Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zenon
    Användare
    • September 2009
    • 168

Ursprungligen postat av malawijanne
    Om du fick välja? antingen så dör vargen eller också så dör ditt barn, vilket blir ditt val?Janne
    Hur menar du?

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Ursprungligen postat av zenon
      Hur menar du?
      Jag vill inte har vargar strykande runt min husknut.Janne

Kommentar

• zenon
        Användare
        • September 2009
        • 168

Men du skriver att barnen dör. Mig veterligen finns det inga vargar som attackerar barn. Däremot så biter bland annat hundar ihjäl barn, varför inte först avliva alla hundar innan du ger dig på oskyldiga djur? Kunskap är makt...

Kommentar

• VisualDarkness
          Användare
          • December 2012
          • 180

Om du fick välja? antingen så dör vargen eller också så dör ditt barn, vilket blir ditt val?Janne
          På vilket skadar vargen barn? Det har inte hänt i Sverige på extremt många. Källorna på påstådda attacker är oftast vaga och liknar ofta skrönor tillsammans med att fallen har handlat om skadade, rabiessmittade eller lössläpta "tamvargar".

Vilka akvariefiskar ställer till problem för oss människor?Janne
          -Se på Belo Monte till exempel, där är fisken helt enkelt i vägen. Ställer det inte till problem?
          -I Viktoriasjön anses nilabborren av många vara ett lyckat projekt för folket kring sjön. Räddar människor på bekostnad av andra arter.
          -(Annat än fisk) Tigrar attackerar människor men ligger nära att utrotas. Ska de jagas i förebyggande syfte (vilket tjuvjakt ofta är)?

Varför inte göra som i Australien där man är betydligt mer mån om att leva sida vid sida, trots deras farligare arter?

Kommentar

• VisualDarkness
            Användare
            • December 2012
            • 180

Varför är frågan? Risken att den skadar är minimal och att den ens skulle stryka runt husknuten är långsökt i de flesta fallen.

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Ja vi har klarat oss i 100 år utan vargen, vi kan säkert klara oss i 100 år till.
              Men det har jag inte sagt att vargen ska helt bort, men så fort den ställer till problem så ska vi minska av vargstammen, för att det är väl så att vi människan ska överleva, och det kan vi tydligen göra utan vargen.Janne
              Ett tips Janne: Ta och läs hela inlägget innan du svarar på det. Då märker du att jag inte bara menar vargen.

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Det där är en hypotetisk fråga. Problemet existerar INTE i verkligheten.

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

I Göteborg? Ingen risk.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Nu är det dags med ett citat från skånes stolthet

Vad är det för spår mamma, vad är det för spår i sanden?
                    - Det är bara tigerns spår min son och ingenting att frukta, tigern flyr din jägarblick, det är ingenting att frukta.

- Det är ormens spår min son och ingenting att frukta, ormen flyr din vandrarfot, det är ingenting att frukta.

- Bara vargens spår min son och ingenting att frukta. Vargen flyr din herdesång det är ingenting att frukta.

- Den vite mannens spår min son, du har ALLT att frukta, spring och göm dig fort min son, du har ALLT att frukta. Spring och göm dig fort min son, du har allt att frukta.

Peps Persson, Spår
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Jag tror jägarnas högsta önskan är att vargen vore lite blodtörstigare och verkligen gav sig på små barn, finns väl ingen som personligen är rädd för vargen.

Man vill väl vara herre i sitt eget hus. En del bor/gömmer sig i lägenhet i stan med sin familj, där är det inga problem varken med varg eller att få vara herre. Men jägaren som bor i skogen i villa med tillhörande skogsfastighet eller arrende, där blir det problem när så många utomstående ska vara med och bestämma.

Som tur är har vi ett starkt jägarförbund i Sverige som tar till vara även på jägarnas intressen kanske just därför som vi har en så pass bra organiserad vargjakt i landet.

Undra hur många vargar som får skjutas 2011
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Lundensis
                        I Göteborg? Ingen risk.
                        Den finns ju redan i länet och det finns en massa skog mellan vargrevir och Mölnlycke så varför inte? En varg borde kunna gå från Lilla Edet till Mölnlycke på en dag.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 06 November 2010, 13:40.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ravenskog
                          Användare
                          • March 2007
                          • 311

Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Men hur kan man här skjuta varg "för att den kan vara farlig för min hund" men samtidigt hurra för bevarade av stora kattdjur och varaner? Blir inte det lite hyckleri?
                          Tigrar och Varaner har trots allt reservat/ öar som de ska vara fredade i/ på, då får vi väl begränsa vargarna till vissa reservat. Befinner de sig utanför dem är det lovligt byte

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Om dom som har Varg tänker lite längre så är det naturen dom kommer att få sitt leverbröd från.....snart.....genom turister som har en kamera o en plånbok.

då kommer det inte att bli ett bra svar..........Vargar fy fan dom dräpte vi med fällor som djuren tuggar i sig o river sönder magen.
                            Tänk lite längre.. Någon nämnde stora kattdjur, orsaken till att de tjuvjagas är just personer med feta plånböcker som vill ha en åtråvärd trofé.

Vill folk se varg är mitt tips: En djurpark!! (inte den i Skåne )

Var får man tag på fällor med dom egenskaperna du beskriver

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Tycker du att nilaborren är en akvariefisk, ja du har tydligen en rätt så stor balja, den kan väl väga upp till 200 kilo.
                              Men du kanske menade någon annan akvarifisk.Janne

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Ursprungligen postat av tege
                                Jag tror jägarnas högsta önskan är att vargen vore lite blodtörstigare och verkligen gav sig på små barn, finns väl ingen som personligen är rädd för vargen.

Man vill väl vara herre i sitt eget hus. En del bor/gömmer sig i lägenhet i stan med sin familj, där är det inga problem varken med varg eller att få vara herre. Men jägaren som bor i skogen i villa med tillhörande skogsfastighet eller arrende, där blir det problem när så många utomstående ska vara med och bestämma.

Som tur är har vi ett starkt jägarförbund i Sverige som tar till vara även på jägarnas intressen kanske just därför som vi har en så pass bra organiserad vargjakt i landet.

Undra hur många vargar som får skjutas 2011
                                Att det inte finns problem i storstäderna tror jag knappast att du själv tror på. Vad gäller skogsfastigheter så tror jag att de flesta skogsägare är glada att det finns varg i skogen som håller nere älgstammen. Vargen är en nationell angelägenhet så alla har rätt att tycka till om den.

Kommentar

Arbetssätt...