Vargjakt!
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag är inte hundra på att det var 12000, men det var någon siffra de nämnde på radio, vilket man ju inte kan lita på kanske.Kommentar
-
Kommentar
-
Förklara vad "grunden för jakten" innebär.
Om jag inte missminner mig helt fel var väl kvoten för älg 2009 i hela Östergötland nära noll !? Varför?
Å här i Södermanland kliar man sig i huvet över varför älgen är mindre idag och mkt mindre repruduktiv än för 15-20 år sedan... ¨Här går ju argumentet om "reglering" tvärbort. Fan jägare ,erkänn (inte möjligtvis just du) att man skjuter så länge och mkt man får. Var inverteringen missräknad hänger man inte läpp särskilt länge för det.
Är det månne pga liknande "grunder" vargen,till viss del, får bära hundhuvud likt sälen??
Btw;Var finns statistiken över antalet jägare kontra viltjaktkvoten?Kommentar
-
Ena stunden jagar man för att det är roligt den andra för att det är en inkomst? Enligt mig är jakt just jakt. Det finns inga garantier för att man får fälla något djur. Detsamma gäller vargen. Ibland får den gå hungrig...Kommentar
-
Det här är inte rätt. Hur många jägare har inte lobbat för jakten under åratal? Det är en mastodont lobbyverksamhet i Sverige när det gäller jakt som kan motsvaras av USA´s lobbyverksamhet runt rätten att ha vapen.
Att skylla på staten och säga att jägarna är ett lojalt folk som bara gör det mäster säger är naivt och löjligt!
Jag känner jägare som absolut agerar som Zaphi beskriver...och jag vet också att det är ett brett hat mot varg där en del anser att vargen inte har att göra i vårt land med argument att vargen inte normalt sett tillhör landskapets djurflora.
Rädsla föder hat och det är just detta det handlar om. Folk är rädda för stora stygga vargen och därför är det legalt att ge sig på varg. Att det blev överskjutning kunde en idiot gissat sig till!Kommentar
-
Om man nu bestämt sig för att man gillar att skjuta ihjäl djur och bli jägare så skall det väl i alla fall vara en utmaning att jaga? Det fuskas mycket skulle jag tro. På fot och med pilbåge tycker jag vore mer rättvist. Hur kan man vara stolt över att skjuta ett djur som inte hade en chans att överleva?Kommentar
-
Hahahaha.....Ja och Stockholm kan ha lejon......tack för dagens skratt.Kommentar
-
Att anföra rädsla som argument för vargjakt är ju urbota löjligt, ett vanligt knep i många debatter när sakargumenten tryter så anklagar man motståndarna för "rädsla". Allt handlar ju som vanligt om Ekonomi, Jag agerar oftast efter vad som är bäst för ekonomin, Det är detta det handlar om, de som lider ekonomiska försluster pga varg vill ha 0 vargar i sin närhet men gärna en stam i någon nationalpark lång borta.
Jag känner ingen som hatar vargar, det är snudd på omöjligt att hata ett djur.
Jag tycker vi skall lämmna alla fåniga känslor och sköta debatten med sakargument.Kommentar
-
men det är klart den kräver ju mycket stora bytesdjur för inte kan den jaga råttor och duvor som vi har överskott av med det där gapet..Kommentar
-
Kommentar
-
Om man nu bestämt sig för att man gillar att skjuta ihjäl djur och bli jägare så skall det väl i alla fall vara en utmaning att jaga? Det fuskas mycket skulle jag tro. På fot och med pilbåge tycker jag vore mer rättvist. Hur kan man vara stolt över att skjuta ett djur som inte hade en chans att överleva?
- inga fortskaffningsmedel, man får bara röra sig till fots eller ligga i bakhåll
- inga vapen, man får bara använda sina händer och tänder
- det ska vara ca 50/50 vilkendera som överlever.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
En äkta finsk mentalitet helt klart. Jag dansar hellre med vargar.Kommentar
-
Om jag fick rösta så skulle jag vilja haft en Sabeltandad tiger, http://sv.wikipedia.org/wiki/Smilodon
men det är klart den kräver ju mycket stora bytesdjur för inte kan den jaga råttor och duvor som vi har överskott av med det där gapet..Kommentar
-
Från det ena till den andra. Jag vill komma åt Tropheus-tråden som fanns på Forumet i går. Hur gör jag?Kommentar
Kommentar