Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Precis så tänker många om andra stora rovdjur som han nog gärna vill bevara där de finns.Kommentar
-
Det är konstigt
stora starka män som säger att andra är rädda för vargen, dom äter upp deras barn, hundar eller får.
men som vanligt ingen kan säga att det skett på sin tomt.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Om du menar att göra markerna vilttomma så var det det dummaste jag hört.
Vargen har funnits i ett stort antal år, men inte lyckats utrota så många djurarter som människan klarat av...och sen håller jag inte fiskar för att jag skall ha ihjäl dem efter ett tag.
Du vet...jo det gör du säkert, men du vet inte tillräckligt och det gör inte jag heller, men jag kan erkännna det, kan du?Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Vargreviret blir tomt på råddjur. Det skulle ju vara korkat av dem att stanna! Men detta är som jag skrivit flera gånger en av många saker man vill åstadkomma. Att råddjuren inte är där gynnar rönn vilket gynnar småfåglar. Den övriga diversiteten kan öka men framförallt skiljer sig naturen från andra ställen. Man får en eftersträvansvärd mosaik av olika habitat vilket på en större skala innebär högre diversitet.
Jag är för en stor stark vargstam i Sverige, men tycker ändå att man bör visa lite mer förståelse för Snartans argument. Detta tycker jag är hammaren på spiken: "Du kan ju sluta med akvariehobbyn och skaffa en dvd med fisk i stället".
Snartan, vad skulle få dig att acceptera 1) en liten vargstam och 2) en stor vargstam i Sverige?Senast redigerad av Ola Svensson; 26 November 2010, 10:46.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Nej, jag menar inte att alla vargar ska utrotas. Men för att acceptansen ska öka, måste stammen gallras i de vargtäta länen. Samtidigt som den bör spridas i HELA landet...
jinnarparen: Att markerna blir vilttomma är ren fakta, i ett vargrevirs kärnområde försvinner allt klövvilt, bäver och grävling. Fåglar och nån hare är det enda som klarar sig.
Jag har bott i vargområde i 30 år med vargarna inpå knuten och anser mig veta det jag behöver gällande vargar och deras beteende
cf: På min tomt är jag alltid steget före
Ola: I båda fallen ska den vara mera spridd och jagas där det är för mycket av dom.Kommentar
-
Nej, jag menar inte att alla vargar ska utrotas. Men för att acceptansen ska öka, måste stammen gallras i de vargtäta länen. Samtidigt som den bör spridas i HELA landet...
jinnarparen: Att markerna blir vilttomma är ren fakta, i ett vargrevirs kärnområde försvinner allt klövvilt, bäver och grävling. Fåglar och nån hare är det enda som klarar sig.
Jag har bott i vargområde i 30 år med vargarna inpå knuten och anser mig veta det jag behöver gällande vargar och deras beteende
Ola: I båda fallen ska den vara mera spridd och jagas där det är för mycket av dom.
skämtar du stammen är ungefär 200 individer i Sverigejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Ola: I båda fallen ska den vara mera spridd och jagas där det är för mycket av dom.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Klokt sagt. Ni har över 200 vargar hos er i varglänen. Vi har inte ett enda revir i Norrköping. "Sverige" är ett helt irrelevant område att smeta ut det antalet vargar på. Kolla istället hur stor areal de finns på och vad tätheten blir då. Annars lastar "Vi" bara över ansvaret för de stora rovdjuren på "Er".Kommentar
-
Klokt sagt. Ni har över 200 vargar hos er i varglänen. Vi har inte ett enda revir i Norrköping. "Sverige" är ett helt irrelevant område att smeta ut det antalet vargar på. Kolla istället hur stor areal de finns på och vad tätheten blir då. Annars lastar "Vi" bara över ansvaret för de stora rovdjuren på "Er".
Utanför Skinnskatteberg tjänar man istället pengar på vargen på hotall och rundturer, samtidigt som man förmedlar kunskap. Varför utnyttjar man inte den möjligheten på andra platser istället för att se djuren som någon slags konkurrent?Kommentar
-
cf: I Värmland och Dalarna bl.a.
VisualDarkness: Flockarna behöver inte vara i samma län, vargstammen består inte av en enda stor flock. Hur tror du dom sprider sig egentligen?? Ensamma ungdjur flyttar från flocken, och när de träffar på en varg av motsatt kön och markerna verkar bra bildas ett revir.
Acceptansen är väl hög hos icke-jägare och stadsbor, de tycker ofta det är bra med varg tills de drabbas själv(men det händer väl aldrig om dom inte är i skogen med tamdjur). En höjdare i Torsby tyckte det var så häftigt med varg, han har jobbat med skogsmaskiner i hela livet. Ända till det kom en varg och knep lilla sällskapshunden mitt framför näsan på honom, och det var bara några meter från huset.....gissa vad han tycker om varg nu?!?!
Beast: Jag böjer mig för regeringens mål, 200 räcker men de bör spridas ut..Kommentar
-
Självklart är de olika flockar men vargen har en tendens att klumpa ihop sig vid vissa ställen (Värmland, Dalarna, Bergslagen etc) och som alla vet kan dessa djur vändra extremt långa sträckor. Om man försöker sprida på dem, duger det?
Som sagt så accepteras de till stor grad i Bergslagen trots att det är både på landet och av jägare. Det måse skilja sig i förhållningssättet till varg, men hur?Kommentar
-
Ola: I båda fallen ska den vara mera spridd och jagas där det är för mycket av dom.
Jag håller med dig om att vargen bör spridas över större ytor. Har varit en del i Jämtland och där finns gott om plats. Det där med att markerna blir vilttomma beror väl på vad man definierar som vilttomt. Jag tror att många inom jägarkåren har blivit ganska bortskämda och tar det som en självklarhet att jakten alltid ska ge utdelning. Dessutom vill nog många ogärna röra sig för mycket under jakten. Man vill helt enkelt ligga på pass och vänta på att älgen ska strosa förbi.Kommentar
Kommentar