Hängrännefilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

Hängrännefilter?

Går och klurar på filtrering... Att kombinera innerfiltrets bekvämlighet och 'allt blött i karet' med ytterfiltrets relativa enkelhet vid rengöring och minimal inverkan i akvariemiljön. Går det?

Det finns egentligen bara ett område i karet som ofta är 'osynligt' för betraktaren och det är uppe vid ytan längs bakkanten. Jag har av och till under årens lopp klurat på hur det skulle kunna se ut. Alltifrån växtrännor med belysning ovanifrån till filterskum med centrumrör och javamossa på undersidan (fungerade OK, men blev klumpigt att göra rent).

540 liter akvarium, SA svartvatten är målet. Mindre jordätare som största firre. Möjliga mått 180x50x60 cm.

Räcker 18 liter filtervolym, tro?

Jag tänker mig en nylonnät, typ grövre myggnät som hänger i kanaler i 'pontoner' i karets längdriktning. I nätet läggs grovfibrig trädgårdtorv i ett cm-tjockt lager, sedan filterskum, 10 ppi, som skärs med en rundad yttre form och en inre 'ränna' därr tillflödet från pumparna fördelas antingen direkt i filterskummet ett via en mindre plastränna, cirka 2-4 cm bred.

Allt som allt blir det en liggande halvcylinder där 'smutsvattnet' går in på filtrets ovansida, i vattenytenivå, och sedan vidare genom skummet och slutligen ut i karet genom torven.

- En av poängerna blir att den 'grova' smutsen enkelt kan städas bort genom att suga längs den inre filterrännan.
    - Genom att vattnet virvlar upp i en kanal innan det går ner i filterskummet bör syrehalten i vattnet bli bättre och därmed ge baggarna hyfsade livsvillkor.
    - Slutligen passeras torven som mest fungerar som kamuflage, men som även bör kunna verka lite utjämnande m a p jonbalansen.

Vad tror ni?
    Senast redigerad av Helenai; 02 January 2010, 20:15.
    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Jag tror bra, men det kan förbättras. Svårt att förklara såhär, dessutom är jag sällan inne på detta forum.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

Jo, det är ju mycket glesare för min del med, på gott och ont.

Någon ledtråd m a p förbättringsförslag? Kan kanske abstrahera själv sedan.
      Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Jag hade inte använt nät, tror det är bättre med hela rännor med borrade hål i längst ned. Du tappar funktion om hela "rännan" släpper genom vatten.

Hilsen,

/P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...