Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Punkt slut, eftersom våran kära riksdag har beslutat att vi ska ha en biologiskt mångfald. och det med en motivering att vi ska ha nationella mål.
Tyvärr Lundensi, jag håller inte med våran riksdag , och det gör säkert inte resten här på forumet.
Så att ta upp vad våran riksdag tycker , det tillför inget .
För att vi för en debatt om man ska ha en varjakt eller inte.JanneKommentar
-
Eftersom vi lever i en demokrati och väljer vilka som ska sitta i våran riksdag så verkar dom ha lite svårt att hindra vargjakt, dom tog sitt förnuft tillfånga och lät jägarna skjuta av lite varg förra vintern.
Så länge det finns människor kommer ej önskvärda djur att jagas och dödas sen kvittar det nog vad man får och inte.
Huggormen är väl fridlyst numera men jag känner ingen som inte slår ihjäl orm på sin egen tomt.Kommentar
-
Lite intressant statistik om dödade jakthundar:
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt Agria Djurförsäkring.- Trafik 7238
- Vådaskott 135
- Rovdjur 84
- Annat vilt 51
Innan jägarna skärper sig och inte skjuter sina egna hundar mer än vargen tar dem så kan man tycka att annat ska justeras innan vargstammen minskasKommentar
-
Här uppe kanske det ser ut så här:
Trafik 5% ( och då tar jag i överkant)
Vådaskott 5%
Naturliga orsaker (sjukdom, ålder) 79%
Rovdjur 10%
Annat vilt 1%
Men det är bara en uppskattning...
Sen handlar det ju om olyckshändelser, det gör det inte om hunden blir tagen av varg.Kommentar
-
-
Edit, oj jag läste tvärtom. Jag antar att om det är en jakthund så är det upp till domstol att avgöra om det var en jakt eller olyckshändelse eller något annat brott som har med dålig kontroll av sitt djur att göra.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Men om vi tycker att en lag är fel, så ska vi försöka att påverka våran kära riksdag att ändra på lagen, det gör vi var fjärde år bland annat, det kallas demokrati, det är inte att ta lagen i egna händer.
Förresten, ta nu inte detta som kritik, men varför flyttar ni inte denna tråden till övrigt, så slipper vi se den på första sidan hela tidenJanneKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Nej, vi ska inte ta lagen i egna händer.
Men om vi tycker att en lag är fel, så ska vi försöka att påverka våran kära riksdag att ändra på lagen, det gör vi var fjärde år bland annat, det kallas demokrati, det är inte att ta lagen i egna händer.
Förresten, ta nu inte detta som kritik, men varför flyttar ni inte denna tråden till övrigt, så slipper vi se den på första sidan hela tidenJanneKommentar
-
Ska försöka vara tydligare när jag skriver från och med nu.Kommentar
-
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte rapporterar ett brott jag ser nästan dagligen: Fortkörning och framförallt vårdslöshet i trafik. Men skulle någon åka dit för att jag ringde in ett registreringsnummer där någon blåser förbi i för hög hastighet på ett övergångsställe?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte rapporterar ett brott jag ser nästan dagligen: Fortkörning och framförallt vårdslöshet i trafik. Men skulle någon åka dit för att jag ringde in ett registreringsnummer där någon blåser förbi i för hög hastighet på ett övergångsställe?
Vi kan väl försöka hålla oss lite till ämnet i alla fall. I trafiken är nog det ovanligaste som sker obrott.(blev det rätt nu)
Tyvärr eller som tur är räcker det inte för polisen att gripa någon bara för att en grinig granne tycker någon kört fört för fort.Kommentar
Kommentar