Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av HåE
    Man dreglar. Mycket snygga Ikola.
    Man tackar Håkan

Skall se om jag kan få till en bild över hela gruppen, riktigt fin när 40 stycken fullvuxna Ikoler färgar ut.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• kilova
      Användare
      • April 2002
      • 327

En liten filmsnutt på mina golden kazumba gjor på en vanlig mobiltelefon. Fiskarna är uppfödda på havregryn.
      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av kilova
        En liten filmsnutt på mina golden kazumba gjor på en vanlig mobiltelefon. Fiskarna är uppfödda på havregryn.
        http://www.youtube.com/watch?v=337SaSeh9uU
        Hur har du satt fast vaxerna? Andvade du en root eller nagot annat?
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

http://www.youtube.com/watch?v=337SaSeh9uU
          Med risk för messersmitt-attityd...men spontant reagerar jag på huvud-formen. Vissa har väldigt snipig skalle samt att de verkar långsmala.Påminner lite om sjöodlat. Vad ger du dem under yngelstadiet? Persoligen tror jag benhårt på att mata på troffar proteinrikt och mkt under första tiden så man får till höjden på dem. Vad tror du?
          Det jag bla vill ha på troffar är korta satta kroppar (på gränsen till feta) och jämnt runda skallar,dvs så mkt likt VF man kan få dem. Upplever du att man kan få till det så med enbart havre?
          Och vad är den främsta orsaken till att du kör med havre?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• maltandis
            Användare
            • October 2003
            • 1567

Tror att några kör den billiga varianten för att de är snåla, det kan ju inte vara ngt annat skäl. Vi har 8-10 grupper med troffar, de flesta ej vuxna ännu. Vi gör av med tre hinkar på ett år 2700:- = 225 kr i månaden. Vem har inte råd med det? Det är ju inte alla som har lika mycket fisk som vi har, har man hälften så mycket som vi så landar det ju på strax över hundringen i månaden. En lunch för bara dig kostar ca 70:- om du vill ha ngt gott och nyttigt, finns ju de som väljer Findus/Dafgårds lådor istället. Det kan jag förstå för då handlar det om mer pengar, och alla har inte det.
            Jag kan ju ha fel, de kanske bara experimenterar lite, men om det är till alla troffar så är det nog inte det. Jag tror nog på de som framställt fodret har bättre koll än de som matar med gröt, så jag fortsätter att mata med "dyrfoder".

Jag har oxå experimenterat lite, när jag var yngre...
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• kilova
              Användare
              • April 2002
              • 327

Ursprungligen postat av Norrland
              Hur har du satt fast vaxerna? Andvade du en root eller nagot annat?
              Satt fast växterna med en liten klick akvariesilicon.
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

Kommentar

• kilova
                Användare
                • April 2002
                • 327

Ursprungligen postat av ozric
                Med risk för messersmitt-attityd...men spontant reagerar jag på huvud-formen. Vissa har väldigt snipig skalle samt att de verkar långsmala.Påminner lite om sjöodlat. Vad ger du dem under yngelstadiet? Persoligen tror jag benhårt på att mata på troffar proteinrikt och mkt under första tiden så man får till höjden på dem. Vad tror du?
                Det jag bla vill ha på troffar är korta satta kroppar (på gränsen till feta) och jämnt runda skallar,dvs så mkt likt VF man kan få dem. Upplever du att man kan få till det så med enbart havre?
                Och vad är den främsta orsaken till att du kör med havre?
                Ärligt så kan inte jag se någon större skillnad på dessa och mina VF men några av kazumban är lite långa i huvudet, men det tror jag inte har med fodret att göra,i och med att dom flesta är skitfina i formen.
                Anledningen till att jag använder havregryn är att jag tycker att fiskarna mår bättre ,leker mer och växer fortare än med vanligt fiskfoder.
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Ok,men vad tror du det beror på att vissa Tropheus blir långa/trekantiga i huvvet?
                  c",)

Kommentar

• kilova
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

Ok,men vad tror du det beror på att vissa Tropheus blir långa/trekantiga i huvvet?
                    Ingen aning igentligen, men jag har märkt skillnad på om man tömmer honorna tidigt eller om man låter honorna spotta själv. tömda tycker jag verkar få spetsigare huvud.
                    Tropheus dubosi F1
                    Tropheus Chaitica F1
                    Tropheus red chimba F1
                    Tropheus black pemba F1
                    Tropheus moori kejsare
                    Mvh Kim

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Anledningen till att jag använder havregryn är att jag tycker att fiskarna mår bättre ,leker mer och växer fortare än med vanligt fiskfoder.
                      Det är nog anledningen till att höjden och branta pannan går förlorad. Att mata med foder som gör att de växer fort är inge bra, tror jag.
                      Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Ursprungligen postat av Johan F
                        Det är nog anledningen till att höjden och branta pannan går förlorad. Att mata med foder som gör att de växer fort är inge bra, tror jag.
                        Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.
                        Hm. Du kör med NLS eller? Utgår fr att det e mkt kraftigare än havre. Sen spelar ju vtn-kvalitet samt mängd/ggr in förstås.
                        Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?

Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?
                        c",)

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Hm. Du kör med NLS eller? Utgår fr att det e mkt kraftigare än havre. Sen spelar ju vtn-kvalitet samt mängd/ggr in förstås.
                          Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?

Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?
                          Stämmer ganska bra, Räkmix, NLS och Spirulinaflingor..men jag matar lite för att få dem att inte växa för fort. Har ett gäng Pemba som idag är snart ett år och de Musanga som jag drev upp blev väldigt höga och med en brant panna. Det kanske beror på andra faktorer också, ljus, vattenkvalite, cirkulation, sällskap, vem vet?
                          Med anledning av formen de första levnadsmånader, skulle nog hålla med men vad är det som gör att man ibland ser VF som har tappat formen efter ha simmat i våra kar ett par år?
                          3000 liter med Tropheus
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Kanske man inte ska döma ut en troffegrupp filmad med mobiltelefon, men jag måste hålla med om att några såg lite väl långsmala ut. Men det måste ju inte enbart ha med fodret att göra även om man lätt tror det en sån här gång. Dom kan ju vara yngel efter VF som har en lite udda form.

En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• pontus
                              Användare
                              • October 2003
                              • 514

fall troffarna får spetsiga skallar växer dom för fort.
                              och moorii varianterna får ju kanske inte lika branta pannor som .sp , black och brichardi
                              MVH / Pontus
                              Senast redigerad av pontus; 22 October 2010, 18:32.
                              Passenger on Planet Earth:
                              Pet.macro nsumbu
                              Pet.moshi ikola
                              Pet.Trewavasae
                              Pet.Bulu-Point "Red"
                              Pet.orthognathus tricolor mvuna
                              Pet.Longola
                              Tr.Ilangi
                              Tr.Muzi
                              Tr.Katonga
                              Neo.Leleupi

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Ursprungligen postat av tege
                                En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?
                                Har inte tänkt på att det skulle kunna vara så, men det kanske skulle kunna vara värt och studera
                                3000 liter med Tropheus
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...