Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zenon
    Användare
    • September 2009
    • 168

Eller för lite tjuvjakt?...

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Kanske helt enkelt för mycket trafik på vägarna........
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Det beror väl på fler älgar och rådjur även om det kanske inte är lika mycket rådjur som på nittiotalet.

Självklart skulle en mycket stor rovdjursstam kunna hålla ner detta men skogsbruket tillverkar perfekta förhållanden för älg och råddjur så detta är knappast realistiskt.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 19 January 2010, 16:37.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Såvitt jag begriper är det två faktorer som påverkat viltolyckorna - många älgar/rådjur/vildsvin samt snö - då ger sig viltet gärna ut på vägarna för att komma åt saltet.

Hilsen,

/P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• mantis777
            Användare
            • October 2008
            • 204

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Såvitt jag begriper är det två faktorer som påverkat viltolyckorna - många älgar/rådjur/vildsvin samt snö - då ger sig viltet gärna ut på vägarna för att komma åt saltet.

Hilsen,

/P
            Precis som Patrik säger så beror det på den extrema kylan och mycket snö. Viltet har även ökat tillfälligt pga de stora stormarna som varit de senaste åren. Mycket mat = många ungar
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Det var snack om detta redan inför älgjakten och då var det ju ingen snö.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Det är ju för mycket rovdjur i skogarna....därför ger dom sig ut på vägarna och söker skydd
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• mantis777
                  Användare
                  • October 2008
                  • 204

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det var snack om detta redan inför älgjakten och då var det ju ingen snö.
                  Jag tror (som jag skrev innan) att det är så att viltolyckorna ökat pga att de finns fler just nu pga mer föda de senaste åren (och att t ex vilsvinen ökat lavinartat i Sverige) vilket självklart leder till fler olyckor. (hände samma sak med EU-mopparna, fler moppar = fler olyckor...)
                  Sen under vintertid söker djuren sig bort från den djupa snön och då rör sig på områden med mindre snö dvs t ex på vägar vilket även det leder till ökat antal viltolyckor.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

...eller så kanske det är så att stammarna av vilt (älg, rådjur och vildsvin) har blvit så stora att allt fler trängs ut på vägarna. De konkurrerar trots allt om maten och utrymmet. Det finns massor med forskning som visar på att när populationstätheten blir tillräckligt hög, söker sig vissa individer nya områden för födosök, dvs populationen tar mer utrymme i anspråk.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Jag tror inte på att viltet trängs ut på vägarna. Där finns ingen mat, så varför skulle de vara där om de inte har någon anledning? Vid snö finns saltet, men varför annars? Helt enig om forskningen, men en ökad population lär ta vägen någonstans där det finns mat.

Osäker på om älg/rådjur ökat särdeles egentligen. Iaf rådjur tror jag har minskat något, lodjuren är effektiva när det finns snö. I det jaktområde (södra Dalarna) jag känner till har rådjuren minskat otroligt i antal efter att lodjuren ökat. Jag är övertygad om att rådjur kommer att trängas undan rätt bra i de områden som har mycket snö på vintern. Fast samtidigt kanske de ökar i andra områden... Men visst - jag VET inte, spekulerar bara. Rådjur står ändå för största antalet viltolyckor, efter det kommer älgen.

Vildsvinen vet jag inte var de ligger i statistiken, men de har definitivt ökat kraftigt och lär fortsätta göra så. Tror bestämt att de kommer utöka sin andel i olyckorna, de är luriga att jaga (och jag är rätt tveksam till predation på dem, det är aggressiva rackare - vilka djur klarar av att döda vildsvin liksom?). Vildsvin och grävling är de djur jag har störst respekt för i vår natur... de är lätta att gå på om man är skogsvan, och backar sällan om de blir överraskade.

Hilsen,

/P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 January 2010, 06:53.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Laban
                        NCS Medlem
                        • January 2013
                        • 195

Jag hörde på radio Uppland att djuren också använder vägarna för att transportera sig då det är mycket snö.
                        Cheers,
                        Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Jag tror inte på att viltet trängs ut på vägarna. Där finns ingen mat, så varför skulle de vara där om de inte har någon anledning? Vid snö finns saltet, men varför annars? Helt enig om forskningen, men en ökad population lär ta vägen någonstans där det finns mat.

Osäker på om älg/rådjur ökat särdeles egentligen. Iaf rådjur tror jag har minskat något, lodjuren är effektiva när det finns snö. I det jaktområde (södra Dalarna) jag känner till har rådjuren minskat otroligt i antal efter att lodjuren ökat. Jag är övertygad om att rådjur kommer att trängas undan rätt bra i de områden som har mycket snö på vintern. Fast samtidigt kanske de ökar i andra områden... Men visst - jag VET inte, spekulerar bara. Rådjur står ändå för största antalet viltolyckor, efter det kommer älgen.

Vildsvinen vet jag inte var de ligger i statistiken, men de har definitivt ökat kraftigt och lär fortsätta göra så. Tror bestämt att de kommer utöka sin andel i olyckorna, de är luriga att jaga (och jag är rätt tveksam till predation på dem, det är aggressiva rackare - vilka djur klarar av att döda vildsvin liksom?). Vildsvin och grävling är de djur jag har störst respekt för i vår natur... de är lätta att gå på om man är skogsvan, och backar sällan om de blir överraskade.

Hilsen,

/P
                          Nu menade jag inte att vägarna blir nya habitat för det utökade viltet, utan att när populationstätheten blir för hög söker vissa individer sig nya områden och då måste de röra på sig, vilket innebär att många av dem måste passera över vägar för att finna nya revir/områden/habitat och ju fler de blir desto fler korsar vägar. Sen är det ju så att det inte bara förekommer konkurrens om livsmiljön inom arten, utan även mellan olika arter.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ni kan väl ändå inte på allvar mena att det inte finns en korrelation mellan populationernas storlek och antal viltolyckor. Det är självklart inte det enda, men det är en viktig faktor.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mantis777
                              Användare
                              • October 2008
                              • 204

/P
                              När snöskottaren varit framme dras det upp bar mark med gräsrester etc. Det är mat för viltet. Sen om de trängs ut på vägen vet jag inte men de går dit där det är lättast att hitta mat förmodar jag.
                              Senast redigerad av mantis777; 20 January 2010, 18:00.

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Källsöppet ikväll kl. 22.40 på tv4 kommer att ta upp vargjakten.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...