Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av snarten
    Samtidigt som den bör spridas i HELA landet...
    Ja, vi bör sätta en varg i varje kommun och hoppas på att de stannar där.

Lycka till med att hitta en långsiktig lösning på att sprida ut ett flockdjur.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Nu ska det tydligen få skjutas ett 20-tal vargar igen i vinter, så varghatarna putsar väl sina bössor nu inför chansen att kunna döda "mörda" en varg!
      Samtidigt ska ett 20 tal vargar från Ryssland ut i diverse landskap.
      Och då är frågan hur många av dessa nya utplanterade kommer att skjutas ihjäl?
      För inte kan varghatarna skilja på en rysk invandrarvarg från en svensk infödd varg?
      Vildsvin gör mer skada än varg, så skjut dom istället!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Nu ska det tydligen få skjutas ett 20-tal vargar igen i vinter, så varghatarna putsar väl sina bössor nu inför chansen att kunna döda "mörda" en varg!
        För inte kan varghatarna skilja på en rysk invandrarvarg från en svensk infödd varg?
        Ett synnerligen onödigt inkompetent inlägg för att komma från en forumsvärd?!
        Definitionen "mörda" förekommer inte i jägarkåren, så sluta med sådana påståenden...
        Sen tror jag inte att de planterar ut varg FÖRE den planerade vargjakten!
        Jag har för mig att det nämdes i ett tidigare inlägg att NCS står för bevarandet av arter, men det kanske inte gäller vildsvin??? Man kan ju tolka ditt inlägg som att du vill utrota vildsvinen med utrycket " skjut dom istället"

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Självklart är de olika flockar men vargen har en tendens att klumpa ihop sig vid vissa ställen (Värmland, Dalarna, Bergslagen etc) och som alla vet kan dessa djur vändra extremt långa sträckor. Om man försöker sprida på dem, duger det?

Som sagt så accepteras de till stor grad i Bergslagen trots att det är både på landet och av jägare. Det måse skilja sig i förhållningssättet till varg, men hur?
          Det bästa vore att plantera in nya vargpar i södra och norra sverige, med vargar från mellansverige är risken stor för återvandring.
          Hur det är i Bergslagen vet jag inte. Men de flesta jag umgås med gillar inte varg, det kanske är tvärtom i ditt fall!? Man umgås ju oftast med likasinnade...

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
            Jag håller med dig om att vargen bör spridas över större ytor. Har varit en del i Jämtland och där finns gott om plats. Det där med att markerna blir vilttomma beror väl på vad man definierar som vilttomt. Jag tror att många inom jägarkåren har blivit ganska bortskämda och tar det som en självklarhet att jakten alltid ska ge utdelning. Dessutom vill nog många ogärna röra sig för mycket under jakten. Man vill helt enkelt ligga på pass och vänta på att älgen ska strosa förbi.
            Nja, riktigt så jagar man inte. Vid älgjakt går man igenom såtarna med hundar och ibland med folkdrev.

Kommentar

• VisualDarkness
              Användare
              • December 2012
              • 180

Jag köper också att man inte bör placera ut dessa vid bebyggelse men det är inte så lätt som att bara säga "upp med vargen i norr".

I mellansverige har vargen gott om bytesdjur jämfört med norra faunan och i stora delar av norrland bedrivs renskötsel. Renskötseln är något som Sverige bevarar som kulturarv och därmed blir det en extremt känslig fråga att pressa vagen norrut.

Här har du hur man lever tillsammans med vargen här och bygger en näring på denna:

Kommentar

• Sickan
                Användare
                • July 2003
                • 23

Nja, riktigt så jagar man inte. Vid älgjakt går man igenom såtarna med hundar och ibland med folkdrev.
                Inte enbart, häromkring sitter man ofta på pass och bara väntar.
                Lite tråkigare enligt mig men men...

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                  Jag håller med dig om att vargen bör spridas över större ytor. Har varit en del i Jämtland och där finns gott om plats. Det där med att markerna blir vilttomma beror väl på vad man definierar som vilttomt. Jag tror att många inom jägarkåren har blivit ganska bortskämda och tar det som en självklarhet att jakten alltid ska ge utdelning. Dessutom vill nog många ogärna röra sig för mycket under jakten. Man vill helt enkelt ligga på pass och vänta på att älgen ska strosa förbi.
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Ursprungligen postat av Sickan
                  Inte enbart, häromkring sitter man ofta på pass och bara väntar.
                  Lite tråkigare enligt mig men men...
                  Som Stenmark sa:
                  "De e svårt å förklar för nån som int begrip"

Hur ofta jagar ni med folkdrev?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Ursprungligen postat av tege
                    Som Stenmark sa:
                    Jo, gör gärna det.

Kommentar

• Sickan
                      Användare
                      • July 2003
                      • 23

Ursprungligen postat av tege
                      Som Stenmark sa:
                      Kanske jag missförstod tege här, men?
                      Vad är det jag inte begriper och behöver ha förklarat för mig?

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Men

Utrota alla vargar nu!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Ursprungligen postat av doohan
                          Utrota alla vargar nu!!!!!!!!!!!!!!
                          Härligt uttalande! Detta sägar allt tycker jag! Människan vill välja vilka arter som ska få leva och vilka som ska dö, bara för att passa våran art, Där vi än bosätter oss och upptäcker nått som inte passar oss, då är det bara att döda, såå jävla tragiskt! Annars kan man ju välja att bosätta sig på platser där det inte finns sånt som man är "rädd" för, bara en tanke jag menar vargen fanns ju före oss, och gör bara det den var skapt att göra..
                          Och detta med att den tar hundar!! Jaaa men vafan då, jag har jobbat som hundförare i 10 år, utbildat hundförare i 4 år, hafft hund själv i över 30 år, om man släpper sin hund helt utan kontroll vind för våg utan uppsikt och då inte heller har kontroll, eller tränat sin hund på inkallning, har man inte det i beräkningen när man bor i rovdjursområden????
                          Det är som om jag skulle släppa ut mina hundar rakt ut i trafiken och bli skitsned att dom blev överkörda! Man måste väl för fan ha lite tänkande om man ska kunna leva med andra arter överhuvudtaget.. Kan ju få en grävling som biter av benet på min hund om jag inte har kontroll på mina hundar i mina marker, ska jag utrota dom också då?
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Ett synnerligen onödigt inkompetent inlägg för att komma från en forumsvärd?!
                            Definitionen "mörda" förekommer inte i jägarkåren, så sluta med sådana påståenden...
                            Sen tror jag inte att de planterar ut varg FÖRE den planerade vargjakten!
                            Jag har för mig att det nämdes i ett tidigare inlägg att NCS står för bevarandet av arter, men det kanske inte gäller vildsvin??? Man kan ju tolka ditt inlägg som att du vill utrota vildsvinen med utrycket " skjut dom istället"
                            Du tycks läsa inläggen som fan läser bibeln!
                            Som forumsvärd har jag samma rätt som du att tycka och skriva mina åsikter!
                            Vad är det för inkompetent i mitt inlägg? Mörda står inom "" "" och den egentliga betydelsen är ju att om man t.ex. skjuter ihjäl en människa så är det mord.
                            När det gäller djur så "mördar" man inte dem, med undantag av "mördarsniglar"
                            Vad regeringen bestämmer om och när inflyttningen ska ske av ryska vargar vet man väl inte ännu. Det bestämmer nog varghatarlobbyisterna åt dem!
                            Jag vill inte att vildsvinen ska utrotas, men det vore bättre om alla skjutglada jägare kunde skjuta av en del. (Var nära att köra in i en vildsvinsflock härom veckan.) De gör ju säkerligen mer skada än vargen.
                            Nu äter ju inte vildsvinen rådjur, älg och andra fyrbenta varelser, och de har säkerligen inte heller ihjäl jägarnas hundar, så det är väl därför de får vara ifred.
                            Vildsvinstek är gott, men vargstek är nog inte lika njutbar.
                            Vad gör jägarna med de skjutna vargarna? Sliter av dem skinnet och gör pälsmössor, eller vad? Och resten? Jag frågar, för jag vet inte.

Och till sist , hur många av dina hundar har blivit offer för vargen och hur många vargar har du skjutit ihjäl?
                            Förmodligen mitt sista inlägg i denna tråd.
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Hmmmm
                              snart har vissa skrivit fler inlägg i denna tråd än det finns Vargar
                              så få är dom
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Hur många här har sett en vild Varg
                                själv skulle det innebära ett minne för resten av mitt liv....samt en liten tår av lycka.
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...