Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
En liten filmsnutt på mina golden kazumba gjor på en vanlig mobiltelefon. Fiskarna är uppfödda på havregryn.
http://www.youtube.com/watch?v=337SaSeh9uUColumbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
En liten filmsnutt på mina golden kazumba gjor på en vanlig mobiltelefon. Fiskarna är uppfödda på havregryn.
http://www.youtube.com/watch?v=337SaSeh9uU
Det jag bla vill ha på troffar är korta satta kroppar (på gränsen till feta) och jämnt runda skallar,dvs så mkt likt VF man kan få dem. Upplever du att man kan få till det så med enbart havre?
Och vad är den främsta orsaken till att du kör med havre?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Tror att några kör den billiga varianten för att de är snåla, det kan ju inte vara ngt annat skäl. Vi har 8-10 grupper med troffar, de flesta ej vuxna ännu. Vi gör av med tre hinkar på ett år 2700:- = 225 kr i månaden. Vem har inte råd med det? Det är ju inte alla som har lika mycket fisk som vi har, har man hälften så mycket som vi så landar det ju på strax över hundringen i månaden. En lunch för bara dig kostar ca 70:- om du vill ha ngt gott och nyttigt, finns ju de som väljer Findus/Dafgårds lådor istället. Det kan jag förstå för då handlar det om mer pengar, och alla har inte det.
Jag kan ju ha fel, de kanske bara experimenterar lite, men om det är till alla troffar så är det nog inte det. Jag tror nog på de som framställt fodret har bättre koll än de som matar med gröt, så jag fortsätter att mata med "dyrfoder".
Jag har oxå experimenterat lite, när jag var yngre...Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
Med risk för messersmitt-attityd...men spontant reagerar jag på huvud-formen. Vissa har väldigt snipig skalle samt att de verkar långsmala.Påminner lite om sjöodlat. Vad ger du dem under yngelstadiet? Persoligen tror jag benhårt på att mata på troffar proteinrikt och mkt under första tiden så man får till höjden på dem. Vad tror du?
Det jag bla vill ha på troffar är korta satta kroppar (på gränsen till feta) och jämnt runda skallar,dvs så mkt likt VF man kan få dem. Upplever du att man kan få till det så med enbart havre?
Och vad är den främsta orsaken till att du kör med havre?
Anledningen till att jag använder havregryn är att jag tycker att fiskarna mår bättre ,leker mer och växer fortare än med vanligt fiskfoder.Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
Ok,men vad tror du det beror på att vissa Tropheus blir långa/trekantiga i huvvet?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Det är nog anledningen till att höjden och branta pannan går förlorad. Att mata med foder som gör att de växer fort är inge bra, tror jag.
Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.
Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?
Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Hm. Du kör med NLS eller? Utgår fr att det e mkt kraftigare än havre. Sen spelar ju vtn-kvalitet samt mängd/ggr in förstås.
Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?
Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?
Med anledning av formen de första levnadsmånader, skulle nog hålla med men vad är det som gör att man ibland ser VF som har tappat formen efter ha simmat i våra kar ett par år?3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Kanske man inte ska döma ut en troffegrupp filmad med mobiltelefon, men jag måste hålla med om att några såg lite väl långsmala ut. Men det måste ju inte enbart ha med fodret att göra även om man lätt tror det en sån här gång. Dom kan ju vara yngel efter VF som har en lite udda form.
En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?Kommentar
-
fall troffarna får spetsiga skallar växer dom för fort.
och moorii varianterna får ju kanske inte lika branta pannor som .sp , black och brichardi
MVH / PontusSenast redigerad av pontus; 22 October 2010, 18:32.Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Har inte tänkt på att det skulle kunna vara så, men det kanske skulle kunna vara värt och studera3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Kommentar