Mjuk bakgrund av madrass.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Back
    Användare
    • February 2010
    • 46

Madrass-projekt del 2

I förra inlägget skrev jag att jag hade för lite lim. Mängden var väl drygt 1,6 liter eftersom det handlade om 5 st 1/3-litersflaskor.
    Tanken var att bakgrunden skulle vara en något så när jämn övergång från torvbrunt i överkant till mer sandfärger mot nederkanten och den sand jag har som bottenmaterial.
    Ville alltså att det inte skulle vara en stor kontrast mellan botten och bakgrund. Försökte röra ner ett pigment vid namn Van Dyck-brun i limmet. Det är ett rätt mörkt pigment och jag hoppades att det skulle ligga som ton bakom torv och sand.
    Men se det ville sig inte. Pigmentet vägrade blanda sig med limmet. Jag borde först ha rört ut pigmentet med vatten för att på det sättet få en pigment-smet att röra ner i limmet. Då hade det säkert fungerat som jag tänkt. Nu rörde jag ner en massa luft i limmet och det innebar att det började stelna till klimpar här och var. Blev extra bråttom då. Hällde således istället ut lim på bakgrunden och strödde pigmentet över samt gnuggade in det i limmet direkt på bakgrunden. Fungerade sisådär men i alla fall bättre än inte alls. Sedan strödde jag på torv och sand där jag ville ha sådant och gnuggade även in de ingredienserna så gott det gick.

Limmet gick jämnt ut. När sista droppe var spenderad var bakgrunden i stort sett täckt - trodde jag.
    På vissa ställen hade det ändå blivit "hål" och eftersom det var lite bråttom med allt så fick hålen helt enkelt vara. Planen var ändå att lägga in lite ormbunkar och javamossa i bakgrunden så de kunde gott placeras så att de täckte dessa missar.

Limmet torkade väldigt snabbt. Möjligen är det snarare så att det härdar i kontakt med syre. Det vet säkert någon annan. Möjligen också en orsak problemen som beskrevs i förra inlägget och som handlade om vått lim inne i madrassen ännu ett dygn efteråt.
    Förmodligen inkapslades en hel del lim och det kom aldrig åt att torka.

Att jag fick skölja och vatten-misshandla hela bakgrunden rejält innebar också att jag effektivt tvättade och nötte bort all torv och sand som fanns på ytan. Nu var bakgrunden bara gråtråkig och såg inte alls ut som planerat. Men jag placerade den i akvariet ändå. Under vattnet såg det inte så pjåkigt ut trots allt. Men det hade blivit en klippvägg och absolut ingen jordsluttning. Snittade upp vid de vackert ljusa madrass-lysande limhålen och planterade växter för att dölja eländet.

Men i slutändan var det ingen estetisk katastrof att madrassen lyste igenom eller var fullt synlig på sina ställen. Idag tre veckor senare är de ytorna bruna och hela bakgrunden har trots allt ett acceptabelt utseende. Javamossan börjar sakta men säkert etablera sig och kommer väl att bli invasionsartad så småningom men det är ett annat och senare problem. Alger kommer också att fästa och ge mer naturlighet till bakgrunden.

Filtervadden som jag kilade in vid sidorna har också fått naturfärger. Ytterfiltrets insug är bakom madrassen och det verkar arbeta fint. Jag vill tro att jag med det har en än mer effektiv filtrering förutsatt att vattnet sipprar något så när jämnt genom madrassen.

Nästa projekt ska göras annorlunda:
    Då blir det riktiga filtermattor och de ska gå ner över bottnen också. Blir en kombination av tjocka och tunna filtermattor. Delen som går över botten behöver inte limmas.
    Lim ska jag ha gott om - riktigt rikligt faktiskt. Pigmenten ska vätas innan de rörs ner i limmet. Sedan ett nytt limlager för torv och sand att fastna i.

Kom nu inte dragandes med flamskyddsmedel och andra radioaktiva 70-talsDDT-ämnen som lösgör sig i vattnet och dödar allt i sin väg.
    Senast redigerad av Back; 06 February 2010, 22:46. Anledning: stavfel

Kommentar

• Back
      Användare
      • February 2010
      • 46

Fick avbryta skrivandet i förra inlägget och plocka ut mina båda Pansarålar som hittat in i bakgrunden vid etta hörnet. Nu är det riktigt tätpackat med filtervadd på det stället. Med de där ålarna är duktiga på att trycka sig in här och var.
      Senast redigerad av Back; 06 February 2010, 22:44. Anledning: snavfel

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Ursprungligen postat av polle
        Det var ju en tredjedel av svenska priser.
        Vad kostade frakten, sådär ungefär?
        Frakten framgår om du registrerar dig och lägger varor i varukorgen.

Min frakt gick på 16,40 euro. Jag beställde 8 filtermattor 50x100x4cm för ca 82 euro inklusive frakt.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Jag har inte kommit längre med mitt projekt, och det får nog vila ett tag till. Men jag har stött på ett annat medel som skulle kunna vara ett alternativ till latex. Plasti-dip.

Det finns i flera färger och transparent, brunt eller svart skulle nog vara intressanta för bakgrundsbygge. En googling på nätet visar att det används en hel del i akvarier i USA, inte minst i saltvattensakvarier, så det lär inte vara giftigt.

Det används då framför allt till att vattentäta och klä in tex magnethållare och metaller som används i akvariet men inte får komma i kontakt med saltvatten.

Jämfört med latex verkar det vara mycket mindre lättflytande, vilket kan vara både nackdel och fördel.

Det kanske är svårare att pensla ut. Å andra sidan rinner det nog inte ner i madrassen i lika stor utsträckning.

Det har tidigare funnits först på Clas Ohlson sen Jula men har utgått på båda ställena. Jag funderar på att beställa från den engelska shoppen.
          Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Tack för bra redogörelser av dina erfarenheter Back! Tillsammans ska vi nog kunna utveckla det ultimata tillvägagångssättet för att tillverka madrassbakgrunder.
            Centralamerika 2006

Kommentar

• Fishimport
              Användare
              • December 2009
              • 53

Bilder hade ju ingen dött av back
              Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
              http://Www.Pontax.se Min hemsida
              Parachromis

Kommentar

• Back
                Användare
                • February 2010
                • 46

Ursprungligen postat av Fishimport
                Nej förmodligen inte.
                Är i nuläget inte medlem i NCS och vad jag kan få ut av detta forums regler och funktioner så kan jag heller inte bifoga bilder i mina inlägg.

För icke-medlemmar verkar det vara så intensiv bildspärr till NCS så jag kunde inte ens maila en bild på en ciklid (Retroculus xinguensis) till artregistret.
                Testade tre gånger men ingen bild kom fram till webmaster. Har inte undersökt vidare varför det jäklades. Lite synd dock. Finns ingen bild på den sedan tidigare. Men man kan väl skicka via andra vägar om det behövs.

Finns förresten en översiktsbild av tanken på PlanetCatfish. Samma nick där som här. Men man måste kanske vara registrerad för att få se användarnas akvariebilder.
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                Senast redigerad av Back; 17 February 2010, 18:42. Anledning: stavfel och meningsuppbyggnad och länk

Kommentar

• Robin Floridan
                  Användare
                  • December 2007
                  • 91

Ursprungligen postat av Back
                  Nej förmodligen inte.
                  Är i nuläget inte medlem i NCS och vad jag kan få ut av detta forums regler och funktioner så kan jag heller inte bifoga bilder i mina inlägg.

För icke-medlemmar verkar det vara så intensiv bildspärr till NCS så jag kunde inte ens maila en bild på en ciklid (Retroculus xinguensis) till artregistret.
                  Testade tre gånger men ingen bild kom fram till webmaster. Har inte undersökt vidare varför det jäklades. Lite synd dock. Finns ingen bild på den sedan tidigare. Men man kan väl skicka via andra vägar om det behövs.

Finns förresten en översiktsbild av tanken på PlanetCatfish. Samma nick där som här. Men man måste kanske vara registrerad för att få se användarnas akvariebilder.
                  http://www.planetcatfish.com/forum/m...&username=Back
                  Du kan annars köra varianten att bli medlem på tex http://photobucket.com/ ladd upp och sen länka... Gratis, enkelt och bra!
                  Jag är solipsist!

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av Robin Floridan
                    Du kan annars köra varianten att bli medlem på tex http://photobucket.com/ ladd upp och sen länka... Gratis, enkelt och bra!
                    Men den bästa varianten är väl att bli NCS- medlem?
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Robin Floridan
                      Användare
                      • December 2007
                      • 91

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Men den bästa varianten är väl att bli NCS- medlem?
                      Det är det säkert, jag blir det tids nog, men mitt intressen ligger lite för mycket på is just nu!
                      Jag är solipsist!

Kommentar

• Gäst

Hur går det med era madrasser?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Går extremt trögt är jag rädd. Men funderar på att göra en mindre test variant i ett 50 Liters för att pröva tekniken helt enkelt...

----------------------------------------------------

Är det bara jag som inte får upp något utbud på den tyska sidan längre

???

--------------------------------------------------------

När jag översatte sidan till engelska stog det ju att dom tyvärr har kursat.
                          Senast redigerad av FrePGun; 24 July 2010, 20:47.

Kommentar

• Back
                            Användare
                            • February 2010
                            • 46

Ursprungligen postat av A C-son
                            Hur går det med era madrasser?

Mvh/Andreas.
                            Madrassen är kvar bak i akvariet och den är nästan helt täckt med alger.
                            Visserligen är det i vanliga fall trist med alger men jag måste tillstå att bakgrunden är rätt OK med de korta svajande mörkgröna tofsarna. På andra ställen etablerar sig javamossa och ormbunkar sakta men säkert.
                            Kapade bara upp snitt i madrassen och "planterade".

Filterinsuget är bakom madrassen och vattnet måste alltså passera genom madrassen på väg till filtret. Ytterfiltret är ständigt lika rent och fint. Nästan så att jag är lite fundersam på om det är bra eller inte. Känns liksom "fel" att inte städa ur ett igengrötat ytterfilter.
                            Har ett par rätt känsliga firrar och de har hittills mått prima det senaste halvåret - vilket är lika med användartiden av madrassbakgrunden.
                            Helgalet kan det alltså knappast vara.

När jag tar nästa tank i bruk så tror jag absolut att jag igen använder någon typ av mjuk bakgrund.

Kommentar

• Tulle89
                              Användare
                              • August 2006
                              • 239

Sjukt intressant!

Ska man göra en bakgrund kan den likabra vara till nytta också. Smart!
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Back
                                Användare
                                • February 2010
                                • 46

Ursprungligen postat av Fishimport

Inga ciklider men lite av bakgrunden syns i alla fall.

Kommentar

Arbetssätt...