren som finns är toppen i en näringskedja och tar man bort den så rubbar man systemet och det finns det MASSOR med bevis på. å den som frågar efter "källor" får googla.
Så vi oavsett om vi e "sörlänningar" eller "norrlänningar" bör vi värna om våran fauna för den påverkar våra liv långt mer än somliga vill tro. Eller hur?Kommentar
-
Där tro jag du har fel. Många här har förmodligen inte ngt emot jakt som sådant. Inte jag iaf.
MEN, det är den otroliga naiviteten bland majoriteten av jägarna och des anhängare som gör iaf mig otroligt upprörd och rent utsagt förbannad.
VARFÖR ser man en art som i vårat gemensamma land består av ENDAST 230 (ish) individer och vill utrota den. vart kommer hatet ifrån? dom tar en del hundar och de tar en del boskap. Ja och det är hemskt jag är med på den femman. Men va e de some så svårt att bara acceptera och gå vidare?? Gäller de boskap så finns det ersättning att få samt gäller även de hunden om man har den försäkrad.
Att den lever som ett rovdjur gör bör inte exkludera den ifrån vårat land.
Istället bör vi i ljuset av klimatförändringar o diverse andra förändringar värna om biologisk mångfald.
Rovdjuren som finns är toppen i en näringskedja och tar man bort den så rubbar man systemet och det finns det MASSOR med bevis på. å den som frågar efter "källor" får googla.
Så vi oavsett om vi e "sörlänningar" eller "norrlänningar" bör vi värna om våran fauna för den påverkar våra liv långt mer än somliga vill tro. Eller hur?
som på olika sätt konfronteras med den.
Själv skulle jag nog aldrig skjuta mot en Varg trots att jag har befogenhet.
Jag hänvisar fortfarande till att denna debatt inte borde föras på detta forum.
Läs också min text.då kan man snacka om människans girighet att utrota
och sk. förädla våra djurarter!
HNKommentar
-
Kommentar
-
Det är inte relevant att prata om vad olika djur och andra organimer gör för nytta. Vad gör en fästing för nytta? De har genom evolutionen genom interaktioner med sin omgivning (både biotiska och abiotiska faktorer) utvecklats till det de är för närvarande. De kan föra sina gener vidare och därmed fortsätter arten/populationen att existera. Om det inte blir en avkomma eller att den dör kommer arten/populationen att dö ut. För varje par måste två ungar överleva och reproducera sig. Det är vad det går ut på.
Om vi inte jagade några vilt skulle en jämvikt inställa sig mellan växter och växtätare och rovdjur beroende på miljöns bärkraft. Älgarnas antal skulle minska kraftig när de inte hade något att äta och sjukdommar slog ut beståndet, vargbeståndet skulle röna samma öde. Men nutidens människa har varken tid eller råd att vänta eller följa en sådan cykel.
Inte ens svininfluensan fick oss.......Kommentar
-
Vargar har inte ihjäl hundar för att stilla sin hunger, utan eftersom de anser att de är i deras revir och därmed konkurerar om maten. Alltså har ett stort hunddjur ihjäl de mindre så fort han kan. Samma sak gäller även kattdjur som gör precis likadant, alltså bara har ihjäl utan att äta upp.
Vad jag har kunnat läsa mig till så alla ggr någon hund blivit dödad på nån tomt eller så, då har det handlat om en ensam varg som förmodligen är på genomresa, alltså en som är ute o letar partner, dessa har inget revir ännu!
Jaha, fast mina hundar på runt 60kg har inte dödat grannens vansinniga chiwawa på 1 kg ännu, ingen annan mindre hund heller hehehe
Sen är det ju lite så här känns det som, ingen verkar ju vara varghatare förän dom råkat ut för nått!? Då vill man skjuta alla!! Jag fattar att man blir arg/ledsen/förbannad, det är ju ungefär som att man råkat ut för vilket brott som helst, men va fan då!! Hur kan man bli förvånad?? Ni bor i sånna trakter, ni visste väl att det fanns rovdjur?? Då kan sånt hända!!!!! Det måste man väl ändå ha haft i åtankarna?Senast redigerad av JockeB; 05 January 2010, 12:19.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Antar att du har skrivit fel under din signatur där det står att du bor i Umeå eller?
Vidare skulle det inte förvåna mig om t.ex. lodjuret tar fler hundar här i sverige. Någon kanske orkar leta fram fakta? Förstår inte heller hur just vargen kan vara så hatad. Vargen måste väl vara det av de större rovdjuren som gör minst "skada" här i Sverige. Alla katagorier. Ta bara björnen, järven osv...Kommentar
-
Kommentar
-
Jag är normalt för jakt och att äta kött i alla dess former, men vargen har varit fridlyst i typ 50 år och hela stammen härstammar från ca 5 genetiskt olika individer. Det innebär att det kommer en genetiskt ny varg var 10 år som förbättrar en inavlad stam. Det är i mitt tycke helt år skogen.. Långsiktigt är även bytesdjuren vinnare på att vara jagad för det gör att de starkaste och bäst anpassade individerna har lättare att föra sina gener vidare. Tar man bort detta så skapar man framtida problem. Jägare har ju även lärt sig av vargen hur man bäst förvaltar viltet, dock är det svårt att tänka sig att jägarna gör det bättre.
Problemet är så mycket större än varg vilket skrivits tidigare i tråden. Männsikan utrotar mängder med arter hela tiden och jag gillar det inte! Jag tycket också att jag har sett bevis på inavlens problematik på mina fiskar. Exemplet jag har är guppy som odlats i vatten med för lite vattencirkulation vilket skapat fiskar med krökta ryggar. I vatten med liten vattenrörelse har fisken med krökt rygg fördelar. Ökar man på vattencirkulationen så dör ofta dessa fiskar för de kan inte simma normalt. Detta handlar som bekant om arv och miljö.Kommentar
-
Ja vargflockar håller undan främmande vargar och andra hunddjur. Gissningsvis äter de inte upp andra hunddjur eftersom de då kan få i sig parasiter från ett svagare djur. Alltså något som evulutionen "lärt" dem, och det är inget beteende de funderar över utan ett beteende som är nedärvt. Jag har sett detta i flera naturfilmer där detta sker de jag kommer ihåg är en vargfilm som om jag inte minns fel var filmad i Yellowstone. Samt en tigerfilm från Indien.
Om nu dessa individer är så svaga att deras parasiter gör dom oätbara varför då lägga ner energi på att döda dom?
Personligen tror jag dessa skrönor beror på att när så ett Lo eller en Varg slår tamhund eller tamkatt så gör dom det för att det är lättfångade byten men ofta finns det människor i närheten som stör och därför lämnas ofta bytet när dom måste sticka. Då blir deras byte kvar och genast tror intelligenta vi att dom röjer konkurenter.
Vilda djur dödar för att få mat eller för att slippa dödas.Kommentar
-
Jag har väldigt lite förståelse för hur man kommer till rätta med de påstådda inavelsproblemen genom att skjuta 10% av vargstammen helt slumpvis. Om det finns problem med inavel borde det väl vara bättre att sortera bort de individerna som är defekta?
De krafter som lobbat fram jakten har tyvärr helt andra intressen en en frisk vargstam.
Sen känns det väldigt märkligt när en av landets största varghatare och förespråkare för nollvision för varg deltar i jakten:
Inte ens bland jägarna är dessa åsikter rumsrena:
Men likväl kan personer med dessa åsikter delta i jakten. Tyvärr visade sig också att många vargar skadesköts.Kommentar
-
Kommentar
-
jag har nu inte läst hela tråden, men jag triggade lite då det snackades om den så kallade jämvikten. Det finns en övertro på att naturen ligger i balans om människan inte lade sig i. För mig blir det som att försöka hålla sig för skratt .
Hela evolutionen är ju baserad på en obalans!! Om det vore jämvikt så innebär det att ingen förändring sker, vilket är evolutionens fundament.
En klassiker här är en mal och en fladdermus som finns i sydamerika. Fladdermöss kan som de flesta vet se med ljud, men det är mer komplicerat än så. I ett område i sydamerika har denna så kallade jämvikt där fladdermusen såg malarna i luften och tog dem lett till att malarna själva vibrerar i en frekvens som stör fladdermusens ljudsignal så den missar i flykten. Med tiden anpassade sig fladdermusen och införde en shirpliknade signal som matematiskt är optimal för maximal avstånds och hastighetsupplösning. Men då kontrade malen med en synkron fasförskjuten signal som gjorde att fladdermusen trodde att malen färdades med annan hastighet några decimeter bakom den faktiska positionen och missade igen. Makalöst exempel på naturens anpassningsförmåga, ingen balans här inte .
Så är naturen, ständig anpassning och det finns i allmänhet inga optimum utan allt förändras kontinuerligt.
För Vargens vara eller icke vara håller inge balansargument eller andra rationella logiska argument. Om den försvinner så kommer naturen självklart att anpassa sig!! Frågan vi alla måste ställa oss är snarare en subjektiv icke-rationell, dvs vad vill vi? Saken är den att människan har makten att förändra drastiskt, vi är inga gudar men vi kan bestämma oss för att ta bort en art eller ej. Och då måste man ta ett medvetet beslut kring detta och för mig är det skönheten i naturen och den befintliga faunan som gör att jag vill behålla vargen. Det emotionella snarare än det rationella.
Och ska vargen behållas kan ingen rimligen påstå att man kan skjuta 70 vargar i en stam på 200 och samtidigt tro att det är ett sätt att bevara den, det är löjligt. Om vi inte ska ha den kvar så skjut på för kung och fosterland, Men ta då alla och sluta hyckla! Men då kan vi heller inte kräva att indier ska behålla tigern som ställer till väsentligt mer skada för människor i dessa områden är en pytteliten vargstam. Detta beslut kan sedan användas som argument i alla världens hörn och alla inser var det barkar.
Är det den världen vi vill skapa?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar