Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ursprungligen postat av RobinH
    Vad har jägaren att tillföra den svenska faunan om jag får fråga?
    Men ändå! Har Du aldrig varit i skogen?
    De ser ju jättekul ut där de skuttar omkring i sina röda luvor och blåser i sina lurar. Och har man riktigt tur kanske man kan se någon fastna i sin fälla eller skjuta sig i baken.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Ursprungligen postat av Mikael W
      Äsch! Det ideala vore väl en naturlig balans mellan älg- och vargbestånden. Dvs. att det finns så mycket av bägge, att antalet hålls någorlunda konstant.

Om sedan människan, utan att rubba den balansen, kan jaga någon enstaka älg och varg är det väl att se som en bonus.
      Håller helt klart med dig!
      Det kallar jag kompromiss..
      CA

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Ursprungligen postat av Mikael W
        Men ändå! Har Du aldrig varit i skogen?
        De ser ju jättekul ut där de skuttar omkring i sina röda luvor och blåser i sina lurar. Och har man riktigt tur kanske man kan se någon fastna i sin fälla eller skjuta sig i baken.
        Förstå mig rätt, det skrevs ju att vargen inte hade något att tillföra den svenka faunan vilket är helt fel, och då ställde jag frågan om vad jägaren har att tillföra! ungefär samma sak.
        CA

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Förstå mig rätt, det skrevs ju att vargen inte hade något att tillföra den svenka faunan vilket är helt fel, och då ställde jag frågan om vad jägaren har att tillföra! ungefär samma sak.
          Javisst! Det där är ju inte fakta, utan åsikter.
          Vargen utgör definitivt ett mervärde i faunan, medan jägaren då närmast kan sägas ha ett underhållningsvärde. Det är då (bara) min åsikt.

Nå, om jag nu för omväxlings skull försökte vara lite seriös, kunde jag utveckla resonemanget kring ett ofta framfört argument för att jägarna gör nytta genom att reglera viltstammarna. Fanns det en naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur behövde ju inte mänskan gå in och manipulera (ofta med obalans som följd).
          Senast redigerad av Mikael W; 31 January 2010, 18:21.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• zenon
            Användare
            • September 2009
            • 168

I varje fall en jägare med lite innanför pannbenet. Bravo!!!

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Tillåter!! hade dom fått så hade dom nog skjutit av alla vargar i sverige.. eller har jag fel?
              Grejen är väl att det finns inga dom. Men troligen skulle ett fåtal drivit jakten ganska hårt på sina marker och andra inte. Tror inte alla jägare är lika rovdjursfientliga som vissa vill påskina, men kåren blir inte starkare än sina svagaste länkar i just den frågan.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av zenon
                I varje fall en jägare med lite innanför pannbenet. Bravo!!!
                Visst räknas han till jägarkåren, men i det här fallet tror jag mest han är journalist/författare med behov av att tjäna pengar, det gör man bäst genom att vara lite tvärtom sitt normala jag.

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Ursprungligen postat av tege
                  Nu tycker jag det verkar vara tio mot en, näst intill mobbing. (tänker på snarten)
                  Från min sida kan jag bara säga att jag mobbar inte, bara argumenterar, så tänk på vad du skriver.

Vad som står på Agrias sidor tar jag mer som en uppmaning till jägarna och övriga hundägare. De e väl klart att jägarnas hundar tar mer stryk och drar på sig mer skador än övriga hundraser. Av alla hundar i det här landet så ligger det stora flertalet på sofflocket året runt.
                  Sen har vi jakthunden som åtminstone får jobba rejält 4-6 månader under året. Greyhounden tävlar man med så där jobbas det rejält när dom inte är skadade, liksom dom raser man använder som draghundar. Tycker man kan jämföra dom här hundarna med idrottsmän antingen är dom aktiva eller så är man skadad och behöver lite vård.
                  Vad som står på Agrias hemsida är att jakthundar är de sämst försäkrade av alla hundar och det alltför ofta händer att jägare kopplar loss otränade hundar för lösdriftsjakt. Även om hunden jobbar 4-6 månader/år, så måste den förberedas inför säsongen, där ägaren ger sig ut och joggar eller cyklar med den + anpassar fodret inför jaktsäsongen.

Oavsett vilka risker man tar när man släpper sin hund, så har det med vargen kommit in en spelare till på plan, den kan man göra någonting åt genom att jaga.
                  Spelar ingen roll om det förutom varg även funnits sibiriska tigrar och snöleoparder i Sverige. Kopplar man loss sin hund får man skylla sig själv om den blir riven. Det går väl att driva viltet utan hund eller? Det är ju helt orimligt att utrota vargen bara för det. Hur skulle det se ut om man resonerade likadant med alla andra djurarter som ställer till problem för oss?

Det hårda uttaget av älg står nog mest skogsbolagen för, dom är rädd om sina plantor, vill jaktlaget ha kvar sitt arrende så är det bara åka ut skogen och jaga tills markägeren är nöjd. Dom sista åren har det tagit så hårt på stammarna att det blivit svårt att fylla sin tilldelning. Är man ett litet jaktlag som kanske ska skjuta en eller två älgar och sen plötsligt får varg på skogen då blir det riktigt svårt att fylla sin älgkvot. Då får man åka till ICA hela vintern, fy vad äckligt det måste vara för en jägare som normalt har frysen full.
                  Precis vad jag antydde ovan. För skogsägarna är inte vargen ett problem, utan snarare en tillgång. Hade skogsägarna fått bestämma hade vi inte haft mycket älg och rådjur kvar. Ja stackars jägare som tvingas äta samma mat som alla vi andra.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Ursprungligen postat av snarten
                    Har du sett en vargtagen älgko på vårvintern? 150 m från kon låg hennes ofödda kalvar. Blir älgkor hetsjagade, "kastar" de kalvarna. Men i det här fallet hade vargarna dragit ut kalvarna, medans kon sprang och inte ens det räddade hennes liv. Djurplågeri säger jag, naturen gång säger ni. Jag dödas då hellre av en kula än bli söndertrasad medans man lever.
                    Det är naturens gång. 75 % av alla fågelungar som kläcks på våren dör innan de blivit vuxna och betänk då att en avsevärd mängd inte hinner kläckas innan de blir uppätna. Vissa rovdjur äter av sina byten utan att först avliva bytet. Vissa insekter lägger ägg i andra och när larverna kläcks ur äggen äter de av värden. En lejonhane som tar över en annan lejonhanes flock dödar alla ungar i flocken, inte för att äta dem utan för att det inte är hans ungar. En mård kan spendera flera timmar på att gnaga sig igenom en fågelholk för att komma åt fågelungarna i den. Detta är endast ett fåtal exempel på grymheter som djur begår mot varandra. Så ja, naturen är grym, det är bara att inse och acceptera.
                    Senast redigerad av Lundensis; 31 January 2010, 20:30.

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Ursprungligen postat av snarten
                      Kompromiss!!! Vi lever med skiten, vad har en stadsbo gjort? De gnäller för en djurart som inte har något som helst att tillföra den svenska faunan.
                      Jodå, stora predatorer har mycket stor betydelse för övrig fauna, det finns det mängder med forskning som visar. Det gäller i hela världen.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                        Från min sida kan jag bara säga att jag mobbar inte, bara argumenterar, så tänk på vad du skriver.
                        Kanske skulle varit ett smile från min sida, ursäkta om du tog illa upp.

Vad som står på Agrias hemsida är att jakthundar är de sämst försäkrade av alla hundar och det alltför ofta händer att jägare kopplar loss otränade hundar för lösdriftsjakt. Även om hunden jobbar 4-6 månader/år, så måste den förberedas inför säsongen, där ägaren ger sig ut och joggar eller cyklar med den + anpassar fodret inför jaktsäsongen.
                        Hittar faktiskt inte det du försöker antyda på agrias hemsidor, men där finns faktiskt en del skötselråd som dom hämtat direkt från svenska jägarförbundet. Att hundar behöver träning står nog i dom flesta hundböcker.

Spelar ingen roll om det förutom varg även funnits sibiriska tigrar och snöleoparder i Sverige. Kopplar man loss sin hund får man skylla sig själv om den blir riven. Det går väl att driva viltet utan hund eller? Det är ju helt orimligt att utrota vargen bara för det. Hur skulle det se ut om man resonerade likadant med alla andra djurarter som ställer till problem för oss?
                        Tror inte jag har påstått att vargen ska utrotas, men jag förstår att det uppstår frustration när man inte kan jaga med lös hund för att man har varg i skogen.

Precis vad jag antydde ovan. För skogsägarna är inte vargen ett problem, utan snarare en tillgång. Hade skogsägarna fått bestämma hade vi inte haft mycket älg och rådjur kvar. Ja stackars jägare som tvingas äta samma mat som alla vi andra.
                        Tror faktiskt en del skogsbolag förbjudit jakt på björn i sina skogar, troligen för att hjälpa jägarna på traven att hålla nere älgstammarna.
                        Vissa andra skogsbolag tjänar pengar genom att upplåta dyr älgjakt åt penningstinna turister.

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Visst räknas han till jägarkåren, men i det här fallet tror jag mest han är journalist/författare med behov av att tjäna pengar, det gör man bäst genom att vara lite tvärtom sitt normala jag.
                          Tvärtom så är det en mycket seriös artikel och Jan Guillou är känd för sin omfattande research inför det han skriver. Att han dessutom är jägare ger extra tyngd åt artikeln.

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Jodå, stora predatorer har mycket stor betydelse för övrig fauna, det finns det mängder med forskning som visar. Det gäller i hela världen.
                            Konstigt att den svenska faunan överlevde när det inte fanns varg i landet Då har vi ju ett starkt skäl till att plantera in varg i både norrland och skåne, annars lär ju allt vilt försvinna....om forskningen visar det

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

Hej

Här kan man göra något positivt åt saken:
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ravenskog
                                Användare
                                • March 2007
                                • 311

Vad har jägaren att tillföra den svenska faunan om jag får fråga?
                                Vad har ikke-jägare att tillföra den svenska faunan? Det är inte så många som hjälper djuren när det är extrema förhållanden för dom, förutom jägarna.. Vilka är det som får leta rätt på och förkorta lidandet på den mängd trafikskadade djur, som oaktsamma bilister mejar ner?

Kommentar

Arbetssätt...