Okej har tyvär inget annat kar som jag kan ha dom i, vad göra?
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag
har själv aldrig tillsatt nya troffar i en grupp. Men! Det har skrivits en del om det, Bla annat Göran Åstebro,
En fördel om de fiskar du tillsätter är mindre än dem som du redan har(hirarkin). Sedan kan det vara ide att ta ur alla fiskar som redan simmar i akvariet. Medans dem (och de nya) väntar utanför akvariet så ändrar du om inredningen, så de gamla reviren ändras/möblerar om. Efter det tillsätter du alla! troffar samtidigt. Alltså både gamla och de nya troffarna. Sedan kan man täcka/mörklägga akvariet i ett par dygn, utan att mata under den tiden. Då får fiskarna bekanta sig med den nya/ändrade inredningen, och lära känna varandra i lugn och ro så att säga. Mata sedan försiktigt några veckor/1 mån. Men som TeGe säger bör man om möjligt köra dom nya i ett eget akvarium så att dom acklimatiserar sig och om dom ev har sjukdom så smittar dom inte dom du redan har. Men du har inget extra kar så då går ju det bort.
Du får säkert fler råd om ett tag.....
Lycka till.Kommentar
-
nyfiken =)
Tillför man många nya troffar är det sällan problem. Problemen man pratar om ofta är om du har en grupp på kanske 27 vuxna djur och och vill tillsätta 3 st nya så kan det bli en del mobbng på dom nya.
Har du 9st och stoppar till kanske 10st så blir det sådan förvirring bland djuren så det blir svårt att utför någon mobbing.
Det som jag tycker är viktigast när man stoppar i nya djur är att man ser till att göra ett stort vattenbyte precis innan man koppar i den nya fisken, hoppa sedan över utfodringen ca 4-5 dagar tills man ser att vattnet ser bra ut och fiskarna e riktigt pigga och hoppar vid framrutan, gör dom inte det så vänta lite till med att börja mata.
Matar man för tidigt så uppstår det ofta en del problem.Senast redigerad av deelay; 26 August 2010, 20:42.Kommentar
-
Då tycker jag det är bättre dom får acklimatisera sig med den vattenkvalitet som jag har hemma i lugn och ro, då är dom med det mindre känsliga för lite mobbning av sina nya kompisar.
Men visst jag håller med i övrigt det du säger.Kommentar
-
Det har du helt rätt i. Men åker jag till stora huvudstaden och köper dyra troffar så inte stoppar jag ner dom direkt i en burk där det redan går en troffegrupp här hemma.
Då tycker jag det är bättre dom får acklimatisera sig med den vattenkvalitet som jag har hemma i lugn och ro, då är dom med det mindre känsliga för lite mobbning av sina nya kompisar.
Men visst jag håller med i övrigt det du säger.
Dom nya troffarna har inga problem att vänja sig vid nytt vatten som e rent osv, det som e kruxet e ju bakterierna som finns i det akvariet med dom andra troffarna och dom bakterierna som dom nya har med sig, så ser jag på det och jag vill alltid få ner riskfyllda moment till så få som möjligt.
Skulle jag hålla dom i ett kar bredvid i flera veckor så skulle jag koppa vatten i mellan burkarna med under den tiden för att slippa det problemet och minimera det till problemet med mobbningen som eventuellt kan uppstå.Kommentar
-
Ok, men om vi gör så blir det ju två riskfyllda moment.
Dom nya troffarna har inga problem att vänja sig vid nytt vatten som e rent osv, det som e kruxet e ju bakterierna som finns i det akvariet med dom andra troffarna och dom bakterierna som dom nya har med sig, så ser jag på det och jag vill alltid få ner riskfyllda moment till så få som möjligt.
Skulle jag hålla dom i ett kar bredvid i flera veckor så skulle jag koppa vatten i mellan burkarna med under den tiden för att slippa det problemet och minimera det till problemet med mobbningen som eventuellt kan uppstå.
Cirkulerar man vattnet mellan burkarna och har oturen att nyingarna inte var så friska så kanske man även slår utan den gamla gruppen.
Så tänker jag och det har lyckats hitintills.Kommentar
-
Jag brukar göra följande när jag skall slå ihop två grupper.
1. Om det är en ny grupp som kommer utifrån (odlad som VF) så låter jag dem gå i ett separat akvarie ca 2 månader, förutsatt att man har ett ledigt akvaire, annars får man hoppas på att det går bra med att gå på steg 2 direkt.
2. Vid sammaslagning så byter jag i princip allt vatten samt ändrar lite på inredningen.
3. Matning utförs efter ca 4-5 dgr, förrutsatt ingen av dem ser skygg ut eller inte vill ha mat. Om någon/några beter sig konstigt så kan den enda vägen vara att medicinera.
Hälsningar
Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Länge sedan det visades några bilder i den här tråden!
Gör ju inget om det är troffar som visats upp förutKommentar
-
Tja kanske det, men det där med bakterieflora i burkarna? Jag inbillar mig att den floran inte har så mycket med just fiskarna att göra(såvida det inte handlar om en VF-grupp) Odlade fiskar som går i två olika burkar här hemma och som matas på samma sätt dom får samma bakterie uppsättning och dom kan man blanda och dela hur som helst utan problem. Då är det bara direkt mobbing det handlar om, om någon stryker med.
Cirkulerar man vattnet mellan burkarna och har oturen att nyingarna inte var så friska så kanske man även slår utan den gamla gruppen.
Så tänker jag och det har lyckats hitintills.Kommentar
-
Hej allihop
Kan ni inte försöka att lägga upp nya trådar så dvs splittra den här tråden lite så att aktiviteten går upp genom att fler läser och därmed svarar. Snälla...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Har jag någon fisk som ser hängig ut och inte är hungrig brukar jag göra ett eller flera rejäla vattenbyten istället för en massa hokuspokus.Kommentar
-
Mvh/TimoSenast redigerad av Timo; 02 September 2010, 14:48.Kommentar
-
Håller med. Det blir också väldigt jobbigt att hitta i denna tråd om det är något specifikt man letar efter. Annars är tråden kanon intressant och det är alltid kul att se era troffar på bild.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
Gör som ni tycker är bäst, det är ju "er" tråd, men fundera ibland på om det inte vore bättre att posta en del grejer utanför tråden. Jag ska erkänna att jag skrev förra inlägget lite slentrianmässigt och nu när jag kollar så är det inte speciellt mycket allmänakvaristik som filtrering och belysning i tråden. Men kanske kunde en fråga som "Hur slår man ihop troffegrupper" kunna behandlas utanför tråden. Som sagt, ni bestämmer detta helt själva.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag instämmer med Ola.. Tidigare skrev jag en del i dessa årliga troffetråden (vilken jag tyckte var kanon då) men eftersom det ofta är samma saker som återkommer mer eller mindre hela tiden, blir man lite less att sitta och läsa samma. Men det gör också att man missar många intressanta diskutioner.Senast redigerad av Danne_K; 03 September 2010, 12:14.Kommentar
Kommentar