Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av tege
    Vad har jakt på varg med utrotning att göra?
    Är det inte det som vissa i den här tråden vill? Utrota vargen
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Att sätta in fler vargar i Sverige är på inget sätt skilt från att sätta in fler vitryggiga hackspettar från polen eller att stödutsätta lax. då är laxen mest kontroversiell då den inte behöver detta stöd. generellt sätt bör man vara försiktig, men med vargen finns problemet att det är svårt att få acceptans "över en natt" för en så stor vargstam som behövs utifrån genetiskt perspektiv. Från politisk utgångspunkt är det rätt elegant då man kan ha en mycket mindre vargstam. Däremot finns det ett motstånd från jagarorganisationer vilket troligen är pga. att de inte har ork att förklara detta för medlemmarna. Att verka mot utsättning av varg är exakt samma sak som att verka mot vargjakt och för en stor vargstam.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Ursprungligen postat av jinnarparen
        Är det inte det som vissa i den här tråden vill? Utrota vargen
        Vem då?

Nämn gärna med namn vilka som i den här tråden vill utrota vargen.

Jag vill i alla fall inte känna mig utpekad av dig och några andra som antytt samma sak. Förtal tror jag det kallas i så fall.
        Senast redigerad av tege; 10 December 2010, 18:08.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Ursprungligen postat av Beast
          Jaha och det är du säker på då? Jag har en ras som bla har använts till jakt på Jaguar i sydamerika, det är ju som bekant förbjudet numera som tur är. Rasen har många andra användningsområden numera, bla vakt och tjänstehundar och det finns betydligt flera av den rasen idag än på den tiden då det var en liten klick som enbart hade den som jakthund
          Raser som inte kan användas till det dom är utvecklade för, förlorar de ursprungliga egenskaperna. Se bara på Schäfern, sönderavlad till gränsen till djurplågeri.... på en utställning vann en hane som bara var 36cm hög vid bakbenen!!!! Till skillnad på de som polisen använder, de är ryggen nästintill vågrät..

Kommentar

• JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

Ursprungligen postat av snarten
            Raser som inte kan användas till det dom är utvecklade för, förlorar de ursprungliga egenskaperna. Se bara på Schäfern, sönderavlad till gränsen till djurplågeri.... på en utställning vann en hane som bara var 36cm hög vid bakbenen!!!! Till skillnad på de som polisen använder, de är ryggen nästintill vågrät..
            Jaa men det har ju med människans dåliga avel att göra! Att hitta nått annat användningsområde för en ras är ju nått helt annat.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

En ny tråd som handlar om beslutet om ny vargjakt 2011 har startats, och den här gamla tråden har stängts.

Den nya tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63312
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...