Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Lite intressant statistik om dödade jakthundar:
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt Agria Djurförsäkring.- Trafik 7238
- Vådaskott 135
- Rovdjur 84
- Annat vilt 51
Innan jägarna skärper sig och inte skjuter sina egna hundar mer än vargen tar dem så kan man tycka att annat ska justeras innan vargstammen minskas
Ganska skämmigt att så många dödas i trafiken.Kommentar
-
Mitt svar på frågan är nej, men det gör frågan komplicerad när en överväldigande majoritet vill en sak som de själva inte berörs av. Om jag inte mins fel så vill faktiskt en majoritet på länsnivå ha varg även om det finns varg i länet. Jag tror också att majoriteten av medlemmarna i alla regeringspartier är för att vi ska ha varg i Sverige. Man måste gå ner till folk som bor i vargrevir för att få en majoritet som inte vill ha varg om det ens blir en majoritet mot varg ens då (kommer inte ihåg). Men igen kommer problemet om man berörs eller inte. Skogsägare som inte jagar är rimligen mer positivt inställda till varg än de som inte har skog och jagar. Frågan blir ju dessutom extra komplicerad av att det är så olika storheter det handlar om när det gäller jägare, djurbönder, naturvård och naturromantik eller hur det nu ska kategoriseras.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Politikerna är valda av folket osv. och om du menar att det finns ett motsatsförhållande mellan politiker och människor så håller jag inte med.
Mitt svar på frågan är nej, men det gör frågan komplicerad när en överväldigande majoritet vill en sak som de själva inte berörs av. Om jag inte mins fel så vill faktiskt en majoritet på länsnivå ha varg även om det finns varg i länet. Jag tror också att majoriteten av medlemmarna i alla regeringspartier är för att vi ska ha varg i Sverige. Man måste gå ner till folk som bor i vargrevir för att få en majoritet som inte vill ha varg om det ens blir en majoritet mot varg ens då (kommer inte ihåg). Men igen kommer problemet om man berörs eller inte. Skogsägare som inte jagar är rimligen mer positivt inställda till varg än de som inte har skog och jagar. Frågan blir ju dessutom extra komplicerad av att det är så olika storheter det handlar om när det gäller jägare, djurbönder, naturvård och naturromantik eller hur det nu ska kategoriseras.
Alla vill ha men inte här.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Knappast, nu var jag otydlig igen. Du då?
Oavsett hur så är det oaktsamt av bilförarna att inte hinna bromsa, det verkar vara viktigare att prata i mobil än att hålla uppsikt framåt ibland.Kommentar
-
Precis, det är den rätta vägen, räcker det inte att rösta så får man ägna sig åt andra saker för att skapa debatt, så att våra kära politiker börjar lyssna på oss fotfolk.JanneKommentar
-
Jag representerar bara mig själv, även om jag vet att det är fler som tycker som jag.
Olyckshändelser händer tyvärr inte bara jägare. Lösspringande hundar finns det gott om så den statistiken gäller nog inte enbart jakthundar.
Oavsett hur så är det oaktsamt av bilförarna att inte hinna bromsa, det verkar vara viktigare att prata i mobil än att hålla uppsikt framåt ibland.Kommentar
-
...fast om du läser miljömålen inser du nog att de är till stor nytta för fotfolket. Vem vill inte kunna bada i en ren sjö t.ex.Kommentar
-
Jag representerar bara mig själv, även om jag vet att det är fler som tycker som jag.
Helt rätt, kopplar man loss sin hund gör man ett risktagande. Dock anser jag att det inte är bilisternas fel att hundar springer lösa på vägarna. Mig veterligen är vägarna till för bilarna och inte hundarna, eller?
Ibland är lagar bra ibland inte, en del verkar tolka den som f*n tolkar bibeln.Kommentar
-
Enlig svensk lag är det tillåtet att ha lös hund vissa delar av året, kör du över den är du skyldig till oaktsamhet i trafiken. Om du tror vägarna är bilarnas privata egendom och alla andra ska passa sig säger jag bara amen, tur man inte bor i Lund.
Ibland är lagar bra ibland inte, en del verkar tolka den som f*n tolkar bibeln.Kommentar
-
Kommentar
-
tege svarade faktiskt på mitt inlägg där jag uttryckligen skrev att så vitt jag vet vill majoriteten i alla län ha varg. Han konstaterar bara klassikern "not in my backyard" vilket t ex. yttrar sig som vindkraftsmotstånd på våra breddgrader. (Fast snart har vi säkert varg i Mölndal) Hur skulle det kunna tolkas som att han var talesperson för sitt län?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar