Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • msb
    Användare
    • September 2009
    • 314

Ursprungligen postat av maltandis
    Liten film på några nya firrar/yngel hemma hos oss.
    14 goldkiriza, 3 vanliga och 29 trewavasaepettrisar

Ser riktigt lovande ut Jocke
    Tropheus

Kommentar

• hollowman
      Användare
      • February 2006
      • 199

hmm beslut ångest !!!!! hur ska man inreda ett troffe kar igentligen är det bara efter tycke och smak ???? ..har satt igång ett 260 liter som jag har 6 st moduler aqua terra (igentligen är det 3 st som är itu sågade ) kan man köra så bara med moduler eller skaman ha annan sten också???? typ kalksten/hålsten eller dyligt ??? har bra vatten så jag skulle inte behöva något som höjer ph /kh .. min fråga är kan jag köra bara moduler eller är det bättre med lite annan sten som man gör lite grottor??? med tanke på att jag inte kör så stort akvarium???

mvh peter

Kommentar

• Micke_720
        Användare
        • November 2003
        • 368

Hej

Jag är ev. en spekulant på Tr.Kiriza. Dock är jag endast i planerings stadiet.
        Idag står ett 720 l kar i vardagsrummet med Diskus och VF Geophagus.
        Jag börjar ev. bli sugen för någon ny utmaning varför inte Tropheus.?

Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med?
        Hur många skall man ösa i?
        Kan man ha multisar i också?
        Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur?
        F1 or eller sjöodlat?
        (Jag letade i 1 år efter mina Geophagus).

Mvh Micke

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av hollowman
          hmm beslut ångest !!!!! hur ska man inreda ett troffe kar igentligen är det bara efter tycke och smak ???? ..har satt igång ett 260 liter som jag har 6 st moduler aqua terra (igentligen är det 3 st som är itu sågade ) kan man köra så bara med moduler eller skaman ha annan sten också???? typ kalksten/hålsten eller dyligt ??? har bra vatten så jag skulle inte behöva något som höjer ph /kh .. min fråga är kan jag köra bara moduler eller är det bättre med lite annan sten som man gör lite grottor??? med tanke på att jag inte kör så stort akvarium???

mvh peter
          Jag skulle prova så, möjligen ett litet stenröse som skydd till yngel.

Typ av sten är en smaksak.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

Jag är ev. en spekulant på Tr.Kiriza. Dock är jag endast i planerings stadiet.
            Idag står ett 720 l kar i vardagsrummet med Diskus och VF Geophagus.
            Jag börjar ev. bli sugen för någon ny utmaning varför inte Tropheus.?

Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med?
            Hur många skall man ösa i?
            Kan man ha multisar i också?
            Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur?
            F1 or eller sjöodlat?
            (Jag letade i 1 år efter mina Geophagus).

Mvh Micke
            Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med? Utmärkt val då dom färgar lätt.
            Hur många skall man ösa i? Så många du har råd med, minst 30 gärna 40 eller ännu fler.
            Kan man ha multisar i också? varför inte.
            Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur? Affärer eller via privata annonser här på köp & säljavdelningen.
            F1 or eller sjöodlat? Hittar du F1or så köp, Bara So som kommit in sista åren så valet blir lätt. Men tyckte jag hörde om VF som nyss anlänt, kanske hörde jag fel.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Micke_720
              Användare
              • November 2003
              • 368

Ursprungligen postat av tege
              Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med? Utmärkt val då dom färgar lätt.
              Hur många skall man ösa i? Så många du har råd med, minst 30 gärna 40 eller ännu fler.
              Kan man ha multisar i också? varför inte.
              Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur? Affärer eller via privata annonser här på köp & säljavdelningen.
              F1 or eller sjöodlat? Hittar du F1or så köp, Bara So som kommit in sista åren så valet blir lätt. Men tyckte jag hörde om VF som nyss anlänt, kanske hörde jag fel.
              Är inte VF lite klurigare att få till det med? Kanske ännu värre att få tag i. ; )
              Jag känner en del oro för bukvatten soten?
              Bra då har jag ett huvudspår..i planeringen av ett skifte till tanganika.
              Jag läser som en galning i denna tråd. Det är några sidor att läsa i fatt.

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Är inte VF lite klurigare att få till det med? Kanske ännu värre att få tag i. ; )
                Det finns VF på marknaden idag och det finns massor med F1or om man e sugen.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Börja med odlat är min rekommendation.
                  En black-variant är aldrig fel.
                  30 till 45 stycken är lagom, plånboken styr
                  Buken skall man ha respekt för. Regelbundna vattenbytena och lagom med mat så brukar det inte vara några problem.
                  Senast redigerad av Johan F; 07 December 2010, 23:15.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke_720
                    Användare
                    • November 2003
                    • 368

Ursprungligen postat av Johan F
                    Börja med odlat är min rekommendation.
                    En black-variant är aldrig fel.
                    30 till 45 stycken är lagom, plånboken styr
                    Buken skall man ha respekt för. Regelbundna vattenbytena och lagom med mat så brukar det inte vara några problem.
                    Hej

Då låter det som jag är någorlunda rätt ute..
                    Jag kör idag Diskus och VF Geophagus (med lek som resultat)
                    Jag byter vatten minst 1 ggr per vecka ca 20-30%.
                    Men det väl bara att slänga ut rötterna och skicka i kalksten för att få ordning på vattnet?

Micke

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Hej

Då låter det som jag är någorlunda rätt ute..
                      Jag kör idag Diskus och VF Geophagus (med lek som resultat)
                      Jag byter vatten minst 1 ggr per vecka ca 20-30%.
                      Men det väl bara att slänga ut rötterna och skicka i kalksten för att få ordning på vattnet?

Micke
                      Skulle ju kunna vara så kalksten mot rötter.
                      När det gäller vattenbyten så bör du byta omkring 50% per vecka.

Jag byter 30% var tredje dag, och ett större vattenbyte någon gång i månaden.
                      Senast redigerad av Johan F; 09 December 2010, 00:15.
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• h0llowman
                        Användare
                        • April 2010
                        • 106

Tjoo. Är nu ägare till mina första troffar var iväg och köpte 18 tropheus kambwimba red rainbow f1 or. 5-7cm igår . Dom går i ett 260liter . Inrett med ett antal moduler från aqua terra. Nu till min fråga när ska jag börja mata dom ? Och hur mycker ljus ska man köra på har 3 st rör men kör för närvarande 1 tänkte på stress faktorn. Sen en till fråga jag hade 5 små prinsessan från burundi innan som jag slängt i med troffarna kommer jag att få problem med dom tror ni tänkte på att dom öär ju lite agressiva. Just ja maten jag har är pellets nls tror jag det hette. Mvh peter
                        Senast redigerad av h0llowman; 09 December 2010, 19:01.

Kommentar

• Micke_720
                          Användare
                          • November 2003
                          • 368

Ursprungligen postat av Johan F
                          Skulle ju kunna vara så kalksten mot rötter.
                          När det gäller vattenbyten så bör du byta omkring 50% per vecka.

Jag byter 30% var tredje dag, och ett större vattenbyte någon gång i månaden.
                          Hej

Det är stora vatten byten..men det väl bara att släppa ut lite till.

Hur är det med matning när man är borta. Ev kommer de att få klara sig med en automat helt själva i 3 veckor. Är det möjligt?

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Hej

Det är stora vatten byten..men det väl bara att släppa ut lite till.

Hur är det med matning när man är borta. Ev kommer de att få klara sig med en automat helt själva i 3 veckor. Är det möjligt?
                            Mängden vatten som måste bytas är i relation till antal troffar per liter vatten. Och det är ofta lättare med många troffar i stället för få. Jag skulle åtminstone lägga i 45 troffar i en sådan burk och byta 50% vatten per vecka.

Jag har inte fått någon troffe att dö av hunger, jo igentligen så har jag det. Vid ett tillfälle så fick jag inte igång en VF-troffe i grupp och äta utan den matvägrade till följd att den dog. Men det tog åtminstone 3-4 månader innan den dog.

Jag skulle nog säga att 3 veckor är inga problem med att de är utan mat. Utmaningen är att hålla vattnet ok under perioden, om en foderautomat används beroende på hur mycket foder automaten spottar ut varje dag.
                            Senast redigerad av Johan F; 09 December 2010, 19:49.
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Ursprungligen postat av h0llowman
                              Tjoo. Är nu ägare till mina första troffar var iväg och köpte 18 tropheus kambwimba red rainbow f1 or. 5-7cm igår . Dom går i ett 260liter . Inrett med ett antal moduler från aqua terra. Nu till min fråga när ska jag börja mata dom ? Och hur mycker ljus ska man köra på har 3 st rör men kör för närvarande 1 tänkte på stress faktorn. Sen en till fråga jag hade 5 små prinsessan från burundi innan som jag slängt i med troffarna kommer jag att få problem med dom tror ni tänkte på att dom öär ju lite agressiva. Just ja maten jag har är pellets nls tror jag det hette. Mvh peter
                              Kul Det blev inga Musanga?
                              Vad sa man om maten där du köpte dem?

Jag brukar vänta 4-5 dgr innan jag ger dem väldigt lite mat de första veckorna framåt och hålla koll på att alla äter.

Innan du matar skall alla vara intresserade och komma fram, är det någon som är skum så ha ett extra öga på den när du matar. Äter den inte så måste du ta reda på orsaken.

Man kan mörklägga karet helt och hållet de första dygnen för att minska stressen.
                              3000 liter med Tropheus
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Martin66
                                Användare
                                • July 2010
                                • 23

Troffe Yngel

Har 3 st pemba honor som går o tuggar ( min första grupp så jag hoppas verkligen på yngel) Har dessutom 2 st synodontis malar som går i karet.
                                Kan jag låta honorna spotta i burken eller blir dom malmat då ?
                                Tacksam för tips o svar

Kommentar

Arbetssätt...