Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jaa "utnyttjar" var rätt uttryck när det gäller varg, det finns ju bara 200 drygt så..
För det första så tröttnar jag aldrig på mina fiskar Och för det andra så finns det väl andra allternativ än att döda dom va!? Sälja, ge bort tex??
Visst är akvariehobbyn en nöjeshobby, men det kan ju också vara ett sätt att bevara utrotningshotade arter i vissa fall, vilket att skjuta varg absolut inte är med det lilla antal som återstår.
Ja vatten sa du ja Men jag ser inte den jämförelsen heller, vi har ju inte dom sista 200L vatten här direkt (inte än i alla fall).
Hur du sköter dina fiskar vet jag inte men förr eller senare dör dom i fångenskap.
Vad gäller vattnet påstod jag inte att det var vi som var törstiga utan dom i långtbortistan eller nått. Vad nu det spelar för roll.Kommentar
-
Läs vad jag skriver, och se vad jag svarar på. Hämtat från jägarförbundets hemsida: -"Jakt är ett sätt att uthålligt skörda ett överskott som naturen ger. En betydelsefull del av jaktskickligheten är att nyttja den resursen klokt och inte ta ut mer än naturen producerar. "
Ganska tydligt tycker jag.
Hur vet du förresten att inte jag är jägare?
Jag skyller inte beslutet om licensjakt på jägarna. Visst dom har lyckades bra med sin lobbying, men beslutet är helt och hållet politikernas fel.
Precis, där slog du huvudet på spiken igen. Alla ser till sina intressen, jägare vill ha bort vargen, fiskare sälen och ålakråkorna, lanbrukare och skogsägare vildsvinet, renägare järven osv osv. Tar alla dessa grupper lagen i egna händer och struntar i beslut så kan du säkert själv räkna ut var det slutar.
För stora fiskekvoter till yrkesfisket i kombination med miljöförändringar vid lekplatserna raderade i det närmaste ut torsken i Öresund och Östersjön. Idag har den återhämtat sig något igen, men långt ifrån tillräckligt.
Nej jag vet inget om dina jägarkunskaper, därför gjorde jag en liten parantes, kan mycket väl tänka mig att du är jägare eller åtminstone har en jägarexamen, om nu det spelar någon roll.
Hammare åter igen, visst är det så att alla ser till sina intressen och givetvis försöker påverka saker till sin egen fördel, jag som du. Ganska naturligt, eller hur?
Du klagar på yrkesfiskaren som fiskade slut på din torsk, eller på dom som lät dom göra det. Dom har kraschat ett helt hav något som lät otänkbart förr i tiden, men där fick pengarna bestämma. Nu handlar det om 27 vargar som det hela tiden blir fler o fler av, klart att man måste börja jaga i tid innan det är tomt i skogen.Kommentar
-
Varför vi inte ska jaga vargen har förklarats åtskilliga gånger i tråden, istället för att upprepa det fler gånger så hänvisar jag hit:
Nu är det dags för fredagsölen, så nu blir det lite paus i vargdebatten för min del
Ha en bra helg!Kommentar
-
Vad är det för mening med att hålla uppe klövviltet? Samhällsekonomiskt är det bara en nackdel med olyckor i trafiken och skador på skog och annan gröda.
Varför vi inte ska jaga vargen har förklarats åtskilliga gånger i tråden, istället för att upprepa det fler gånger så hänvisar jag hit:
Nu är det dags för fredagsölen, så nu blir det lite paus i vargdebatten för min del
Ha en bra helg!
Själv tar jag nog en Vargtass. trevlig helgKommentar
-
Ja, jag har inte alltid varit överens med dig tege.
Men efter att läst dennna tråden vill jag bara säga tege, all heder åt dig att du vågar stå upp för dina åsikter, en väldigt imponerad Janne.Kommentar
-
Nja, jag skrev att rovdjuren reglerats till en nivå som inte är tillräcklig. Det finns alltså för få.
Har du någon kommentar till att utbredningskartan för mårdhund i Europa nästan är en inverterad kopia av utbredningskartan för varg?
Nja, det stämmer ju inte riktigt, ta bara baltikum som ett exempel. Där finns gott om både varg och mårdhund, likadant österut från baltikum sett. Sen att det inte finns så mycket varg men mårdhund, från polen och västerut är ju inte så konstigt...
Det skulle även vara skoj att höra dina synpunkter på detta debattinlägget:
Vildsvin och mårdhund större fara än varg
Nä, den gubben yrar i nattmössan, men det är ju oftast de som ej är insatta som gapar och syns mest i media. Ta bara det här med protester från miljö- och naturorganisationer, enkelspåriga och ej insatta i annat än att vargen ska finnas i mängder. Men kommer det någon som är insatt i båda sidornas problem och är kunnig, då gapas det vilt att den personen är i jägarnas sold.
Att vargen ökar fort i antal stämmer faktiskt, med de vargparen som finns idag kan man nog ha en ökning med c:a 80 djur våren 2010. Olof Lidberg på grimsö viltforskningsstation menar att om vargstammen ska hållas på dagens nivå, bör ett 50-tal vargar fällas nästa vinter. Då är tjuvjakt, trafikolyckor och naturligt bortfall medräknat. De senaste 2 åren har det nog fällts 20-30 vargar illegalt, bara i värmland och dalarna.
Att vildsvin är en plåga för främst lantbrukare kan jag förstå, men sköter man vildsvinstammen rätt minskar problemen. Skåne hade ju väldiga bekymmer till en början, bekymmer som minskat radikalt sen de ändrade avskjutningen.
Problemet är när vildsvinen etablerar sig på ny mark och jägarna helt enkelt inte kan skilja på galt och sugga. Vid jakt skjuter man på det första djuret som kommer, är det en flock är det alltid ledarsuggan som går först. Tar man bort ledarsuggan dröjer det inte lång tid förrän alla gyltor brunstar, med populationsexplotion som följd. Det tar tid, men bara vildsvinen förvaltas på rätt sätt minskar även skadorna.
Mårdhunden ska ni inte behöva vara rädda för heller, jägarna i norr håller efter dom hyfsat bra. Visst kommer den att etablera sig i hela landet så småningom, men stammen kommer att hållas efter nu när grytjägarna ökar i antal.
Nu blir det hockey och nån pilsner Trevlig helgKommentar
-
Kommentar
-
-
Tycker att i det här sällskapet är det ganska enkelt att stå upp för att det är bra med jakt på varg.
Jakt på varg ger mer mat i magen. Enkelt.
Här på forumet bland en massa nöjesjägare, där dom flesta vill ha den snyggaste mest åtråvärda vildfångade firren som finns i sina kar. Sånt kallar jag nöjesjakt. fisken ska transporteras runt halva jordklotet bara får att vissa klåpare ska få nöjet att skryta om vilka rariteter dom har i sin ägo. Man äter inte ens upp dom när dom är döda????? utan ut i avfallskvarn bara.
Sen har man mage att klaga på jägarna som är rädd om djuren i skogen som dom vårdat o skött om i alla tider. Man försvarar sig med något papper om biologisk mångfald som våran jättebraiga regering skrivit under, samtidigt som den förbannade regeringen har utlyst skyddsjakt på några få individer. Givetvis är samma personer i regeringen inkompetent i det ena fallet och helt utmärkta i det andra. Känns som en del vill ha ett "jurussic park" i skogarna.
Skogar förresten det var längesen det fanns någon skog att tala om, vi har hägnat in det mesta med viltstängsel som gör att djur som varg får det ännu lättare att få tag på mat och föröka sig. Med andra ord kommer även vargen åt dom starkaste älgarna som normalt kanske hade kunnat fly undan. Viltstängsel bara för att vi ska kunna köra i högre hastigheter än vad vi och djuren klarar av att hantera.
Den naturliga naturen är slut för länge sen och kommer aldrig mer åter utan hela tiden är vi med och petar på saker för att det ska passa oss.
Men det är förbannat spännande att gå i ett färskt vargspår.Kommentar
-
Regeringen och riksdagen har en märklig syn på jakt, men eftersom många av dem jagar förstår jag varför vargen får ta en massa skit och jag tycker det är patetiskt. Vad gör vargen? Jo, den skadar/dödar några hundar och tar lite tamboskap. De viltolyckor som vargen är inblandad i är väldigt få, knappt lönt att räkna. Dessa ynkliga problem som vargen ställer till med är piss i Nilen jämfört med vad älg, rådjur och vildsvin ställer till med.
Rådjur: Orsakar viltolyckor som kostar miljoner, betar sönder gran- och tallplantor för miljontals kronor.
Vildsvin: Orsakar viltolyckor som resulterar i dödsfall/skador för miljontals kronor, bökar sönder odlingar och trädgårdar för miljontals kronor samt dödar/skadar minst lika många hundar som varg.
Älg: Orskakar viltolyckor som resulterar i dödsfall/skador för miljontals kronor, betar sönder gran- och tallplantor för miljontals kronor plus att SJ och Banverket rapporterar om rekordmånga älgkrockar denna säsong vilket resulterar i allvarliga störningar på vår infrastruktur och att folk kommer försent till jobbet och förlorar därmed inkomst.
Vad är några stackars hundar och lite tamboskap jämfört med dessa problem? Problemen som älg, rådjur och vildsvin ställer till med överstiger de som vargen ställer till med, med flera tiopotenser, men det struntar väl jägarna i, så länge de får ha frysen full av älgstekar.Kommentar
-
Regeringen och riksdagen har en märklig syn på jakt, men eftersom många av dem jagar förstår jag varför vargen får ta en massa skit och jag tycker det är patetiskt. Vad gör vargen? Jo, den skadar/dödar några hundar och tar lite tamboskap. De viltolyckor som vargen är inblandad i är väldigt få, knappt lönt att räkna. Dessa ynkliga problem som vargen ställer till med är piss i Nilen jämfört med vad älg, rådjur och vildsvin ställer till med.
Rådjur: Orsakar viltolyckor som kostar miljoner, betar sönder gran- och tallplantor för miljontals kronor.
Vildsvin: Orsakar viltolyckor som resulterar i dödsfall/skador för miljontals kronor, bökar sönder odlingar och trädgårdar för miljontals kronor samt dödar/skadar minst lika många hundar som varg.
Älg: Orskakar viltolyckor som resulterar i dödsfall/skador för miljontals kronor, betar sönder gran- och tallplantor för miljontals kronor plus att SJ och Banverket rapporterar om rekordmånga älgkrockar denna säsong vilket resulterar i allvarliga störningar på vår infrastruktur och att folk kommer försent till jobbet och förlorar därmed inkomst.
Vad är några stackars hundar och lite tamboskap jämfört med dessa problem? Problemen som älg, rådjur och vildsvin ställer till med överstiger de som vargen ställer till med, med flera tiopotenser, men det struntar väl jägarna i, så länge de får ha frysen full av älgstekar.
Det är lätt för dig att säga att problem med varg är ynka, om man jämför med hela landet. Men tänk på de som bor mitt i ett vargrevir, de kan inte ha djur ute längre. Visst det finns speciella rovdjursstängsel, men att inhägna varenda åkerlapp är orimligt och kostsamt. Som jägare ändras förutsättningarna för jakten, som är mer än bara en hobby, man kan inte släppa hundar längre. Markerna blir tomma på älg och rådjur och även bäver försvinner om den inte har ett större vattensystem.
Du tycker att vargen tillhör den svenska faunan och därför ska den finnas. Varför tror du att den utrotades en gång i tiden?
Varför passade man inte på att utrota björn och lo samtidigt?Kommentar
-
Med ditt resonemang är det lika bra att utrota allt vilt som är större än en ekorre, och sätta dem i stora hägn så folk kan känna sig säkra, när de blåser fram i 130 på småvägarna...
Det är lätt för dig att säga att problem med varg är ynka, om man jämför med hela landet. Men tänk på de som bor mitt i ett vargrevir, de kan inte ha djur ute längre. Visst det finns speciella rovdjursstängsel, men att inhägna varenda åkerlapp är orimligt och kostsamt. Som jägare ändras förutsättningarna för jakten, som är mer än bara en hobby, man kan inte släppa hundar längre. Markerna blir tomma på älg och rådjur och även bäver försvinner om den inte har ett större vattensystem.
Du tycker att vargen tillhör den svenska faunan och därför ska den finnas. Varför tror du att den utrotades en gång i tiden?
Varför passade man inte på att utrota björn och lo samtidigt?
Tänk lite längre...
Vad jag tror Lundensis menar med sin "attack" på rådjur, vildsvin, älg är att vargen behövs.
Vad äter vargen? Jo, rådjur, vildsvin & älg ...och tyvärr, för vargens del... får och andra djur i inhägnade hagar där de inte har så stor chans att fly.
Varför man utrotade vargen?
Det trodde jag att du visste, den konkurrerar med jägarna samt att folk i allmänhet är rädda för den.
Visst går det att ha varg här i Sverige och samtidigt vara jägare, det gick alldeles utmärkt förr i tiden, om du tänker dig lite längre bort än några hundra år. Det är bara det att nu är de flesta jägare så väldigt bekväma så att de nöjer sig med att gå ut och sitta i ett uppsnickrat torn och sen låta hundarna göra jobbet.
Men de är sen väldigt stolta när de låter sig fotograferas med sitt byte som de har gjort stora ansträngningar för att nedlägga.
...och på tal om skadedjur, det största skadedjuret är nog vi själva, även jag.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Vad är några stackars hundar och lite tamboskap jämfört med dessa problem? Problemen som älg, rådjur och vildsvin ställer till med överstiger de som vargen ställer till med, med flera tiopotenser, men det struntar väl jägarna i, så länge de får ha frysen full av älgstekar.
Ska vi ha varg i skogen så klart att dom måste jagas. Vi kan inte låta vissa arter leva helt fritt, då blir det bara fel.
Visst har vi viltolyckor på vägarna, vilt går gärna ut på vägarna som är plogade när snödjupet är högt, eller när dom har rovdjur i hälarna. Men den största anledningen till viltolyckor är inte viltet, det är inte älgen och rådjuren som är boven i dramat det är vi som kör för fort och oaktsama. Det är vi som kostar pengar.
Visst har vi mycket klövvilt i skogarna men det ska du inte anklaga jägarna för, visst jägarna vill nog gärna ha det så men grundorsaken är skogsbruket som hela tiden matar dessa sk skadedjur. Det är ju också en orsak till varför jakten på varg måste börja i tid, innan vargstammen exploderar i antal, det finns alldeles för mycket vargmat där ute för att den ska få härja fritt.
I mina ögon är mat såsom älgstekar något positivt, vi har en skog som föder mäniskor, det ska vi vara glada och väldigt rädd om, då slipper vi äta plågat griskött. Det är inte jägarna som betar tallplantor det är djuren som finns i skogen och som skogsägarna hela tiden matar med mer tallplantor.
Du kan inte gå runt o deppa bara för att du inte har frysen full av älgstekar. Försök bli kompis med någon jägare så kanske du får köpa en andel.Kommentar
-
Visst går det att ha varg här i Sverige och samtidigt vara jägare, det gick alldeles utmärkt förr i tiden, om du tänker dig lite längre bort än några hundra år. Det är bara det att nu är de flesta jägare så väldigt bekväma så att de nöjer sig med att gå ut och sitta i ett uppsnickrat torn och sen låta hundarna göra jobbet.
Men de är sen väldigt stolta när de låter sig fotograferas med sitt byte som de har gjort stora ansträngningar för att nedlägga.
...och på tal om skadedjur, det största skadedjuret är nog vi själva, även jag.
Vet inte hur länge jakten har varit organiserad som nu men varg har vi jagat så länge som det funnits människor i norden.
Människan är till naturen lat det är det som driver oss framåt. Jakttorn byggs av jägare inte av lathet utan säkerhet.
Visst vi står överst på stegen så klart är vi det största skadedjuret det håller jag med om, men varför hela tiden försöka på konstgjord väg skruva klockan baklänges.Kommentar
Kommentar