Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Tex detta
    det är väl ungefär vad alla vargjägare tycker om lag o ordning
    Det där tolkar jag som en skröna

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av malawijanne
      Punkt slut, eftersom våran kära riksdag har beslutat att vi ska ha en biologiskt mångfald. och det med en motivering att vi ska ha nationella mål.
      Tyvärr Lundensi, jag håller inte med våran riksdag , och det gör säkert inte resten här på forumet.
      Så att ta upp vad våran riksdag tycker , det tillför inget .
      För att vi för en debatt om man ska ha en varjakt eller inte.Janne
      Så om vi inte håller med riksdagen, så ska vi ta lagen i egna händer eller vad menar du?

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av tege
        Eftersom vi lever i en demokrati och väljer vilka som ska sitta i våran riksdag så verkar dom ha lite svårt att hindra vargjakt, dom tog sitt förnuft tillfånga och lät jägarna skjuta av lite varg förra vintern.
        Så länge det finns människor kommer ej önskvärda djur att jagas och dödas sen kvittar det nog vad man får och inte.

Huggormen är väl fridlyst numera men jag känner ingen som inte slår ihjäl orm på sin egen tomt.
        Om man är vittne till ett brott ska man anmäla det, annars är man medskyldig.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av DRE
          Lite intressant statistik om dödade jakthundar:
          Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt Agria Djurförsäkring.
          • Trafik 7238
          • Vådaskott 135
          • Rovdjur 84
          • Annat vilt 51

Innan jägarna skärper sig och inte skjuter sina egna hundar mer än vargen tar dem så kan man tycka att annat ska justeras innan vargstammen minskas
          Kan inte annat än att hålla med, man ska sopa rent framför sin egen dörr först!

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
            Kan inte annat än att hålla med, man ska sopa rent framför sin egen dörr först!
            Statistik stämmer ej lokalt..
            Här uppe kanske det ser ut så här:

Trafik 5% ( och då tar jag i överkant)
            Vådaskott 5%
            Naturliga orsaker (sjukdom, ålder) 79%
            Rovdjur 10%
            Annat vilt 1%

Men det är bara en uppskattning...

Sen handlar det ju om olyckshändelser, det gör det inte om hunden blir tagen av varg.

Kommentar

• Ravenskog
              Användare
              • March 2007
              • 311

Någon som vet vad följden blir om en varg blir dödad av en hund/hundar?????

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ursprungligen postat av snarten
                Någon som vet vad följden blir om en varg blir dödad av en hund/hundar?????
                När jag googlade på statistiken hittade jag dokument som beskrevatt ersättningen för hunden (endast ekonomisk, ej emotionell) var väsentligt högre än vid andra förolyckningsorsaker såsom vådaskott bilolyckor osv.

Edit, oj jag läste tvärtom. Jag antar att om det är en jakthund så är det upp till domstol att avgöra om det var en jakt eller olyckshändelse eller något annat brott som har med dålig kontroll av sitt djur att göra.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Så om vi inte håller med riksdagen, så ska vi ta lagen i egna händer eller vad menar du?
                  Nej, vi ska inte ta lagen i egna händer.
                  Men om vi tycker att en lag är fel, så ska vi försöka att påverka våran kära riksdag att ändra på lagen, det gör vi var fjärde år bland annat, det kallas demokrati, det är inte att ta lagen i egna händer.
                  Förresten, ta nu inte detta som kritik, men varför flyttar ni inte denna tråden till övrigt, så slipper vi se den på första sidan hela tidenJanne

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Visst är det så, brukar du inte göra det? då är du en brottsling. Hualigen.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• zenon
                      Användare
                      • September 2009
                      • 168

Ursprungligen postat av snarten
                      Sen handlar det ju om olyckshändelser, det gör det inte om hunden blir tagen av varg.
                      Inte om det är frågan om en jakthund. Då är det på ägaren (jägarens) ansvar och helt riktigt inget misstag...

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Vad menar du?

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Ursprungligen postat av malawijanne
                          Nej, vi ska inte ta lagen i egna händer.
                          Men om vi tycker att en lag är fel, så ska vi försöka att påverka våran kära riksdag att ändra på lagen, det gör vi var fjärde år bland annat, det kallas demokrati, det är inte att ta lagen i egna händer.
                          Förresten, ta nu inte detta som kritik, men varför flyttar ni inte denna tråden till övrigt, så slipper vi se den på första sidan hela tidenJanne
                          Mig veterligen är samtliga politiska partier överens om de nationella miljömålen, så om man är emot dem vet jag inte vilket parti man ska rösta på.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Vad menar du?
                            Eftersom du poängterar faran med att inte anmäla brott tänkte jag att du kanske hade någon erfarenhet av sådana saker. För jag har det inte.

Ska försöka vara tydligare när jag skriver från och med nu.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Eftersom du poängterar faran med att inte anmäla brott tänkte jag att du kanske hade någon erfarenhet av sådana saker. För jag har det inte.

Ska försöka vara tydligare när jag skriver från och med nu.
                              Jag måste erkänna att jag faktiskt inte rapporterar ett brott jag ser nästan dagligen: Fortkörning och framförallt vårdslöshet i trafik. Men skulle någon åka dit för att jag ringde in ett registreringsnummer där någon blåser förbi i för hög hastighet på ett övergångsställe?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag måste erkänna att jag faktiskt inte rapporterar ett brott jag ser nästan dagligen: Fortkörning och framförallt vårdslöshet i trafik. Men skulle någon åka dit för att jag ringde in ett registreringsnummer där någon blåser förbi i för hög hastighet på ett övergångsställe?
                                Nu höjde vi ribban lite, vad nu det här har med vargjakt och att göra?

Vi kan väl försöka hålla oss lite till ämnet i alla fall. I trafiken är nog det ovanligaste som sker obrott.(blev det rätt nu)

Tyvärr eller som tur är räcker det inte för polisen att gripa någon bara för att en grinig granne tycker någon kört fört för fort.

Kommentar

Arbetssätt...