Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

Ursprungligen postat av Johan F
    Kul Det blev inga Musanga?
    Vad sa man om maten där du köpte dem?

Jag brukar vänta 4-5 dgr innan jag ger dem väldigt lite mat de första veckorna framåt och hålla koll på att alla äter.

Innan du matar skall alla vara intresserade och komma fram, är det någon som är skum så ha ett extra öga på den när du matar. Äter den inte så måste du ta reda på orsaken.

Man kan mörklägga karet helt och hållet de första dygnen för att minska stressen.
    nej det vart red rainbow istället kunde inte motstå dom för dom var så snygga. Musanga var det heller inga fel dom var super fina också men inte lika som rainbowen ja om maten sa han att det var det ända han gav dom i mat väg. Alltså pellets nls och dom är pigga och följer fingret som om dom skulle få mat. Men jag väntar ett par dagar med att mata dom då. Men vad tror du om prinssesorna då. Är/blir dom för tuffa tror du ?

en till fråga ang vattenbyten hur ofta ska jag göra vatten byte 1g/veckan eller??? med tanke på min akvarievolym har bra filtrering 1 ytterfilter Fluval 405 + 2 st moduler som innerfilter

Mvh peter
    Senast redigerad av h0llowman; 10 December 2010, 11:45.

Kommentar

• Stephan E
      Användare
      • February 2005
      • 307

Stygga troffar

Jag har sedan några år ett gäng Tropheus red belly som plötsligt börjar bli ruskigt aggresiva. Brukar aldrig röra grupperna efter det jag köpt dem men nu funderar jag på att ta ut alla hanar förutom en för att eventuellt kunna få det lugnare i akvariet.
      Känns som att "dumma" hanar (som inte är snygga nog) kan få flytta till en annan burk.
      Antagligen så slänger jag i ett gäng ungdjur Kiriza för att det inte ska bli för lite fisk i burken.

Men som sagt är det någon som har provat att skicka ut nästa alla hanar för att eventuellt kunna få det lite lugnare i burken?
      Senast redigerad av Stephan E; 10 December 2010, 11:53.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• del piero
        Användare
        • April 2003
        • 3

fler glada troffar

Ursprungligen postat av Stephan E
        Jag har sedan några år ett gäng Tropheus red belly som plötsligt börjar bli ruskigt aggresiva. Brukar aldrig röra grupperna efter det jag köpt dem men nu funderar jag på att ta ut alla hanar förutom en för att eventuellt kunna få det lugnare i akvariet.
        Känns som att "dumma" hanar (som inte är snygga nog) kan få flytta till en annan burk.
        Antagligen så slänger jag i ett gäng ungdjur Kiriza för att det inte ska bli för lite fisk i burken.

Men som sagt är det någon som har provat att skicka ut nästa alla hanar för att eventuellt kunna få det lite lugnare i burken?
        Min vf Ikola-grupp bestod från början av 4 hanar + 22 honor; och alltihop leddes av en fantastiskt vacker best till hane som jagade alla andra från morgon till kväll.
        Efter ett halvår (egentligen obegripligt lång tid, men i bland tänks det mer än handlas) hade jag fått nog av hans terror och lyfte bort honom. Då återstod 2 hanar (den tredje hade gett upp under bestens regim) och dessa båda - jämnstora och jämnstarka - tog varsin fjärdedel av akvariet till revir, honona höll till i det övriga utrymmet och vips infann sig harmoni och balans och se´n dess sprutar de ur sig yngel och mår förträffligt. Under bestens tid i akvariet skedde inte en enda lek.

Med detta i minnet bestämde jag mig för att försöka finna fred i min Ilangi-grupp, där det var alldeles för aggresivt och mycket långt mellan lekarna. 5 hanar fick flytta och kvar finns 3, kanske 4 hanar tillsammans med drygt 20 honor och även här blev det lugnare och tätare mellan lekarna.
        -Det här kan ju var två turtillfällen som helt bottnar i slumpen, men det kan ju också vara så att kvarvarande hanar blir mindre aggresiva när de inte behöver försvara sin rang i hierarkin hela tiden - utan även hinner med annat....
        Jag valde bort alternativet med att bara ha en hane kvar, eftersom det kändes som att det var bra att de hade/har nå´n att mäta sig mot som slår tillbaka och inte mest tar emot i terrorbalanstanken...

Hoppas du får fason på de dina!

-Hurdana är red belly annars? Vackra förstås, men i övrigt?

Vänligt
        från
        christian o.
        vänliga hälsningar
        /christian o.

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Svår fråga, man vet ju aldrig om det går åt det hållet man är ute efter.
          Hur stort kar och hur många red belly, könsfördelning och ålder?

Hälsningar

Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• h0llowman
            Användare
            • April 2010
            • 106

tjoo hur ofta matar ni era troffar???? 1gång/dag eller varannan dag ?????

//// peter

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av h0llowman
              tjoo hur ofta matar ni era troffar???? 1gång/dag eller varannan dag ?????

//// peter
              1-2 ggr om dagen. Men det går säkert att ifrågasättas om det är nödvändigt.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Stephan E
                Användare
                • February 2005
                • 307

Ursprungligen postat av Johan F
                Svår fråga, man vet ju aldrig om det går åt det hållet man är ute efter.
                Hur stort kar och hur många red belly, könsfördelning och ålder?

Hälsningar

Johan
                Det är numera efter diverse elakheter uppdelade i 2 kar, 15 st i 375 liter samt ca 10-15 i ett 325 liters. De är ca 9-12 cm stora och fördelningen är väl 1/2 och det var tänkt att jag skulle börja tömma honor på yngel eftersom jag blivit kontaktad av en tysk om köp av en väsentlig mängd yngel.

RB finns idag inte att köpa i Tyskland (inga affärer har dem men säkert ett antal privatodlare). Prisbilden gör ju att det kan vara värt mödan att rota runt i burkarna.

Den som köpte ca 100 st RB i Danmark för några år sedan (från en perfekt röd minigrupp) verkar inte ha lyckats få upp några yngel eftersom man inte ser denna variant någonstans.

Trist om varianten skulle försvinna och då menar jag speciellt den röda eftersom den vita och gula inte är lika snygga.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Flyttade i morse 8 st Kasangayngel (nåja, tonåringar, 5-6 cm) från uppväxtakvariet till akvariet med föräldrarna. Hoppas att de inte blir ihjälslagna nu. Åtminstone var de piggt framme och tog för sig när jag matade efter vattenbytet.

Med föräldrarna, som är ca 15 stycken, går åtminstone 3 yngel på 2-3 cm, som har ruvats, släppts och hittills överlevt bland de vuxna fiskarna. Detta har inte hänt tidigare hos mig.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• h0llowman
                    Användare
                    • April 2010
                    • 106

Ursprungligen postat av tege
                    1-2 ggr om dagen. Men det går säkert att ifrågasättas om det är nödvändigt.
                    bump!! ingen mer som kan avslöja era matnings vanor =)...

sen hur ofta vattenbyte ?????

Kommentar

• Donkiwin
                      Användare
                      • November 2008
                      • 95

Ger mina ca 35 halvvuxna Ikolor räkmix ca 15*4 cm.
                      Detta får de varje kväll. Någon gång i veckan byter jag ut räxmixen mot granulat eller mot inget alls, dvs de får inget.

Vattenbyte, ca 1/3 --> 1/2 en gång i veckan. Vatten temperaturen är nog runt 25 grader. Håller inte slaviskt på vattenbytet utan ibland kan det gå 5 dagar mellan bytena och ibland 10.

Som sagt, det finns säkert många som har invändningar mot hur jag gör men jag har inga dödsfall samt att fisken ser välmående ut.
                      Senast redigerad av Donkiwin; 11 December 2010, 15:39. Anledning: Stavkråka

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Vattenbyte 30-40 % två gånger i veckan för moorii och en gång i veckan för andra troffar.

Matning en gång per dag (ja, jag vill egentligen mata 2 ggr/dag, men jag har börjat fuska de senaste åren). Tropical Spirulinaflingor och NLS Cichlid Formula. I princip också räkmix, men denna höst har det inte blivit.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Det är numera efter diverse elakheter uppdelade i 2 kar, 15 st i 375 liter samt ca 10-15 i ett 325 liters. De är ca 9-12 cm stora och fördelningen är väl 1/2 och det var tänkt att jag skulle börja tömma honor på yngel eftersom jag blivit kontaktad av en tysk om köp av en väsentlig mängd yngel.

RB finns idag inte att köpa i Tyskland (inga affärer har dem men säkert ett antal privatodlare). Prisbilden gör ju att det kan vara värt mödan att rota runt i burkarna.

Den som köpte ca 100 st RB i Danmark för några år sedan (från en perfekt röd minigrupp) verkar inte ha lyckats få upp några yngel eftersom man inte ser denna variant någonstans.

Trist om varianten skulle försvinna och då menar jag speciellt den röda eftersom den vita och gula inte är lika snygga.
                          Det låter som om det är alldeles för få per kar men du kanske har något annan troffe tillsammans med dem?

En sak som slog mig när jag såg videon är att du skulle kunna prova med att plocka ut nästan all inredningen det brukar lugna ner dem.
                          3000 liter med Tropheus
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

1-2 ggr per dag och ca 30% 2 ggr per vecka.
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• THORLEIF
                              Användare
                              • April 2007
                              • 406

Mange fodringer om dagen,SMÅ portioner....Jeg fodre gerne på fuldvoksne fisk 8-12 gange om dagen med flager via fodremaskiner imellem dette fodre jeg med pellets,sticks,wafers eller enda rejemix(bruger ikke så meget rejemix,det sviner i akvariet)vandskift 30-50 % 1-2 gange om ugen
                              Dansk Tanganyika Forum:
                              http://www.tago.dk/forum/
                              Lake Tanganyika på Facebook:
                              http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                              Video fra Tanganyika-søen
                              http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• Mangan
                                Användare
                                • November 2003
                                • 86

räkmix 1 gång/dag

vattenbyte ca 40% varannan vecka
                                Mvh
                                Mangan

Kommentar

Arbetssätt...