If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sliten fråga:
Våra troffar behöver sällskap och jag vet inte vad som blir riktigt bra. Vi har 1680 liter i vardagsrummet och ca 70 Moliro i sällskap med några få hästnosar. Nu börjar frun tycka att det behöver "hända något" i karet. Till att börja med har jag aldrig kunnat få valisnerian till att växa ordentligt där i - troffarna äter helt enkelt upp allt som kommer mer än 3 cm över botten. (Den sprider sig dock rätt väl längs botten). Nu funderar vi på om de finns några växter som skulle palla bo i karet. Några tips? Dessutom skulle vi vilja ha någon annan art också. Har testat Petrochromis tidigare, men det fungerade inte alls. De tog över totalt och troffarna hämmades helt. Frun är inne på unga Frontosor, men jag är inte helt övertygad. (Karet är 3 meter långt - rätt vad det är så har de väl blivit stora som torskar). Kanske apelsinciklider? Min erfarenhet är att de inte är fullt så aggresiva som prinsessor, men jag vill inte att troffarna skall störas för mycket...
Tacksam för alla förslag, på både växter och fiskar!
Mvh, Henrik
Sliten fråga:
Våra troffar behöver sällskap och jag vet inte vad som blir riktigt bra. Vi har 1680 liter i vardagsrummet och ca 70 Moliro i sällskap med några få hästnosar. Nu börjar frun tycka att det behöver "hända något" i karet. Till att börja med har jag aldrig kunnat få valisnerian till att växa ordentligt där i - troffarna äter helt enkelt upp allt som kommer mer än 3 cm över botten. (Den sprider sig dock rätt väl längs botten). Nu funderar vi på om de finns några växter som skulle palla bo i karet. Några tips? Dessutom skulle vi vilja ha någon annan art också. Har testat Petrochromis tidigare, men det fungerade inte alls. De tog över totalt och troffarna hämmades helt. Frun är inne på unga Frontosor, men jag är inte helt övertygad. (Karet är 3 meter långt - rätt vad det är så har de väl blivit stora som torskar). Kanske apelsinciklider? Min erfarenhet är att de inte är fullt så aggresiva som prinsessor, men jag vill inte att troffarna skall störas för mycket...
Mvh, Henrik
Kolla Maltandis film, där är det en salig blandning
Sliten fråga:
Mvh, Henrik
Jag tycker att du ska försöka med antingen prinsessor eller leleupi eller varför inte båda arterna. Våra prinsessor är snälla trots att de har 6 yngel i karet, apelsinerna har vi bara tre av 1+2. Det blir ju en färgklick om du tillsätter ett gäng apelsiner, vi hade 7 förrut.
Sålde 4 för att ge mer plats åt andra substratruvare.
Lycka till Henrik.
/J
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
Hur stora akvarium har du när du har fler än en grupp troffar i akvariet? Jag antar att du köper smått o låter dem växa upp tillsammans, funkar det bra när dom börjar leka?
Kommentar