Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kanon videos maltandis! Härliga troffe grupper du har.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Många av våra troffar är inte könsmogna ännu, men Både Katongan och Pemban har lekt i samma 375a.Senast redigerad av maltandis; 08 October 2010, 01:03.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Sedan om man spar yngel och tänker sälja dem så skulle jag åtminstone fundera ett par gånger innan jag började blanda....
PS! Jocke, kul och se lite livefilmer!
/JohanSenast redigerad av Johan F; 08 October 2010, 12:26.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Jag håller med om att det ser bra ut med två olika grupper i ett och samma kar. Den största anledningen till att inte blanda är väl att det brukar vara svårt till att få båda vuxna grupperna att färga ut. Det brukar bli olika rang emellan grupperna, vilket slutar med att man har ett gäng utfärgade och massor av "grå" troffar.
Sedan om man spar yngel och tänker sälja dem så skulle jag åtminstone fundera ett par gånger innan jag började blanda....
PS! Jocke, kul och se lite livefilmer!
/Johan
Blandar bara vissa sorter, Brichardi Katonga och pemba är ju rätt långt ifrån varandra.
Dubbar och Moliro likaså. Både dubbarna och moliron färgar ut. Moliron basar över juniorerna, men de kommer att få svårare motstånd så småningom. Dubbarna ska flytta och något annat lite större ska få flytta in istället.
Trevlig helg alla nördar.Senast redigerad av maltandis; 09 October 2010, 00:19.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Vi har 5st 375or igång och ett 960. Två nya 500 liters (200x50x50 ) som ska fixas till med bakgrunder. Vi har två grupper i stora karet, vi brukar köpa smått och slänga i ca 30 av varje (går bra även med 20) i 375orna. Vi får väl sälja av nåra sen när de blivit stora om de blir för trångt, eller köpa fler kar.
Många av våra troffar är inte könsmogna ännu, men Både Katongan och Pemban har lekt i samma 375a.
fina fiskar först!
Tänkte fråga dig angående din bakgrund, köpt eller gör du den själv? du nämner att ni ska fixa bakgrunden först i dom nya karen etc...
lite nyfiken bara, ser bra ut
Mvh IgorTropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
Tack!
Jag brukar limma/kapa frigoliten, sen gör Elin (sambon) resten. Tror nog att hon gjort ca 20 bakgrunder nu. Vi kör med husfix/cement och lite vitt pigment.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?
hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!
Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...
Mvh IgorSenast redigerad av ciklidus; 10 October 2010, 00:35.Tropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
Hej och tack för ditt svar
Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!
Mvh Igor
Kör man med värmepistol blir frigoliten hård, vilket kan vara bra.
Går att måla med vattenfärg oxå.
Betong kan ge utfällningar i vattnet under brinntiden (härdar) (betong brinner även i vatten)så vänta några dagar till en vecka innan man fixar i ordningen akvariet. Betong kommer göra vattnet basiskt...
Om jag gör ytterligare en frigolitbakrgrund kommer jag köra med ett tjockt betonglager 1-2 cm (minst) och använda hammarlack el dylikt. Det är inte snyggt när fiskarna börjar käka igenom betongen så friogliten syns... =(//RobertKommentar
-
Hej och tack för ditt svar
Mvh Igor
Vi använder vanligt akvariesilicon när vi limmar ihop frigoliten. Pigment har vi köpt på Bauhaus byggvaruhus färgen heter Nitor Titandioxid RKB-2. Vi tvättar inte av produkten men vattenfyller efter 2-3 dagar och låter det stå ett par dar innan provfiskar åker i.
Finbetong 60 kr för 20-25 kg eller Husfix Casco 5 kg för ca 300:- är väl att rekommendera.
Lycka till Igor!Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Tack för tipset!
Jag tycker att du ska försöka med antingen prinsessor eller leleupi eller varför inte båda arterna. Våra prinsessor är snälla trots att de har 6 yngel i karet, apelsinerna har vi bara tre av 1+2. Det blir ju en färgklick om du tillsätter ett gäng apelsiner, vi hade 7 förrut.
Sålde 4 för att ge mer plats åt andra substratruvare.
Lycka till Henrik.
/J
Mvh,
HenrikKommentar
-
Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.
Jag har äntligen fått hem mina första troffar.
Det blev en ungdjur på 22st av moori Kambwimba
Hoppas verkligen att jag lyckas med detta nu.4451 lKommentar
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Ikola hona
En lite bildserie på en av Ikola honorna som gör allt för att försvara sin grotta. Hon har precis plockat in alla yngel.Senast redigerad av Johan F; 15 October 2010, 19:35.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
Kommentar