Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Micke
    Okej jag skönmålade kanske jägarna genom att kalla dem skjutglada istället för dåliga skyttar
    http://svt.se/2.22620/1.1834501/dali...der_vargjakten
    Det var ju det jag sa tidigare att det är bra att man startar jakten i tid så alla blir vältränade innan vi har varg överallt hur mycket som helst.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Nu börjar diskussionen ta sig! Sluggande med glada miner i ett ämne som normalt sett är skyttegravskrig under gravallvar! Det är så här den andres argument kryper in under skinnet. Man behöver inte hålla med, men man kommer en mycket läng väg om man förstår.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Tur då att vargen är på väg tillbaka i Danmark igen då

Enligt järgarförbundet finna alla bekräftade fynd av mårdhund norr om Umeå:
        http://www.jagareforbundet.se/Global...bild%20(1).png
        Det var nog den här artikeln jag hade sett.

Himla tur det finns jägare.....
        Senast redigerad av tege; 18 February 2010, 16:22. Anledning: glömska

Kommentar

• Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

Lo, varg och järv tar mårdhund. Eftersom dom reglerats till en nivå som inte är tillräcklig, får vi förlita oss på att de 12 000 skjutglada jägarna som deltog i vargjakten kan hålla tillbaka mårdhunden också
          Det är nog väldigt få mårdhundar som blir tagna, Lo och varg ser dem endast som konkurrenter och jagar dem inte aktivt. Järv uppehåller sig knappt i samma biotop som mårdhund.
          De ser heller inte mårdhunden som mat, så länge det är gott om andra bytesdjur. Mårdhund ligger i dvala på vintern, då det kan va dåligt med bytesdjur. Om en varg skulle hugga tag i en mårdhund, tappar den snabbt intresset, mårdhunden har som försvar att hamna i "chocktillstånd". Och ett byte som inte flyr eller kämpar ses som oskadliggjort av de flesta rovdjur.

Jaså, du tycker inte rovviltstammarna har reglerats tillräckligt, att nivån är för hög. Vi får väl skrika högre från jägarhållet då att vi måste skjuta mer varg, lo och järv

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

Ursprungligen postat av tege
            Det var ju det jag sa tidigare att det är bra att man startar jakten i tid så alla blir vältränade innan vi har varg överallt hur mycket som helst.
            Vi har hållit på i 20 år.... och ändå bara ökar stammen

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av snarten
              Jaså, du tycker inte rovviltstammarna har reglerats tillräckligt, att nivån är för hög. Vi får väl skrika högre från jägarhållet då att vi måste skjuta mer varg, lo och järv
              Nja, jag skrev att rovdjuren reglerats till en nivå som inte är tillräcklig. Det finns alltså för få.

Har du någon kommentar till att utbredningskartan för mårdhund i Europa nästan är en inverterad kopia av utbredningskartan för varg?

Det skulle även vara skoj att höra dina synpunkter på detta debattinlägget:
              Vildsvin och mårdhund större fara än varg
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av micke
                nja, jag skrev att rovdjuren reglerats till en nivå som inte är tillräcklig. Det finns alltså för få.
                Om du räknar med alla jägare till rovdjursgruppen så är dom nog tillräckligt många, eller?
                Men du verkar vilja minska på just en av sorternas rovdjur varför ska just jägaren minskas i sån stor grad, när vi ändå har så rika skogar med så mycket jaktbart vilt, varför förstöra det med obegränsat antal vargar. Det blir så bra om naturen får ha sin lilla gång varför inte låta den ha det då? fri jakt för alla?

har du någon kommentar till att utbredningskartan för mårdhund i europa nästan är en inverterad kopia av utbredningskartan för varg?
                Du menar att vi redan har tillräckligt med varg i landet eftersom mårdhundarnas spridning ännu så länge är väldigt begränsad?

det skulle även vara skoj att höra dina synpunkter på detta debattinlägget:
                vildsvin och mårdhund större fara än varg
                Han som drar sagor i Sundsvallarn verkar inte ha någon koll alls, det är fri jakt på mårdhund och nästintill fritt på grisarna, Jägarförbundet uppmanar till jakt på mårdhunden. Det verkar ha gott honom helt förbi. Hela artikeln låter som en riktig snyftare utan riktig koll på hur det funkar. Men han fick vara med i tidningen i alla fall.
                Bekräftande dom tyska jägarnas bidrag till jordbruket har jag ingen aningom om hur det stämmer, men med tanke på vad tyskar betalar för att få skjuta en älg i sverige Kanske just därför dom betalar så bra när dom jagar i sverige, kanske kan man höja deras avgifter ännu mer?

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Fri jakt är väl okej om ni använder pilbågar med flintspetsar och jagar för husbehov
                  Hur många jägare det finns är väl egentligen inte avgörande, det är mängden jaktbart vilt som är avgörande.

I Värmland har inte mårdhunden lyckats etablara i alla fall. I Norrland däremot verkar det behövas varg. I Skåne tar vi också gärna emot några vargar för att hjälpa lodjuren att hålla mårdhunden på andra sidan sundet.

Varg, vildsvin och mårdhund är djurarter som är obekväma för människan. Mårdhunden är en invasionsart som inte är en naturlig del av vår fauna, och den sprider flera allvarliga sjudommar. Dessutom har vi förbundit oss att bekämpa den, precis som vi förbundit oss att bevara vargen.

Varg och vildsvin är naturliga arter som vi ska bevara med livskraftiga stammar, och beskatta med jakt när vi nått dit. Av dessa båda arter har vildsvinet visat sig ha snabbast spridning än så länge, vi har idag ca 150 000 vildsvin och 220 vargar. Med sin snabba spridningstakt och antal finns det självklart utrymme för jakt på vildsvin, till skillnad mot vargen.
                  Hade jordbrukare och skogsägare fått bestämma hur många vildsvin vi skulle ha, eller jägare hur mycket varg vi ska ha, ja då hade den svenska faunan varit två arter fattigare.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Fri jakt är väl okej om ni använder pilbågar med flintspetsar och jagar för husbehov
                    Hur många jägare det finns är väl egentligen inte avgörande, det är mängden jaktbart vilt som är avgörande.
                    Det är ju det dom som jagar gör, jagar för sitt husbehov. Annars hade inte grisarna ökat i den takt som nu sker. Du kanske tycker man ska börja nöjesskjuta grisar?

Desto fler jägarna blir desto mer klövvilt behövs, då kan man inte öka vargstammarna. Varför ska man inte få bedriva sin hobby Som att förbjuda vatten i våra akvarier bara för att man törstar ihjäl i långtbortistan......

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Det är ju det dom som jagar gör, jagar för sitt husbehov. Annars hade inte grisarna ökat i den takt som nu sker. Du kanske tycker man ska börja nöjesskjuta grisar?

Desto fler jägarna blir desto mer klövvilt behövs, då kan man inte öka vargstammarna. Varför ska man inte få bedriva sin hobby Som att förbjuda vatten i våra akvarier bara för att man törstar ihjäl i långtbortistan......
                      Så enda anledningen till att vi ska ha djur i våra skogar är för att jägarna ska ha nått att skjuta på? Låter ju sunt!
                      Sen går väl den jämförelsen av "hobby" inte riktigt att jämföra va!? Vi håller ju inte fiskar i våra kar för att vi sen ska döda dom
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Beast
                        Så enda anledningen till att vi ska ha djur i våra skogar är för att jägarna ska ha nått att skjuta på? Låter ju sunt!
                        Sen går väl den jämförelsen av "hobby" inte riktigt att jämföra va!? Vi håller ju inte fiskar i våra kar för att vi sen ska döda dom
                        Nej det är inte enda anledningen men jägarna är den grupp som mest av oss utnyttjar den resurs som finns i skogen.

Inte vet jag vad du gör med dina fiskar när du tröttnar på dom, spolar du ner dom levande? En riktig nöjeshobby är det i vilket fall.
                        Men jag sa ju inte att det skulle vara förbjudet med fisk utan med vatten, det är en viss skillnad.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Det var en förutsättning för fri jakt. Nu finns modernare vapen jakten regleras. Man behöver inte nöjesskjuta grisar, det är säljbart. Jag köper i alla fall vildsvinskött i affären ibland, det tror jag det finns fler som gör.

Desto fler jägarna blir desto mer klövvilt behövs, då kan man inte öka vargstammarna.
                          Där slog du huvudet på spiken, det är precis detta som jägarna missuppfattat. Man anser sig jag "rätt till" jakt oberoende på om det finns något jaktbart vilt eller inte. Jakt ska reglera överskott på vilt, inte vara terpi till jägare som måste ut och skjuta av sig.
                          Nu när vargen är tillbaka på sin plats i det ekologiska kretsloppet minskar överskottet på en del vilt. Då får jägarna anpassa sig efter förutsättningarna.

Varför ska man inte få bedriva sin hobby Som att förbjuda vatten i våra akvarier bara för att man törstar ihjäl i långtbortistan......
                          Jag förstår inte din liknelse. Vi ska tillåta en livskraftig vargstam i Sverige. Då får svenska jägare acceptera en viss minskning av klövvilt, antingen genom att jaga mindre eller ställa om till annan jakt.

Det är väl inte en självklarhet att man ska bedriva sin hobby till varje pris? Jag slutade fiska torsk i Öresund när förutsättningarna förändrades, trots att det varit en stor hobby för mig under en lång tid. Nu när vargstammen ökar får jägarna anpassa sig efter den förutsättningen.
                          Senast redigerad av Micke; 19 February 2010, 15:12.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Det var en förutsättning för fri jakt. Nu finns modernare vapen jakten regleras. Man behöver inte nöjesskjuta grisar, det är säljbart. Jag köper i alla fall vildsvinskött i affären ibland, det tror jag det finns fler som gör.
                            Jo men nu är det inte bara att gå ut o skjuta för att sen sälja. Kan inga detaljer men gissar mig till att för att sälja kött så räknas det inte som någon hobbyverksamhet längre.
                            Där slog du huvudet på spiken, det är precis detta som jägarna missuppfattat. Man anser sig jag "rätt till" jakt oberoende på om det finns något jaktbart vilt eller inte. Jakt ska reglera överskott på vilt, inte vara terpi till jägare som måste ut och skjuta av sig.
                            Här snickrar du på egen hand, det är din egen missuppfattning om vad du tror om jägarna. Du är inte jägare (tror du,eller vill få oss att tro)men du vill tala om för dom vad jakt är och återigen anklagar du dom för att vara skjutglada typer som inte vill skjuta fler grisar.

Nu när vargen är tillbaka på sin plats i det ekologiska kretsloppet minskar överskottet på en del vilt. Då får jägarna anpassa sig efter förutsättningarna..
                            Klart att det är så men givetvis i deras intresse kommer även vargen jagas i den takt man får. Varför skulle dom inte göra det?
                            Jag förstår inte din liknelse. Vi ska tillåta en livskraftig vargstam i Sverige. Då får svenska jägare acceptera en viss minskning av klövvilt, antingen genom att jaga mindre eller ställa om till annan jakt.

Det är väl inte en självklarhet att man ska bedriva sin hobby till varje pris? Jag slutade fiska torsk i Öresund när förutsättningarna förändrades, trots att det varit en stor hobby för mig under en lång tid. Nu när vargstammen ökar får jägarna anpassa sig efter den förutsättningen.
                            Om min liknelse, fundera på den du.

Varför ska man bara accepter saker som bestämms då blir livet tråkigare än onödigt. Alla tänker på sitt och jobbar för det.

Varför avslutade du torskfisket? för att du rovfiskat slut på all fisk? eller har vi fått haj i kattegatt

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Nej det är inte enda anledningen men jägarna är den grupp som mest av oss utnyttjar den resurs som finns i skogen.

Inte vet jag vad du gör med dina fiskar när du tröttnar på dom, spolar du ner dom levande? En riktig nöjeshobby är det i vilket fall.
                              Men jag sa ju inte att det skulle vara förbjudet med fisk utan med vatten, det är en viss skillnad.
                              Jaa "utnyttjar" var rätt uttryck när det gäller varg, det finns ju bara 200 drygt så..
                              För det första så tröttnar jag aldrig på mina fiskar Och för det andra så finns det väl andra allternativ än att döda dom va!? Sälja, ge bort tex??
                              Visst är akvariehobbyn en nöjeshobby, men det kan ju också vara ett sätt att bevara utrotningshotade arter i vissa fall, vilket att skjuta varg absolut inte är med det lilla antal som återstår.
                              Ja vatten sa du ja Men jag ser inte den jämförelsen heller, vi har ju inte dom sista 200L vatten här direkt (inte än i alla fall).
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Här snickrar du på egen hand, det är din egen missuppfattning om vad du tror om jägarna. Du är inte jägare (tror du,eller vill få oss att tro)men du vill tala om för dom vad jakt är och återigen anklagar du dom för att vara skjutglada typer som inte vill skjuta fler grisar.
                                Läs vad jag skriver, och se vad jag svarar på. Hämtat från jägarförbundets hemsida: -"Jakt är ett sätt att uthålligt skörda ett överskott som naturen ger. En betydelsefull del av jaktskickligheten är att nyttja den resursen klokt och inte ta ut mer än naturen producerar. "

Ganska tydligt tycker jag.
                                Hur vet du förresten att inte jag är jägare?

Klart att det är så men givetvis i deras intresse kommer även vargen jagas i den takt man får. Varför skulle dom inte göra det?
                                Jag skyller inte beslutet om licensjakt på jägarna. Visst dom har lyckades bra med sin lobbying, men beslutet är helt och hållet politikernas fel.

Varför ska man bara accepter saker som bestämms då blir livet tråkigare än onödigt. Alla tänker på sitt och jobbar för det.
                                Precis, där slog du huvudet på spiken igen. Alla ser till sina intressen, jägare vill ha bort vargen, fiskare sälen och ålakråkorna, lanbrukare och skogsägare vildsvinet, renägare järven osv osv. Tar alla dessa grupper lagen i egna händer och struntar i beslut så kan du säkert själv räkna ut var det slutar.

Varför avslutade du torskfisket? för att du rovfiskat slut på all fisk? eller har vi fått haj i kattegatt
                                För stora fiskekvoter till yrkesfisket i kombination med miljöförändringar vid lekplatserna raderade i det närmaste ut torsken i Öresund och Östersjön. Idag har den återhämtat sig något igen, men långt ifrån tillräckligt.

Kommentar

Arbetssätt...