Mjuk bakgrund av madrass.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Back
    Användare
    • February 2010
    • 46

... och ytterligare ett par.

Kommentar

• Big_Sal
      Användare
      • May 2010
      • 315

vad är det för malar som går där? och övrig besättning också för den delen...

Kommentar

• Back
        Användare
        • February 2010
        • 46

Ursprungligen postat av Big_Sal
        vad är det för malar som går där? och övrig besättning också för den delen...
        Bilderna togs för snart två år sedan. Så var där fyra st Sorubim elongatus (tre små och en gammal). Två olika Panaque-sugmalar, ett par öronålar (pansarålar), Fjärilsfisk, och en Synodontis schall.

Tyvärr har jag sedan dess haft två dumma vattenincidenter pga. korkat slarv och idag är bara en sorubim och Synodontis-malen kvar (skäggtömmarna syns under ormbunkarna till höger). Där finns även en Pterygoplichthys joselimaianus (skymtar längst till vänster i bilden) och ett litet gäng sorgmantlar.

Lite "down" just nu pga. det senaste slarvet - vilket iofs var rätt underligt - med i övrigt normala vattenvärden (vad jag kunde mäta) men en rejäl ph-dipp som jag inte upptäckte i tid (läs. mätte upp i tid). Brukar ju annars mäta ph mest hela tiden och har konstant haft riktigt lämpliga värden för e fiskar som huserar i tanken. Men lagen om alltings jävlighet slog till och när jag försummade ph-mätningen hände något och det blev super-surt.

Så här ser det ut idag. Har just nu lite onödigt mycket alger.

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Om nån precis som jag har missat hela backstoryn till den här tråden så verkar starten vara den här artikeln av Sune Holm, som gav upphov till den här tråden.

Kommentar

• Back
            Användare
            • February 2010
            • 46

Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Om nån precis som jag har missat hela backstoryn till den här tråden så verkar starten vara den här artikeln av Sune Holm, som gav upphov till den här tråden.
            Intressant med den andra madrass-tråden. Jag hade missat den.
            Absolut tveksamt med både cellulosa och flamskyddsmedel och jag hade en hel del ångest över det när madrassen väl var i akvariet. Innan dess fanns inte mycket annat än Sune Holms artikel att läsa.

Jag har fortfarande kvar madrassen i akvariet. Har som jag tidigare skrev haft två vattenkvalitets-incidenter under dessa två år. Just nu tenderar ph ständigt att sjunka förvånansvärt snabbt och jag får byta vatten oftare och mer än normalt. Råkar ha slut på kh-testare och inte haft möjlighet att åka in till "stan". "Normala" giftnivåer (nitrit osv) ger inga utslag. Jag har dessutom få fiskar och hög filtreringsförmåga just nu. Orsakerna till det nu plötsliga instabila vattnet (ph) hittar jag inte.
            Därför har jag sakta men säkert börjat fundera på om det kunde vara dags att plocka bort madrassen ifall den ställer till jävelskap.

Nästa bakgrund jag gör kommer att byggas av filtermatta.

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

Ursprungligen postat av Back
              Intressant med den andra madrass-tråden. Jag hade missat den.
              Absolut tveksamt med både cellulosa och flamskyddsmedel och jag hade en hel del ångest över det när madrassen väl var i akvariet. Innan dess fanns inte mycket annat än Sune Holms artikel att läsa.

Jag har fortfarande kvar madrassen i akvariet. Har som jag tidigare skrev haft två vattenkvalitets-incidenter under dessa två år. Just nu tenderar ph ständigt att sjunka förvånansvärt snabbt och jag får byta vatten oftare och mer än normalt. Råkar ha slut på kh-testare och inte haft möjlighet att åka in till "stan". "Normala" giftnivåer (nitrit osv) ger inga utslag. Jag har dessutom få fiskar och hög filtreringsförmåga just nu. Orsakerna till det nu plötsliga instabila vattnet (ph) hittar jag inte.
              Därför har jag sakta men säkert börjat fundera på om det kunde vara dags att plocka bort madrassen ifall den ställer till jävelskap.

Nästa bakgrund jag gör kommer att byggas av filtermatta.
              Skummer baserade på polyuretan kan brytas ner pga hydrolys.Det är frammförallt de esterbaserade uretanerna vilka är känsliga, eterbaserade har en betydligt högre beständighet.I nedbrytningsprodukterna finner man ofta olika karboxylsyre föreningar vilket ju borde ge en sur reaktion. Ett skum vilket brutits ner pga hydrolys känneteckans av kraftig missfärgning...blir kraftigt gult, tappar mekaniska egenskaper typ drag & rivstyrka, sättningsegenskaperna försvinner dvs trycker du till med tummen fjädrar det inte tillbaka...tillslut blir också skummet klibbigt...

Kolla hur det känns. Jag gillar inte klibbiga skum.
              -------------------
              Mats

Kommentar

• Back
                Användare
                • February 2010
                • 46

Ursprungligen postat av Suma
                Skummer baserade på polyuretan kan brytas ner pga hydrolys.Det är frammförallt de esterbaserade uretanerna vilka är känsliga, eterbaserade har en betydligt högre beständighet.I nedbrytningsprodukterna finner man ofta olika karboxylsyre föreningar vilket ju borde ge en sur reaktion. Ett skum vilket brutits ner pga hydrolys känneteckans av kraftig missfärgning...blir kraftigt gult, tappar mekaniska egenskaper typ drag & rivstyrka, sättningsegenskaperna försvinner dvs trycker du till med tummen fjädrar det inte tillbaka...tillslut blir också skummet klibbigt...

Kolla hur det känns. Jag gillar inte klibbiga skum.
                Obehaglig information. Men bra.
                Oberoende om min madrass ställer till bekymmer eller inte ska den ut inom kort. Blir täta vattenbyten fram tills jag har tid och möjlighet att göra något åt det. Den kommande julhelgen tycks än en gång vara mera än bara en helg.

Kommentar

• wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

är det någon som testat epiweb till mjuk bakgrund?

Var får man tag på billig svart filtermatta idag, Daniels tips verkar inte ha webbshop längre?
                  Senast redigerad av wofflan; 09 March 2012, 10:57.
                  Mvh Fredrik

Kommentar

• wofflan
                    NCS Medlem
                    • September 2003
                    • 660

ingen som gjort någon mjuk bakgrund nyligen?
                    Mvh Fredrik

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Lyfter upp den här gamla tråden igen då jag kommer använda mig av svartfiltermatta till ett kommande projekt för att skapa en "mudbank" vägg.

Inte så att någon mer som har vågat sig på det här?

Kommentar

• Erik Åhlander
                        Användare
                        • September 2006
                        • 796

Jag tog bara vit skumgummi, 5 cm högre än innermått och kanske 20-30 cm längre än innerlängd. Bakom det veck som bildades klämde jag ned en billig dammpump 4000 l /h. Massor med grenar som jag delvis stack fast i bakgrunden och lät hänga ned. Skar även några jack med rakblad i överkant där jag planterade Cryptocoryne. Jag fyllde på med riktigt skitigt akvarievatten (svartvattensakvarium). Efter 20min med pumpen på var vattet klart och bakgrunden hade en naturlig ganska mörk gråbrun färg.

Tanken var att immitera åbrink med nedhängande rötter - "sällskapsakvarium" med mestadels malar och grönlingar. Akvariet 150x50x50 på 375 liter så hade jag hoppats att det skulle bli en rejäl fors, men det hade troligen behövts minst 12000 l / tim för att få riktig fart på vattnet. (Normalt kör jag low-tech utan teknik)

Det gick snabbt och enkelt. JAg tror bakgrunden gick på runt 300kr totalt. Så stor filterkapacitet att jag skulle kunnat ha växtätande fiskar. Jag är mycket nöjd med resultatet som gått ett halvår nu.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Jag tog bara vit skumgummi, 5 cm högre än innermått och kanske 20-30 cm längre än innerlängd. Bakom det veck som bildades klämde jag ned en billig dammpump 4000 l /h. Massor med grenar som jag delvis stack fast i bakgrunden och lät hänga ned. Skar även några jack med rakblad i överkant där jag planterade Cryptocoryne. Jag fyllde på med riktigt skitigt akvarievatten (svartvattensakvarium). Efter 20min med pumpen på var vattet klart och bakgrunden hade en naturlig ganska mörk gråbrun färg.

Tanken var att immitera åbrink med nedhängande rötter - "sällskapsakvarium" med mestadels malar och grönlingar. Akvariet 150x50x50 på 375 liter så hade jag hoppats att det skulle bli en rejäl fors, men det hade troligen behövts minst 12000 l / tim för att få riktig fart på vattnet. (Normalt kör jag low-tech utan teknik)

Det gick snabbt och enkelt. JAg tror bakgrunden gick på runt 300kr totalt. Så stor filterkapacitet att jag skulle kunnat ha växtätande fiskar. Jag är mycket nöjd med resultatet som gått ett halvår nu.

Häftigt, hade varit kul med lite bilder!

Kommentar

• Olivaw
                            Användare
                            • July 2012
                            • 115

Såg i tråden att Plasti Dip används emellanåt. Intressant! Jag säljer sånt själv nämligen (eller rättare sagt där jag jobbar) så jag har ju tillgång till det.. Nån som har provat?

Kommentar

• Suma
                              Användare
                              • January 2011
                              • 606

Ursprungligen postat av Olivaw
                              Såg i tråden att Plasti Dip används emellanåt. Intressant! Jag säljer sånt själv nämligen (eller rättare sagt där jag jobbar) så jag har ju tillgång till det.. Nån som har provat?

Skulle nog vara lite försiktig med det..kolla varuinformationen.
                              -------------------
                              Mats

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

Ursprungligen postat av Suma
                                Skulle nog vara lite försiktig med det..kolla varuinformationen.
                                Av olika sajter på nätet att döma Plasti Dip har använts i mängder av akvarieprojekt med gott resultat, framför allt i USA.

Tex: http://www.cichlid-forum.com/phpBB/v...c.php?t=232326

Jag satt häromdagen och planerade en beställning från UK. Här i Sverige är det absurt dyrt. Conrad ska ha 200 kr för en 2 dl burk! På plastidip.co.uk kostar 750 ml 14,50 pund. Men sedan tillkommer frakt på 33 pund.

Någon i Malmötrakten som är sugen på en sambeställning för att minska fraktkostnaden??
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

Arbetssätt...