detta gäller väl bara i tätbebyggt område väl? men samtidigt så är ju hela trafiklagen lite skum, har för mig att man inte har rätt att väja för mindre djur än en större hund om man samtidigt riskerar skada annan egendom eller liv, det är ju rent nonsens ofta när man väjer går den ju påren reflex tänka hinner man ju knappt då är det ju kört
Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
detta gäller väl bara i tätbebyggt område väl? men samtidigt så är ju hela trafiklagen lite skum, har för mig att man inte har rätt att väja för mindre djur än en större hund om man samtidigt riskerar skada annan egendom eller liv, det är ju rent nonsens ofta när man väjer går den ju påren reflex tänka hinner man ju knappt då är det ju körtMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it! -
Där har du helt rätt, en kompis somnade på vägen hem efter ett nattskift. Han hamnade på sidan av vägen, närmare bestämt ute i naturen. Polis o ambulans tillkallades och ärlig som han är försökte han tala om för polisen att han hade somnat vid ratten. De trevliga trafikpoliserna bad honom ändra sina uppgifter, han hade girat för råddjur annars åker du dit för vårdslöshet i trafiken.
Där blev det med andra ord ytterligare en viltolycka fast det varken fanns varg eller klövvilt på flera mils avstånd.Kommentar
-
detta gäller väl bara i tätbebyggt område väl? men samtidigt så är ju hela trafiklagen lite skum, har för mig att man inte har rätt att väja för mindre djur än en större hund om man samtidigt riskerar skada annan egendom eller liv, det är ju rent nonsens ofta när man väjer går den ju påren reflex tänka hinner man ju knappt då är det ju kört
Nonsens! vad menar du?
Om du väjar för en igelkott och därför kör över ett barn, menar du då att det är förmildrande omständigheter att du väjade för igelkotten. Den historien skulle inte jag ta för barnets morsa i alla fall.
Jag siktade på en älg men sköt en varg, tror inte det heller är en förmildrande förklaring.
Vi kanske ska starta en ny tråd med trafikvettKommentar
-
Teorifråga1:
Jag går ofta efter 50 vägar med mina hundar jag lovar det är inte många som släpper på gasen fast dom ser på lång håll att dom är lösa ibland. Jag tolkar ditt inlägg som att dom har rätt att köra över mina hundar. Allt ansvar hänger på mig.
Om jag snubblar och blir påkörd då är det bilförarens fel men om en hund tar ett snedsteg då är det mitt fel.
Upplysningsvis är det en smalväg där det precis går att mötas, olyckan kan vara framme även om dom är kopplade.
Vem eller vilka är ansvariga vid en olycka?
1. Jag
2. både jag och bilförare
3. Bilförare
4. Hunden
5. Vargen en bit bortKommentar
-
Nonsens! vad menar du?
Om du väjar för en igelkott och därför kör över ett barn, menar du då att det är förmildrande omständigheter att du väjade för igelkotten. Den historien skulle inte jag ta för barnets morsa i alla fall.
Jag siktade på en älg men sköt en varg, tror inte det heller är en förmildrande förklaring.
Vi kanske ska starta en ny tråd med trafikvettMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Nonsens! vad menar du?
Vi kanske ska starta en ny tråd med trafikvett
Då jag personligen känner Kalle (Älgen som jag döpt) och blivit bundis med honom sedan föregående jaktsäsong (kvoten var fylld). Ständigt varit ute i skogarna och hjälp honom med lite extraföda osv...
Så skulle jag använda mig av de lagar och regler vi faktiskt har här i Sverige:
Brottsbalk (1962:700), 24 kapitlet, 1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Enkelt, jag skulle skjuta vargen på studs. Då det helt klart finns ett överhängande brottsligt angrepp mot Kalle. Då han inte längre är laglig att jagas. Jaktsäsongen är ju slut!!
Sunt bondförnuft...Kommentar
-
Seriöst, vilken snurr det har tagit på den här tråden. Lite kul är det ändå.
Jag ser mig själv som en sann naturvän. Jag har aldrig sett de vargar som cirkulerar runt om västra sidan av Vänersborg. Men det är ett gäng då se setts på flertalet platser vid nästan samma tidpunkt på dygnet. Därav inte sagt att de borde skjutas av allehopa. Däremot tycker jag det är mycket tråkigt att det idag inte går att släppa lös hundarna så de får springa fritt i skogarna längre. Det blir fler och fler hundar som stryker med.
Jag vet inte hur ni andra ser på saken. Verkar som jag blir rätt ensam här på forumet när jag säger att hade jag fått chansen en tiodels av sekund att hinna avgöra om det är min hund eller en varg som överlever. Då det inte funnits varg i det här området på århundraden. Så hade jag tryckt på knappen och låtit min hund få friheten att fortsätta springa fritt i skogarna.
Sorgligt för vargen, men jag och min hund var här först i detta livet. Vill vargen sprida sin säd i dessa skogarna får den leka bäst den vill enligt djungelns lag och illa fäkta eller fly tillbaka dit den kom ifrån medans de kan.Kommentar
-
Seriöst, vilken snurr det har tagit på den här tråden. Lite kul är det ändå.
Jag ser mig själv som en sann naturvän. Jag har aldrig sett de vargar som cirkulerar runt om västra sidan av Vänersborg. Men det är ett gäng då se setts på flertalet platser vid nästan samma tidpunkt på dygnet. Därav inte sagt att de borde skjutas av allehopa. Däremot tycker jag det är mycket tråkigt att det idag inte går att släppa lös hundarna så de får springa fritt i skogarna längre. Det blir fler och fler hundar som stryker med.
Jag vet inte hur ni andra ser på saken. Verkar som jag blir rätt ensam här på forumet när jag säger att hade jag fått chansen en tiodels av sekund att hinna avgöra om det är min hund eller en varg som överlever. Då det inte funnits varg i det här området på århundraden. Så hade jag tryckt på knappen och låtit min hund få friheten att fortsätta springa fritt i skogarna.
Sorgligt för vargen, men jag och min hund var här först i detta livet. Vill vargen sprida sin säd i dessa skogarna får den leka bäst den vill enligt djungelns lag och illa fäkta eller fly tillbaka dit den kom ifrån medans de kan.
Om dessutom djungelns lag ska gälla vargen, så borde den även gälla lösspringande hundar. Man gör ett val och ett risktagande när man släpper hunden och det tycker jag att man får bära det fulla ansvaret för. Som jag skrivit tidigare, så är det inte bara vargen som kan skada hundar, utan även vildsvin och kungsörn t.ex. Hunden kan även trampa fel och bryta benet, bli påkörd av bil och tåg mm mm.Kommentar
-
Om det är något som driver oss jägare så är det väl instinkten, människan är ju trots allt ett däggdjur...Kommentar
-
Verkar som jag blir rätt ensam här på forumet när jag säger att hade jag fått chansen en tiodels av sekund att hinna avgöra om det är min hund eller en varg som överlever. Då det inte funnits varg i det här området på århundraden. Så hade jag tryckt på knappen och låtit min hund få friheten att fortsätta springa fritt i skogarna.
.[/I]Kommentar
-
Men hur kan man här skjuta varg "för att den kan vara farlig för min hund" men samtidigt hurra för bevarade av stora kattdjur och varaner? Blir inte det lite hyckleri?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Det var skjuta vargstammen jag mest tänkte på, vi har inga stora katter eller varaner i våra svenska tallplanteringar mig veterligen .Kommentar
-
Syftade på det hela ur ett lite mer globalt perspektiv. Man ropar åt indierna att inte jaga tigern medan man samtidigt själv inte klarar av 200 vargar på en glesbebyggd yta så som Sverige. Ironiskt nog är tigern både en större fara och många tjuvjägares levebröd. Vargen gör en väldig liten skada i jämförelse.Kommentar
Kommentar